Sinä, joka onnistuit laihtumaan pysyvästi 10+ kg: miten ihmeessä?
Kommentit (17)
50 kg tipahti vuoden sisään perustavanlaatuisella ruokavalion muutoksella ja itselle sopivan liikunnan aloituksella. 10 kg tuli vuosien myötä takaisin, mutta hyvä näin. Tärkeintä on muutoksen pysyvyys.
Älä syö tai liiku painonpudotus mielessä, vaan ota asenteeksi se, että voit paremmin kun teet niin. Älä syö ruokia, joista tulee ähky (kokeile muutama päivä pelkkiä salaatteja ja sopivia höystöjä kalasta broilerinpaloihin). Vaihda limsat makuvesiin (viikon jälkeen limsa maistuu liikaa sokerille, kun makumieltymys on muuttunut). Jos et ole ennen käynyt kävelyllä, aloita vartin lenkeillä (jos aloitat liian pitkillä, olo ei ole sen jälkeen kovin kiva ja tapa jää muutamaan kokeiluun). Jossain välissä huomaat, että haluat lähteä lenkille, koska kroppa vaatii liikuntaa.
8viikkoa.fi.
Paino on pysynyt melkein samassa kuin viime syksynä kahden kuukauden startin jälkeen. En ole noudattanut enää ruokavaliota mutta jos olisin, olisin varmaan laihtunut entisestään.
Suosittelen. Tarkoitus on siis tehdä ruokavalioremontti, ja siihen saa tuossa ohjelmassa niin naurettavan selkeät ohjeet että kuka tahansa onnistuu. Eikä tarvitse olla nälässä, jopa päinvastoin. Itsellä tippui kymppi. Eli pääsin tavoitteeseen.
Vierailija kirjoitti:
2 vuotta sitten laihdutin 15kg 2 kuukaudessa käytännössä syömällä niin vähän kuin mahdollista ja juomalla paljon. 10 kiloa siitä on pysynyt muutaman vuoden poissa ja olen pysynyt tässä nykyisessä painossa helposti.
En julistaisi PYSYVÄKSI vielä. Minulla oli sama 10 vuotta sitten, laihdutin yli 10kg (75->61) ja pysyin siinä 3 vuotta. Sitten paino syöksyi ylös ja ylemmäs kuin koskaan, tuli takaisin tuplana (hitaasti ensin 75, sitten 85).
12v sitten muutin ruokavalion hiilaripainotteisesta rasvapainotteiseksi. Vajaa 20kg lähti pysyvästi.
Sun pitää hakea elämäntapamuutosta eikä mitään toistuvia parin kuukauden diettejä. Tottakai ne kilot tulee takas jos aina vaan palaat entiseen ja kohta oot taas yrittämässä seuraavaan diettiä.
Pätkäpaaston (8/16) avulla tiputin 25kg kaksi vuotta sitten. Sikäli helppoa, kun sopi minulle vahingossa hyvin ja paino tippui vähän niinkuin itsestään. Edelleen ruokarytminä tuo sama ja kilot pysyneet pois, vaikka syön ihan mitä sattuu tuon 8 tunnin aikana.
Lihoin joskus parissa vuodessa n. 10 kg sitten laihdutin 12-14 kg noin kolmessa kk niin, että söin vaan tosi vähän. Olin parikymppinen. Tässä painossa olen pysynyt parikymmentä vuotta. Hetken voi olla huonommalla syönnillä, mutta "vanhaan" ei voi palata ilman että lihoo takaisin. Herkutella voi toki joskus. Eikä ainainen herkuttelu ole terveellistäkään vaikka se ei lihottaisikaan. Kuitenkin, pointti on, kun olet laihtunut, paino pysyy poissa kun syöt sen minkä kulutat!
Nopeasti pudotetusta painosta on alussa 4-5kg pelkkiä nesteitä jotka tulevat varmuudella takaisin.
Sopiva pudotustahti on sellaiset 1.5-2 kg viikko. Yhden kilon laihduttaminen viikossa vaatii 3500 kalorin leikkausta normaali ruokavalioon.
Jos ihminen syö 2500 kaloria päivässä se tekee 17 500 kaloria viikossa. Kun siitä vähennetään 3500 kaloria jää jäljelle 14 000 kaloria ja se jaettuna seitsemällä on 2000 kaloria.
Ihmisen pitäisi muutenkin syödä sellaiset 2000-2300 kaloria päivittäin, eli hyvään alkuun itse laihduttamisessa pääsee syömällä max 2000 kaloria päivässä ja kun tavoitepaino on näin saavutettu (ja sen saavuttaa tätä noudattamalla koska se on normaali kulutuksen määrä) niin laihtuminen hidastuu ja ihminen pysyy ns normaalipainossaan koska keho käyttää tuon 2000 kaloria jokatapauksessa.
Eli jos haluaa laihtua ja pysyä ns normaalipainossaan niin syö max 14 000 kaloria viikossa. Joinain päivinä voi syödä enemmän ja joinain päivinä vähemmän mutta viikoittainen kalorimäärä ei saisi ylittää tuota 14 000.
Jos haluat laihtua vielä lisää sitten kun painon lasku selkeästi hidastuu niin sitten voi mennä miinuskaloridieetille ja vähentää esim 3 kk ajaksi kalorit 1700 kaloriin viikko. Viikossa tämä säästö johtaa sitten 2100 kalorin lisäsäästöön per viikko, joka kuukaudessa tarkoittaa 2.4 kg lisäpudotusta.
Jos on pitkään kamppaillut ylipainon kanssa ja syönyt sokeripitoisia ruokia tai ruokia jotka muuttuvat sokereiksi kehossa kuten valkoisia jauhoja (pasta, leipä) tai ihan vaan makeiset, keho ja aineenvaihdunta voi olla "jumissa" insuliinin vuoksi ja se voi vaikeuttaa normaalia laihtumisprosessia.
Tuolloin kannattaa leikata kaikki turhat hiilihydraatit ruokavaliosta: Ihminen ei tarvitse pastaa, riisiä, perunaa, bataattia tai pullaa. Nuo kaikki on jäänteitä ajalta jolloin ihmisillä ei ollut tarpeeksi syödäkseen ja mahaa täytettiin hiilihydraateilla. Hiilihydraatit antoivat myös nopeaa energiaa raskasta ruumiillista työtä tekeville mutta nyt niistä on hyötyä juurikin vain raskasta, ruumiillista työtä tekeville (urheilijat, rakennuksilla tai tietyömailla työtä tekevät, jne).
Hyvä nyrkkisääntö on, että jos olet pulleamman puoleinen etkä tee ruumiillista työtä niin ei ole mitään syytä saada lisää, turhaa energiaa kehoosi. Päinvastoin kehon tulisi antaa käyttää se jo olemassa oleva energia (rasva) hyödykseen.
Liikunnan lisääminen ei paljon nopeuta laihtumista jos liikunta ei kasvata lihasmassaa tai jos se ei nosta selkeästi sykettä tarpeeksi pitkäksi aikaa. Esim itse käveleminen ei juurikaan laihduta. Sen salaisuus piilee siinä, että kävelylenkin aikana saat happea, lihakset työskentelevät ja kehittyvät hieman joka auttaa polttamaan jonkin verran lisää kaloreita, ja kävelylenkin aikana olet syömättä ja juomatta.
Vierailija kirjoitti:
2 vuotta sitten laihdutin 15kg 2 kuukaudessa käytännössä syömällä niin vähän kuin mahdollista ja juomalla paljon. 10 kiloa siitä on pysynyt muutaman vuoden poissa ja olen pysynyt tässä nykyisessä painossa helposti.
Syö perusruokaa.Ruoka rytmillä.Aina saman aikaan.Mieluiten itse kokattua. Aamiainen ,lounas,välipala, illalinen iltapala.Juo vettä 1,5 L.päivässä.Vaihda makean nälkä pakaste marjoihin.Halpoja kotimaiset,mustikka 100g pvä. pitää lisäksi tervenä.Jos olet jotakin sairaala käynnyt katsoo ,heillä on juuri ruoka rytmi. Leipää ei näy lounaalla ei illalisella. Ruoka rytmi on elämänpituinen matkasi. Laihdutamiinen lihotaa lopulta. 30kg. Lähti naiselta vanhalta 3vuodessa.Kun opetteli syömään ja lopetti napostelun. Ja nimenomaan laihduttamisen .
5 vuotta sitten laihdutin vajaa puolessa vuodessa 10kg ja sen jälkeen paino on pysynyt tasaisena.
Söin vähemmän, liikuin enemmän.
Painonhallinta on 100% kiinni kaloreista. Jos syöt vähemmän kuin kulutat, laihdut. Fysiikan lakien mukaan.
Laske netin laskurista TDEE:si niin saat tietää paljonko kulutat päivässä. Ole rehellinen äläkä yliarvioi liikuntasi määrää. Sitten varmista, että syöt 300-400 kaloria sen alle. Parin kk välein laske uudestaan, sillä mitä vähemmän painat, sen vähemmän kulutat.
Käytännössä?
Jätä ensinnäkin pois kaikki juotavat kalorit. Juo vain vettä, teetä ja kahvia, mieluiten mustana mutta tilkka kevyt- tai kauramaitoa ei paljoa muuta. Ei enää koskaan limuja tai mehuja! Alkoholiakin pitää vähentää reilusti.
Voit syödä samoja ruokia kuin ennenkin, myös niitä lempiherkkuja ja roskaruokaa, kunhan syöt vähemmän kaloreita kuin kulutat. Lisää kasvisten osuutta lautasella. Alkuun kannattaa punnita ja mitata ruokia kunnolla, jotta oppii silmämääräisesti arvioinaan kalorit. Kalorit kannattaa pyöristää aina yläkanttiin varmuuden vuoksi.
Syö hitaasti. Kylläisyyssignaalilla kestää n. 20 minuuttia ennenkuin se aktivoituu. Älä ota toista annosta ennenkuin olet odottanut parikyt minsaa ja mieti sitten rehellisesti onko vielä nälkä vai haluatko vain muuten vain lisää.
Älä syö pähkinöitä, en tiedä mistä helvetistä niiden terveysruokatitteli on oikein tullut kun kourallinen pähkinöitä voi sisältää monta sataa kaloria. Ihan turhaa syödä semmosia kaloripommeja (ellei nyt oikeasti himorakasta pähkinöitä…), hyviä rasvoja saa muualtakin.
Mitä enemmän liikut, sen enemmän voit syödä. Mutta muista että et voi juosta pakoon runsaskalorista ruokavaliota. Liikunta kuluttaa vähemmän kaloreita kuin luulet.
olen laihtunut vasta 2 kiloa mutta sain painon laskuun lisäämällä voileivän päälle raakaa valkosipulia. Tulee syötyä paljon hitaammin kun on kunnolla makua ja parista (kaura)leivästä tulee kylläinen olo.
Lämpimiä ruokia kevennän esim. kesäkurpitsalla (mm. perunan tilalle).
Lisäksi olen alkanut melkein heti lämpimän ruoan päälle pilkkomaan välipalaksi ison lautasellisen vesimelonia ja varsiselleriä. Olo pysyy kylläisenä mutta ei tule ähky olo. Lisäksi juon päivällä kupillisen vihreää teetä. Maistuu pahalle mutta vähentää näläntunnetta.
Olen myös onnistunut aloittamaan lenkkeilyn ja käytössä on useampi lisäravinne (alkujaan aspergerin "hoitoon"). Olo on kevyt, energinen ja oikeasti tekee mieli lähteä lenkille.
25 kiloa kymmenisen vuotta sitten. Ihan vaan kaloreita laskemalla. Oleellista on varmaan ollut se, että sen jälkeen olen reagoinut pieneenkin painonnousuun välittömästi. On paljon helpompaa tiputtaa kaksi kiloa kuin kaksikymmentä.