Pelkään, että ystäväni aikoo pyytää rahaa lainaksi, mutta en halua lainata
Ystäväni on sotkenut omat raha-asiansa monta kertaa ja aina joko mies tai hänen isänsä ovat auttaneet. Nyt isä ei edes vastaa ystäväni viesteihin. Eikä ole tällä hetkellä parisuhteessa, että olisi miestä pelastamassa. Ystävä on alkanut puhua rahaongelmastaan nyt siten, että minusta tuntuu, että hän odottaa, että minä tarjoutuisin auttamaan. En halua sotkea rahaa ystävyyteen. Sitten kun hän suoraan pyytää, miten kieltäydyn kohteliaasti? Tiedän että tulee olemaan tosi pulassa, jos ei taio jostain pian rahaa
Kommentit (43)
Sanot, että et lainaa rahaa kenellekään. Että se on sulle periaate. Tai sitten sanot, että ei sulla ole niin paljoa ylimääräistä rahaa, että niistä riittäisi ainattavaksi.
Mulla on raha-asiat sen verran hyvin, että vaikea selittää että ei ole mistä lainata. Mutta voinhan valehdella, että kaikki rahat on kiinni rahatoissa tms, eikä niitä saa sieltä helposti ulos?
Ap
Hyvää ystävyyttä ei kannata omien ja toisten rahojen sekoittamisella pilata. Jokainen kuluttakoon vain omia rahojaan!
Minulla on erittäin vahva periaate siitä, etten anna rahaa lainaksi. Jos joku ei voi kunnioittaa tätä periaatetta, en voi jatkaa ystävyyttä.
Sinua ap neuvoisin, että otat etäisyyttä tähän ystävyyteen. Ystäväsi joko hakeutuu velkaneuvontaan, tai sitten jatkaa samalla linjalla. Se on hänen oma valintansa, etkä voi siihen vaikuttaa. Tuollaiset ihmiset vievät paljon energiaa ja jaksamista, vaikka epäilemättä heillä on sellaista viihdyttävää levotonta energiaa joka mahdollistaa eeppiset bileet ja reissut jne.
Hei ap.
Ymmärrän ristiriitasi. On inhimillistä tarve, että voisi vastata toiselle kyllä. Ein sanominen on usein voimiaviepää ja sen seuraukset pelottavat. Rajojen vetäminen on kuitenkin todella tärkeää, etenkin sellaisen ihmisen suhteen, joka itse on vaikeuksissa rajojensa pitämisen kanssa. Olet jo päättänyt, ettet lainaa. Se on helpompi tilanne kuin, jos et olisi varma. Nyt voit vain rauhallisesti todeta, että sinä et lainaa rahaa kellekään etkä keneltäkään, mutta voit auttaa häntä löytämään yhteiskunnan tukimuodot (esim. velkaneuvonta, Takuu-säätiö, toimeentulotuki jne). Tällöin et toimi hylkäävästi mutta et myöskään lähde tuohon rahaoneglmaan mukaan. Toki voit tarjota esim. lounaan jossain jne.
Ei valehtelemaan eikä selittelemään kannata ruveta. Voit sanoa, ettet lainaa rahaa eli niinkuin asia on. Ystävyyttä ja raha-asioita ei pidä sotkea toisiinsa.
Älä lainaa. Itse lainasin kaverille noin viis vuotta sitten 300e. Vielä ei oo näkyny. Lapselleni tosin opastin, että pyytää lainaa minulta eikä pikavippi yrityksiltä.
Älä lainaa. Menetät rahasi tai joudut kerjäämään takaisin. Itse kerjäsin pitkään rahojani takaisin, lopulta sain ne takaisin hitaalla maksuaikataululla ja jokaista erää kerjäsin noin kolme kertaa. On todella vmäistä kerjätä omia rahojaan. Tästäkään ihmisestä en olisi millään uskonut, että hän näin toimii. Asia on nyt hoidettu ja kaikki ok, mutta opin, että en koskaan lainaa enää. Myös monilta muilta olen kuullut vain huonoja kokemuksia lainaamisesta. Kannattaa vaan sanoa, että itsellä on periaatepäätös, ettei lainaa kenellekään. Asiaa ei tarvitse yhtään selitellä. Kyse on omista rahoistasi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on raha-asiat sen verran hyvin, että vaikea selittää että ei ole mistä lainata. Mutta voinhan valehdella, että kaikki rahat on kiinni rahatoissa tms, eikä niitä saa sieltä helposti ulos?
Ap
Jos sulla ei ole useita kymppitonneja käyttötililläsi, niin silloin voit aivan hyvin sanoa, että ei ole mistä lainata. Mulla on rahaa käyttötilin lisäksi säästötilillä sekä sijoituksissa, mutta en ikinä ottaisi säästötililtäni rahaa lainatakseni rahojani jollekin. Käyttötililläkin pitää aina olla sellainen summa rahaa, että saan kissan ja koiran tarvittaessa eläinlääkäriin ja se voi maksaa useita tuhansia. Aina on olemassa sellainen riski, ettei velallinen pystykään maksamaan velkaansa sovitusti takaisin. Siis vaikka haluaisi maksaa, mutta rahat menikin esim lääkkeisiiin tms. En koskaan ottaisi riskiä, että mulla ei olisi varaa mennä itse lääkäriin tai viedä lemmikkejäni eläinlääkäriin. Voin lainata rahaa vain sellaisen summan, ettei mulle ole merkitystä, saanko sitä rahaa koskaan takaisin. Mulla on yksi rahavaikeuksissa oleva ystävä, jonka rahatilanne ei tule koskaan paranemaan. Joskus olen tilannut hänelle kotiinkuljetuksella ruokakassin, mutta en lainaa rahaa, koska hänen tulonsa eivät tule nousemaan ja velan takaisinmaksu aiheuttaisi hänelle vain lisää ongelmia.
Minä nykyään sanon muille, jotka ruinaa rahaa, että oon päättänyt etten lainaa kenellekään, koska niin moni on jättänyt rahat maksamatta takas, enkä sano ettetkö sinä maksaisi takas, mutta oon ottanut tämän periaatteen josta en aio lipsua, koska muuten se saattaa mennä taas siihen, että alan lainailemaan kaikille eli myös niille, jotka eivät aio koskaan rahoja palauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Outo moraalikäsitys.
Jos sillä kaverilla on tapana maksaa rahat takaisin, mikä on se ongelma, ettei sitä voi lainata, jos sitä vielä reippaamminkin tuntuu olevan?
Täältä myös kannatus rehellisyydelle. Sanot tuon, että et halua sotkea rahaa ja ystävyyttä.
KirkkoSisko kirjoitti:
Hei ap.
Ymmärrän ristiriitasi. On inhimillistä tarve, että voisi vastata toiselle kyllä. Ein sanominen on usein voimiaviepää ja sen seuraukset pelottavat. Rajojen vetäminen on kuitenkin todella tärkeää, etenkin sellaisen ihmisen suhteen, joka itse on vaikeuksissa rajojensa pitämisen kanssa. Olet jo päättänyt, ettet lainaa. Se on helpompi tilanne kuin, jos et olisi varma. Nyt voit vain rauhallisesti todeta, että sinä et lainaa rahaa kellekään etkä keneltäkään, mutta voit auttaa häntä löytämään yhteiskunnan tukimuodot (esim. velkaneuvonta, Takuu-säätiö, toimeentulotuki jne). Tällöin et toimi hylkäävästi mutta et myöskään lähde tuohon rahaoneglmaan mukaan. Toki voit tarjota esim. lounaan jossain jne.
Vai vielä KirkkoSisko... No, hyvä etten tollasten kanssa samaan kerhoon kuulu.
Minä joskus annan rahaa (vähän) mutten lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOuto moraalikäsitys.
Jos sillä kaverilla on tapana maksaa rahat takaisin, mikä on se ongelma, ettei sitä voi lainata, jos sitä vielä reippaamminkin tuntuu olevan?
Rahan lainaamista varten on pankkeja ja muita rahoitusyhtiöitä. Kaveri hakee lainaa pankista, jos kerran on tapana maksaa kaikki takaisin.
Sano, että periaatteeksi on, ettet lainaa kellekkään. Sano lisäksi, että ylimääräistä ei ole, koska X (esim. rahastoja ei kannata myydä nyt, säästät asuntoon/lomaan/autoon/remppaan...).
Sen sijaan kuuntele murheita ja hakekaa yhdessä apua esim. velkaneuvonnasta tms. Voit myös tarjoutua istumaan alas ja selvittämään laskujen summia ja soittelemaa yhdessä laskuttajille ja siirtämään eräpäivä jne. Auta myös rahankäytöstä eli miksi tilanne toistuu ja miten rahat saa riittämään. Ja tokihan ystävä voi hakea pankista lainaa, jos saa sellaista.
Sanot suoraan ettet lainaa.
Jos ystäväsi on sotkenut raha-asiansa kerta toisen perään niin ehkä hänen on jo korkea aika kuulla suoraa puhetta. Ei voi ikäänsä luottaa siihen, että sählää ja on suoraan sanottuna typerä ja muut hoitaa laskun. Nyt on aika kasvaa isoksi ja ottaa vastuu omasta elämästä. Eli varaa ajan velkaneuvojalle, siitä se lähtee. Sinä et lainaa. Anna suuttua ja anna laittaa välit poikki. Et menetä yhtään mitään.
Ja mitä pikemmin sanot suoraan jo ennen kuin pyytää lainaamaan rahaa sen parempi. Tyyliin "ethän ole kysymässä minulta rahaa? Kaikella rakkaudella, etkö ole jo velkaantunut riittävästi. Koska olet ajatellut alkaa elää tulojesi mukaan ja kustantaa itse oman elämäsi? " Jos alkaa itkeä luottotietojen menolla niin ehkä se on juuri mitä tyyppi tarvitsee ryhdistäytyäkseen. JOnnekin se rahansa laittaa eikä se joku ole laskut. Miettikööt sitä. Edelleen, sun kannalta jopa perempi jos laittaa välit poikki. Kannattaa pistää estoon koko tyyppi pariksi viikoksi.
Toteat vain, etten voi lainata, ei sitä sen enempää tarvitse selitellä.