Oletko viettänyt juhannuksen ulkomailla?
Kommentit (28)
Saksassa aika montakin. Paikalliset eivät sitä juhli, suomalaisyhteisöt kyllä.
Täällä ei vietetä juhannusta, mutta kyllä, olen ollut useamman vuoden kesäkuukaudet ulkomailla.
Useammankin kerran. Pari kertaa Virossa ystävien kanssa, pari kertaa ulkomailla asuessa muiden suomalaisten kanssa, kerran junassa matkalla Venäjältä Mongoliaan.
Jep. JOskus 90-luvun loppu puolella Norjasa. Sikso oli käymäss, teimme ns.triaangelturin eli menimme junalla (+laivalla) Oslo- Bergen-Stavanger - reitin. Stavangerissa oli ihana hotellihuone varattuna jossa pääsimme saunaan!
Budapestissa. Siellä ei juhannusta vietetty.
Asun ulkomailla, joten usein tulee vietettyä. Yleensä pidetään juhannusbarbeque.
Jo viimeiset 27 vuotta. Asun siis ulkomailla pysyvästi.
Viimeiset 25 vuotta joo. En kyllä vietä sitä mitenkään.
Ruotsissa usein sukulaisten luona, Lontoossa, Berliinissä, Saksan Pohjanmeren-rannikolla... Saa vielä kohtuuhintaisia lentoja Suomesta pois, kun moni aloittaa reissaamisen vasta juhannuksen jälkeen. Juhannus ei juhlana merkitse minulle mitään. En ole koskaan halunnut ryypätä ja saunoa porukalla missään.
Olen ollut Ranskassa Villeneuve Loubetissa Nizzan ja Antibesin välissä. Ihana päivä, lämmintä ja kaunista. Olimme lasten kanssa piknikillä rannalla, söimme illalla hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Asun ulkomailla, joten usein tulee vietettyä. Yleensä pidetään juhannusbarbeque.
et varmaan englanninkielisessä maassa koska et osaa kirjoittaa barbecuetä oikein?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
et varmaan englanninkielisessä maassa koska et osaa kirjoittaa barbecuetä oikein?
While the standard modern English spelling of the word is barbecue, variations including barbeque and truncations such as bar-b-q or BBQ may also be found. The spelling barbeque is given in Merriam-Webster and the Oxford Dictionaries as a variant.
Ja siis minä olen eri, ja olen myös viettänyt useita ’juhannuksia’ ulkomailla.
Ranskassa ainakin. Siellä vietetään samaan aikaan fete de la musiqueta, jossa oli aika juhannusmainen tunnelma, kun sattui sen aikaan kaupungille.
Ruotsissa Juhannus on yhtä suuri juhla kuin Suomessa.
Syödään hyvin, kokoonnutaan joukolla sukulaisten tai ystävien kanssa syömään hyvin ja laulamaan juomalauluja ja nauttimaan valoisimmasta ajasta keskellä kesää.
Ruotissa usein on ruokapöydässä naisilla itse tai ystävän tekemä kukkaseppele päässä.
Siellä juhannus juhliin tehdään myös kukkasalko.
On silliä ja muuta kalaa, uusia perunoita, mansikoita ja sitä samaa kermamansikka kakkua kuin Suomessakin.
Ihmiset ovat iloisia ja hyvällä tuulella ja kaikkien kanssa jutellaan ruokapöydässä. Monet lähtevät veneillään saaristoon viettämään Juhannusta-
Olen viettänyt yhden juhannuksen Ruotsissa läheisenä luona, ja se on kyllä aina muistoissani.
Hienointa oli se, että kukaan ei ollut umpihumalassa, vaikka juhannusaaton aterialla tarjoiltiin useinta ruokaryyppyjä, valkoviinin ohella.
Juhannus sauna ei kuulu ruotsalaisten perineiseen juhannusaaton viettoon, toisin kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa aika montakin. Paikalliset eivät sitä juhli, suomalaisyhteisöt kyllä.
Meillä Ikea yrittää "mitsommaria" lanseerata ja pientä menestystä onkin, kun porukka täällä pohjoisessa Saksassa on melkoisia ruotsifaneja.
Latviassa, jossa juhannus on jopa jouluakin isompi juttu. Kaupat soittavat juhannusrenkutuksia viikkotolkulla ennen keskikesän juhlaa, aattona kaikki lähtevät kotikyliinsä ja mökeille, kokot syttyvät kansanlaulujen tahtiin, jonka jälkeen tanhutaan juhannusiskelmien tahtiin), paljon muinaista taikauskoa ilmassa, naisilla kauniit kukkaseppeleet ja miehillä upeat tammenlehväkruunut. Suosittelen!
Olen Varsovassa ollut kerran juhannuksen. Siellä juhlittiin kyllä. Kaupunki täynnä ihmisiä.
Monta kertaa. Eipä se juhannukselta tunnu.
Vierailija kirjoitti:
Monta kertaa. Eipä se juhannukselta tunnu.
Fuengirolassa?
Olen. Ennen koronaa Kreikassa. Joskus Ruotsissa.