Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vastaamon uhreilla alle kaksi viikkoa aikaa vaatia korvauksia

Vierailija
17.06.2021 |

Kommentit (1944)

Vierailija
1461/1944 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei Se toinen M, JV ja mahdolliset muut täällä,

kysyin Paula Pajulalta kärsimyskorvauksen määrästä ja kaikille ei haeta samansuuruista korvausta, vaan "Hankimme jokaisen asiakkaan vuodetut tiedot, luemme ne ja harkitsemme jokaiselle vuodettujen tietojen perusteella yksilöllisen korvauksen."

Olen pahoillani, että annoin ensin virheellistä tietoa, joko olin ymmärtänyt Jenni Raiskion puheet väärin tai sitten heidän käytäntönsä on muuttunut.

Ap

Vai niin, kiitoksia taas sinulle, Ap. Vuodetut tiedot he kai hankkivat meiltä itseltämme? Ei kuitenkaan ole toistaiseksi pyydetty ainakaan minulta.

Minun vuodetuissa tiedoissani ei ole henkilötietoja lukuun ottamatta mitään minusta itsestäni, tai on yksi tai kaksi ihan perustietoa mutta virheellisesti (väärinkäsitys varmaan), vaan ainoastaan muista henkilöistä. Jäänköhän siis ilman korvausta. Se taas että niissä on muista henkilöistä, oli kuitenkin minulle suurempi järkytys kuin se jos niissä olisi ollut itsestäni. 

JV

Vierailija
1462/1944 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodetut tiedot hankkivat kuulemma poliisilta. Kysyin, että saanko ne sitten myös itselleni, niin kuulemma saan. Pyysin silloin Vastaamolta, mutta en saanut. Kiinnostaisi siis minuakin, että mitä tietoja siellä on. En usko, että kovin paljon mitään, koska en montaa kertaa ehtinyt käydä. Minulle isompi murhe ovat olleet ne varastetut henkilötiedot ja pelko siitä, mitä niillä voitaisiin tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1463/1944 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuodetut tiedot hankkivat kuulemma poliisilta. Kysyin, että saanko ne sitten myös itselleni, niin kuulemma saan. Pyysin silloin Vastaamolta, mutta en saanut. Kiinnostaisi siis minuakin, että mitä tietoja siellä on. En usko, että kovin paljon mitään, koska en montaa kertaa ehtinyt käydä. Minulle isompi murhe ovat olleet ne varastetut henkilötiedot ja pelko siitä, mitä niillä voitaisiin tehdä.

olen ymmärtänyt ettei poliisilla edes olisi käyntimerkintöjä

JV

Vierailija
1464/1944 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai poliisilla voi olla. Kun poliisilla ei ole ollut lupaa. Vain niihin mitä olemme itse ilmoittaneet.

JV

Vierailija
1465/1944 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kysyin Paula Pajulalta kärsimyskorvauksen määrästä ja kaikille ei haeta samansuuruista korvausta, vaan "Hankimme jokaisen asiakkaan vuodetut tiedot, luemme ne ja harkitsemme jokaiselle vuodettujen tietojen perusteella yksilöllisen korvauksen."

Olen pahoillani, että annoin ensin virheellistä tietoa, joko olin ymmärtänyt Jenni Raiskion puheet väärin tai sitten heidän käytäntönsä on muuttunut.

Ap

Vai niin, kiitoksia taas sinulle, Ap. Vuodetut tiedot he kai hankkivat meiltä itseltämme? Ei kuitenkaan ole toistaiseksi pyydetty ainakaan minulta.

Minun vuodetuissa tiedoissani ei ole henkilötietoja lukuun ottamatta mitään minusta itsestäni, tai on yksi tai kaksi ihan perustietoa mutta virheellisesti (väärinkäsitys varmaan), vaan ainoastaan muista henkilöistä. Jäänköhän sis ilman korvausta. Se taas että niissä on muista henkilöistä, oli kuitenkin minulle suurempi järkytys kuin se jos niissä olisi ollut itsestäni. 

JV

Voin varmistaa Paula Pajulalta, mistä tiedot hankitaan.

En usko, että jäät ilman korvausta, kyllähän jokaisen luulisi ymmärtävän, että asia on juuri noin, kun kerrot eli oli vain suurempi järkytys, että muista henkilöistä kerrotut tiedot vuosivat. 

Tuntuu kyllä minusta silti aika ongelmalliselta, jos tietoja tulkitsee joku, joka ei tunne sinua ja tilannettasi ja jollei asiakkaan omaa kantaa tiedoista edes erikseen kysellä. 

Ap

Vierailija
1466/1944 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseään ei oikein mitenkään voi verrata muihin tai suhteuttaa mihinkään varsinkaan tietämättä muiden tilanteista, mikä taas olisi liikaa vaadittu. Ehkä rasti ruutuun -periaatteella (johonkin kaavioon) voisi jotain arviota tehdä, mutta ominkin sanoin pitäisi voida sanoa jotain.

Pitkään käyneelle tai sellaiselle joka kertoi hyvin arkoja asioita tilanne on varmasti vaikeampi. Myös jos tiedoissa mainitaan tunnistettavasti alaikäisiä ja jos tunnistettavat tiedot muista voivat vaikuttaa omiin ihmissuhteisiin.

JV

Vierailija
1467/1944 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisimmin poliisilla on kaikkien uhrien tiedot ja vuotaneet potilastiedot, koska poliisi sai tietoonsa myös kaikkien uhrien nimet. Tai teknisesti onko se sitten oikeuslaitos vai poliisi, jolta asianajotoimisto ne saa. Tämän tiedon sain kyllä puhelinkeskustelussa Pajulalta itseltään muutama viikko sitten.

"Vastaamo-tietomurtoa koskevassa rikosprosessissa on kesällä 2023 tapahtunut uusia käänteitä, jotka vaikuttavat uhrien asemaan. Poliisi on saanut selvitettyä noin 33000 uhriksi joutuneen tiedot. Myös ne uhrit, jotka eivät ole tehneet rikosilmoitusta, tulevat asianomistajiksi rikosprosessiin."

Tuo yllä oleva lainaus on suoraan Rikun sivuilta, ja tietoa samasta asiasta löytyy muualtakin.

https://www.riku.fi/vastaamo-tietomurron-esitutkinta-on-valmistumassa-k…

Vierailija
1468/1944 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä sellainen tilanne, että olet itse ollut asiakkaana, mutta tiedät myös perheenjäsenesi puhuneen Vastaamon asiakkana sinusta todella paljon. Omia asioitasi on tavallaan käsitelty toisen ihmisen näkökulmasta ja tarkoitusperistä käsin, muttet yhtään tiedä, miten nämä kirjaukset on tehty. Kuinka yksityiskohtaisia, onko sinusta käytetty nimeä vai perhesuhteiden mukaista termiä ym. Tavallaan kyllä tunnen olevani uhri myös tämän epätietoisuuden kautta. Ja olen siis myös niiden omien asiakaskäyntieni pohjalta. Tältä perheenjäseneltä ei voi asiasta enää mitään kysyä.

Vierailija
1469/1944 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mistä ne vuodetut tiedot hankitaan? Aika erikoista, että lakimiehet saavat lukea kaikki henkilökohtaiset asiat, mutta poliisit eivät saaneet.

Vierailija
1470/1944 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin on todella outoa, jos pitää paikkansa se että lakimiehet saavat lukea henkilökohtaiset asiat, enkä oikein voi uskoakaan sitä. Minua henkilökohtaisesti asia ei tosin haittaakaan.

Ovatkohan poliisit saaneet tiedot sieltä pimeästä verkosta, koska ne oli joka tapauksessa ongittava esiin? Muistelen kuitenkin arvellun, ettei jokainen niitä tallentamaan onnistunut ole välttämättä saanut täsmälleen samaa tietomäärää. Omat kirjaukseni toimitin itse poliisille heti alkuvaiheessa, koska minulla siihen oli syy. 

Onkohan jo tiedossa, ovatko kaikkien vuodon kohteena olleiden tiedot päätyneet pimeään verkkoon? Onko mahdollista että vielä paljastuisi, etteivät omat käyntimerkinnät olekaan päätyneet sinne? Mutta toisaalta pystyykö kukaan sanomaan sitä varmuudella. 

Vierailija
1471/1944 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäpä sellainen tilanne, että olet itse ollut asiakkaana, mutta tiedät myös perheenjäsenesi puhuneen Vastaamon asiakkana sinusta todella paljon. Omia asioitasi on tavallaan käsitelty toisen ihmisen näkökulmasta ja tarkoitusperistä käsin, muttet yhtään tiedä, miten nämä kirjaukset on tehty. Kuinka yksityiskohtaisia, onko sinusta käytetty nimeä vai perhesuhteiden mukaista termiä ym. Tavallaan kyllä tunnen olevani uhri myös tämän epätietoisuuden kautta. Ja olen siis myös niiden omien asiakaskäyntieni pohjalta. Tältä perheenjäseneltä ei voi asiasta enää mitään kysyä.

Anteeksi uteliaisuuteni, eikö hän ole elossa? Minulla oli suuri riita omaiseni kanssa, mutta en silti maininnut häntä sanallakaan. Monella on paljon muitakin huolia, niin minullakin oli.

Vierailija
1472/1944 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käynnit Vastaamossa pyörivät isosti väliemme ympärillä. Sain myös kuulla aika paljon "terapeutti sanoi näin ja näin". Muutamia käyntejä oli yhdessä. Nyt on mennyt monta vuotta ilman minkäänlaista kommunikointia, ja tilanne on minulle terveellisempi sekä turvallisempi tällä tavoin.

Vierailija
1473/1944 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin itse omat vuodetut tietoni Kelalta. Linkki ohjeeseen löytyy riku.fi:stä.

"Sinulla on tietosuoja-asetuksen mukaan oikeus saada tietoa siitä, mitä tietoja Vastaamo on sinusta tallentanut. Näiden tietojen selvittäminen voi auttaa sinua harkitsemaan, mitä voit tehdä välttyäksesi lisävahingoilta. Vastaamon asiakkaiden potilastietoja on siirretty Kelaan, kun Vastaamon toiminta päättyi. Tietopyynnön omista potilasasiakirjoista voi tehdä salatulla sähköpostilla. Ohjeet Kelan sivuilla: Vastaamon asiakkaiden on nyt mahdollista saada tietoja potilasasiakirjoistaan Kelasta". https://www.riku.fi/toimi-nain-jos-tietojasi-on-vuodettu-verkkoon/

Vierailija
1474/1944 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käynnit Vastaamossa pyörivät isosti väliemme ympärillä. Sain myös kuulla aika paljon "terapeutti sanoi näin ja näin". Muutamia käyntejä oli yhdessä. Nyt on mennyt monta vuotta ilman minkäänlaista kommunikointia, ja tilanne on minulle terveellisempi sekä turvallisempi tällä tavoin.

Hyvä että tilanne välillänne on rauhoittunut. 

Vierailija
1475/1944 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Kelan linkki ei toimi enää. 

Mahtoiko lisäksi koskea vain sellaisia henkilöitä, jotka kävivät Kelan korvaamassa terapiassa tms.?

Vierailija
1476/1944 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Rikun sivujen kautta käytettävä Kelan linkki ei toimi enää, "sivua ei löydy".

Mahtoiko lisäksi koskea vain sellaisia henkilöitä, jotka kävivät Kelan korvaamassa terapiassa tms.?

Vierailija
1477/1944 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Valtiokonttorilta (edes) voi saada korvausta lääkärikäynnistä ja lausunnosta, paljonko korvaus on? Lääkärini osoittautui tavallista kalliimmaksi, en tiennyt etukäteen. Onko korvattava summa vakio?

En usko, että Valtiokonttori korvaa lääkärikuluja, ainakaan muita kuluja sieltä ei korvata, RIKUn sivuilla sanotaan näin:

Voinko saada Valtiokonttorilta korvausta myös minulle aiheutuneista kuluista?  

Valtiokonttorin mukaan uhreille aiheutuneet kulut esimerkiksi luottokieltojen hakemisesta, henkilötietojen salaamisesta sekä pankki- ja luottokorttien uusimisesta ovat taloudellista vahinkoa, jota ei voida korvata valtion varoista kuin rajoitetusti. Tällaisen taloudellisen vahingon korvaaminen edellyttää, että vahingon määrä on huomattava (vähintään 2 000 euroa) ja sen syntymiseen on vaikuttanut vahinkoa kärsineen iästä, sairaudesta tai vammasta johtuva avuttomuus. Vahinkoa kärsineellä tulisi siis olla sellainen vamma tai sairaus, jonka vuoksi hän on pysyvästi kykenemätön hoitamaan ja valvomaan taloudellisia asioitaan.  

Valtiokonttorista kerrotaan, että Vastaamo-tapauksesta saatujen tietojen mukaan tässä eivät täyttyisi nuo edellytykset, koska vahinko on kohdistunut suureen määrään henkilöitä ja vahingonaiheuttaja ei ole välttämättä ollut tietoinen vahinkoa kärsineiden henkilökohtaisista ominaisuuksista. Näin ollen varsinaisia kuluja ja taloudellista vahinkoa ei voida korvata valtion varoista, Valtiokonttorista kerrotaan (päivitetty 10.8.2023)

Lähetin eilen Valtiokonttoriin kysymyksen kärsimyskorvauksista (korvataanko myös törkeän yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämisen aiheuttama kärsimys, kun RIKUn ja Vastaamon uhrien sivuilta saa sellaisen käsityksen, että vain kiristyksen tai kiristyksen yrityksen aiheuttama kärsimys korvataan), kun saan vastauksen tähän, voin kysyä lääkärikuluista. Lähetin eilen lisäksi Jenni Raiskiolle kysymyksen lääkärilausunnosta (olin hänen kanssaan jo aiemmin puhunut samasta aiheesta, nyt kysyin, tuleeko lääkärinlausunto asiakkaan itse maksettavaksi vai saavatko he perittyä sen kustannukset vakuutusyhtiöltä), kerron myös täällä, mitä hän vastaa, toivotaan, että lääkärikulut jommastakummasta paikasta korvattaisiin!: )

Ap

Vierailija
1478/1944 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vuodetuissa tiedoissani ei ole henkilötietoja lukuun ottamatta mitään minusta itsestäni, tai on yksi tai kaksi ihan perustietoa mutta virheellisesti (väärinkäsitys varmaan), v

Minun vuodetuissa tiedoissani ei ole henkilötietoja lukuun ottamatta mitään minusta itsestäni, tai on yksi tai kaksi ihan perustietoa mutta virheellisesti (väärinkäsitys varmaan), vaan ainoastaan muista henkilöistä. Jäänköhän sis ilman korvausta. Se taas että niissä on muista henkilöistä, oli kuitenkin minulle suurempi järkytys kuin se jos niissä olisi ollut itsestäni. 

JV

Voin varmistaa Paula Pajulalta, mistä tiedot hankitaan.

En usko, että jäät ilman korvausta, kyllähän jokaisen luulisi ymmärtävän, että asia on juuri noin, kun kerrot eli oli vain suurempi järkytys, että muista henkilöistä kerrotut tiedot vuosivat. 

Tuntuu kyllä minusta silti aika ongelmalliselta, jos tietoja tulkitsee joku, joka ei tunne sinua ja tilannettasi ja jollei asiakkaan omaa kantaa tiedoista edes erikseen kysellä. 

Ap

Kannattaakohan tällä vaivatakaan Paula Pajulaa, kun hän toivoi, että heihin oltaisiin mahdollisimman vähän yhteydessä, kyllä tiedot taidetaan tosiaan poliisilta hankkia, kuten täällä jo yksi ystävällinen kommentoija kertoikin. Eikö se mennyt niin, että ensin poliisi ei saanut tietoja, mutta myöhemmin sai, niinkuin joku toinen ystävällinen kommentoija täällä jo kertoikin ja linkkasi RIKUn uutiseen. Käsittääkseni ainakin osa potilastiedoista on ollut myös syyteharkinnassa mukana tai ainakin haastehakemuksen todisteissa (osio lisätutkinnat kohta 68.) mainitaan 100 ensin julkaistua potilastietoa, joiden avulla ilmennetään julkaistujen potilastietojen laatua ja arkaluonteisuutta.

Ap

Vierailija
1479/1944 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommentista, saitko tiedon siitä, että vuodetut tiedot hankitaan poliisilta, siis Paula Pajulalta? : )

Ap

Vierailija
1480/1944 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilasin itse omat vuodetut tietoni Kelalta. Linkki ohjeeseen löytyy riku.fi:stä.

"Sinulla on tietosuoja-asetuksen mukaan oikeus saada tietoa siitä, mitä tietoja Vastaamo on sinusta tallentanut. Näiden tietojen selvittäminen voi auttaa sinua harkitsemaan, mitä voit tehdä välttyäksesi lisävahingoilta. Vastaamon asiakkaiden potilastietoja on siirretty Kelaan, kun Vastaamon toiminta päättyi. Tietopyynnön omista potilasasiakirjoista voi tehdä salatulla sähköpostilla. Ohjeet Kelan sivuilla: Vastaamon asiakkaiden on nyt mahdollista saada tietoja potilasasiakirjoistaan Kelasta". https://www.riku.fi/toimi-nain-jos-tietojasi-on-vuodettu-verkkoon/

Kiitos, kun välitit tämän tiedon! : ) En ymmärtänyt tähän tulleita kommentteja, että linkki ei toimi, tässä kohta kopioituna ja linkki vielä erikseen:

"Kuinka saan selville, mitä tietoja minusta oli tallennettuna Vastaamon asiakastietokannassa?

Vastaamon asiakastietoaineisto on siirretty Kelalle, eli sieltä voi tarkistaa, mitä omiin asiakastietoihin on aikoinaan kirjattu. Kela ei kuitenkaan pysty kertomaan Vastaamon entisille asiakkaille, mitä tietoja heistä on mahdollisesti vuotanut tietomurtojen yhteydessä.

Tee Kelalle tietopyyntö Kelan verkkosivuilla olevan ohjeen mukaan. Tietopyynnön omista potilasasiakirjoista voi tehdä ainoastaan sähköpostitse osoitteeseen toimintansa.lopettaneet@kela.fi. Tietopyynnön voi tehdä vain suojatulla sähköpostilla. Lue lisää: Kela on saanut lähes 400 tietopyyntöä Vastaamon asiakkailta (2.8.2023) https://www.epressi.com/tiedotteet/hallitus-ja-valtio/kela-on-saanut-la… "

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi