Matkailu mahdollista käytännössä vain kahdesti rokotetuille. Muuten pakkotestaus, johon voi mennä satoja euroja.
Mihinkään maahan ei pääse lentämällä, jos ei ole negatiivista testiä. No, jos menee laivalla Saksaan, niin ei tarvitse. Paitsi että Saksaan ei pääse mihinkään hotelliin, jos ei ole osoittaa negatiivista testiä.
Suomessa halvin testi on 159 euroa, joka viisihenkisellä perheellä verottaa matkakassaa mukavasti mahdottomaksi. Kaksi aikuista ja kolme teiniä ja kun kaikilla yli 12-vuotiailla se testipaperi pitää olla, niin..
Monessa maassa pitää vielä käydä testissä kolme päivää maahan saapumisen jälkeen tai jopa vähintään joka 72. tunti. Eli jos on viikon maassa, niin pitää käydä 2-3 kertaa testissä, riippuen siitä, milloin Suomesta lähtiessä testi on tehty. Kiva.
Tänä kesänä Euroopassa matkustelee siis lähinnä riskiryhmäläisiä ja eläkeläisiä. Ja niin rikkaita, ettei tonnin lisälasku jostain testistä ole kustannus eikä mikään.
Me saadaan tehosterokotteet vasta elokuussa ja silloin on lomat jo ohi.
Kommentit (124)
Jos on halua kieltäytyä ilmaisesta suojasta kulkutaudilta, niin varmaan on sitten varaa maksaa testailusta. Ulkomailla vaadittavia testejä/rokotuksia ei Suomessa päätetä tampiot.
Mä olen ollut ulkomailla kesälomalla viimeiset 40 vuotta, eli koko ikäni. Ensin vanhempieni kanssa, sitten parikymppisenä kavereiden kanssa, sitten miehen kanssa ja nykyään lasten kanssa. Viime kesänä käytiin Tallinnassa yhden yön reissulla. Tästä kesästä tulee tuon tehosterokotteen puuttumisen takia eka kesä ikinä, kun ei ulkomaille lähdetä.
Siis toki ottaisin testi vaikka joka päivä, jos se maksaisi jotain inhimillistä, mutta Suomen hinnat ovat varmaan maailman kalleimmat tällä hetkellä. Muissa Pohjoismaissa kymppejä, minkä ihmeen takia täällä jopa yli 300 PER SIERAINPARI!?!
Joo kiva, että koko sotku, kun piti suojella vanhuksia koronalta ja nyt ne saa matkustaa tuolla ensimmäisinä....
Vierailija kirjoitti:
Jos on halua kieltäytyä ilmaisesta suojasta kulkutaudilta, niin varmaan on sitten varaa maksaa testailusta. Ulkomailla vaadittavia testejä/rokotuksia ei Suomessa päätetä tampiot.
Ymmärsit väärin. Olen rokotettu, mutta ikäni takia vasta kertaalleen. Kaikkiin maihin vaaditaan fully vaccinated, eli myös tehosterokote. Sen saan vasta elokuussa, kun lomat ovat jo ohi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Luitko aloitusta ollenkaan? Ap on rokotettu.
Vierailija kirjoitti:
Joo kiva, että koko sotku, kun piti suojella vanhuksia koronalta ja nyt ne saa matkustaa tuolla ensimmäisinä....
No näin juuri. Omat vanhemmat ovat lähdössä ulkomaille ja heiluttelevat omia rokotetodistuksiaan nenän edessä. Ja me nuoremmat saamme sitten kökkiä kotona toisen kesän putkeen.
Miksi pitää matkustaa? En ymmärrä huvimatkoja tässä tilanteessa mutta pakolliset työmatkat ja sukulaisvierailut esim.hautajaisten takia ovat ymmärrettäviä. Ei tulisi mieleenkään kolmihenkisellä perheellämme lähteä vääntäytymään tänä vuonna yhtään minnekään ennen kuin jokainen perheenjäsen on saanut kaksi rokotetta. Ensi vuoden kesällä katsotaan tilanne silloin.
Voe kurjuutta, voihan sitä mennä vaikka jonnekin lomalle miehen kanssa suomessa, kivaan spa-hotelliin pariksi yöksi, sitten vaihtaa vaikka vähän maisemaa ja jonnekin toiseen kivaan paikkaan pariksi yöksi? Vai pitääkö olla Tuin/Aurinkomatojen "laatuloma".
Minä taas en ymmärrä yhtään ihmisiä, jotka lähtee korona-aikana johonkin turistirysään, jossa on huonossa lykyssä maskipakko ja tiukempia rajoituksia kuin meillä suomessa. Ei taida olla kaiken vaivan/varomisen arvoista. Kyllä te vielä ehditte ulkomaille vaikka ensi vuonna.
No mikä kiire sinne ulkomaille on? Matkustele kotimaassa ja ens vuonna sit reissuun.
Ehkä teille tekee ihan hyvää olla välillä hetki matkustamatta, ehkä huomaatte ettei maailma kaadu siihen että Kreikka jää yhtenä kesänä näkemättä.
WHO:n idea on että rokottamattomat eivät saa matkustaa
Vierailija kirjoitti:
KYLLÄ. Menkää muualle itkemään äääliöt. Koronasairailla ei ole oikeutta levittä koronaa ympäri maailmaa. Jos ei halua rokotetta eikä testausta, ei ole mitään oikeutta matkustellakaan. Eikä nämä säännöt ole vain Suomessa vaan ympäri maailmaa.
No matkailijat voivat itse päättää, onko heillä varaa matkustella näinä aikoina.
Aivan puhtaasti oma valinta.
Kotomaassakin voi matkailla monipuolisesti.
Aina ne valittaa eniten, joilla asiat ovat kuitenkin kaikkein parhaiten. Juuri heitä v#tuttaa kaikkein syvimmin se, ettei aina mennäkään heidän omien mielihalujen ja ajatusten mukaan.
No rasti joku oire sinne korona-ajanvaraukseen ja pääset ilmaiseen testiin.
No ei kaikki seniorikansalaiset ole todellakaan kirmaamassa ulkomaille. Miksi kenenkään vielä pitäisi, koska pandemia ei ole ohi ja vaarallisia mutaatioita on liikkeellä? Eikö viime vuoden alusta tai syksystä haluta oppia mitään? Matkustaminen ei ole mikään ensisijainen ihmisoikeus. Suuri osa ihmiskuntaa ei tee koskaan lomamatkaa ulkomaille, Gazasta ja suurkaupunkien slummeista ja taistelutantereilta tuskin koskaan minnekään.
Kyllä niitä ulkomaanreissuja ehtii myöhemminkin. Mikä pakko ulkomaille on matkustaa juuri nyt?
Vierailija kirjoitti:
Sulta meni nyt ohi ja lujaa moni asia. Ensinnäkin, KAIKKI Euroopan maat vaativat negatiivisen testin. Tai ainakin ehdottomasti suurin osa. Joka maahan pitää siis olla joko tehosterokotteenkin saanut, jotta välttää sen negatiivisen testin.
Ongelma on TESTIN HINTA, joka Suomessa on jopa kymmenkertainen moniin maihin verrattuna. Keski-Euroopassa yleinen hinta on 20-40 euron luokkaa, meillä HALVIN on 159 euroa ja monessa paikassa 200-300 euroa per henkilö. Ei tuollaisilla hinnoilla kukaan halua lähteä mihinkään.
Minä otin rokotteen sinä samana päivänä, kun ajanvaraus avattiin. Ja olen mennyt jo viidesti koronatestiin, koska olen vastuullinen ihminen. Mutta koska ulkomaille matkustamista varten ei pääse maksutta testiin, ne pitää maksaa itse. Ja se tässä korpeaa, että lisämaksua kesälomamatkalle tulee satoja euroja pelkstään Suomen ökyhintojen takia.
Kannatan todellakin vastuullista matkustamista, mutta Suomen testihinnoilla ei ole varaa lähteä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Voe kurjuutta, voihan sitä mennä vaikka jonnekin lomalle miehen kanssa suomessa, kivaan spa-hotelliin pariksi yöksi, sitten vaihtaa vaikka vähän maisemaa ja jonnekin toiseen kivaan paikkaan pariksi yöksi? Vai pitääkö olla Tuin/Aurinkomatojen "laatuloma".
Minä taas en ymmärrä yhtään ihmisiä, jotka lähtee korona-aikana johonkin turistirysään, jossa on huonossa lykyssä maskipakko ja tiukempia rajoituksia kuin meillä suomessa. Ei taida olla kaiken vaivan/varomisen arvoista. Kyllä te vielä ehditte ulkomaille vaikka ensi vuonna.
Näinhän se on. Potkupalloturistit Pietariin ovat tuoneet jo ainakin 20 koronatapausta itärajan kautta ja levittävät pitkin Suomea. Ihmisten idioottimaisuus on uusiutuva luonnonvara!!
Ei tulisi mieleenikään miettiä matkaa ulkomaille vielä tänä kesänä. Vaikka olisinkin rokotettu.
Samaa ollaan mekin katsottu. Meillä lapset jo niin isoja (18v kaksoset), että voisivat olla kotona keskenään viikon, jos mentäisiin miehen kanssa edes viikoksi lomalle. Ei todellakaan huvita maksaa yli kolmeasataa euroa negatiivisista todistuksista vain sen takia, että ollaan ehditty saada vasta yksi rokoteannos. Lennotkin ihan ökyhintaisia nyt.
Taitaa tulla toinen mökkikesä.