Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäinen on mielestäsi vastuussa itse leirille pakkaamisesta?

Vierailija
10.06.2014 |

ev

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta kertaa on ollut leirillä aiemmin?

Miksi lapsen, esim. 10-vuotiaan, pitää yksin vastata leirikamoista? Onko se isälle tai äidille kauhea vaiva katsoa ne kamat läpi, vaikka lapsi olisi itse pakannutkin? Teini muistaa ja osaa jo ajatella kaikki mahdolliset sääolosuhteet ja ensiapupakkaukset ja muut. 

Vierailija
2/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on urheilijat pakanneet jo 8-9 vuotiaasta noin peruskamat, itse tietävät jopa paremmin mitä treeneissä tarvitsevat ja mitkä treenivaatteet ja hiusjutut on mieluisimmat.

Toki yhdessä katsotaan tavarat läpi. 13-vuotiaan osalta ei kyllä juurikaan tarvitse edes käydä kamoja läpi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

15v.

Kyllä meillä täytyy nuorempien tavarat tarkistaa. Suurimpana ongelmana lähinnä keskittymiskyvyn puute usein nuoremmilla. Tohkeissaan pakkaavat niin tuppaa unohtumaan sitä sun tätä. Tai sitten kaikki pitää olla lapulla josta niitä vedetään yli.

Kakkosen kanssa samaa mieltä, miksi pitäisi pakata yksin?

Vierailija
4/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluikäinen, kun täytyyhän koululaisen selvitä jo muutenkin itsekseen. 6-vuotias on siinä rajoilla.

Toki sen verran seurataan sivusta, että vaikka 60-vuotiaalle huomautetaan, jos jotain näyttää jäävän pois. Siis niin kuin kalareissulle lähtijällä onki ...

Miksikö pitäisi pakata yksin? Miten sitä oppii, jos ei koskaan tee sitä? Ei se äiti kuitenkaan (todennäköisesti) ole koko loppuelämää pakkaamassa, isästä puhumattakaan. Meillä niin äidillä kuin isälläkin on ollut muutakin tekemistä kuin pakata lapsen tavaroita, lapsella sen sijaan ei ole ollut. Vähitellen oppivat, kun ensin pakattiin jollekin omalle reissulle tavaraa, sitten eskariin, sitten leirille.

Vierailija
5/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampana kesänä on ollut leirillä, kyse 11-vuotiaasta tytöstä, jonka lähivanhempi ei ole ilmeisesti tarkastanut pakkauksia ja nyt puuttuu vaihtoalusvaatteet ja vaihtosukat.

ap

Vierailija
6/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kouluikäisen pitää olla ainakin mukana pakkaamassa, jotta tietää, mitä tavaroita hänelle tulee mukaan (--> osaa huolehtia tavaroistaan paremmin kun tietää jos jotain puuttuu). Meillä kohta 10v pakkaa itse pakkauslistan mukaan tavaransa ja vanhempi vielä tarkastaa. Täysin en anna vastuuta lapselle vaikka hyvin on hommansa hoitanutkin tähän mennessä.

Vierailija
7/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kouluikäisen pitää olla ainakin mukana pakkaamassa, jotta tietää, mitä tavaroita hänelle tulee mukaan (--> osaa huolehtia tavaroistaan paremmin kun tietää jos jotain puuttuu). Meillä kohta 10v pakkaa itse pakkauslistan mukaan tavaransa ja vanhempi vielä tarkastaa. Täysin en anna vastuuta lapselle vaikka hyvin on hommansa hoitanutkin tähän mennessä.

Vierailija
8/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 07:06"]

Useampana kesänä on ollut leirillä, kyse 11-vuotiaasta tytöstä, jonka lähivanhempi ei ole ilmeisesti tarkastanut pakkauksia ja nyt puuttuu vaihtoalusvaatteet ja vaihtosukat.

ap

[/quote]

Joo joo...olet sinä parempi ihminen suhteessa tuohon äitiin...

Koululainen voi jo ihan itse pakata tavaransa ja oppia ikä kaikki, muistaa ainakin ensikerralla unohtuneet tavarat. Toki ensinmäisen leirit on hyvä vähän sivusta seurata, mutta itsenäisyyteen nuo leirit opettaa tältäkin osin. Meinaat kukaa ei ole kädestä kiinnin pitämässä, että kaikki tavarat tulee leiriltä kotiin piäin.

Vierailija
9/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen parempi ihminen suhteessa tuohon isään. Siksi lapset onkin muuttamassa kohta luokseni. Toki itsenäisyyttä opettaa, mutta viimekädessä leirille lähettäjän pitäisi kyllä varmistua siitä että välttämättömimmät on pakattu. Varmasti tyttö nyt seuraavalla kerralla muistaa pakata ne pikkarit ja sukat.

ap

Vierailija
10/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluikäinen pakkaa ensin itse, ja sen jälkeen vanhemmat varmistavat että kaikki tarpeellinen on tulossa mukaan. Kerta kerran jälkeen lisäiltäviä tavaroita on yhä vähemmän, ja lopulta lapsi osaa hoitaa homman kokonaan itsenäisesti. Riippuu lapsesta missä iässä päästään tähän itsenäiseen lopputulokseen.

Vierailija
11/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi voi tarkistaa mitä se reppu sisältää. Sieltä voi puuttua jotain olennaista. Samaten kun läksyt, lapsi ne tekee ja vanhempi voi neuvoa ja tarkistaa. Itse ei ole tarvinnut tehdä läksyjä vaan lapsi on ne aina tehnyt itsenäisesti, myös lukiossa.

Vierailija
12/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä opettajana laitan vielä 15-vuotiaille leirikouluun lähtijöille muistutuslistan, mitä kaikkea pitää olla mukana ja pyydän vanhempia vielä tarkistamaan. Kyse on alaikäisistä ja heidän mukavuudestaan. Koko leiri voi olla lapsen  osalta pilalla, jos jotain oleellista puuttuu. Kyllä sitä voidaan ajatella, että lapsen pitäisi itsekin nuo asiat opetella, mutta käytännössä se vanhempi on edelleen siitä lapsesta vastuussa, joten mielestäni vanhemman velvollisuus on tarkistaa/valvoa/muistuttaa, että kaikki on pakattu.

Vierailija
13/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 06:49"]

Kouluikäinen, kun täytyyhän koululaisen selvitä jo muutenkin itsekseen. 6-vuotias on siinä rajoilla.

Toki sen verran seurataan sivusta, että vaikka 60-vuotiaalle huomautetaan, jos jotain näyttää jäävän pois. Siis niin kuin kalareissulle lähtijällä onki ...

Miksikö pitäisi pakata yksin? Miten sitä oppii, jos ei koskaan tee sitä? Ei se äiti kuitenkaan (todennäköisesti) ole koko loppuelämää pakkaamassa, isästä puhumattakaan. Meillä niin äidillä kuin isälläkin on ollut muutakin tekemistä kuin pakata lapsen tavaroita, lapsella sen sijaan ei ole ollut. Vähitellen oppivat, kun ensin pakattiin jollekin omalle reissulle tavaraa, sitten eskariin, sitten leirille.

[/quote]harvinaisen fiksuja teillä ne 6 v jos selviävät repun pakkaamisesta leirille. Enkä usko edes 7-8 v selviävän. Kyllä sieltä puuttuu jotain. Lapsi voi itse haalia mitä tarvitsee mukaan mutta vanhempi katsoo että kaikki tarvittava on mukana. Katsoisin myös ne vanhempien reput että onko kaikki oleellinen mitä siellä tarvitaan niin mukana.

Vierailija
14/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sellainen kanaemo että varmistaisin varmaan täysi-ikäiseltäkin että kaikki tarvittava on mukana :)

Meillä lapset vielä niin pieniä etteivät leireillä ole käyneet, mutta voisin kuvitella että silloinkin käytetään samaa taktiikkaa kuin nyt pidemmille reissuille pakatessa. Eli tarvittavat asiat paperille ylös, sen mukaan tavarat kerätään pöydälle ja viivataan lapusta yli ja lopuksi mätetään laukkuun. Tällä konstilla harvemmin mitään tärkeää unohtuu.  

Vierailija
15/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, vastuussa on aika kova käsite. Kyl mä pakkaan, autan mun armeijassa olevaa poikaanikin pakkaamaan enkä pidä sitä pahana. Miksi en sais auttaa?

Koululaista en päästäisi retkelle tarkistamatta mitä kassissa on.

Vierailija
16/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]No sitä oppii keskustelemalla ja opastamalla kuten kaikki muutkin asiat maailmassa. Minä juttelen pakkaamisesta ja joidenkin tavaroiden tarpeellisuudesta ja neuvon jos kysytään mutta en pakkaa, lapsi tekee sen itse. Toki kysyn lopuksi onko tärkeät asiat mukana. On aika kurjaa jos uikkarit tai unilelu unohtuu viikon leiriltä, tuollainen ei toimi kasvatuksellisena tekijänä.

Minun menetelmäni ei siis ole "siitäs sait, muistat sitten seuraavalla kerrralla* vaan *katsotaan yhdessä että mitään tärkeää ei unohtunut koska olen sinun vanhempasi ja tykkään sinusta*

Vierailija
17/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]miksi jotkut tekee läksyjä lapsiensa kanssa? Tarkistavat vielä että varmasti on oikein tehty. Antakaa lapselle se vastuu. Onko niin vaikeaa tarkistaa että kaikki se on mukana mitä tarviikaan. Voihan olla että viikon leirille on varattu vaan kahdet alkkarit kun pitäisi olla joka päivälle sun muuta oleellista.

Vierailija
18/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]voi pakata yksin mutta kai sentään tarkistat että ei sieltä puutu jotain

Vierailija
19/19 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]6 vuotias ottaa jos tyttö niin pehmolelun, barbit, hiuspompulat sun muut turhakkeet, ne kiiltävät vaatteet ja kaikki oleellinen jää pois. Eli katsokaa ne reput myös vanhemmilta lapsilta. Ei mene kauaa aikaa. Teillä niin fiksut lapset niin varmaan ei tarvitse koulutehtäviin puuttua, mulla on semmoinen tilanne ollut että ei ole tarvinnut puuttua.