Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AA-klinikan tapaamiset

Vierailija
10.06.2014 |

Mitä niissä tapahtuu? Ajattelin jos menisin ainakin kerran moiseen. Onko niissä kovin "vakiintunut" porukka? Katsotaanko siellä kieroon tai jotain?

Epävarmuus on kova mutta apua haluaisin saada. Kynnys muuhun on vielä todella suuri joten noita tapaamisia ajattelin sen vuoksi.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattiapuun pääseminen vaatii maksusitoomuksia,jonotusta, lausuntoja, tapaamisi, pompottelua luukulta toiselle jne. Hae apua NYT äläkä odota että putki jää päälle. AA on ilmainen ja kokouksia yleensä joka päivä.

Vierailija
22/36 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

A-klinikka vai AA? Ne on kaksi eri asiaa. 

Ja ei, menet kumpaan vaan sinua ei katsota kieroon ja uudet otetaan asiallisesti vastaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AA on uskonnollispohjainen, A-klinikka lääketiede

Vierailija
24/36 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan ollut?

Vierailija
25/36 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummassa???

Vierailija
26/36 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taas.

Anonyymit Alkoholistit.  http://www.aa.fi/

Oletin siis että samasta asiasta kyse.

Vierailija
27/36 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene A-klinikalle. Siellä tapaat omaa sosiaaliterapeuttia, tarvittaessa lääkäriä ja saat osallistua ryhmiin jos haluat. A-klinikka on päihdelääketieteellinen poliklinikka, aa-ryhmät taas puhdasta lässytystä ja voivottelua. Niissä voit käydä jos A-klinikan lisäksi haluat, mutta ehdottomasti aloita klinikalta. Sinne pääsee kuka vaan varaamalla ajan.

Vierailija
28/36 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AA:n toiminta on kyseenalaista. Totta on, että monet ovat sitä kautta raitistuneet, mutta itse en niiden toiminnasta pidä. Siinä ei päästä päihteistä tavallaan irti ollenkaan, vaan jäädään niihin jumittamaan ja jauhamaan niistä. Miten sellaisesta voi irrottautua, mitä koko ajan pähkäilee ja vatvoo? Ja ne "Korkeimmat voimat" on niin huuhaajuttua. Mene A-klinikalle ja puhu lääketieteen ammattilaisten kanssa ongelmastasi.

Vierailija
29/36 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 07:34"]

ehdottomasti aloita klinikalta. Sinne pääsee kuka vaan varaamalla ajan.

[/quote]

A-klinikoilla on yleensä arkiaamuisin päivystysaika jolloin sinne voi kuka tahansa mennä ilman ajanvarausta. On hyvä varautua jonottamaan, koskaan ei tiedä paljonko asiakkaita sattuu klinikalla olemaan.

Voi myös soittaa etukäteen ja kysellä mahdollisuudesta päästä varatulle ajalle ilman päivystyksen mahdollista hälinää jos se arveluttaa. En osaa kuitenkaan sanoa miten hyvin tällaista pystytään toteuttamaan, yleensä ensikäynnille pyydetään päivystysaikaan.

A-klinikalla pyritään toimimaan asiakkaan parhaaksi ja joustoa löytyy yllätävän paljonkin. Työntekijät ovat siellä ammattilaisia ja tietävät miten vaikeaa voi olla lähteä hakemaan ongelmaansa apua.

Toki jos AA vetoaa sinuun millään tapaa niin hakeudu ihmeessä tapaamiseen. Sehän ei velvoita mihinkään ja sittenpähän tiedät mistä on kyse. Jokainen siellä on ollut joskus samassa tilanteessa ja todella tietävät mitä olet käymässä läpi.

AA:ta vastaan on paljon epäluuloisia kommentteja. Totta on moni tässäkin ketjussa mainittu asia mutta ei niistä kannata välittää. Moni on myös saanut sieltä avun elämäänsä.

Minun mielestäni riippuvuuksien kanssa taisteltaessa tarkoitus pyhittää keinot niin kauan kuin ketään ei satu. Eli ihan mikä sinusta itsestäsi ap parhaalta tuntuu.

Vierailija
30/36 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sano mitään muutakuin sen, että minä ja parisataa kaveriani olemme raitistuneet AA:n avulla.  Maailmanlaajuisesti puhutaan miljoonista. Toki tunnen myös niitä joille AA ei sopinut. En pidä AA:ta uskonnollisena, tosin ohjelmassa puhutaan korkemmasta voimasta mutta siitä ei tarvitse välittää jos ei pidä tarpeellisena. Kukaan ei katso sinua kieroon ja itseasiassa sinun ei tarvitse kertoa edes oikeaa nimeäsi vaan voit keksiä itsellesi minkä tahansa kutsumanimen. Toivotan kaikki uudet tulokkaat tervetulleeksi.

Vierailija
31/36 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käynyt pari kertaa. Totesin ettei mun paikka. Siellä ryhmässä kaikki muut oli yli 50 v. miehiä, ja minuun verrattuna todellisia "alan miehiä" mitä viinankäyttöön tulee. Kyllä siellä niiden juttuja kuunnellessa lähinnä vakuuttui, että minä en todellakaan ole alkoholisti, en ole noiden tasolla enkä lähelläkään.

Vierailija
32/36 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin sekä AA:ssa, että päihde- ja mielenterveysyksikösssä terapiassa. Lisäksi ensimmäiset kuukaudet oli apuna vielä Antabus. Eli kuten joku sanoi, kaikki keinot ovat sallittuja. Minulla osoittautui toimivaksi, neljäs raitis vuosi lopuillaaan ja mikä ihmeellisintä alkoholin mieliteko on minulta lähtenyt kokonaan. AA:ssa käyn vielä satunnaisesti juomassa kahvia ja puhumassa jätkien kanssa paskaa.

Vierailija
33/36 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 12:12"]

Mä olen käynyt pari kertaa. Totesin ettei mun paikka. Siellä ryhmässä kaikki muut oli yli 50 v. miehiä, ja minuun verrattuna todellisia "alan miehiä" mitä viinankäyttöön tulee. Kyllä siellä niiden juttuja kuunnellessa lähinnä vakuuttui, että minä en todellakaan ole alkoholisti, en ole noiden tasolla enkä lähelläkään.

[/quote]

Jos tykkäät, ettet ole alkoholisti niin älä ruikuta, ei kukaan sinua väkisin raitista.

Sitäpaitsi AA-ryhmiä on Suomessa satoja, kyllä sinullekin sopiva löytyy jos niin tahdot.

Vierailija
34/36 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotko Ap kertoa minkä/mitkä tavat olet valinnut ja miltä tuntuu?

Vierailija
35/36 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 10:09"]

Tsemppiä aloittajalle. Kantsii kokeilla avoimin mielin ja käydä vaikka parissa eri ryhmissä koska joka ryhmä on kuitenkin erilainen ja eri porukka..

[/quote]

Juuri näin. Jos ensimmäinen paikka ei natsaa, mene toiseen, valinnanvaraa kyllä on. Jokaisella AA-ryhmällä on joitakin erilaisia piirteitä muihin verrattuna. Joissakin saa jopa tupakoida mutta se on kyllä harvenemaan päin, toisissa istutaan miltei kravatit kaulassa kun taas toisiin tullaan suoraan rasvamontusta, joissakin miehiä enemmän, joissakin taas naisia. Jotkin ryhmät kokoontuvat seurakunnan tiloissa, niitä minä vierastan. Käyn yleensä ryhmässä jossa porukka on todella rentoa, sinne kokoontuu väkeä jo hyvissä ajoin ennen varsinaista palaveria, puhutaan paskaa tai mitä milloinkin ja jo se putsaa mieltäni aika tavalla.

Vierailija
36/36 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 08:48"]

AA:n toiminta on kyseenalaista. Totta on, että monet ovat sitä kautta raitistuneet, mutta itse en niiden toiminnasta pidä. Siinä ei päästä päihteistä tavallaan irti ollenkaan, vaan jäädään niihin jumittamaan ja jauhamaan niistä. Miten sellaisesta voi irrottautua, mitä koko ajan pähkäilee ja vatvoo? Ja ne "Korkeimmat voimat" on niin huuhaajuttua. Mene A-klinikalle ja puhu lääketieteen ammattilaisten kanssa ongelmastasi.

[/quote]

Ja lääketieteen ammattilainen kirjoittaa reseptin ja sitten ollaan nuppi sekaisin lääkkeestä ja viinasta. Itse olisin halunnut katkaisuhoitoon, mutta ammattilainen oli sitä mieltä, että se on kunnalle niin kallista enkä edes näytä juopolta. Totta on, etten kulkenut ryysyissä enkä haissut kuselle mutta olin vuosia juonut lähes joka päivä itseni känniin, enkä omin voimin päässyt tästä tavasta irti. Ammattilaisen mielestä kerran kuukaudessa puolen tunnin tapaaminen terapeutin kanssa oli riittävä hoito. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi