Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vauva hoitoon vai mukaan hautajaisiin?

Vierailija
09.06.2014 |

Vauva on hautajaisten aikaan 6kk mutta ei ole ollut koskaan hoidossa. Tai oikeastaan ei ole ollut edes isänsä kanssa eri paikassa minusta yli tuntia ja senkin vain muutaman kerran. Jotenkin en halua jättää vauvaa hoitoon, siis nyt varsinkaan kun pitäisi jättää muulle kuin isälleen, ja oikeastaan ajatuskin hieman ahdistaa.

Kuitenkin tuntuu hankalalta ottaa vauva mukaan, entä jos alkaa itkemään kirkossa, nukuttaminen hankalaa yms.. Ja muutenkin sen surun keskelle.

Miten tekisitte?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti vauva mukaan. Olen paljon läheisiäni menettänyt ja vauvat tuovat aina lohtua - elämän kaari. Jos kirkossa vauvasi itku vaivaannuttaa sinua niin poistu vauvan kanssa. Sureville ihmisille vauvat pääsääntöisesti tekee hyvää.

Vierailija
22/38 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvitti viedä taaperot lähisukulaisen hautajaisiin, mutta kumma kyllä harras tunnelma ja suru vaikutti niin, että yleensä villiapinamaisesti käyttäytyvät lapset käyttäytyivätkin rauhallisesti ja arvokkaasti, kuin kuninkaalliset lapset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään mukaan. Huutava pikkulapsi ei lohduta surun keskellä, joten jätä kotiin.

Vierailija
24/38 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti mukaan, en edes ymmärrä miksei? Ihmettelisin jos vauva jätettäisiin kotiin!

Vierailija
25/38 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta vauva mukaan! Ihmisiä ne vauvatkin on :D. Olin keväällä kahdestaan silloin puolivuotiaan lapseni kanssa hautajaisissa, ei siinä ollut mitään ongelmaa, päin vastoin, vauva sai paljon positiivista huomiota ja iloa ja hymyjä aikaan, elämän kiertokulkua nääs. Jos siellä kirkossa nyt justiin sattuisi joku huutokohtaus tulemaan, niin voihan sieltä siirtyä sitten pois.

Vierailija
26/38 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

22 jatkaa.

Hautajaisissahan itketään muutenkin ja omassa surussaan syvästi oleva ihminen ei ajattele ulkopuolisia ääniä.

Vierailija
27/38 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset eivät kuulu hautajaisiin.

Vierailija
28/38 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tähän ketjuun eksyy joku AV-veteraani, joka on palstaillut täällä 10 vuotta, kysymys: onko tällaiset asiat nousseet tapetille vasta ihan viime vuosina, vai onko näitä ollut aina? Mä aloitin satunnaisen palstailun v. 2009, jolloin olin lapseton, enkä ehkä suhtautunut niin suurella mielenkiinnolla tällaisiin aiheisiin, mutta musta tuntuu, ettei tällaisia keskusteluja käyty silloin. Enkä ikinä ennen tullut ajatelleeksi, ettei lapsia voisi ottaa esim. hautajaisiin.

Vierailija
29/38 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 20:34"]

Lapset eivät kuulu hautajaisiin.

[/quote]

Sä et varmasti ole koskaan ollut hautajaisissa? Mä olen ollut todella monissa hautajaisissa (meidän suvuissa on kuoltu innokkaasti), enkä ole vielä törmännyt lapsettomiin hautajaisiin.

Vierailija
30/38 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta. Aikanaan kun miehestäni aika jättää niin, itse en kyllä toivoisi hautajaisiin pieniä lapsia/vauvoja. Ymmärtäisin miesten sisarusten mahdollisten jälkeläisten läsnäolon, koska näillä lapsilla olisi ollut henkilökohtainen suhde mieheeni. Tuttavien, kaukaisten sukulaisten lasten läsnäolon (jos siis intoutuisivat meteliä pitämään) kokisin varmasti häiritseväksi.  Niitä lapsiaan voi opettaa käyttäytymään muissa tilanteissa kuin hautajaisissa.

Vierailija
31/38 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut viimeisillään raskaana hautajaisissa ja vainajan lähin omainen tuli oikein kiittelemään että tulin paikalle ja innostui kertomaan omista raskauksistaan. Samassa tilaisuudessa matkalla kappelista haudalle vainajan sisko, minulle tuntematon, tuli höpöttelemään mahastani ja vauvoista ylipäätää.

Esikoinen oli muistaakseni noin vuoden ikäinen kun olimme hautajaisissa ja muistotilaisuudessa lapsi sai valtavasti positiivista huomiota vaikka käveli ja tutki paikkoja innoissaan.

Itselle on jäännyt mieleen erään nuoren hautajaiset, joissa kaikki alle 20 vuotiaat oli jätetty kotiin. Tuntui tosi pahalta, ihan kuin vain aikuiset osaisivat surra oikein tai että suru on tarkoitettu vain aikuisille.

Vierailija
32/38 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun siskoni hautajaisiin eräs nuoripari toi 3kk ikäisen esikoisensa. Vauva vaikutti ennen siunausta levottomalta, joten pyysin, että äiti odottaisi siunauksen ajan kirkon aulatiloissa vauvan kanssa. Istuin itse etupenkissä, ja eikös tämä äiti vauvoineen tullut kuitenkin paikalle, ja vauva itki/äänteli koko siunaustilaisuuden ajan. Tuijotin arkkua, yritin kuulla mitä pappi puhui ja olisin halunnut heittää sen äiti-ihmisen seinään. Ei todellakaan mikään itkevä vauva kuulu kirkkoon! Omat vanhempani ihmettelivät vauvan tuomista paikalle myös. Äitini sanoi, että oman lapsensa menettäneelle ei jonkun muun vauvan näkeminen hautajaisissa tuo kyllä lohtua tippaakaan. 

Vierailija
33/38 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teitä naisia vaivaa, kun haluatte omia vauvan yksin itsellenne ja sitten väsytte ja uuvutten pienen yksin hoitamiseen!?!?

En veisi vauvaa hautajaisiin.

Vierailija
34/38 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa no missä menee se raja millon lapsen saa tuoda hautajaisiin? 18v? Pienemmätkin ei saa tulla suremaan ja hyvästelemään? Huh huh.

Vierailija
35/38 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä on aikaa kun olen ollut hautajaisissa, mutta kun viimeksi olin, omat silloin vielä pienet lapseni (nuorin oli aivan vauva), olivat mukana eikä sitä kukaan ihmetellyt. En tainnut edes miettiä, voiko heitä ottaa mukaan.

Vierailija
36/38 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapseni hautasin niin harmitti se miten jotkut ei ottaneet lapsiaan hautaamaan minun lastani, sukulaiset, joille oletin lapseni olleen rakas. Jos heiltä lapsi kuolisi niin vasta ymmärtäisivät miten tärkeää se on, eikä niin että kuolema lakaistaan maton alle. Yksikin lapsi lähti isovanhempien mukaan johonkin etelään viettämään mukavaa lomaa hautajaisten sijaan. Loukkasi. Omat lapset osallistuisi heidän lapsen hautajaisiin.

Vierailija
37/38 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi mukaan. Isommat lapset voisin ottaa läheisen ihmisen hautajaisiin, mutta en kaukaisemman. Jos oma läheiseni kuolisi, en tykkäisi jos joku ei niin läheinen toisi lapsensa "harjoittelemaan" hautajaisiin.

Vierailija
38/38 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kysyin just äidiltäni, onko hän koskaan kuullut sellaisesta ajatuksesta, että lapsia tai vauvoja ei otettaisi hautajaisiin, ja hänelle se oli todella vieras. Sanoi, ettei koskaan ole käynyt edes mielessä. Ainakaan vanhemmat ihmiset eivät tunnu osaavan ajatella, että lasten käyttäytymisestä pitäisi loukkaantua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi