Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulkaa pätemään! Miten auto käynnistetään vaihe vaiheelta?

Vierailija
17.06.2021 |

.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihe vapaalla.

Vierailija
2/31 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalka kytkimelle, avain lukkoon ja vääntö käyntiin. 1. vaihde silmään, käsijarru ylös ja kaasua -> eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihteita ei käytetä käynnistettäessä.

Vierailija
4/31 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen auto? Manuaali vai automaattivaihteinen. Avaimellinen vai avaimeton käynnistys?

Vierailija
5/31 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin laitan jalan jarrulle ja avaimen virtalukkoon. Käännän avainta virtalukossa ja pidän jalan jarrulla koko ajan. Auton pitäisi käynnistyä.

Vierailija
6/31 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painan jarrua. Painan käynnistysnappia.

Vierailija
7/31 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalka jarrulle ja painaa starttinapista.

Vierailija
8/31 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalka kytkimelle, avain lukkoon ja vääntö käyntiin. 1. vaihde silmään, käsijarru ylös ja kaasua -> eteenpäin.

Tällä ohjeella auto huutaa paikallaan

Vierailija
9/31 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova terävä isku virtalukkoon, yhdistä sininen ja punainen johto.

Vierailija
10/31 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin lasken käsijarrukahvan alas. No, jokainen tyylillään.

Vierailija
11/31 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on siis vanha auto jossa perinteinen kahva. Kokeilepa joskus vähän uudempaa. Mutta jokainen tyylillään...

Vierailija
12/31 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vaikealta. En aio ikinä ajaa korttia.

Vierailija
13/31 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on siis vanha auto jossa perinteinen kahva. Kokeilepa joskus vähän uudempaa. Mutta jokainen tyylillään...

Missä nykyaikaisessa autossa käsijarru vapautetaan vetämällä ylöspäin?

Vierailija
14/31 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin sanotaan ukolle, että menes käynnistämään auto.

Vierailija
15/31 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ne vaan on uudet purkit liian monimutkaisia, että edes käynnistys onnistuisi. Ajan 2000-luvun autolla kunnes kuolema tai ruoste meidät erottaa.

Vierailija
16/31 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen jalka kytkimelle ja toinen jarrulle. Käännetään avaimesta ja auto starttaa. Pidetään jalat kuten ne on, ja katsotaan sopiva vaihde, ykkönen (lähtö eteenpäin) tai pakki (lähtö taaksepäin). Kytkin täytyy aina olla pohjassa kun vaihtaa vaihteita, jarru on tapa, mutta on se hyvä olla vähänkin mäkisessä paikassa. Vapautetaan käsijarru, eli painetaan kahvassa olevasta napista samalla kun kahva lasketaan alas. Ei siis ylös niin kuin tuo yksi sankari. Ylös vetämällä käsijarru kytkeytyy päälle. Jos käsijarru on vedetty tappiin asti ylös, se vapautuu kun painaa napin pohjaa ja nykäisee suht terävästi vielä ylöspäin, sitten vapautuu helpoti alas. Liikkeelle lähdetään nostamalla kytkintä sopivasti ja antamalla hiukan kaasua samaan aikaan. Uudemmat autot lähtee ns. peruskaasulla, jolloin ei tarvitse erikseen painaa kaasua, mutta minulla ei sellaista luksusta ole.

Vierailija
17/31 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun autossa sähköinen käsijarru ja jos turvavyö kiinni, ovi kiinni, vaihde päällä ja painat kaasua niin käsijarru vapautuu automaattisesti.

Vierailija
18/31 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihde vapaalle tai P jos automaatti. Käsijarru päällä eka virrat päälle ja muutamana sekunnin odotus (jos diesel ni niin kauan kunnes hehkuvalo sammuu) jotta bensapumppu ehtii kunnolla käyntiin. Sitten käynnistys. 20sek - 2min tyhjäkäynti (riippuen onko kesäkeli vai talvipakkanen) ennen kuin ajetaan yhtään mihinkään, jotta lähtee kunnolla öljyt ja nesteet ja kaikki kiertää ja kone saa vähän alkulämpöä. Sama ajon jälkeen, 20sek (pitkän ajon jälkeen pidempi) odotus tyhjäkäynnillä ennen sammutusta. Autosi kiittää ja niin kiität sinäkin pitkässä juoksussa, usko pois. Uskokaa vaan. Iso osa korjaamokäynneistä johtuu käyttäjästä itsestään.

Vierailija
19/31 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painan jarrua ja starttinappulaa.

Vierailija
20/31 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa vaikealta. En aio ikinä ajaa korttia.

Opit kyllä. Autokouluun vaan, jos korttia mielit!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi