teini tulee säännöllisesti kotiin humalassa
Muutaman kerran kuukaudessa nuori 16v tyttöni tulee kotiin humalassa (ei suuressa, mutta huomaa että on juonut ja polttanut tupakkaa). Sanoo, että tietää että kotiin voi tulla koska vain. Olen saarnannut, kokeillut kotiarestia jne. mutta ei auta enkä halua estää kokonaan häntä tapaamasta kavereita. Keskivaikea masennus diagnosoitu, ja nuori sanoo että kaverit ovat tällä hetkellä yksi tärkeimmistä asioista hänen elämässään. Pitäisikö minun siis katsoa pieni juominen läpi sormien vai mitä pitää tehdä? Miten teidän nuorten kohdalla on toimittu?
Kommentit (63)
Olen pahoillani ap näiden vastausten sävystä. Täällä ei ymmärretä sitä, että aina nuoren ongelmat eivät ole seurausta huonosta kasvatuksesta.
http://www.reimari.info/info/paihteet/alkoholi/
http://www.mll.fi/nuortennetti/paihteet/alkoholi/k18-miksi_ihmeessa/
http://www.mll.fi/nuortennetti/mista_apua/apua-mielenterveysongelmiin/
Pysäytä nuoresi. Sitä monet päihteitä ja tuntemattomien kanssa sänkyyn hyppäävä nuori toivoo. Se on avunhuuto pahaan oloon. Älä päästä nuortasi kavereiden kanssa, jos epäilet vähänkään, että he käyttävät alkoholia. Itkua on ihan varmasi luvassa, mutta se on vanhempien loputon tehtävä opettaa oikea ja väärä.
Masennus on pirun huono tekosyy olla sanomatta ei. Mitään yksikertaista keinoa ei ole oon vaan sanottava ei joka myös pitää.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 14:07"]Olen pahoillani ap näiden vastausten sävystä. Täällä ei ymmärretä sitä, että aina nuoren ongelmat eivät ole seurausta huonosta kasvatuksesta.
[/quote]Kyllä ne on seurausta täsmälleen siitä että nuorelle ei ole asetettu turvallisia rajoja ja tuo juomisen hiljainen hyväksyminen kertoo tämän aukottomasti.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 13:55"][quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 13:23"]
mä antaisin sen kertaisen rangaistuksen, että juominen loppuu siihen.
[/quote]
No ku noin fiksu olet, niin kerroppa se rangaistus mikä tehoaa?
[/quote]
En ole tuo jolta kysyit mutta vastaan. Ensiksikin säännöistä/rangaistuksista pitää keskustella etukäteen nuoren kanssa. Tehokasta on ottaa puhelin/tietokone määräajaksi pois kuten myös viikko/kk raha.
Hyviä kannustuskeinoja ovat luvata jotain kivaa jos menee hyvin, nuoren mielenkiinnosta ja omista varoista riippuen.
vaikeaa on alkuun mutta kannattaa koska toimii jos jaksaa olla kärsivällinen :)
[/quote]Valitettavasti pahoja virheitä on alettu tehdä jo päiväkoti-iässä. Varsinkin moni yh on mielummin lapsen kaveri kuin vastuullinen vanhempi. Sitten ollaan ihemissään kun aikuistumisen kynnyksellä on aivan saatanallisia ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 13:42"]Aivot todellakin kehittyvät n.24 vuotiaiksi.
Kuinka monta neroa/ hyvin älykästä ihmistä tunnet, jotka on aloittaneet säännöllisen päihteidenkäytön 16 vuotiaina? Niin, aivan, aivan.
[/quote][quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 13:38"][quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 13:29"]Lapsen aivojen kehitys päättyy säännöllisen päihteidenkäytön aloittamisen tasolle. Haluatko, että lapsesi jää 16v. tasolle, vai olisko kuitenkin hyvä antaa aivojen kehittyä vielä pari vuotta? Sen jälkeen sun vaikutusmahdollisuudet on menneet.
[/quote]
Sanopas miksi sitten aivot kehittyvät 24-vuotiaaksi asti? Eli kaikki fiksut ihmiset alkavat juomaan vasta 24-vuotiaana?
[/quote]Sinä olet tainnuta aloittaa päihteiden käytön 6 vuotiaana. Luuletko että aivojen kehitys noudattaa Suomen tai jonku muun valtion laatimia ikärajoja? Tupakan käytön ikärajakin nousi, ei mikään ihme vaikka se ja alkoholin ikärajakin nousisi, jos lääketieteellistä näyttöä haitoista nuorelle löytyy riittävästi ja muutokseen riittävästi poliittista tahtoa.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 13:09"]Ei sitä tarvitse hyväksyä, mutta hyvä, että tulee kotiin. Ja pidä huoli, että koti on jatkossakin paikka, jonne on hyvä tulla.
[/quote]Jos et mitenkään yritä puuttua, niin silloin hyväksyt sen.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 14:07"]Olen pahoillani ap näiden vastausten sävystä. Täällä ei ymmärretä sitä, että aina nuoren ongelmat eivät ole seurausta huonosta kasvatuksesta.
[/quote]Kyllä ne on seurausta täsmälleen siitä että nuorelle ei ole asetettu turvallisia rajoja ja tuo juomisen hiljainen hyväksyminen kertoo tämän aukottomasti.
[/quote]
Masentua voi ihan kuka vaan, vaikka olisi miten hyvä koti tai kasvatus tai asiat miten mallikkaasti tahansa.
Toki vanhemmilla on vastuu, mutta jos 16-vuotias alkaa oireilemaan, häntä ei ihan niin vaan enää sidota patteriin ja sanota, että olet kotona ja teet niin tai näin. Tilanteet voivat olla tosi vaikeita. Käsittämätöntä, miten suppea maailmankuva ja elämänkokemus täällä monella on. Vanhempia ei pidä turhaan aina syyllistää. Toki on niitä tapauksia, joissa vaikea lapsuus ja kasvatuksen ja tuen puute aiheuttaa ongelmia, mutta joskus ongelmia on, vaikka kaikki olisi kotona kunnossa.
Sano nyt vielä, että nuoresi myös syö lääkkeitä masennukseen. Olisiko jo korkea aika ongelman toteamisen sijaan ratkaista se esim. nuorisopsykiatrian osasto hoidolla.
26 vuotiaana tuo heitukka pyörii kassi-Almana pitkin katuja ja toimii tenukeppien patjana:D
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 13:55"][quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 13:23"]
mä antaisin sen kertaisen rangaistuksen, että juominen loppuu siihen.
[/quote]
No ku noin fiksu olet, niin kerroppa se rangaistus mikä tehoaa?
[/quote]
En ole tuo jolta kysyit mutta vastaan. Ensiksikin säännöistä/rangaistuksista pitää keskustella etukäteen nuoren kanssa. Tehokasta on ottaa puhelin/tietokone määräajaksi pois kuten myös viikko/kk raha.
Hyviä kannustuskeinoja ovat luvata jotain kivaa jos menee hyvin, nuoren mielenkiinnosta ja omista varoista riippuen.
vaikeaa on alkuun mutta kannattaa koska toimii jos jaksaa olla kärsivällinen :)
[/quote]Valitettavasti pahoja virheitä on alettu tehdä jo päiväkoti-iässä. Varsinkin moni yh on mielummin lapsen kaveri kuin vastuullinen vanhempi. Sitten ollaan ihemissään kun aikuistumisen kynnyksellä on aivan saatanallisia ongelmia.
[/quote]
Olen tuo ed. kirjoittaja ja yh....ei se yh automaattisesti tee huonoa vanhempaa!
Sanot, että kotiin voit tulla milloin vaan, mutta helvetti soikoon tuo kännäily saa loppua tähän paikkaan!
Ei lääkkeet aina pahasta ole. Itsekin sain avun niistä nuorena, tosin olivat snri, ei ssri.
Ja 26vuotias kassialma :D Huhhei.. Voin kertoa, ettei niin välttämättä käy :) Itse olen nyt 27v (ehtii vielä kassialmottua;D ) Opiskelen korkeakoulussa, yksi tutkinto on jo alla. 1lapsi ja hyvä mies. Terveitä harrastuksia, mukavaa ja kaikin puolin onnellista elämää elelen.
Terveisin se lastenkoti nuori, jota rangaistiin isolla kädellä ja joka sairasti vakavan masennuksen.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 14:12"]
[/quote]
Masentua voi ihan kuka vaan, vaikka olisi miten hyvä koti tai kasvatus tai asiat miten mallikkaasti tahansa.
Toki vanhemmilla on vastuu, mutta jos 16-vuotias alkaa oireilemaan, häntä ei ihan niin vaan enää sidota patteriin ja sanota, että olet kotona ja teet niin tai näin. Tilanteet voivat olla tosi vaikeita. Käsittämätöntä, miten suppea maailmankuva ja elämänkokemus täällä monella on. Vanhempia ei pidä turhaan aina syyllistää. Toki on niitä tapauksia, joissa vaikea lapsuus ja kasvatuksen ja tuen puute aiheuttaa ongelmia, mutta joskus ongelmia on, vaikka kaikki olisi kotona kunnossa.
[/quote]
Vanhempia ei toki voi syyllistää masennuksesta yms. mutta...se, että on passiivisena nuoren alkoholin käytön vietävissä on peiliin katsominen paikka. Jos ei omat keinot riitä sitä apua haetaan ja vaaditaan niin kauan että sitä myös saadaan. Kunnilla, seurakunnilla ja vapaaehtoisjärjestöillä yms. on kyllä osaamista ja kokemusta näistä asioista. Arvostan kaikkia vanhempia, jotka myöntävät, että eivät pärjää, mutta he jotka olan kohautuksella asian hyväksyy on kyllä vanhemmuus pahasti hukassa.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 14:27"]
Ei lääkkeet aina pahasta ole. Itsekin sain avun niistä nuorena, tosin olivat snri, ei ssri.
Ja 26vuotias kassialma :D Huhhei.. Voin kertoa, ettei niin välttämättä käy :) Itse olen nyt 27v (ehtii vielä kassialmottua;D ) Opiskelen korkeakoulussa, yksi tutkinto on jo alla. 1lapsi ja hyvä mies. Terveitä harrastuksia, mukavaa ja kaikin puolin onnellista elämää elelen.
Terveisin se lastenkoti nuori, jota rangaistiin isolla kädellä ja joka sairasti vakavan masennuksen.
[/quote]
Älä nyt lapsi kulta pidä omia kokemuksia pyhänä totuutena, jota levität kuten evankeljumia. Miten muilla sinun kanssasi lasten kodissa olleilla menee?! Olisi kiva kuulla heidänkin tarinoita.
Masennus on huolestuttava yhdistelmä alkoholin kanssa, mutta ettekö te muut ole olleet nuoria? Itse olen nelikymppinen ja tuli kyllä teininä juhlittua olan takaa ja usein -samaten kavereiden. Olen akateemisesti koulutettu, vakityössä ja perheenäiti, ja myös kavereista tuli ihan kunnon ihmisiä nuoruuden rilluttelusta huolimatta. Nyt kun ajattelen, niin olisi sitä vähemmänkin voinut riekkua, mutta eipä tarvitse elää nuoruutta vanhana. Enkä siis edes mainitse kosteita opiskeluaikoja
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 14:31"]
[/quote]
Älä nyt lapsi kulta pidä omia kokemuksia pyhänä totuutena, jota levität kuten evankeljumia. Miten muilla sinun kanssasi lasten kodissa olleilla menee?! Olisi kiva kuulla heidänkin tarinoita.
[/quote]
No voi herran Jumala lapsikulta en tietenkään! He voivat tulla itse kertomaan jos linjoilla ovat, en ole heitäkään tuolla kassialmoina nähnyt.
[/quote]
Isosti onnea sinulle! Itse olen nyt 37 vuotiaana päässyt alkoholista "eroon" reilu vuosi sitten ja kyllä se oli hurjaa hoitojakson aikana kuunnella näiden nippanappa täysikäisten tarninoita, jotka eivät olleen selvää päivää nähnyt sitten viimeksi kuin 11-vuotiaana ja millaisista narkkiluolista heitä on haettu kissojen ja koirien kanssa. Tunsin itseni aika amatööriksi ja onnekkaaksi.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 14:32"]
Masennus on huolestuttava yhdistelmä alkoholin kanssa, mutta ettekö te muut ole olleet nuoria? Itse olen nelikymppinen ja tuli kyllä teininä juhlittua olan takaa ja usein -samaten kavereiden. Olen akateemisesti koulutettu, vakityössä ja perheenäiti, ja myös kavereista tuli ihan kunnon ihmisiä nuoruuden rilluttelusta huolimatta. Nyt kun ajattelen, niin olisi sitä vähemmänkin voinut riekkua, mutta eipä tarvitse elää nuoruutta vanhana. Enkä siis edes mainitse kosteita opiskeluaikoja
[/quote]
Jos 16-vuotias ja masennuspotilas on humalassa 3 kertaa kuussa, se on melkein joka viikonloppu. Tämä ei oikein mene ihan vaan terveen railakkaan nuoruuden piikkiin.
t. 40 v. joka kyllä muistaa opiskeluajat ja kultaisen nuoruuden ja rillutteli silloin itsekin joskus
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 14:32"]
[/quote]
Näen aina punaista tässä kohtaan kun vedotaan omaan nuorutteen ja kuinka kunnollisia meistä tuli. Me olemme kuitenkin saaneet elään suht turvallisen nuoruuden ja se on niin pienestä kiinni, että emme väärille poluille ole lähteneet.
Ettekste sitten tee perheenä yhtään mitään? Mitä sä ap teet sillä aikaa kun lapsesi on kännäämässä? Etkö voi keksiä sille järkevämpää tekemistä?
Ainahan on ollut sitä porukkaa joka roikkuu pitkin kyliä alaikäisenä tekemättä mitään fiksua (allekirjoittanut aikoinaan mukaanlukien) mutta niillä ei olekaan mitään muuta tekemistä tai paikkaa minne mennä. Tai kotona ketään.