Siis ei oo totta! 16 v. poika sai varattua itselleen koronarokotuksen eikä missään kysytty vanhempien lupaa!
Poika oli varannut itselleen ajan rokotukseen ja minua ihmetyttää, että tällainen ylipäänsä onnistui alaikäiseltä! Me muu perhe emme ole rokotetta ottamassa ja kaksi nuorempaa lastamme ovat myös tätä rokotusta vastaan. 16-vuotias poika on kuitenkin alusta alkaen ollut tätä koronarokotetta ottamassa ja vaikka olen pojalle selostanut, ettei sitä kannattaisi ottaa, kun poika on hoikka ja hyväkuntoinen sekä nuori ja Suomessa ei yksikään tuonikäinen ole sairauteen kuollut. Kovin montaa alle 50-vuotiastakaan ei ole kuollut.
Olen sanonut, että jos rokotteen haluaa, niin voisi vaikka ensi vuonna sen ottaa, kun on nähty seuraukset paremmin, mutta ei, hän on mennyt ja varannut jo ajan.
Poika myös kutsuu minua ja nuorempia lapsia kulkutautimyönteisiksi ja on muutenkin haukkunut meitä, kun emme mm. käytä maskia jne.
Kommentit (13)
Jos alaikäinen ikänsä ja kehitystasonsa perusteella kykenee päättämään hoidostaan, häntä on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan.
… Jos alaikäinen potilas ikäänsä ja kehitystasoonsa nähden kykenee päättämään hoidostaan, hänellä on oikeus kieltää terveydentilaansa ja hoitoansa koskevien tietojen antaminen huoltajalleen tai muulle lailliselle edustajalleen. …
Alaikäisen …. huoltajalla tai muulla laillisella edustajalla ei ole oikeutta kieltää potilaan henkeä tai terveyttä uhkaavan vaaran torjumiseksi annettavaa tarpeellista hoitoa.
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992, 9 §
No onneksi perheessänne on edes yksi viisas jäsen. Ihan uskomatonta aivopesua vanhemmilta. Kyllä 16 v on oikeus tehdä tällaisia päätöksiä, varsinkin jos vanhempien toiminta on hänen terveydelleen haitallista.
Vierailija kirjoitti:
Fiksu poika.
Ainakin selvästi fiksumpi kuin äitinsä tai isänsä.
Vierailija kirjoitti:
Missä rokotetaan jo 16-vuotiaita?
Helsingissä, Vantaalla, Lohjalla, monilla pienemmillä paikkakunnilla
Vierailija kirjoitti:
Vantaalla ainakin
T. ap
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikkialla, Helsingissä ensi viikosta alkaen.
Vaikkei tuon ikäiset kuolekaan, niin niille saattaa silti jäädä elinvaurioita tai long covid. Poika ei ilmeisesti halua kumpaakaan. Long covidissa tuskin jaksaa opiskellakaan ja jää muista jälkeen. Kyllä lukioikäinen osaa jo tehdä omat päätöksensä tuollaisen asian suhteen.
Sun lapsi on sen verran fiksu, että on todettu hänen olevan kykenevä päättämään omasta terveydestään.
Jos ei olisi, silloin olisi tarvittu vanhempien lupa.
Ei tarvi lupaa. Ei tarv lupaa nuori e-pillereihin, ei antibioottikuuriin. Ei mihinkään terveys juttuun.
Fiksu poika.