Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nyt ihan hyvien tapojen mukaista toimia näin taloyhtiössä

Vierailija
10.06.2014 |

Minulla on vuokralla rivitalossa ns. kakkosasunto, josta olen paljon poissa. Joo, ostan oman kun sopiva löytyy ja tarpeeksi pääomaa on kasassa, mutta juuri nyt ei ole järkevää, joten se jätetään pois.

Mutta yhtäkkiä havahdun ja säikähdän, että joku ihan outo tyyppi on takapihallani. Menen kysymään ihmeissäni, että mitä ihmettä. Maalaavat asuntojen väliset aidat. No se on ok, mutta eikö helkutissa tuollaisesta pitäisi jonkinlainen ennakkovaroitus antaa? Olihan siinä porukassa tuttujakin naamoja. Hallitus oli kuulemma keskenään päättänyt asian ja edes osakkaat, jotka eivät ole hallituksessa, eivät olleet saaneet tiedotetta. 

Katson kyllä tarkkaan, kun vaihdan asunnon, että tämä isännöitsijä ei siinä asunnossa häärää. Ei tämä ollut eka kerta huonoa tiedottamista. Esim. viime talvena oli lomani aikaan tullut postilaatikkoon lappu, että siivotaan ulkoiluvälinevarasto, merkitkää ulkoiluvälineenne. Meillä on talossa kellariosa, jossa on varastoja, kun tämä on rinteessä. Se siivouskin oli tehty samalla viikolla kuin tiedote lähetettiin! Onneksi mulla sattui olemaan sukseni mukana, muuten ne olisivat joutuneet kierrätykseen. 

Merkkasin nyt polkupyöräni, jos nuo vaikka sattuvat pyörätelineet siivoamaan joskus kun olen pitkän viikonlopun poissa. Mitähän nuo keksii. Kohta tulee putkimiehet sisään, että korjataan koko talon vesiputket ja viemärit, asunnosta pitää poistua siksi aikaa tai jotain. Pitäsiköhän varalta merkata autokin, jos lähden junalla reissuun? Jos vaikka siivoavat autopaikat käyttämättömistä autoista?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäskö sun luopua tuosta kokonaan?

Vierailija
2/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske pistää tiedotukset s-postilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laittanut isännöitsijälle sähköpostin ja pyynnön ilmoittaa näistä asioista. Ei ole ikinä laittanut mitään sähköpostia lukuunottamatta yhtä vastausta kysymykseeni joskus vuosi sitten. Ei aina vastaa kysymyksiinkään. Hallituksn pj:n tunnen ja hänelle olen valittanut myös, myötäilee, ei toimi. 

Vierailija
4/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo vielä mitään. Mä omistin kaksion, jossa oli pistetty kylppäri remonttiin päivän aikana mulle mitään ilmoittamatta. Tulin töistä kotiin ja yllätys oli melkoinen, kun kylppärin seinä revittynä. Suihkua ei voinut käyttää, sentään vessanpönttö toimi. Soitin isännöitsijälle, että mitä tää meinaa ja miks mulle ei oo kerrottu asiasta. Sönkötti siinä jotain ettei tiennyt milloin remppamies pääsisi paikalle ja ei osannut laittaa asiasta edes lappua postiluukkuun, jos puhelinnumeron löytäminen olis ollut ylivoimaista. ihme ämmä tuo AK Oulussa. Onneksi pääsin siitä eroon sen asunnon myymisen myötä.

Vierailija
5/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

5: Voisi ihan hyvin tapahtua tässäkin, mutta onneksi oma vuokranantaja on pomona putkialalla ja hän on ihan asiallinen kaveri. Asuu vaan kaukana, mutta hän kyllä tekee putkirempat luultavasti tähän itse. Aattelinkin ensin, että onko sama isännöitsijä, mutta tämä on eri kaupunki. Aika uskomatonta, omistusasunnossa vielä? 

Vierailija
6/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, oli omistusasunto.

Vierailija
7/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 21:10"]

Minulla on vuokralla rivitalossa ns. kakkosasunto, josta olen paljon poissa. Joo, ostan oman kun sopiva löytyy ja tarpeeksi pääomaa on kasassa, mutta juuri nyt ei ole järkevää, joten se jätetään pois.

Mutta yhtäkkiä havahdun ja säikähdän, että joku ihan outo tyyppi on takapihallani. Menen kysymään ihmeissäni, että mitä ihmettä. Maalaavat asuntojen väliset aidat. No se on ok, mutta eikö helkutissa tuollaisesta pitäisi jonkinlainen ennakkovaroitus antaa? Olihan siinä porukassa tuttujakin naamoja. Hallitus oli kuulemma keskenään päättänyt asian ja edes osakkaat, jotka eivät ole hallituksessa, eivät olleet saaneet tiedotetta. 

Katson kyllä tarkkaan, kun vaihdan asunnon, että tämä isännöitsijä ei siinä asunnossa häärää. Ei tämä ollut eka kerta huonoa tiedottamista. Esim. viime talvena oli lomani aikaan tullut postilaatikkoon lappu, että siivotaan ulkoiluvälinevarasto, merkitkää ulkoiluvälineenne. Meillä on talossa kellariosa, jossa on varastoja, kun tämä on rinteessä. Se siivouskin oli tehty samalla viikolla kuin tiedote lähetettiin! Onneksi mulla sattui olemaan sukseni mukana, muuten ne olisivat joutuneet kierrätykseen. 

Merkkasin nyt polkupyöräni, jos nuo vaikka sattuvat pyörätelineet siivoamaan joskus kun olen pitkän viikonlopun poissa. Mitähän nuo keksii. Kohta tulee putkimiehet sisään, että korjataan koko talon vesiputket ja viemärit, asunnosta pitää poistua siksi aikaa tai jotain. Pitäsiköhän varalta merkata autokin, jos lähden junalla reissuun? Jos vaikka siivoavat autopaikat käyttämättömistä autoista?

[/quote]nythän kannattaa ostaa koska on ostajan markkinat. pitää löytyä rahhaa jotta saa lainaa tai sitten tosi hyvät tulot.

Vierailija
8/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 21:17"]

Ei tuo vielä mitään. Mä omistin kaksion, jossa oli pistetty kylppäri remonttiin päivän aikana mulle mitään ilmoittamatta. Tulin töistä kotiin ja yllätys oli melkoinen, kun kylppärin seinä revittynä. Suihkua ei voinut käyttää, sentään vessanpönttö toimi. Soitin isännöitsijälle, että mitä tää meinaa ja miks mulle ei oo kerrottu asiasta. Sönkötti siinä jotain ettei tiennyt milloin remppamies pääsisi paikalle ja ei osannut laittaa asiasta edes lappua postiluukkuun, jos puhelinnumeron löytäminen olis ollut ylivoimaista. ihme ämmä tuo AK Oulussa. Onneksi pääsin siitä eroon sen asunnon myymisen myötä.

[/quote]aina ilmoitetaan jos kylppäri menee remontiin tai vastaavaa, mulle ei pääse kukaan ulkopuolinen koska on kaksilukkoa ja toista ei ole huollossa. Eli mulle pitää ilmoittaa jos käydään mun kodissa joko oon kotona tai sitten en laita toista lukkoa

Vierailija
9/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivitalossa harvoin omaistaa sitä pihaa. Eli voivat maalat sen aidan, mutta hyvä siiitä olisi toki kertoa. ja yhtä tarkeää olsisi osoakkaiden osalliatua aina kokouksiin , vaikka ei asusikaan osakkeessa vakituisesti.

Vierailija
10/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto-osakeyhtiössä yhtiökokous ja hallitus päättävät remontista ja sen aikataulusta. Osakkeenomistajan velvollisuus on tiedottaa siitä vuokralaiselle, jos katsoo tarpeelliseksi.

Toimivat ihan oikein , koska omistusoikeus rakennuksiin, pihaan jne. on taloyhtiöllä ja osakkeenomistaja omistaa vain osakekirjat. Taloyhtiöllä on tarpeen vaatiessa pääsy myös sisätiloihin, tosin ei kiireellisissä tapauksissa hyvän tavan mukaan siitä on asukkaille (omistajalle) ilmoitettava.

Turhaan valitat hallituksen pj. tai isännöitsijälle, jos olet vuokralla, niin oikea osoite on vuokranantajasi.

Vierailija
11/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kaipaamasi tiedot ovat kyllä olleen vuokranantajasi tiedossa, koska yhtiökokouksesta lähetetään pöytäkirja kaikille osakkeenomistajalle, jos ei  olisi ollut kokouksessa. Ehkä vuokranantajaltasi on jäänyt vain lukematta tai katsonut tarpeettomaksi tiedottaa sinulle.  Ei niitä suinkaan salassa tehdä.

Vierailija
12/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on asukkaan oikeutta on sitten vuokralainen tai omistaja että yksityisen kotirauhaa häiritään pihalla ikkunan takana tai asunnon sisällä että ilmootus tulee tehdä 2 viikkoa etukäteen. Vähin ilmoitusvelvollisuus on rappukäytävän ilmoitustaulu tai rivareissa tiezote postilaatikkoon.

Muutoin toimitaan aina luvatta.

Vierailija
13/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tää laki muuttui jo vuosia sitten, eli vuokralainen saa myös osallistua yhtiökokouksiin."

Toki voi, jopa kummin kaimat, näin on aina ollut, mutta ei ole mitään päätösvaltaa, sillä päätökset tehdään osakeomistajan osakemäärän mukaan.

Vierailija
14/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei taloyhtiöt edes tiedä kuka huoneistossa asuu, ellei osakkeenomistaja tai vuokralainen sitä ole ERIKSEEN ilmoittanut isännöitsijälle tai hallitukselle.

Virallisen muuttoilmoituksen tiedot eivät enää moneen vuoteen ole välittyneet taloyhtiölle ja siksi sitä arvaillaan kuka huoneistossa asuu.

Ja nykyisin, monet asiat osakkeenomistajien ja taloyhtiön välillä hoidetaan sähköisesti, niillä tiedoilla mitä osakkeenomistaja on antanut taloyhtiölle ja yhtiökokouksessa sovittu ja siksi tiedottaminen säästösyistä on vähentynyt vuokralaisille, kun oletetaan vuokranantajan sen hoitavan.

Vierailija
15/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei tuo vielä mitään. Mä omistin kaksion, jossa oli pistetty kylppäri remonttiin päivän aikana mulle mitään ilmoittamatta. Tulin töistä kotiin ja yllätys oli melkoinen, kun kylppärin seinä revittynä. Suihkua ei voinut käyttää, sentään vessanpönttö toimi. Soitin isännöitsijälle, että mitä tää meinaa ja miks mulle ei oo kerrottu asiasta. Sönkötti siinä jotain ettei tiennyt milloin remppamies pääsisi paikalle ja ei osannut laittaa asiasta edes lappua postiluukkuun, jos puhelinnumeron löytäminen olis ollut ylivoimaista. ihme ämmä tuo AK Oulussa. Onneksi pääsin siitä eroon sen asunnon myymisen myötä."

Ei kait missään asunto-osakeyhtiössä kylppäriremonttia tehdä, vaan se on osakkeenomistajan vastuulla. Ainoastaan voidaan seiniä avata, jos jokin putki on mennyt rikki ja vedet valuvat eri kerroksiin, aiheuttaen vesivahingon. Silloin on tosiaan huoltomiehet menevät sisään ilman lupaa, onhan rakennukset taloyhtiön omistuksessa ja omistaja omistaa vain osakekirjat, ei huoneistoa. 

Vierailija
16/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen laittanut isännöitsijälle sähköpostin ja pyynnön ilmoittaa näistä asioista. Ei ole ikinä laittanut mitään sähköpostia lukuunottamatta yhtä vastausta kysymykseeni joskus vuosi sitten. Ei aina vastaa kysymyksiinkään. Hallituksn pj:n tunnen ja hänelle olen valittanut myös, myötäilee, ei toimi."

Asunto-osakeyhtiön hallinnolliset asiat kuuluvat vain osakkeenomistajille, ei vuokralaisille, vuokranantaja tiedottaa vuokralaiselle, jos katsoo tarpeelliseksi.

Vierailija
17/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 21:32"]

Rivitalossa harvoin omaistaa sitä pihaa. Eli voivat maalat sen aidan, mutta hyvä siiitä olisi toki kertoa. ja yhtä tarkeää olsisi osoakkaiden osalliatua aina kokouksiin , vaikka ei asusikaan osakkeessa vakituisesti.

[/quote]

Ei mulle tule koskaan mitään kokouskutsuja eikä tiedoteta mistään päätöksistä. Vrt. Varsinaisessa kodissa nämä tulee kaikki sekä asntoihin jaettuna että osakkaille, jos osakas asuun jossain muualla ja aina hyvissä ajoin. Olisi se kiva tietää, jos ikkunan alle tullaan ja siirrellään tavaroita, joita mulla onneksi tosi vähän. Piha on kuitenkin aidattu ja samalla tavallahan se kuuluu asuntoon kuin sisätilatkin tässä tapauksessa, eli olen vuokrannut niihin hallintaoikeuden ja vuokrasopimuksessakin se mainitaan, että vuokraan kuuluu pieni aidattu piha-alue. 

Ap. 

Vierailija
18/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 21:56"]

"Olen laittanut isännöitsijälle sähköpostin ja pyynnön ilmoittaa näistä asioista. Ei ole ikinä laittanut mitään sähköpostia lukuunottamatta yhtä vastausta kysymykseeni joskus vuosi sitten. Ei aina vastaa kysymyksiinkään. Hallituksn pj:n tunnen ja hänelle olen valittanut myös, myötäilee, ei toimi."

Asunto-osakeyhtiön hallinnolliset asiat kuuluvat vain osakkeenomistajille, ei vuokralaisille, vuokranantaja tiedottaa vuokralaiselle, jos katsoo tarpeelliseksi.

[/quote]

Tää laki muuttui jo vuosia sitten, eli vuokralainen saa myös osallistua yhtiökokouksiin. Kyseessä ei ole mikään kiireellinen juttu ja otsikossa kyllä kyse olikin, että onko tämä hyvien tapojen mukaista. 

Sekä se, että varastoja siivotaan tavaroista, se pitää kyllä kaikilla olla tiedossa, joilla on oikeus varastoissa tavaroita säilyttää. Sellaisesta on tiedotettava mieiestäni myös asukkaita. Kai mä voisin rikosilmoituksen tehdä, jos tavaroitani poistettaisiin ilmoittamatta asiasta mitenkään? Vuokranantajakaan ei ehdi välttämättä noita parin päivän tiedotteita nähdä, koska kiertelee työmailla eri paikkakunnilla. 

Vierailija
19/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Rivitalossa harvoin omaistaa sitä pihaa. Eli voivat maalat sen aidan, mutta hyvä siiitä olisi toki kertoa. ja yhtä tarkeää olsisi osoakkaiden osalliatua aina kokouksiin , vaikka ei asusikaan osakkeessa vakituisesti.

[/quote]

Ei mulle tule koskaan mitään kokouskutsuja eikä tiedoteta mistään päätöksistä. Vrt. Varsinaisessa kodissa nämä tulee kaikki sekä asntoihin jaettuna että osakkaille, jos osakas asuun jossain muualla ja aina hyvissä ajoin. Olisi se kiva tietää, jos ikkunan alle tullaan ja siirrellään tavaroita, joita mulla onneksi tosi vähän. Piha on kuitenkin aidattu ja samalla tavallahan se kuuluu asuntoon kuin sisätilatkin tässä tapauksessa, eli olen vuokrannut niihin hallintaoikeuden ja vuokrasopimuksessakin se mainitaan, että vuokraan kuuluu pieni aidattu piha-alue. 

Ap. "

Ei tietenkään sinulle tule kokouskutsuja, koska olet vuokralainen, etkä ole osakasluettelossa, vaan osakkeenomistajalle, joka tiedottaa vuokralaisilleen, jos katsoo tarpeelliseksi.

Taloyhtiöllä ei ole mitään tekemistä vuokrasopimuksesi kanssa, vaan taloyhtiön asiat hoidetaan osakkeenomistajien kesken. Vuokranantajasi omistaa as.yhtiön osakekirjat ja taloyhtiö rakennukset ja piha-alueet, näin on kaikissa asunto-osakeyhtiöissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi