Päästättekö muuten lapset edelle esim. bussijonossa tai kaupan kassajonossa?
Mä päästän aina jos pysäkillä on lapsi tulossa samaan aikaan bussiin mutta kaupoilla en kyllä ole kiinnittänyt huomiota. Mutta bussipysäkillä on sellainen logiikka että tietysti hänen olisi hyvä päästä istumaan eikä mun jos on kovin ruuhkaista tai sitten ettei ns. häviä mun taakse ja bussikuski ei huomaakaan häntä ja lätsää ovet kiinni mun takana ja sinne pysäille se pikku koululainen sitten jäisi :( Tosi pieniä nuo tuollaiset ekaluokkalaiset joita täällä julkisissa näkee ja tunnen olevani vastuussa hänen perille pääsemisestään, edes siitä pysäkiltä bussin kyytiin.
Kommentit (19)
Käytän enimmäkseen itsepalvelukassaa, jokainen vuorollaan samaten bussiin, metroon.
Oonn kyllä nähnyt että kun on itse jonottanut bussia ja lapsi tulee mun eteen ja menee ekana. Saatan kyllä sanoa.
Jos minulla on kaupassa esim. kori täynnä ostoksia ja lapsella vaan joku tikkari tai jäätelö, niin päästän. Koskee tosin kaiken ikäisiä ihmisiä, ellei nyt ole tulipalokiire johonkin.
En. Lapsille tekee hyvää oppia jonottamaan ja menemään vuorollaan niin kuin kaikki muutkin.
Pääsääntöisesti päästän aina lapset ensin. Vaikka omat lapseni ovatkin olleet aikuisia jo yli kymmenen vuotta, jossain selkäytimessäni on edelleen taipumus huolehtia lapsista. Enkä ole edes erityisen lapsirakas. Suojatietä ylittäessäni saattaisin lähteä liikkeelle jalankulkijoille punaisilla valoillakin, jos autoja ei näy missään, mutta jos siinä on lapsi odottamassa valojen vaihtumista, jään odottamaan itsekin.
En tietenkään. Miksi ihmeessä tekisin niin? Lapsella on paljon enemmän aikaa ja päiviä jäljellä kuin minulla ja muutenkin heidät opetetaan kotona sellaisiksi pikkuprinsessoiksi ja -prinsseiksi että on heidän on syytä oppia jonotussäännöt.
En päästä edelle. Jokainen vuorollaan.
Mikä on se ikä kun ei enää saisi etuilla? Ja missä iässä sitä vanhuksena saa ruveta itse etuilemaan?
Vierailija kirjoitti:
Pääsääntöisesti päästän aina lapset ensin. Vaikka omat lapseni ovatkin olleet aikuisia jo yli kymmenen vuotta, jossain selkäytimessäni on edelleen taipumus huolehtia lapsista. Enkä ole edes erityisen lapsirakas. Suojatietä ylittäessäni saattaisin lähteä liikkeelle jalankulkijoille punaisilla valoillakin, jos autoja ei näy missään, mutta jos siinä on lapsi odottamassa valojen vaihtumista, jään odottamaan itsekin.
Sama juttu! Töistä lähtiessä mulla on yhdet valot josta hyvin harvoin menee autoja (päättyvä tie jonka päähän näkee), niin siitä menen punaisillakin yli kävelijänä siis mutta jos valoissa seisoo lapsi, odotan minäkin :) Täytyy näyttää hyvää esimerkkiä! ap
En todellakaan, inhoan lapsia muutenkin, mielestäni niitä ei pitäisi päästää julkisille paikoille ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
En. Lapsille tekee hyvää oppia jonottamaan ja menemään vuorollaan niin kuin kaikki muutkin.
Olen samaa mieltä. Lapsia ei pidä paapoa liikaa, koska kaikkien täytyy oppia noudattamaan yhteisiä pelisääntöjä.
Tein ennen koronaa keikkaa järjestyksenvalvojana jalkapallo-otteluissa, ja esim. portilla huomasi hyvin että osa lapsista kuvitteli olevansa kaikkien sääntöjen yläpuolella. Kaikille yli 10-vuotiaille ei mennyt millään kaaliin, että lipulla saa tulla vain kerran sisään, omia eväitä ei saa tuoda jne.
Jotkut lapset meni erätauolla läheiseen kauppaan ostamaan naposteltavaa ja koitti tulla muina miehinä takaisin. Päästin jokaisen 2-4 kertaa takaisin sisään, mutta ilman eväitä sanoen, että seuraavalla kerralla en välttämättä tee enää poikkeusta. Ja voi sitä huutoa, parkua ja haistattelujen määrää jonka sain osakseni, kun lopulta toteutin "uhkaukseni" ja jätin lapset aitojen ulkopuolelle.
Samat säännöt kaikille.
No juuri päästin kaupassa pari teiniä edelle. Ei mitenkään ettei heillä nyt olisi aikaa ja kuntoa odotella, mutta onhan se nyt vähän kökköä odotuttaa yhden ostoksen kanssa. Päästän ihan kaikenikäisiä, jos heillä vain pari ostosta ja itselläni on yleensä kärryssä aika paljon.
Ihan sama sinällään jos joku siitä välistä livahtaa, kun ehtivät siinä edelläolevat pakkailla ja kun pääsen kassalle on pääty jotakuinkin tyhjä.
En päästä enää ketään, vaikka mikä olisi. Ennen päästin ja aina se päästäminen jatkui "pääsenkö minäkin, mullakaan ei oo tässä mitään kummempia ostoksia" jne, lopulta mun ohi vinkui neljä eri tyyppiä! Kukaan ei oo koskaan sanonut mulle, että mee sä vaan eka, vaikka ikää on jo päälle 40 ja on tullut asuttua vähän siellä sun täällä. Plus että päälle kuusikymppiset on aivan järkyttävän törkeitä, ne kiilaa ja etuilee aivan häpeilemättä, joten vielä vähemmän annan niille ihan luvan kanssa etuiluvuoron. Kukin jonottakoon omalla paikallaan, piste.
En päästä kummassakaan. Paitsi jos kaupassa hänellä on joku pieni juttu ja itselläni paljon tavaraa. Siinä tapauksessa päästän kyllä kaikenikäiset ohi.