Onko teidän mielestä penska tai kersa ok nimitys puolison lapsesta tai omasta lapsesta?
Yks harrastus kaveri puhuu aina näillä nimillä puolisonsa lapsesta. Itsellä jotenki särähtää korvaan vaikkei periaatteessa ole mikään ruma nimitys.
Kommentit (78)
Mä puhun omistani välillä apinoina. Ja jos tuntisit, ne ymmärtäisit miksi.
Penska, kersa, kakara jne. Ihan hyviä sanoja.
On. Myös mukelo tai pentu on ihan ok.
Munankuula ja penikat on ihan normaaleja lempinimiä.
Miksikä vastaavasti lapset saisivat haukkua vanhempia?
No en kyllä ilahtuisi, jos joku minun lasta kutsuisi noilla nimityksillä, ellen voisi olla satavarma siitä, että se tehdään puhtaasti vitsillä ja ”lempeydellä”.
Omat lapset on lapsia, muita nyt voin kutsua ihan millä nimellä vain. En tykkää useimmista lapsista, omiani rakastan tietysti yli kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Mä puhun omistani välillä apinoina. Ja jos tuntisit, ne ymmärtäisit miksi.
Mahtaakohan ne, apinat oppia pilkun paikan:
Mukulat, penskat... ei noissa mitään vikaa ole.
Minusta ei ole ok, siinä on halventava sävy. Työpaikalla lapseton työkaveri puhuu penskoista ja särähtää kyllä joka kerta korvaan. Pentu (penska) on eläimen jälkeläinen, lapsi on oikea nimitys ihmislapselle.
Minä ainakin inhosin sitä kun isä joskus käytti minusta penska-sanaa.
Kaikki on ihan siitä kontekstista ja äänensävystä jne kiinni.
Itse nimitin omaani pienenä "apinalapseksi", koska hän kiipeili joka paikkaan koko ajan. Ja koko homma lähti alunperin siitä, että hän on kiinalaisessa horoskoopissa apina ja hänen horoskoopissaan luki, että hän on "fiksu pikkuapina".
Siskoni veti tästä ihan hirveät hepulit, vaikka kyse oli perheen sisäisestä hellittelynimestä. En tiedä suuttuiko hän enemmänkin siitä, että hänet "suljettiin" pois vitsistä.
Apinalla ei mielestäni ole sellaista negatiivista vibaa kuin pennulla tai penskalla.
No, jokainen joka kutsuu lapsia penskoiksi tai kakaroiksi tai esimerkiksi kehitysvammaista retardiksi, hyväksyy sitten varmaan myös sen, jos itseä kutsutaan esimerkiksi ämmäksi.
Omat rakastavat vanhempani kutsuivat meitä kersoiksi, joten ihan hyvä nimitys. Enemmän riippuu siitä, mitä kersasta sanoo ja millä äänensävyllä.
Voiko lapsi kutsua äitiä nartuksi?
Tee mulle voileipä narttu. Milloinko ruoka on valmista narttu? Tuotko mulle kaupasta jäätelön narttu?
Useimpien nykylasten käytös on niin hirveää, että apinakin on aivan liian hellyyttävä nimitys niille.
Minullekin särähtää korvaan. Omista lapsista voisi noin leikillään sanoa. Tai sitten jos puhuu kaikista lapsista noin. Vähän outoa jos vain puolison lapset ovat penskoja...