Kuinka MIEHET voivat osallistua naisiin kohdistuvan seksuaalisen ahdistelun torjuntaan?
Naisilta on tullut muutamia kommentteja tai avauksia siihen liittyen, että miehet voisivat auttaa naisia ja kasvattaa pallit. Hieman eri sanoin tilanteesta riippuen, mutta tarkoitus varmaan on että miehet voisivat reagoida näihin ahdisteluihin ja raiskailuihin. Mies varmaan voi jotain kuvitella että mistä on kyse, mutta tähän tarvitaan naiskonkretiaa kertomaan mitä se käytännössä tai edes teoriassa olisi?
Tässä on esitetty muutamia vaihtoehtoja näin hyvin hataralla kädellä, kertokaa onko edes lähellä.
a) Olla enemmän henkisesti läsnä, tukea ja lohduttaa. Auttaa asian viemisessä eteenpäin käytännön tasolla jne. Kuka mies tämä olisi?
b) Jos nainen ei ole parisuhteessa, joku läheinen tuttava tai fuckbuddy viettäisi aikaa enemmän ihan noin fyysisesti, etenkin sellaisissa tilanteissa jossa naisella on riski tulla ahdisteluksi.
c) Jos kyseessä on työpaikalla puristelua tai vapaalla joku tulee iholle, niin poikaystävä, aviomies, tuttava jne. hoitaa tilanteen omin päin. Kuka tämä mies kohdallasi on?
d) Mielenosoitus Saksan malliin: Uuden vuoden aaton joukkoseksuaaliahdisteluissa paikalliset miehet järjestivät mielenosoituksen pukeutumalla naisiksi. Palveleeko tämä sitä tarkoitusta, että miehet ottavat kantaa että hekin ovat naisia? Vai osoittamalla tukensa uhreille? Onko se viesti näille seksuaaliahdistelijoille? Jossain elokuvissa miehet houkuttelivat sutta pukeutumalla naisiksi, kun se susi metsästi naisia ja lapsia. Olisko tässä ajatusta?
e) Jatketaan samaa linjaa ja toivotaan että poliisi voi jollain tavalla estää tällaiset asiat. Poliisi on vastuussa rikollisuudesta ja julkisilla tiloilla tapahtuvista konfliktitilanteista.
Asiallista keskustelua kiitos!
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ahdistele
Ei myöskään kiinnosta jos joku nainen saa munaa pyytämättä porttikongissa.
Naiset itse päättävät kenen kanssa viettävät aikaansa.
Minä kyllä estäisin raiskauksen, mutta olenkin nainen. Minussa on munaa ihan saatanasti enemmän kuin suurimmassa osassa "miehiä".
Naisten on muuten siinä mielessä helpompi puuttua tällaisiin tekoihin, koskaa suurin pelko on joutua r.a.is.ka.tuksi, mutta mies saattaa menettää henkensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta miesten ei kannata enää jatkossa edes yrittää aloitteiden tekoa, kun ei se näytä teiltä onnistuvan. Minuakin yritti yksi hemmo kesän kynnyksellä (pari kuukautta sitten) väkisin halailla ekojen Tinder-treffien jälkeen. Ei näin! Lukekaa peliä ja jos ette ole varmoja miten pitää toimia, niin jättäkää toimimatta. Yksikin ahdistelukokemus on liikaa.
Juurikin näin. Itsekin esim. haluan terassilla ollessa istuskella rauhassa, en todellakaan kaipaa lähelleni mitään läähättäviä miehiä. Kyllä minä sitten aloitteen teen, jos olen miehestä kiinnostunut.
Mikä saa sut luulemaan että mies haluaa aloitettasi? Hän haluaa istua terassilla rauhassa ilman kaltaisesi läähättävän emakon häirintää.
No varmaan siksi, koska näitä aloitteita on tullut?
Eli yksi asia on selvinnyt. Tällainen huoneentaulu jossa on että 1. Älä ahdistele ja sitten pari muuta lausetta. No mutta tällaisia viestejä olemme kuulleet jo 20 vuotta. Niistä on ihan kampanjavideoita valtion tahosta tehty, jossa nainen laittaa käden suoraan eteensä ja sanoo kovaan ääneen SEIS! Sitten oli joku ahdistelunvastainen video joku koulu teki missä henkilökunta lauloi että älä koske mun peppuun tms.
Eli tuollaiset ohjeistukset. Hyvät miehet tietävät itsestään. Sitten on ne pahat miehet joita ei kiinnosta paskaakaan. Mitä tästä voi päätellä? Totta helvetissä jokainen järkevä puuttuu tilanteeseen jos sellainen vastaan tulee. Olemme edelleen täysin kädet pystyssä ja housut kintussa tämän ongelman kanssa.
Entäs jos otettais katsetta enemmän tuonne Filippiinien suuntaan? Voisiko sellainen käytäntö olla ratkaisu?
Tosin niitä, missä nainen lähtee tuntemattoman miehen kanssa kämpille hässimään niin niitä ei varmaan kovimmatkaan rangaistukset voi estää jos jotain tapahtuu.
En näe syytä miksi tämä pitäisi sukupuolittaa?
Eikö sen pitäisi olla niin, että jos nähdään seksuaalista ahdistelua, niin sukupuolesta riippumatta siihen pitää puuttua? Palleista tuskin on hyötyä ahdistelun pysäyttämisessä vaikka tuskin haittaavatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ahdistele
Minä kyllä estäisin raiskauksen, mutta olenkin nainen. Minussa on munaa ihan saatanasti enemmän kuin suurimmassa osassa "miehiä".
Jooh, haluaisin tosiaan nähdä kun yrität. Helppo se on netissä huudella, mutta ihan oikeesti nää naisten "minussa on munaa enemmän kuin monessa miehessä!1" voimaantumishuutelut herättää lähinnä myötähäpeää.
Puutu ja puolusta. Kun tilanne on päällä tai menossa väärään suuntaan. Älä pelkää.
Tämä pätee kaikkiin, sukupuolesta riippumatta. AINA voi, ja kannattaa, sanoa että "Hei, eiköhän riitä". Äänensävy ja -paino tilanteen mukaan. Parhaiten toimii rauhallinen, jopa rento, ja asiallinen puuttuminen.
Tilanteita jossa näin voi toimia:
-Kun kaveri ei jätä toista rauhaan, vaikka hän olisi pyytänyt.
-Kun kaveri puhuu törkeästi ja loukkaavasti toisesta, oli tämä toinen paikalla tai ei.
-Kun kaveri puhuu törkeästi tai loukkaavasti jostain ihmisryhmästä.
-Kun joku puhuu väkivallan käyttämisestä.
Aika helppoa lopulta, ja yleensä homma päätyy paljon parempaan lopputulokseen, jos sivullinen vähän muistuttaa, kun jos tilanne olisi päässyt riistäytymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ahdistele
Jooh, haluaisin tosiaan nähdä kun yrität. Helppo se on netissä huudella, mutta ihan oikeesti nää naisten "minussa on munaa enemmän kuin monessa miehessä!1" voimaantumishuutelut herättää lähinnä myötähäpeää.
Meinaatko tosissaan että joku vaan jatkaisi raiskausta, jos joku tulisi puuttumaan? Kyllä ne rikoksen tekemiset yleensä keskeytetään, jos joku huomaa. Vain pelkuri ei puutu.
Lopettamalla ahdistelun ja opettamalla sen myös pojalleen.