Apua rikosilmoituksen tekemiseen: lähisuhdeväkivalta ja vaino
Sekä minulle että lapselle on selitelty tekijän toimintaa aina kovin ymmärtäväisesti. 'No isillä oli vaan vähän huono päivä.' ' Turhautumista, semmosta.' 'Silloin tällöinhän kaikilla tulee sanottua vähän mitä sattuu.' 'Kyllä isi välittää, se ei vaan ymmärtänyt, että sulle tulee paha olo.' 'No ei se varmaan niitä uhkauksia toteuta kumminkaan.'
Lapsikin on jo ihan turta, kun kukaan ei ymmärrä vallankäytön dynamiikkaa ja sitä, minkälaista on elää jatkuvassa pelossa ja kauhussakin.
En jaksaisi (ei lapsi jaksa) enää yhtään tutkimattajättämispäätöstä sillä perusteella, että kyseessä on huoltoriita, joka ei kuulu kenellekään. Kyseessä ei ole huoltoriita tai normaali eron jälkeinen riitely, koska väkivalta alkoi jo raskausaikana ja lopullisesti irrottauduin miehestä nimenomaan koko ajan pahenevan väkivallan vuoksi, joka sittemmin muutti muotoaan vainoksi. Nyt kohteena on lapsi.
Suomi on saanut pitkän listan moitteita (GREVIO) naisiin kohdistuvan väkivallan tunnistamisen puutteista ja siitä, ettei tekijöitä saateta vastuuseen. Kyllä kaikki rientävät kilvan siunailemaan, kuinka Turkki on julma vastustaessaan Istanbulin sopimusta, jonka tavoitteena on suojella perheväkivallan uhreja, mutta ei sitä, että Suomi on kyllä ratifioinut sopimuksen, mutta käytännössä tilanne on ihan hirveä.
Pitäisi olla ihmisoikeus saada elää ilman pelkoa.
Kommentit (22)
Kyllähän tuossa on aihetta rikosilmoitukseen. Entä jos menisit poliisilaitokselle, niin auttavat sen kirjaamisessa. Eikö ole mahdollista saada lähestymiskieltoa? Kyllä pitää tosissaan ottaa teidän huoli.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuossa on aihetta rikosilmoitukseen. Entä jos menisit poliisilaitokselle, niin auttavat sen kirjaamisessa. Eikö ole mahdollista saada lähestymiskieltoa? Kyllä pitää tosissaan ottaa teidän huoli.
Vuosia sitten kävin juttelemassa lähestymiskiellosta. Silloin sanoivat, että on niin vähän resurssia valvoa ja kun ei ole rikoksista aiemmin tuomittu muutenkaan, niin jos nyt pärjäisit vaikka naapurien tuella. Poliisilta olen saanut myös useamman kerran kuulla, että monet lapsiin liittyvät rikosepäilyt jäävät pöydälle, kun ei niitäkään ole resursseja tutkia ja on niin vaikeitakin, kun on sana sanaa vastaan. Meillä ei olisi edes näin, vaan minulla on paljon todisteita uhkailusta, nöyryyttämisestä, taloudellisesta väkivallasta, kontrollista ja lapsen pelosta, mutta kaikki muuttuu hetkessä, kun mies pääsee 'ääneen'. Hänen osaltaan ei vaadita näyttöä, vaan manipuloiva puhe riittää pyöräyttämään kaiken päälaelleen.
Me emme kuitenkaan oikeasti jaksa tätä enää. Mies on pitkäaikaistyötön ja nauttii ilmaisesta oikeusavusta. Hän jaksaa kyllä eikä hänellä oikein muuta tekemistä taida ollakaan.
Pitääkö teille ensin käydä todella huonosti, ennenkuin apua tulee? Sain poliisilta apua uusperheen tilanteeseen. Miehen ex-vaimo uhkaili sanallisesti. Nopeasti järjesty lähestymiskielto häntä kohtaan vuodeksi eteenpäin. Minun piti antaa kirjallinen vastine käräjäoikeudelle ja se meni myös ex- vaimon luettavaksi, että tietäisi mistä asiasta on kysymys. Käräjäoikeudessa sitten istuin kuulemassa päätoksen lähestymiskiellosta. Loppui se uhkailu nopeasti. Vauva oli vielä tuloillaan. Näin asia meni ennen. Ei kaikkeen voi vedota resurssipulaan ainakaan henkeen tai terveyteen kohdistuvissa asioissa. Pitäisi jonkun tahon auttaa teitä, ei naapureista ole välttämättä ole apua tälläisessä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö teille ensin käydä todella huonosti, ennenkuin apua tulee? Sain poliisilta apua uusperheen tilanteeseen. Miehen ex-vaimo uhkaili sanallisesti. Nopeasti järjesty lähestymiskielto häntä kohtaan vuodeksi eteenpäin. Minun piti antaa kirjallinen vastine käräjäoikeudelle ja se meni myös ex- vaimon luettavaksi, että tietäisi mistä asiasta on kysymys. Käräjäoikeudessa sitten istuin kuulemassa päätoksen lähestymiskiellosta. Loppui se uhkailu nopeasti. Vauva oli vielä tuloillaan. Näin asia meni ennen. Ei kaikkeen voi vedota resurssipulaan ainakaan henkeen tai terveyteen kohdistuvissa asioissa. Pitäisi jonkun tahon auttaa teitä, ei naapureista ole välttämättä ole apua tälläisessä asiassa.
Siltä todella tuntuu, että pitää käydä todella huonosti. Lapselle olen hakenut tukea ja yrittänyt myös pitää arjen ennakoitavana ja hyvänä. Häntä ei ole otettu avun piiriin. Lastensuojelussa sanovat, että huoltoriidat eivät kuulu heille ja terveydenhuollossa ja koulupsykologilla sanottiin, että hän ei ole riittävän häiriintynyt. Poliisi, joka on jotenkin erikoistunut lapsiasioihin sanoi, että ei kuulu heille, jollei ole objektiivisesti todettavaa fyysistä vammantuottamusta. Näitä riittää.
Ei tarvitse olla konkreettista näyttöä että on fyysistä vakivaltaa. Poliisin pitää tutkia jos on epäilykin siitä, pitäisi kyllä sinun sana riittää. Entä jos teet rikosilmoituksen uudestaan väkivallasta ( joka on rangaistavaa) ja laitat siihen tarkkoja päivämääriä, jos muistat. Kun ainakin netissä tehdyssä rikosilmoituksessa kysytään ajankohtia. Fyysinen väkivalta on rikos ja yleisen syytteen alainen rikos. Kyllä poliisin pitää toimia tai se on virkarikos. Tai pitää antaa selvitys tutkimatta jättämiselle. Johan tuo on kummallista! Minkä poliisipiirin alueella olette? Kyllähän lapsenkin takia pitää muutosta saada!
Ota yhteyttä rikosuhripäivystykseen, niin saat sieltä tukihenkilön, joka auttaa näissä asioissa. Paljon voimia vaikeaan tilanteeseen!
Ota avuksesi sukulaisia ja tuttuja. Älä kuuntele väkivallan tai uhkailun selittelyä. Sano selvästi että on tapahtunut väkivaltaa ja aiot suojella lastasi, haluatte eroon miehestä siksi ja ota aina todisteita /lapsikin voi nauhoittaa salaa (tai yksityisetsivä hankkii ne). Pysykää miehestä kaukana, muuttakaa eri alueelle +tietojen sekä osoitteen salaus. Lapsi pois väkivaltaiselta mieheltä, ei tapaamisia, lapsi ei saa kärsiä enää. Jonkun pitää jossain uskoa teitä, ettei joku päivä ole myöhäistä.
Onpa kumma että sinua on kohdeltu noin. Itse sain lähestymiskiellon eksää vastaan ja kuvioon ei edes kuulunut lapsia. Olin kirjannut viestit, niiden ajankohdat ja määrät ylös, eri tilanteet yms. Poliisilaitoksella olivat ymmärtäväisiä ja tekivät rikosilmoituksen. Käräjäoikeudessa kuulusteltiin, luulen että oma hyvä valmistautumiseni auttoi, eksä tuli paikalle huithapeli-asenteella.
Ja tosiaan oli sana sanaa vastaan tilanne, noita viestejä tuli päivässä kymmeniä tai satoja, mutta pahimmat jutut sanoi kasvotusten eikä niistä ollut todisteita. Kerran tuli työpaikalle ja yöllä kotini ulkopuolelle.
Valitettavasti asia on kuten toteat. Uhria ei oteta tosissaan, tekoja vähätellään tai pahimmillaan itse uhria pidetään joko hulluna tai itse syyllisenä. Etenkin kun narsistien keskeinen strategia on maalata nimenomaan itse uhri syylliseksi, ja syyttää muita siitä, mitä he itse tekevät. Kun uhri esitetään "hulluna", voidaan narsistin teot luokitella uhrin harhoiksi ja uhri täysin epäluotettavaksi. Pahimmillaan valheilla saadaan käännytettyä uhria vastaan vielä isompi joukko. Lyötyä lyödään entistäkin kovempaa ja lyöminen on vain "oikeutettu" (tosin täysiin valheisiin perustuva) kosto. Kukaan hyödyllisistä id-ooteista ei näe omaa osuuttaan isommassa kuviossa, sillä sen narsisti pimittää muilta.
Poliisi taas ei ymmärrä tällaista esimerkiksi erotilanteisiin liittyvää moninaista vainoa ja häirintää. Ja kuten sanoit äärimmäinen narsisti käyttää kyllä kaikki keinot, joista ei suoraa jälkeä jää. Hän haluaa viedä uhriltaan kaiken. Työn, läheiset, harrastukset, terveyden. Tämähän on suurempi piina kuin suoranainen murha. Ja tähän hän käyttää tarvittaessa jokaista tuntemaansa ihmistä ja lonkerot voivat ulottua viranomaisiin asti, jos niitä tutuissa sattuu olemaan.
Kun kyse ei ole nakkipaketin varkaudesta tai taposta poliisi ei tunnu tietävän, miten toimitaan. Ja niin vähätellään ja vaietaan äärettömän vakaviakin rikoksia. On helpompi jättää tutkimatta kuin tutkia, viis siitä vaikka olisi jonkun henki ja terveyskin mennyt. Esimerkkinä nyt vaikkapa se Paraisten kultti.
Olen samassa tilanteessa. Ota yhteyttä rikosuhripäivystykseen, naisten linjaan, nollalinjaan. Hae ensimmäiseksi itsellesi jokin tukijalka, esim terapia. Joku, joka uskoo sinua, on sinua varten ja jolle voit puhua. Sen jälkeen voit lähteä etsimään käytännön neuvoja. Tosi mielelläni jakaisin kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla konkreettista näyttöä että on fyysistä vakivaltaa. Poliisin pitää tutkia jos on epäilykin siitä, pitäisi kyllä sinun sana riittää. Entä jos teet rikosilmoituksen uudestaan väkivallasta ( joka on rangaistavaa) ja laitat siihen tarkkoja päivämääriä, jos muistat. Kun ainakin netissä tehdyssä rikosilmoituksessa kysytään ajankohtia. Fyysinen väkivalta on rikos ja yleisen syytteen alainen rikos. Kyllä poliisin pitää toimia tai se on virkarikos. Tai pitää antaa selvitys tutkimatta jättämiselle. Johan tuo on kummallista! Minkä poliisipiirin alueella olette? Kyllähän lapsenkin takia pitää muutosta saada!
Ymmärsin näin, että kyseessä ei ole fyysinen väkivalta. Henkinen väkivalta on pahempaa, mutta se ja Vaino ovat vaikeita näyttää toteen.
Vierailija kirjoitti:
Poliisia ei voi rangaista resurssien puutteesta.
Ota yhteyttä rikosuhripäivystykseen. Itse sain apua sieltä. Osaavat neuvoa eteenpäin! Tsemppiä!
RIKUchat toimii verkossa, siellä voi keskustella nimettömänä tai jättää yhteydenottopyynnön. Älä jää tuollaisten huolten kaa yksinään kun lapsikin tarvitsee tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosia sitten kävin juttelemassa lähestymiskiellosta. Silloin sanoivat, että on niin vähän resurssia valvoa ja kun ei ole rikoksista aiemmin tuomittu muutenkaan, niin jos nyt pärjäisit vaikka naapurien tuella. Poliisilta olen saanut myös useamman kerran kuulla, että monet lapsiin liittyvät rikosepäilyt jäävät pöydälle, kun ei niitäkään ole resursseja tutkia ja on niin vaikeitakin, kun on sana sanaa vastaan. Meillä ei olisi edes näin, vaan minulla on paljon todisteita uhkailusta, nöyryyttämisestä, taloudellisesta väkivallasta, kontrollista ja lapsen pelosta, mutta kaikki muuttuu hetkessä, kun mies pääsee 'ääneen'. Hänen osaltaan ei vaadita näyttöä, vaan manipuloiva puhe riittää pyöräyttämään kaiken päälaelleen.
Me emme kuitenkaan oikeasti jaksa tätä enää. Mies on pitkäaikaistyötön ja nauttii ilmaisesta oikeusavusta. Hän jaksaa kyllä eikä hänellä oikein muuta tekemistä taida ollakaan.
Nöyryyttäminen, taloudellinen väkivalta, kontrolli ja lapsen pelko eivät ole mitään rikoksia. Ei poliisi voi, eikä sen pidäkään tuollaisiin puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nöyryyttäminen, taloudellinen väkivalta, kontrolli ja lapsen pelko eivät ole mitään rikoksia. Ei poliisi voi, eikä sen pidäkään tuollaisiin puuttua.
Se on henkistä väkivaltaa ja se on rikos. On vain vaikea näyttää toteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisia ei voi rangaista resurssien puutteesta.
No, ehkäpä poliisia voi syyttää väärästä resurssien kohdistamisesta, koska on näitä tapauksia, missä vaikkapa on loukattu mieslaulajan tunteita asioilla, joita ei voitu näyttää toteen, ja tapauksen tutkimiseen ja syytteen nostamiseen ON löytynyt hyvin resursseja. Isien väkivallan uhkassa elävät lapset saavat pärjäillä omillaan, jos meneillään on huoltoriita. Poliisi ei tutki tällä perusteella. Kokemusta on, eli fyysinen väkivalta jätettiin tutkimatta tällä perusteella. Tällainen on häpeä maallemme.
Miten rikosilmoitus pitää kirjoittaa, että sitä oikeasti aletaan tutkia järjestelmällisesti? Me tarvitsemme apua. Vallankäytöstä puuttuvat kuitenkin sellaiset lyönnit, jotka voisi nähdä. Mies on luvannut tuhota elämämme nimenomaan laillisin keinoin tai keinoin, joita on vaikea osoittaa. Hänen tekniikoitaan ovat uhkailu, kiristys, pakottaminen, tarkkailu ja seuraaminen, lapsen kuulusteleminen ja laiminlyönti, fyysisellä vävivallalla uhkailu, perättömät ilmoitukset viranomaisille, gaslighting ja oikeutuksena rakkaus, välittäminen ja tapaamisoikeus sekä uhriutuminen, kun äiti vieraannuttaa.