Vastaamon uhreilla alle kaksi viikkoa aikaa vaatia korvauksia
Onko joku muukin hakemassa?
Kommentit (1944)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onks täällä Vastaamon ent. omistajaporukka itse postailemassa, kun puhutaan huolimattomuudesta? Omistaja (tj) laiminlöi täysin yrityksensä tietoturva-asiat (psykoterapiaa tarjoavassa yrityksessä!). Paniikkiratkaisuna piilotteli vielä tietomurrot ja yrittää edelleen kääriä itselleen miljoonat. Facessa Tapio kyräilee nyt ökyveneen ratissa ja lehdissä lausuu itkuvirsiä siitä, miten on itsekin uhrin asemassa. Muuten hyvä, mutta ko. uhri sattui vaan olemaan myös se henkilö, joka päätti mieluummin maksimoida oman tilinsä saldon ja jätti yrityksensä tietoturvabudjetin minimille. Kyseinen henkilö yrityksen omistajana oli vastuussa sen toiminnasta. Ei tää oo mitään huolimattomuutta. Tää on puhdasta ahneutta ja röyhkeyttä puolustuskyvyttömässä asemassa olevien ihmisten kustannuksella. Siitä Suomessa saa 3 kk ehdollista eli käytännössä ei mitään. Sen arvoista oli 30 000 ihmisen yksityisyys ja elämä.
Painavaa puhetta!
Kyllä, naulan kantaan!
Ap
Vastaamon tietomurron uhreilla on toukokuun loppuun asti aikaa tehdä rikosilmoitus ja antaa lausunto – nyt ilmoituksia on tehty noin 24 000
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vastaamon tietomurron uhreilla on toukokuun loppuun asti aikaa tehdä rikosilmoitus ja antaa lausunto – nyt ilmoituksia on tehty noin 24 000
Ap
Kiitos tiedosta. Mitä jos lausumaa tahtoisi täydentää? En tiedä tahdonko, on vaikea palata aiheen pariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kiitos tiedosta. Mitä jos lausumaa tahtoisi täydentää? En tiedä tahdonko, on vaikea palata aiheen pariin.
Valitettavasti jo valmistunutta ja lähetettyä lähetettyä lausumaa ei voi enää täydentää jälkikäteen (tieto tästä löytyy esim. täältä: https://www.is.fi/digitoday/art-2000008363489.html), mutta kysyin asiasta Rikosuhripäivystyksestä viime syksynä ja sieltä kerrottiin, että vaikkei lausumaa sen jättämisen jälkeen enää voikaan muuttaa, voi antaa uuden lausuman, jos jokin tilanne muuttuu oleellisesti oikeusturvan kannalta. Varmistin tämän jälkeen vielä tutkinnanjohtaja Marko Leposelta sähköpostitse, pitääkö tämä paikkansa ja hän vastasi, että Rikosuhripäivystyksestä saamani ohjeet ovat oikein.
Eli täydentää lausumaa ei valitettavasti voi, mutta jos tilanteessasi on muuttunut jotain oleellisesti oikeusturvasi kannalta, voit antaa uuden lausuman.
Ap
Okei, kiitos Ap! Se tuskin haittaa mutta on hyvä tietää turhan vaivannäön välttämiseksi.
Syyttäjä ja ex-toimitusjohtaja Ville Tapio valittivat Vastaamo-tuomiosta
Ap
Kumpi lausumalomakkeessa kannattaa valita kohdassa "korvausvastimusten ajaminen tuomioistuimessa", että ajan vaatimukseni itse, vai pyydän että syyttäjä ajaa lausumassa esitetyn korvausvaatimuksen? Mitä ootte siihen kohtaan vastanneet?
Vierailija kirjoitti:
Kumpi lausumalomakkeessa kannattaa valita kohdassa "korvausvastimusten ajaminen tuomioistuimessa", että ajan vaatimukseni itse, vai pyydän että syyttäjä ajaa lausumassa esitetyn korvausvaatimuksen? Mitä ootte siihen kohtaan vastanneet?
Valitsin itse (ja tätä myös Rikosuhripäivystyksestä suositeltiin) vaihtoehdon "Pyydän, että syyttäjä ajaa tässä lausumassa esittämäni korvausvaatimuksen", mutta voi olla, että vaatimukset joutuu siitä huolimatta ajamaan itse "koska tässä rikoskokonaisuudessa on suuri joukko uhreja, on hyvä varautua siihen, että syyttäjät eivät esitä uhrien korvausvaatimuksia heidän puolestaan, vaan uhrien on esitettävä mahdollisessa oikeudenkäynnissä vaatimuksensa itse tai oikeudenkäyntiavustajansa välityksellä." (lainaus täältä: https://www.riku.fi/vastaamo-tietomurron-kuulustelu-neuvoja-ja-tukea-po…)
Vähän kesti vastata, toivottavasti oli vielä avuksi! : )
Ap
Psykoterapiakeskus Vastaamo Oy:n konkurssipesältä tuli tiedote, että konkurssipesä maksaa ennakkojako-osuuksia 31.5.2023 mennessä ja niille yksityishenkilövelkojille, jotka hyväksyivät pesänhoitajan sovintoesityksen 2.500 euroa, suoritettava ennakkojako-osuus on 90,14 euroa.
Ap
Jep jep!
Millä mielin noin muuten olette?
Vierailija kirjoitti:
Jep jep!
Millä mielin noin muuten olette?
Törkeää piti sanomani, se miten uhrit muutenkin on unohdettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitsin itse (ja tätä myös Rikosuhripäivystyksestä suositeltiin) vaihtoehdon "Pyydän, että syyttäjä ajaa tässä lausumassa esittämäni korvausvaatimuksen", mutta voi olla, että vaatimukset joutuu siitä huolimatta ajamaan itse "koska tässä rikoskokonaisuudessa on suuri joukko uhreja, on hyvä varautua siihen, että syyttäjät eivät esitä uhrien korvausvaatimuksia heidän puolestaan, vaan uhrien on esitettävä mahdollisessa oikeudenkäynnissä vaatimuksensa itse tai oikeudenkäyntiavustajansa välityksellä." (lainaus täältä: https://www.riku.fi/vastaamo-tietomurron-kuulustelu-neuvoja-ja-tukea-po…)
Ap
Kiitos Ap avusta.
Entä tuo kohta, jossa kysytään kirjallisen menettelyn suostumista. Kannattaako kirjalliseen menettelyyn suostua vai valita että ei suostu kirjalliseen menettelyyn?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kiitos Ap avusta.
Entä tuo kohta, jossa kysytään kirjallisen menettelyn suostumista. Kannattaako kirjalliseen menettelyyn suostua vai valita että ei suostu kirjalliseen menettelyyn?
Ole hyvä! : )
RIKU ohjeisti, että kirjallisen menettelyyn ei kannata suostua, mikäli haluaa esittää vahingonkorvausvaatimuksia ja tämä perustuu ennen kaikkea siihen, että asiaa ei RIKUn tietojen mukaan voisi edes käsitellä kirjallisessa menettelyssä, lisää infoa tästä löydät RIKUn tältä sivulta kohdasta "Lomakkeessa kysytään, suostunko kirjalliseen menettelyyn. Mitä se tarkoittaa?": https://www.riku.fi/vastaamo-tietomurron-kuulustelu-neuvoja-ja-tukea-po…
Ap
Hahahhaaa yhdeksänkymppiä on sentään enemmän kuin joku 15 euroa mitä odotin :D :D Ihan naurettavaa kyllä. Mitä luulette millaisia summia on luvassa ennakon jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Syyttäjä ja ex-toimitusjohtaja Ville Tapio valittivat Vastaamo-tuomiosta
Ap
On kyllä sen näköinen hyypiö etten olisi uskaltanut ees hiekkaa tältä ostaa - olisi sulanut varmaan sekin.
Vierailija kirjoitti:
Hahahhaaa yhdeksänkymppiä on sentään enemmän kuin joku 15 euroa mitä odotin :D :D Ihan naurettavaa kyllä. Mitä luulette millaisia summia on luvassa ennakon jälkeen?
Veikkaan että ennakon jälkeen voi tulla vielä 1,50 tai jopa 3,50. Ja sitten meitä jokaista kehotetaan varmaan hankkimaan oma lakimies ja jokaiselle joka siihen ryhtyy tulee tuhansien laskut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kiitos Ap avusta.
Entä tuo kohta, jossa kysytään kirjallisen menettelyn suostumista. Kannattaako kirjalliseen menettelyyn suostua vai valita että ei suostu kirjalliseen menettelyyn?Ole hyvä! : )
RIKU ohjeisti, että kirjallisen menettelyyn ei kannata suostua, mikäli haluaa esittää vahingonkorvausvaatimuksia ja tämä perustuu ennen kaikkea siihen, että asiaa ei RIKUn tietojen mukaan voisi edes käsitellä kirjallisessa menettelyssä, lisää infoa tästä löydät RIKUn tältä sivulta kohdasta "Lomakkeessa kysytään, suostunko kirjalliseen menettelyyn. Mitä se tarkoittaa?": https://www.riku.fi/vastaamo-tietomurron-kuulustelu-neuvoja-ja-tukea-po…
Ap
Kiitos Ap vastauksesta.
Vielä olisi kysyttävää kuulemislomakkeen täyttämisestä.
Vähensitkö kuulemislomakkeen korvausvaatimuksen summasta Vastaamosta saadut turvapalveluiden hyvitykset 9,90 e ja 14,90 e?
Mietin että mitenköhän ne pitäisi merkata? Ja laitoitko kuitit kaikista vai pelkästään niistä joista ei ole saanut hyvitystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kiitos Ap avusta.
Entä tuo kohta, jossa kysytään kirjallisen menettelyn suostumista. Kannattaako kirjalliseen menettelyyn suostua vai valita että ei suostu kirjalliseen menettelyyn?Ole hyvä! : )
Ap
Kiitos Ap vastauksesta.
Vielä olisi kysyttävää kuulemislomakkeen täyttämisestä.
Vähensitkö kuulemislomakkeen korvausvaatimuksen summasta Vastaamosta saadut turvapalveluiden hyvitykset 9,90 e ja 14,90 e?
Mietin että mitenköhän ne pitäisi merkata? Ja laitoitko kuitit kaikista vai pelkästään niistä joista ei ole saanut hyvitystä?
Kyllä vähensin, merkitsin omaehtoisista luottokielloista ja tietovahdeista jo syntyneet kulut näin:
· 23.10.2020 Bisnode Finland Oy / Omaehtoinen luottokielto (OLK) voimassa 2 vuotta 23.10.2020-23.10.2022 15,95, kuitti LIITE 2
· 23.10.2020 Suomen Asiakastieto Oy / Oma luottokielto voimassa 2 vuotta 23.10.2020-23.10.2022 19,95 €, kuitti LIITE 3
· 27.10.2020 Suomen Asiakastieto Oy / Minun Omatietoni (Tietovahti) voimassa 1 vuoden 27.10.2020-27.10.2021 14,90 €, kuitti LIITE 4
· 27.10.2021 Suomen Asiakastieto Oy / Tietovahti voimassa 1 vuoden 27.10.2021-27.10.2022 39,90 € (tarjoushinta, normaalihinta 59,40), kuitti LIITE 5
Yhteensä 90,70 €
Arvonlisäveron osuus eriteltynä kuiteissa ks. liitteet 2-5
23.12.2020 Hyvitys Vastaamolta Suomen Asiakastieto Oy:n kautta 9,90 €
23.12.2020 Hyvitys Vastaamolta Suomen Asiakastieto Oy:n kautta 14,90 €
Yhteensä 24,80 €
Yhteensä 65,90 €
Muotoilu ei nyt ihan tullut tähän, kuten alkuperäisessä selvityksessäni korvausvaatimuksien perusteista, mutta toivottavasti saat jotain selkoa! Ja tosiaan, laitoin kuitit kaikista kuluista, myös niistä, joista oli saanut hyvityksen.
Ap
Painavaa puhetta!