Olen sairastanut veritulpan kaksi kertaa ja nyt ottamani koronarokote huolestuttaa
sairastuin sinustromboosiin ja aivoinfarktiin kahtena erillisenä kertana. Nyt luin, että koronarokote voi aiheuttaa veritulppia ja minua ahdistaa aivan kamalasti! Olen nuori alle 30v ja Pfizer -rokote otettuna.
Kommentit (11)
Korona aiheuttaa monisatakertaisen koronariskin. Rokotteen riski on merkittävästi pienempi kuin esimerkiksi lentämisen.
Suotta huolestut. Vain AstraZenecan rokote aijeuttaa veritulppariskin, mutta sitä ei anneta kuin iäkkäämmille.
Mulla Pfizer -rokote aiheutti pahoinvointia. Ikinä ennen ei ole mikään rokote aiheuttanut oksetusoloa. Käsikin järkyttävän kipeä!
RNA-rokotteilla ei ole havaittu verihyytymiä aiheuttavaa vaikutusta. Virusvektorirokotteilla, joihin Pfizerin rokote ei kuulu, tällainen vaikutus on harvinaisena havaittu. Niidenkään kohdalla vaikutus ei tiettävästi kuitenkaan ole yhteydessä siihen, onko rokotteen saajalla luontaista alttiutta verihyytymille, vaan voi (toistaiseksi tuntemattomasta syystä) kohdistua yhtä lailla myös perusterveeseen henkilöön.
Vierailija kirjoitti:
Suotta huolestut. Vain AstraZenecan rokote aijeuttaa veritulppariskin, mutta sitä ei anneta kuin iäkkäämmille.
Otin AZ:n rokotteen vaikka olen verenohennuslääkityksessä jalan veritulpan takia. Pfitzeriä ei ollut tarjolla. Keskustelin asiasta sekä hematologini että vakituisen yleislääkärini kanssa. Molemmat olivat sitä mieltä että sen voi ottaa. Se mekanismi jolla AZ:n rokote aiheuttaa veritulppia on autoimmuunireaktio eli täysin eri kuin se miten veritulpat tavallisesti muodostuvat.
Kanadalaisten sanomalehtien mukaan AZ:n veritulppariski on noin yksi 660,000:sta eli kohtuullisen korkea ja suunnittelevat AZ:n antamisen lopettamista kokonaan ja kahden eri rokotuksen strategiaan siirtymistä. Ilmeisesti kahden eri rokotteen tuottama immuunivaste on korkeampi kuin kahden saman rokotteen, vaikkakin todennäköisyys sille että saa oireita toisesta AZ-rokotteesta on matalampi kuin sille että oireita saa toisesta jos ei niitä saanut ensimmäisestä.
Suositukseni on että marssit lääkärille ja käyt koko kuvion läpi hänen kanssaan ja päätât sen perustella mitä teet. Internettiin ei tässä kannata luottaa tiedonlähteenä.
No ainakin kannattaa lopettaa homma tähän, eli ei ainakaan uudestaan mennä piikille
Alle kolmekymppisenä kyllä harkitsisin vakavasti rokotteen mielekkyyttä tuossa tilanteessa.
Jos sinulla ei ole mitään muita sairauksia, niin riskisi kuolla koronaan on mitätön. Todennäköisesti et edes huomaisi sitä jos se iskisi.
Mutta se tiedetään varmaksi, että sinulla on jonkinlainen geneettinen alttius veritulpille.
Ota neljäsosa asperiinia päivittäin. Se pitää veren notkeana.
Hullu olet jos ajatteletkin kuolemanpiikin ottamista.
Se tuhoaa terveyttä.
Otin koronapiikin(Moderna) vaikka arvelutti. Veren hyytymysarvo on viitearvojen yläpuolella. Näin viiden päivän jälkeen ei tullut rokotteesta mitään oireita paitsi kipeä käsi. Ei voinut keneltäkään kysellä neuvoa. Kai se sitten menee omalla vastuulla.
Ei tarvitse huolestua.