Matkailu mahdollista käytännössä vain kahdesti rokotetuille. Muuten pakkotestaus, johon voi mennä satoja euroja.
Mihinkään maahan ei pääse lentämällä, jos ei ole negatiivista testiä. No, jos menee laivalla Saksaan, niin ei tarvitse. Paitsi että Saksaan ei pääse mihinkään hotelliin, jos ei ole osoittaa negatiivista testiä.
Suomessa halvin testi on 159 euroa, joka viisihenkisellä perheellä verottaa matkakassaa mukavasti mahdottomaksi. Kaksi aikuista ja kolme teiniä ja kun kaikilla yli 12-vuotiailla se testipaperi pitää olla, niin..
Monessa maassa pitää vielä käydä testissä kolme päivää maahan saapumisen jälkeen tai jopa vähintään joka 72. tunti. Eli jos on viikon maassa, niin pitää käydä 2-3 kertaa testissä, riippuen siitä, milloin Suomesta lähtiessä testi on tehty. Kiva.
Tänä kesänä Euroopassa matkustelee siis lähinnä riskiryhmäläisiä ja eläkeläisiä. Ja niin rikkaita, ettei tonnin lisälasku jostain testistä ole kustannus eikä mikään.
Me saadaan tehosterokotteet vasta elokuussa ja silloin on lomat jo ohi.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on halua kieltäytyä ilmaisesta suojasta kulkutaudilta, niin varmaan on sitten varaa maksaa testailusta. Ulkomailla vaadittavia testejä/rokotuksia ei Suomessa päätetä tampiot.
Ymmärsit väärin. Olen rokotettu, mutta ikäni takia vasta kertaalleen. Kaikkiin maihin vaaditaan fully vaccinated, eli myös tehosterokote. Sen saan vasta elokuussa, kun lomat ovat jo ohi.
ap
No mitä sinä täällä valitat sitä kun MUUT MAAT vaativat turisteilta tuplarokotusta. Itke sinne Kreetan viranomaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on halua kieltäytyä ilmaisesta suojasta kulkutaudilta, niin varmaan on sitten varaa maksaa testailusta. Ulkomailla vaadittavia testejä/rokotuksia ei Suomessa päätetä tampiot.
Sulta meni nyt ohi ja lujaa moni asia. Ensinnäkin, KAIKKI Euroopan maat vaativat negatiivisen testin. Tai ainakin ehdottomasti suurin osa. Joka maahan pitää siis olla joko tehosterokotteenkin saanut, jotta välttää sen negatiivisen testin.
Ongelma on TESTIN HINTA, joka Suomessa on jopa kymmenkertainen moniin maihin verrattuna. Keski-Euroopassa yleinen hinta on 20-40 euron luokkaa, meillä HALVIN on 159 euroa ja monessa paikassa 200-300 euroa per henkilö. Ei tuollaisilla hinnoilla kukaan halua lähteä mihinkään.
Minä otin rokotteen sinä samana päivänä, kun ajanvaraus avattiin. Ja olen mennyt jo viidesti koronatestiin, koska olen vastuullinen ihminen. Mutta koska ulkomaille matkustamista varten ei pääse maksutta testiin, ne pitää maksaa itse. Ja se tässä korpeaa, että lisämaksua kesälomamatkalle tulee satoja euroja pelkstään Suomen ökyhintojen takia.
Kannatan todellakin vastuullista matkustamista, mutta Suomen testihinnoilla ei ole varaa lähteä.
ap
Todellakin huvin vuoksi matkustaville ei tarvitse tarjota halpoja tai ilmaisia testejä!! Maksakoot vaan itse mitä maksaa. Työmatkalaisille toki työnantajat maksavat testit.
Kyllä se matkustaminen ihan oma valinta on. Jos ei ole varaa, niin et matkusta. Simple.
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleenikään miettiä matkaa ulkomaille vielä tänä kesänä. Vaikka olisinkin rokotettu.
Ai, minä kyllä lähtisin jos itse ja koko perhe olisi kaksi kertaa piikitetty. No eipä ole, mutta todellakin menisin jos olisi.
Siis sitten vaan maksaa sen testin, ei kai siinä mitään isompaa ongelmaa ole. Matkustelu ei ole mikään sellanen ihmisoikeus, että kaikkien lentoyhtiöiden ole pakko ottaa ketä vaan kyytiin. Eikä muilla mailla ole velvollisuutta ottaa ketä vain maahansa lomailemaan. Matkustelu ei oo kuitenkaan KIELLETTYÄ, muut maat ei vain halua potentiaalista korona-aaltoa TAAS ulkomailta turistien mukana. Turistit ja matkailijat sitä on levittäny eniten.
Kuitenkin tämä koskee vaan ulkomaanmatkailua. Mutta ei esim. festareita tai muita tapahtumia Suomessa, vaikka joskus oli puhetta että sellaisiinkin oli harkinnassa vaatia koronatodistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulta meni nyt ohi ja lujaa moni asia. Ensinnäkin, KAIKKI Euroopan maat vaativat negatiivisen testin. Tai ainakin ehdottomasti suurin osa. Joka maahan pitää siis olla joko tehosterokotteenkin saanut, jotta välttää sen negatiivisen testin.
Ongelma on TESTIN HINTA, joka Suomessa on jopa kymmenkertainen moniin maihin verrattuna. Keski-Euroopassa yleinen hinta on 20-40 euron luokkaa, meillä HALVIN on 159 euroa ja monessa paikassa 200-300 euroa per henkilö. Ei tuollaisilla hinnoilla kukaan halua lähteä mihinkään.
Minä otin rokotteen sinä samana päivänä, kun ajanvaraus avattiin. Ja olen mennyt jo viidesti koronatestiin, koska olen vastuullinen ihminen. Mutta koska ulkomaille matkustamista varten ei pääse maksutta testiin, ne pitää maksaa itse. Ja se tässä korpeaa, että lisämaksua kesälomamatkalle tulee satoja euroja pelkstään Suomen ökyhintojen takia.
Kannatan todellakin vastuullista matkustamista, mutta Suomen testihinnoilla ei ole varaa lähteä.
ap
Testin hinnasta kannattaa laittaa palautetta terveystalolle ja pörriäiselle. Ei men vauva avlla voida testin hintaan vaikuttaa. Eikä edes Sanna voi tälle mitään. Oliskohan liiketoiminnan pomona terveystalossa vielä kokoomuslainen entinen kansanedustaja Laura Räty.
Se on voi voi.
Mikä vika on Suomen lyhyessä ja kauniissa kesässä, kun aina vingutaan ulkomaille.
Ja ihan oikein että rokottamattomia ei jatkossa päästetä riekkumaan kuin siat pellossa.
Onpas mukava asua Tanskassa:). Meillä pääsee ilmaiseen testiin vaikka joka päivä kävisi! Ja meiltä on lentoja ihan riittävästi eteläänpäin. Moneen otteeseen olemme korona-aikaankin matkustaneet ja 1.7. lennetään taas lomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No rasti joku oire sinne korona-ajanvaraukseen ja pääset ilmaiseen testiin.
Niin, mikä estää sanomasta että on vähän nuhaa ja päänsärkyä?
Aivan, ystäväni juuri kävi, kun oli olevinaan pientä nuhanpoikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan todellakin vastuullista matkustamista, mutta Suomen testihinnoilla ei ole varaa lähteä
ap
Maailman paras ILMAINEN terveydenhoito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KYLLÄ. Menkää muualle itkemään äääliöt. Koronasairailla ei ole oikeutta levittä koronaa ympäri maailmaa. Jos ei halua rokotetta eikä testausta, ei ole mitään oikeutta matkustellakaan. Eikä nämä säännöt ole vain Suomessa vaan ympäri maailmaa.
Riskiryhmät voi mennä muualle itkemään ja linnottautua vaarallisen pandemian takia kotiinsa vaikka loppuelämäkseen. Perusterveillä ja nuorilla on oikeus elää elämäänsä! Mutta nythän riskiryhmät maksattaa muilla henkensä, viitsimättä itse tehdä yhtään mitään. Mietipä sitä.
Itse otin ihan maksuttomat testit julkisella (ainakin pk-seudulla koronabotista testiaika heti, koska "nuhaa"/ ,"päänsärkyä".
Sitten maksuton enkkusertifikaatti os. Koronatietoni.fi . Tämä lataa viimeisimmän testituloksen ja voit lisätä passinumerosi myös.
Paluutesti Kreikasta Suomeen oli 20e Reyhymnonin kaupungissa yksityisasemalla.
Myös hel-van lentoasemalla sanottiin palatessa, että 3 pv päästä suosittelevat testiä, " varaa koronabotista aika"....
Eikös se ollutkaan lottovoitto syntyä Suomeen, ja Suomen terveydenhuolto ja kaikki muukin maailman parasta? Minun asuinmaassani on kohta kaikki rokotettu, ja testiin pääsee pikkurahalla vaikka saman tien.
Jos olet käynyt koronstestissä vaikka aiemminkin, niin voit testata tuota koronatietoni.fi -palvelua, niin näet sertifikaatin. Samasta saa rokotetodistuksen.
Ja ikävä kyllä, tuo koronatietoni.fi -palvelun pdf-dokumentti on harmillisen helppo purkaa ja vaihtaa testiin vaikka päivämäärä... :(
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ollutkaan lottovoitto syntyä Suomeen, ja Suomen terveydenhuolto ja kaikki muukin maailman parasta? Minun asuinmaassani on kohta kaikki rokotettu, ja testiin pääsee pikkurahalla vaikka saman tien.
Päästään mekin maksuttomaan testiin, osa vain jännää sen varausta julkiselle.
Samoin matkustelevaiset ja isommat pomot on kyllä rokotteensa saaneet tiskin alta ja aiemmin. ;)
So what? Pysykää kotona ellei oo varaa testeihin. Kannattaa myös huomipida, että matka voi tulla erittäin lalliiksi jos sairastuu matkalla eikä pääse kotiin vaan joutuu jäämään lomamaahan karanteeniin,
Niin, mikä estää sanomasta että on vähän nuhaa ja päänsärkyä?