Kuinka MIEHET voivat osallistua naisiin kohdistuvan seksuaalisen ahdistelun torjuntaan?
Naisilta on tullut muutamia kommentteja tai avauksia siihen liittyen, että miehet voisivat auttaa naisia ja kasvattaa pallit. Hieman eri sanoin tilanteesta riippuen, mutta tarkoitus varmaan on että miehet voisivat reagoida näihin ahdisteluihin ja raiskailuihin. Mies varmaan voi jotain kuvitella että mistä on kyse, mutta tähän tarvitaan naiskonkretiaa kertomaan mitä se käytännössä tai edes teoriassa olisi?
Tässä on esitetty muutamia vaihtoehtoja näin hyvin hataralla kädellä, kertokaa onko edes lähellä.
a) Olla enemmän henkisesti läsnä, tukea ja lohduttaa. Auttaa asian viemisessä eteenpäin käytännön tasolla jne. Kuka mies tämä olisi?
b) Jos nainen ei ole parisuhteessa, joku läheinen tuttava tai fuckbuddy viettäisi aikaa enemmän ihan noin fyysisesti, etenkin sellaisissa tilanteissa jossa naisella on riski tulla ahdisteluksi.
c) Jos kyseessä on työpaikalla puristelua tai vapaalla joku tulee iholle, niin poikaystävä, aviomies, tuttava jne. hoitaa tilanteen omin päin. Kuka tämä mies kohdallasi on?
d) Mielenosoitus Saksan malliin: Uuden vuoden aaton joukkoseksuaaliahdisteluissa paikalliset miehet järjestivät mielenosoituksen pukeutumalla naisiksi. Palveleeko tämä sitä tarkoitusta, että miehet ottavat kantaa että hekin ovat naisia? Vai osoittamalla tukensa uhreille? Onko se viesti näille seksuaaliahdistelijoille? Jossain elokuvissa miehet houkuttelivat sutta pukeutumalla naisiksi, kun se susi metsästi naisia ja lapsia. Olisko tässä ajatusta?
e) Jatketaan samaa linjaa ja toivotaan että poliisi voi jollain tavalla estää tällaiset asiat. Poliisi on vastuussa rikollisuudesta ja julkisilla tiloilla tapahtuvista konfliktitilanteista.
Asiallista keskustelua kiitos!
Kommentit (48)
Voisi mennä vaikka nukkumaan naisten vessaan ja estää sen käytön.
Vierailija kirjoitti:
Minusta miesten ei kannata enää jatkossa edes yrittää aloitteiden tekoa, kun ei se näytä teiltä onnistuvan. Minuakin yritti yksi hemmo kesän kynnyksellä (pari kuukautta sitten) väkisin halailla ekojen Tinder-treffien jälkeen. Ei näin! Lukekaa peliä ja jos ette ole varmoja miten pitää toimia, niin jättäkää toimimatta. Yksikin ahdistelukokemus on liikaa.
Juurikin näin. Itsekin esim. haluan terassilla ollessa istuskella rauhassa, en todellakaan kaipaa lähelleni mitään läähättäviä miehiä. Kyllä minä sitten aloitteen teen, jos olen miehestä kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään. Hoitakaa itse ongelmanne. Niin ne miehetkin joutuu tekemään koska naisilta ei tukea heru, vittuilua kylläkin.
Jos ongelmana on miehet niin se on miesten asia hoitaa se. Voidaan me naisetkin hoitaa ongelma mutta se johtaisi miesten lukitsemiseen häkkeihin koska yhdestäkään ei tiedä kuka on elukka.
Tuo vahvistaa käsitystä siitä, että feministissä asuu pieni raivotar nazti joka odottaa tilaisuutta lanata kaikki miehet tekosyyn varjolla. Mies kaivaa omaa hautaansa kannattaessaan feminismiä.
En mä halua että mun mies aktiivisesti tekee mitään ahdisteluongelman eteen. Riittää kun itse käyttäytyy hyvin ja järkevällä tavalla puuttuu näkemiinsä vääryyksiin maailmassa. Eli sama mikä koskee jokaista ihmistä tällä pallolla. Ei mun miehellä ole sen suurempaa vastuuta asiassa kuin minullakaan, koen tollasesta ajattelusta pientä myötähäpeää.
Toki miehet saattaa keskenään puhua epäkunnioittavasti naisista ja ruokkia sillä sitä "pojat on poikia" ajattelua ja sikailua. Oletan että järkevä ja sivistynyt mies (tai nainen, jos pääsee keskusteluun mukaan) ilmaisee ettei sellanen puhe ole ok, tai ei ainakaan lähde mukaan törkypuheisiin. Oma mies on sillon tällön sanonut että esim saunaillat puolitutussa porukassa ei kiinnosta, kun siellä on aina joku urpo joka avautuu "akastaan" tai puhuu seksistisesti ja muiden pitää vaivaantuneena yrittää vaihtaa puheenaihetta.
En ahdistele
Ei myöskään kiinnosta jos joku nainen saa munaa pyytämättä porttikongissa.
Naiset itse päättävät kenen kanssa viettävät aikaansa.
Minä olen osallistunut niin että muistutan kaikille pojilleni aina että kaikki törtöily mitä tekevät on ihan oma vika eikä kenenkään muun. Toivon etä he saisivat tällä kiinni siitä ideasta että myös mies on vastuussa omasta käytöksestään eikä voi ulkoistaa vastuuta omasta käytöksestään naisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään. Hoitakaa itse ongelmanne. Niin ne miehetkin joutuu tekemään koska naisilta ei tukea heru, vittuilua kylläkin.
Jos ongelmana on miehet niin se on miesten asia hoitaa se. Voidaan me naisetkin hoitaa ongelma mutta se johtaisi miesten lukitsemiseen häkkeihin koska yhdestäkään ei tiedä kuka on elukka.
Eiks sulla ole lapsia hukutettavaksi?
Niin, sä varmaan otat niiden naisten teoista täyden vastuun? Otathan?
Vierailija kirjoitti:
En mä halua että mun mies aktiivisesti tekee mitään ahdisteluongelman eteen. Riittää kun itse käyttäytyy hyvin ja järkevällä tavalla puuttuu näkemiinsä vääryyksiin maailmassa. Eli sama mikä koskee jokaista ihmistä tällä pallolla. Ei mun miehellä ole sen suurempaa vastuuta asiassa kuin minullakaan, koen tollasesta ajattelusta pientä myötähäpeää.
Toki miehet saattaa keskenään puhua epäkunnioittavasti naisista ja ruokkia sillä sitä "pojat on poikia" ajattelua ja sikailua. Oletan että järkevä ja sivistynyt mies (tai nainen, jos pääsee keskusteluun mukaan) ilmaisee ettei sellanen puhe ole ok, tai ei ainakaan lähde mukaan törkypuheisiin. Oma mies on sillon tällön sanonut että esim saunaillat puolitutussa porukassa ei kiinnosta, kun siellä on aina joku urpo joka avautuu "akastaan" tai puhuu seksistisesti ja muiden pitää vaivaantuneena yrittää vaihtaa puheenaihetta.
Onneksi naisten saunailloissa puhutaan järjestäen kunnioittavasti miehistä, niin omista kuin vieraista.
Vierailija kirjoitti:
En ahdistele
Minä kyllä estäisin raiskauksen, mutta olenkin nainen. Minussa on munaa ihan saatanasti enemmän kuin suurimmassa osassa "miehiä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ei ole sukupuoleen kohdistuvia tekoja saatika täysissä sielunvoimissa tehtyjä tekoja. Ja niitä tekee kumpikin sukupuoli. Keskitytään nyt niihin täysissä järjissä tehtyihin pahuuksiin mitä miehet tekee monin tuhansin verroin enemmän kuin naiset.
Ehdottaisin sellaista asenteenmuutosta, että ei jaettaisi naisia hyviin ja huonoihin ts niihin joita voi vapaasti ahdistella ja niihin joita kunnioitetaan. Noin niinkuin omassa mielessä ja miesporukoiden puheissa.
Tällaisella on vieläkin joidenkin miesten kesken hiljainen hyväksyntä vaikkei itse ahdistelisikaan. Ja jotkut naiset vielä komppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi naisten saunailloissa puhutaan järjestäen kunnioittavasti miehistä, niin omista kuin vieraista.
Ei tietenkään puhuta, eikä tulla koskaan puhumaan 100% asiallista ja positiivista lätinää koskaan ja missään. Mutta eiköhän suurin osa tunnista jonkun rajan, jota ei ole sopiva ylittää puheissaan? Toivoisin ainakin, että myös kavereille huomautetaan vaikka sitten nauraen että "huh huh, vähän nyt lähtee lapasesta sun horinat. Heitäpä vaikka löylyä ja puhu hetki vähemmän pskaa". Minäkin sanon naispuoliselle parhaalle ystävälle vastaavasti, kun se joskus puhuu aika ahdasmielisesti tietyistä ihmisryhmistä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen osallistunut niin että muistutan kaikille pojilleni aina että kaikki törtöily mitä tekevät on ihan oma vika eikä kenenkään muun. Toivon etä he saisivat tällä kiinni siitä ideasta että myös mies on vastuussa omasta käytöksestään eikä voi ulkoistaa vastuuta omasta käytöksestään naisille.
Pojat kiittävät ja pysyvät äidin luona, ettei tarvitse ottaa turhia riskejä.
Vierailija kirjoitti:
Yrittää olla ahdistelematta ketään. Siinä on hyvä aloitus.
Miten teet tämän? Miten hillitä itsensä kun vesi nousee kielelle, muna alkaa sykkiä housuissa ja tekee mieli raahata vastaanhangoitteleva naaras pusikkoon? (Käsi suulla tietenkin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ahdistele
Minä kyllä estäisin raiskauksen, mutta olenkin nainen. Minussa on munaa ihan saatanasti enemmän kuin suurimmassa osassa "miehiä".
Et sä kuule mitään estäis. Sä saisit turpiisi ja olisit seuraava.
Kävelisin sinunkin ohi.
Arvaa miksi? Et ole vaivani arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta miesten ei kannata enää jatkossa edes yrittää aloitteiden tekoa, kun ei se näytä teiltä onnistuvan. Minuakin yritti yksi hemmo kesän kynnyksellä (pari kuukautta sitten) väkisin halailla ekojen Tinder-treffien jälkeen. Ei näin! Lukekaa peliä ja jos ette ole varmoja miten pitää toimia, niin jättäkää toimimatta. Yksikin ahdistelukokemus on liikaa.
Juurikin näin. Itsekin esim. haluan terassilla ollessa istuskella rauhassa, en todellakaan kaipaa lähelleni mitään läähättäviä miehiä. Kyllä minä sitten aloitteen teen, jos olen miehestä kiinnostunut.
Terassinkäyttäjänä mittani on täynnä neljän siiderin jälkeen terassin läpi hyökkääviä munahaukkoja terävine kynsineen, palavine katseineen ja lipovine kielineen.
M58
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ei ole sukupuoleen kohdistuvia tekoja saatika täysissä sielunvoimissa tehtyjä tekoja. Ja niitä tekee kumpikin sukupuoli. Keskitytään nyt niihin täysissä järjissä tehtyihin pahuuksiin mitä miehet tekee monin tuhansin verroin enemmän kuin naiset.
Joku vislaa niin se on sinusta pahuutta jonka takia miesten tulee pyytää kollektiivisesti anteeksi naisilta.
Mutta lapsen lahtaaminen on ok ja ymmärrettävää?
Oot sä kans
Jos miehet osallistuu naisten seksuaalisen ahdistelun torjuntaan se on rasismia ja vihapuhetta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä saa sut luulemaan että mies haluaa aloitettasi? Hän haluaa istua terassilla rauhassa ilman kaltaisesi läähättävän emakon häirintää.
Joo, hoidetaan. Riittää että jätätte meidät rauhaan.