Pelkään, että ystäväni aikoo pyytää rahaa lainaksi, mutta en halua lainata
Ystäväni on sotkenut omat raha-asiansa monta kertaa ja aina joko mies tai hänen isänsä ovat auttaneet. Nyt isä ei edes vastaa ystäväni viesteihin. Eikä ole tällä hetkellä parisuhteessa, että olisi miestä pelastamassa. Ystävä on alkanut puhua rahaongelmastaan nyt siten, että minusta tuntuu, että hän odottaa, että minä tarjoutuisin auttamaan. En halua sotkea rahaa ystävyyteen. Sitten kun hän suoraan pyytää, miten kieltäydyn kohteliaasti? Tiedän että tulee olemaan tosi pulassa, jos ei taio jostain pian rahaa
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Sano, että periaatteeksi on, ettet lainaa kellekkään. Sano lisäksi, että ylimääräistä ei ole, koska X (esim. rahastoja ei kannata myydä nyt, säästät asuntoon/lomaan/autoon/remppaan...).
Sen sijaan kuuntele murheita ja hakekaa yhdessä apua esim. velkaneuvonnasta tms. Voit myös tarjoutua istumaan alas ja selvittämään laskujen summia ja soittelemaa yhdessä laskuttajille ja siirtämään eräpäivä jne. Auta myös rahankäytöstä eli miksi tilanne toistuu ja miten rahat saa riittämään. Ja tokihan ystävä voi hakea pankista lainaa, jos saa sellaista.
Kun ap:n raha--asiat, säästöt tai rahastot ei kuulu kellekään. Niistä on todellakin täysin turha mainita. Siitähän se lokki vasta saakin intoa alkaa painostaa. Kaikku kun ei osaa sanoa ei.
Rahalaitokset auttaa maksukykyistä. Eipä vaan taida enää lainaa irrota eikä se olisi kuin hetkellinen apu. Jossain on vikaa jollei useamman yrityksenkään jälkeen osaa raha-asiioitaan hoitaa. Velkaneuvoja on siihen paras.
Ethän sä olet velvollinen a) kertomaan rahatilanteestasi tai b) lainaamaan rahaa kenellekään. Ihan yksinkertaista vaan sanoa suoraan, ettei lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on raha-asiat sen verran hyvin, että vaikea selittää että ei ole mistä lainata. Mutta voinhan valehdella, että kaikki rahat on kiinni rahatoissa tms, eikä niitä saa sieltä helposti ulos?
ApOuto moraalikäsitys.
Jos sillä kaverilla on tapana maksaa rahat takaisin, mikä on se ongelma, ettei sitä voi lainata, jos sitä vielä reippaamminkin tuntuu olevan?
En ole ap, mutta mulla oli (siis huom OLI) aikoinaan ystävä, jolle lainasin rahaa. Maksoi alussa sovitusti takaisin. Ongelma vaan oli, että kun perjantaina maksoi velkansa esim 50€, oli jo sunnuntaina lainaamassa 50€ uudelleen. Lopulta kävi niin, että ei pystynytkään enää maksamaan velkojaan, koska lainaili useammalta ihmiseltä. Maksoi perjantaina vain 25€ (hyvien selitysten kera) ja sunnuntaina pyysi taas 50€, jotta sai makseltua velkojaan jollekin toiselle.
Mulla olisi lainata,mutta en lainaa 😑
Mä sanoisin että: "Nyt on sellainen tilanne että et ole ainoa joka sitä rahaa haluaa lainata. Mun tilanne ei nyt anna myöten. Sori".
Joskus opetettiin, älä sano ehdoton ei, koska se on sama kuin vippaisit. Et vastaa puheluun et tapaa häntä, kun kerran jo hän ennakoi.
Lainaa vain sen verran kuin olet valmis menettämään. Josset halua lainata ja ystäväsi pahoittaa tästä mielensä tai yrittää jotenkin maanitella tms, kannattaa miettiä mille tuo ystävyys oikein perustuu ja kannattaako sitä jatkaa.
Eikä todellakaan tarvitse alkaa selitellä, miksi et voi lainata vaikka olisit hyvätuloinen ja ystäväsi tietää tämän. Hän voi hakea kelalta erilaisia tukia ja rahoittaa elämänsä niillä, niinkuin muutkin tulottomat/pienituloiset tekevät. Yksityisihminen ei ole mikään raha-automaatti jolta saa pikavippejä kun vähän jaksaa vängätä.
Sinun verot maksavat ne yhteiskunnan palvelut jotka auttavat vähätuloisia ja huono-onnisia. Käytännössä siis annat jo rahaa kaverillesi. Suomessa on niin paljon tukiverkkoja että on lähes mahdoton joutua puille paljaille ellei itsellä ole jokin asenneongelma rahan suhteen. Ja sittenkin on myös palveluita jotka opettavat ja auttavat rahankäytössä. Esim. toimeentulotuki voi maksaa laskut suoraan eikä rahana, näin toimitaan usein sellaisten kanssa joilla ei ole itsekuria käyttää sitä annettua rahaa siihen laskuun.
Olen itse saanut huonon alun elämään ja oli paljon opettelemista ja kamppailua, mutta sitä tukea ja verkostoja on oikeasti ihan hirveän suuri määrä, eikä vähäosaista edes tuomita tai syyllistetä matkan varrella. Oikein mukavia ja avuliaita oltiin ainakin minulle, kaiken avun sain ja nyt sekä minä että talouteni ollaan taas ihan kunnossa ja velattomia. :)
Suomalainen ymmärtää myös tuon jo useampaan kertaan mainitun periaatesyyn. Ollaan periaatteen naisia ja miehiä kuitenkin! Minä en lainaa kavereille enkä ole lainannut kavereilta koskaan, mielestäni on ihan päivänselvää että se yleensä tuhoaa kaverisuhteen.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää ystävyyttä ei kannata omien ja toisten rahojen sekoittamisella pilata. Jokainen kuluttakoon vain omia rahojaan!
Impulssihäiriöiset on taitavia esittämään ystävää.
Valitettavasti noiden kanssa ei voi olla normaalia vuorovaikutussuhdetta.
AP, kaveri ei tuosta muutu. Eikä sinun tarvi ostaa kenenkään ystävyyttä.
Suomalainen sosiaaliturva luotiin juuri siksi ettei kenenkään tarvi elättää toista. Kyse ei ole siis tuloista, vaan siitä että pitää menot pieninä.
Esim jos syö kotona kunnolla, ei tarvi nälkäkohtauksissa mennä kaupungilla syömään.
Puolituttu yritti kerran ruinata 80 €. En lainannut. Elämänkokemus ja yleistieto kertoo ettei noita kaverilainoja yleensä makseta takaisin. Taitaa olla vielä niin että se joka koviten vannoo maksavansa, tod.näk. ei maksa. Tarpeeksi ongelmia omassakin elämässä ilman että alkaisi toimittaa pankin/perintätoimiston virkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on raha-asiat sen verran hyvin, että vaikea selittää että ei ole mistä lainata. Mutta voinhan valehdella, että kaikki rahat on kiinni rahatoissa tms, eikä niitä saa sieltä helposti ulos?
ApOuto moraalikäsitys.
Jos sillä kaverilla on tapana maksaa rahat takaisin, mikä on se ongelma, ettei sitä voi lainata, jos sitä vielä reippaamminkin tuntuu olevan?
Mikä saa sut kirjoittamaan noin? Miten susta tuli tuollainen? Mikä on jos et saa omiasi riittämään?
Ei sellaiset opi koskaan. Jos lainaat uppoat sen mukana.
Sano ettei sinulla ole. Minullakin on suuret tulot mutta aina rahat vähissä kun menoja aina niin paljon. En voisi lainata kavereille rahaa vaikka käytännössä tilipussin suuruudesta voisi noin kuvitella. Älä rupea paasaamaan kaverille mistään periaatteista tai muuta sellaista, jos haluat säilyttää ystävyyden. Sanot vaan rehdisti että hyvä että saat omat miljoonat laskut/menot maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOuto moraalikäsitys.
Nimenomaan ei ole tapana maksaa takaisin.
Sanot ettet lainaa, et sotke rahaa ja ystävyyttä.
Voi olla että kaverisi irtisanoo yhstävyyden sen vuoksi. Mutta jos lainaat, ensi vuonna tähän aikaan sinä irtisanoisit ystävyyden kun lainailu jatkuu ja takaisinmaksaminen on niin ja näin.
Lopputulos on siis sama, mutta sinä saat pitää omat rahasi.
Ehdoton ei, eikä mitään tekosyitä tarvita.
Kun kaverisi seuraavaksi valittaa rahatilannettaan, sano esim. että "Aika tiukka tilanne sulla nyt. Ootko harkinnut toimeentulotuen hakemista? Tarviitko apua hakemuksen tekemiseen?" Mainitse myös, että jos ei sieltä saisi rahaa (eivät muuten maksa velkoja), niin ehkä sieltä voisi saada neuvoja siihen, miten tilanteesta päästään eikä jouduta siihen uudestaan.
Mihin sen rahat menee? Sano että et halua olla mahdollistamassa hänen ongelmaansa, ja että epäilet hänen maksukykyään. Ei se ole silloin laina.
Mä en lainaa kuin niille, joiden tiedän maksavan takaisin. Yksi ystävä on jolle olen useaan otteeseen lainannut (noin satasen kerrallaan), mutta aina on maksanut takaisin. Olen joskus antanut kyllä sitten lahjaksi osan lainasta jos on ollut niin että maksaa osissa tms. Osin sotkee itse raha-asiansa, mutta on hänellä myös muutenkin tiukkaa. Ei se oo mun asia varsinaisesti. Jos voin auttaa, autan. Jollekin vähemmän läheiselle ja epäluotettavalle en lainaa, yksi sukulainen esim on tällainen.
Jos et halua lainata, sano ettet voi nyt lainata, sori. Ei siinä pitäisi olla sen kummempa.