R-kioskin myyjäksi?
Kommentit (75)
Kävin pitkästä aikaa ärrällä, jonossa 8 asiakasta, postipakettia noutamaan tullut asiakas oli tiskillä ainakin 5 minuuttia kun lähetystunnuksen mukaista pakettia ei tuntunut löytyvän.
Ruoka- ja kahvitaukoja ei todellakaan käytännössä ole. Olet yksin kioskissa, et voi lähteä taukotilaan, et edes vessaan. Eli työaikalakia rikotaan surutta.
Unohda joulu-, pääsiäis-, ja juhannuslomat. Kun muut matkustavat viettämään juhlia, sinä olet töissä ainakin jonakin päivänä, ehkä kaikkina,joten et voi viettää juhlia. Kioski on auki vuoden jokaisena päivänä. Sinulle laitetaan työvuoroja mitään kyselemättä, esim niin, että on vain yksi vapaapäivä viikossa. Jos olet restappi ja menet aamuun, joudut hakemaan avaimen edellisenä päivänä, omalla kustannuksellasi ja omalla ajallasi. Eli teet yhden työvuoron takia kaksi työmatkaa. Uusia palveluita, kuten laskujen maksu, posti, Onnibus-lippujen myynti ym. ym. tulee jatkuvasti, mutta se ei näy mitenkään myyjien palkassa. Ilta- ja lauantailisät ovat huonompia kuin muulla kaupan alalla. Millä perusteella??? Tästä kaikesta paskasta johtuen sairastavuus ja vaihtuvuus on suurta. Juuri siksi tämä lafka kehuskelee avoimilla työpaikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heti, jos vain sinne töihin pääsisin.
Olen nyt hakenut kiihkeästi jo neljä kuukautta töitä.
Kesätyöpaikat menevät kaikki opikelijoille ja harjoittelijoille, mikä onkin aivan oikein,
Hehän eivät saisi mitään työttömyyspäivärahaa, ansiosidonnaisesta päivärahasta puhumattakaan.
Missä on avoinna R-kioskin myyjän paikka?
Ärrällä on yleisesti ongelmana löytää hyviä työntekijöitä. Hyviksi todetut revitään käsistä. Yleisesti uusilla työntekijöillä on aika heikko työmoraali.
Mitä tuo tarkoittaa, että on heikko työmoraali?
Jos itse pidän kiinni siitä, että minulla on oikeus lakisääteisiin taukoihin, ja että jos aseella uhataan niin en leiki sankaria vaan annan viedä kaljaa ja tupakkaa niin paljon kuin halutaan, niin onko työmoraalini heikko? En kuitenkaan itse pölli mitään enkä ole saikulla paitsi jos olen oikeasti sairas, tulen töihin ajoissa, en työaikana plärää kännykkääni ja hallitsen normaalit käytöstavat.
En tarkoita noita sun mainitsemia asioita. Kuten jo aiemmin suosittelin, kannattaa pitää rajoistaan ja oikeuksistaan huolta. Heikolla työmoraalilla tarkoitan, ettei moikata asiakkaita, seisoskellaan tyhjän panttina kassan takana tyhjässä kioskissa, plärätään puhelinta työajalla, jätetään kuormassa tulleet pakasteet sulamaan vaikka olisi hyvin aikaa pistää ne kylmään jne. Eli ihan oikeita asenneongelmia. Tommosia työntekijöitä on nykyään ihan hirveästi. Niistä ei hankkiuduta eroon, koska ei oo ketään muutakaan joka sitä työtä suostuisi tekemään.
Mä ainakin suosin sitä tapaa, että kylmäpäisesti menee vessaan kun on tarve, ei vastaa viesteihin vapaa-ajalla, ei jää yliaikaa jos työaika ei riitä jne.
Miljoona opeteltavaa asiaa ja ne pitäisi oppia silmänräpäyksessä. Sit vaan yksin tiskin taakse ja kuuntelemaan asiakkaiden valitusta kun olet hidas, etkä yllätys yllätys osaakaan kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli tämän keskustelupalstan kaikki tarinat ovat täysin totta yms., voin ilmoittaa heti, että:
Älä mene R-kioskille töihin. Työn on paskaa, palkaa ei makseta, palkka on aina liian pieni, esimies on perseestä, koko firma on perseestä ja sopimusta ei kannata lukea, kun sen tekee.
Peace.
En menisi muutenkaan.
Työ sopii hyvin kouluttamattomalle nuorelle, jolla ei ole työkokemusta. Tuntipalkka on OK, mutta ilta- ja yölisät ovat naurettavat. Sunnuntaisin sentään saa tuplapalkan, mutta sunnuntaivuorojakin saa vain, jos ottaa myös lauantaivuoron. R-kioski on hyvin vaativa työpaikka. Taukoja ei ole. Avaimia joutuu kiikuttelemaan vapaa-aikana (palkatonta). Koko ajan on niin kova kiire, että sydän tykyttää vielä pari tuntia työpäivän jälkeenkin. Useimmiten myyjä on itse vastuussa koko kioskista. Miten käyt laittamassa pesuvedet takahuoneessa, haet lisää tupakkaa tai peset kahvipannuja, kun kukaan ei vahdi myymäläpuolta? Totuus on, että usein menee ylitöiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli tämän keskustelupalstan kaikki tarinat ovat täysin totta yms., voin ilmoittaa heti, että:
Älä mene R-kioskille töihin. Työn on paskaa, palkaa ei makseta, palkka on aina liian pieni, esimies on perseestä, koko firma on perseestä ja sopimusta ei kannata lukea, kun sen tekee.
Vaihtoehtoisesti: Voit mennä töihin, jos asennoidut työhön kuin MIES, eli et tee mitään ylimääräistä ja vähän välität siitä, mitä asiakkaat sanovat. Lisäksi kuulut ammattiliittoon.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on hyvä koulu. Jos pärjäät R-kioskilla myyjänä, pärjäät melkein missä tahansa. Sanoisin, että on hyvä ponnahduslauta parempiin hommiin. Eli pari vuotta ärrällä ensin ja sitten on hyvä katsella muita hommia, jos haluaa.
Näin se kyllä on. Itse olin muutaman vuoden. Sen jälkeen menin Stockmannille minua kiinnostaneelle osastolle, haastattelussa totesivat, että jos R-kiskalla pärjää, pärjää heilläkin. Samoin Finnair ja pienemmät B2B-firmat ovat arvostaneet tätä kokemusta.
Itse Ärrällä pari vuotta ja nyt jo päässyt uusiin maisemiin sieltä. Tosiaan, taukoja ei ole jos olet yksin. Yhteistä aikaa saattaa olla hetki, silloin vaihdetaan kassat ja lasketaan pohjat sekä tilitetään. Ehkä puretaan vielä kuormaa yms. Aamulla on todella kiire, pelikoneet tyhjennetään, pullat paistetaan, lööpit paikoilleen, pohjat lasketaan ymym... Vantaan toimistolta saatetaan soitella ja vittuilla. Pyhät duunissa, umpisurkeat lisät... Itse paloin totaalisesti loppuun, mutta en uskaltanut valittaa toimistolle kun siellä kuulemmaan uhattais potkuilla tms. Nykyisessä työssäni iltalisät 5-7 euroa, ärrällä taisi olla 0,92snt? =D Ja nyky duunissa 8h päivässä 30min ruokatauko 20min kahvitauko. Ärrällä ei mitään. Ehkä hikinen 15 min nopeasti pidettynä. Esimies sanoi että oveen ei saa laittaa "hetkinen" lappua, eli mielummin kusee housuun esimerkiksi. Se on myynnin kannalta tärkeämpää. Ei ikinä enää!
Riippuu paljon siitä, missä kioski sijaitsee. Esim. lentokentällä asiakkaat ovat aivan erilaisia kuin vaikkapa Sörnäisten metroaseman kioskissa. Helsingissä kaupunginosien välillä paljon eroja. Kauppiaan palveluksessa mukavampaa kuin Rautakirjan alaisena. Jotkut kioskit ihan kivoja työpaikkoja, mutta niitä kamaliakin löytyy. Ammattiliiton mukaan avaimien viemisistä ja tuomisista pitää maksaa palkka. Kannattaa pitää puolensa: itse en juossut ilmaiseksi Rautakirjan asialla pitkin kaupunkia.
Vierailija kirjoitti:
Esimies sanoi että oveen ei saa laittaa "hetkinen" lappua, eli mielummin kusee housuun esimerkiksi. Se on myynnin kannalta tärkeämpää.
Laitonta. Ihan yksinkertaisesti vain laitonta.
Olisin varmaan ottanut ämpärin ja asiakkaiden nähden kussut siihen. En minä omia housujani kioskin myynnin takia tärvää.
Olen ollut joskus yhdellä kioskilla kesätöissä, tosin ei ollut Ärrä. Sielläkin oli kauniilla säällä todella kiire ja yksin joutui olla, kun säästöä haluttiin. Sen kokemuksen jälkeen olen kunnioittanut kyllä ärräläisiä aivan hirveästi. Minusta ei siihen olisi.
Kaiken palvelun R-kioskimyyjä on: poliisi, pankki, pakettiautomaatti molempiin suuntiin, terapeutti, pikaruokalan työntekijä hodareiden ja pullien kanssa, selvännäkijä, infopiste, veikkaus- ja raviasiantuntija, puhelinliittymistä kaiken tietävä ja sitä kautta puhelimista kaiken osaava henkilö, joka myös työajallaan vastaa työkännykkään ja kertoo eiliset Loton voittonumerot tai suklaatarjoukset asiakkaalle palvellessaan toista asiakasta kassalla.
Työ kioskissa, kaupassa, huoltoasemalla, grillissä ja kahvilassa on melko samanlaista, matalapalkkaista hanttihommaa. Palvelualan töissä on todella huono palkka, olemattomat vuorolisät, osa-aikatyö, pätkätyövuorot, turvatonta yksintyöskentelyä ja epämukavat työajat. Suuri, mutta vaiettu palvelualan ongelma on asiakkaitten taholta tulevat haukkumiset, valitukset, uhkailut ja asiakaspalvelijoihin kohdistuva henkinen väkivalta.
Oman uhkansa työhön tuovat juopot, päihteiden, lääkkeiden ja huumeiden väärinkäyttäjät, moniongelmaiset asiakkaat, näpistelijät, myymälävarkaat ja muut ammattirikolliset.
Palvelualojen aukioloajat on venytetty varhaisesta aamusta yömyöhään. Aamun aikaiset ja illan myöhäiset tunnit ovat monessa paikassa turvatonta yksintyöskentelyä. Huoltoasemilla, grilleissä ja muissa 24h/vrk paikoissa ollaan töissä jopa yölläkin. Pienissä kauppaliikkeissä yms. ei ole vartijaa turvana ja vartijaa ei saa nopeasti paikalle, jos apua tarvitaan.
Työvuorosuunnittelu on esimerkiksi kaupoissa todella kummallista. Työvuorot pätkitään muutaman tunnin pätkiksi - 4h tai 5h/vuoro - ja työpäiviä voidaan laittaa jopa 9 peräkkäin. Välillä annetaan 1 vapaapäivä. Joulu- ja juhannusaattona voi olla naurettava 3 tunnin työvuoro jne.
Sairauslomia on alalla todella paljon, eikä ihme! Flunssa-aikoina jotkut asiakkaat yskivät ja räkivät suoraan kohti asiakaspalvelijaa ja taudit leviävät tehokkaasti pisaratartunnalla. Lisäksi on paljon huonosta työergonomiasta johtuvia tuki- ja liikuntaelinsairauksia (päänsärky, niska-, hartia- ja selkävaivat). Asiakaspalvelutyön henkinen työkuormitus aiheuttaa pitkittynyttä uupumusta, stressiä ja burnoutia.
Itse olen ollut parina kesänä ärrällä ja kyllä vessassa sai käydä. Aina sen verran löytyy hiljainen hetki että kerkee pissalla käydä. Ja jos tuli asiakas niin siellä se odotteli. Eihän vessaan tartte jäädä notkumaan.
R-kioski on hyvä työpaikka, mikäli kioski on oikea. Kerron teille kokemuksesta, että miettikää tarkkaan, millaiseen kioskiin olette menossa. Kysykää kauppiaalta, millaisia työaikoja hän mahdollisesti tarjoaa, onko mahdollisuutta sunnuntaityöhön, mikä on kioskin volyymi (ei kiva, kun keskiarvo on 60 asiakasta per tunti). Mikäli nämä kolme seikkaa ovat kunnossa, työ on mieleistä. Ai niin, muistakaa neuvotella palkasta! Siihen voi vaikuttaa itse eikä se ole sidonnainen tessiin, jos asian eteen jotain teette.
R- kioskit rikkovat törkeästi työehtosopimuksia: taukoja ei ole , jopa kahdeksan tuntia joudut seisomaan. Minkäänlaisia sosiaalisia tiloja ei ole. Vessaan päästäksesi joudut pujottelemaan, koska taustatilat ovat täynnä tavaraa, limpparikärryjä, tavarantoimittajien laatikoita ym.ym.
Auta armias jos joku härpäke häviää, siitä syytetään uusia työntekijöitä päivästä toiseen, vanhemmat myyjät purkavat pahaa oloaan.
Vierailija kirjoitti:
kaiken osaava henkilö, joka myös työajallaan vastaa työkännykkään ja kertoo eiliset Loton voittonumerot tai suklaatarjoukset asiakkaalle palvellessaan toista asiakasta kassalla.
Työnantajan tehtävä on hoitaa priorisointi, eli kertoa, onko tärkeämpi vastata kännykkään vai palvella sitä kassalla olevaa asiakasta. Jollei työnantaja kerro, voit jättää puhelimen itsekseen pärisemään.
Peace.