Kokemuksia 10 kg pudottamisesta
Onko joku onnistunut pudottamaan 10 kg? Haluaisin kuulla miten. Ja haluisin kuulla pelkästään kokemuksia sellaisilta jotka on itse pudottanut tuon verran. Kiitos 😊
Kommentit (62)
Pudotin, mutta tuli takaisin kolmen vuoden jälkeen. :(
Täällä myös -12 kg. Vuodessa. Syön kolme kertaa päivässä ( ei välipaloja) . Vihanneksia, kalaa, kanaa, rasvattomia maitotuotteita, pähkinöitä, oliiviöljyä, ruisleipää. Ei ” herkkuja” tai kahvileipiä muuten kuin sosiaalisissa tilanteissa. Liikkumista lisää ja lihasjumppaa pari kertaa viikossa, ettei lihakset häviä. Nyt on normaalipaino, mutta uudet tavat jäi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon kasviksia. Ei punaista lihaa, ei juurikaan maitotuotteita, herkuista (valkoisesta sokerista luopuminen), kuidut puurosta. Eli hiilarit ihan minimiin ja pahaa eläinrasvaa mahdollisimman vähän.
Syö kasviksia, kanaa ja kalaa, puuroa, pastat kikhernepastan muodossa. Kts kaikki tuoteselosteet aina. Punnitse ruoka aina, jos et tiedä kalorimäärää. Laske joka päivä kalorimäärä.
T, tänään itsensä normaalipainoiseksi punninnut, -14 kg.
Milläköhän logiikalla punainen liha pitää jättää pois? Miten muka saat lihasta helposti saatavat välttämättömät aminohapot, vitamiinit ja hivenaineet pienemmillä kaloreilla?
En ole tuo henkilö ketä kommentoit mutta kaikki ei syö lihaa ollenkaan. Itse kirjotin tuossa aiemmin tiputtaneeni 5kk aikana n.30kg. En ole syönyt lihaa, kanaa, kalaa, äyriäisiä jne 23 vuoteen. Kananmunaa olen alkanut syödä nyt "puoliväkisin" kun aloin laihduttamaan, on kuitenkin sen verran hyvä proteiinin lähde. Tosin katsottava tarkkaan, mitä munia ostaa. Mieluitenhan sitä söisi omasta kanalasta munat mutta kun ei ole enää niitä omia kotkottimia, pakko ostaa kaupasta. Kun huolehtii vitamiinit purkista, ilman lihaa pärjää ihan hyvin. Ei ihminen lihaa mihinkään tarvitse.
Olen pudottanut juuri tuon verran. Sen verran oli ylipainoa ja verenpainetta pukkasi, joten laihdutettava oli. Lisäsin liikuntaa ja laskin kalorit MyFitnessPalin avulla. Voin sanoa että koville otti. On helppoa laihduttaa 10 kiloa jos ylipainoa on paljon, mutta kun extraa on vain se 10 kiloa niin varaa siihen aikaa ja hermoja äläkä odota että se tapahtuu ilman työtä ja elämän muutosta. Jos olet kovin nuori, se voi lähteä helpommin mutta keski-ikäisellä on jo niin alhainen aineenvaihdunta että työtä teettää. Siksi suosittelen myös kalorilaskurin käyttöä ettei mene arvailuksi ja itsensä huijaamiseksi koko homma.
Ja olen pitänyt kilot pois. Heti kun tulee pari kiloa extraa, otan laskurin käyttöön ja pudotan ne.
Onko joku onnistunut 10 kg:n pudottamisessa pätkäpaaston (16:8) avulla?
Minulla on se tilanne, ettei tarvitsisi edes pudottaa 10 kg, vaan joku 5-6kg riittäisi. Olen normaalipainon ylärajoilla, ja pituudeltani reippaasti alle 160 cm. Haluaisin päästä löllöistä eroon. Korona-aika, liikuntapaikkojen sulku ja etätyöt ovat vaikuttaneet.
Olen alkanut tehdä niin, että syön kaikki päivän ateriat 8h:n ajanjakson aikana. Lisäksi kävelen paljon, ja olen aloittanut kahvakuulatreenit.
En ole koskaan syönyt paljon makeaa ja saan kasvispainotteisesta ruoastani erittäin vähän kovia rasvoja.
Montakin kertaa ja enemmänkin :D
Nutrileteilla kerran
Karppaamalla lähti puolessa vuodessa 10 kg
Joskus muinoin Painonvartijoissa
Paras saavutus kuitenkin tarkalla kalorinlaskennalla , joka suupala punnitsemalla ja sulamon sivujen laskuria apuna käyttäen
Vierailija kirjoitti:
Minulla on se tilanne, ettei tarvitsisi edes pudottaa 10 kg, vaan joku 5-6kg riittäisi. Olen normaalipainon ylärajoilla, ja pituudeltani reippaasti alle 160 cm. Haluaisin päästä löllöistä eroon. Korona-aika, liikuntapaikkojen sulku ja etätyöt ovat vaikuttaneet.
Olen alkanut tehdä niin, että syön kaikki päivän ateriat 8h:n ajanjakson aikana. Lisäksi kävelen paljon, ja olen aloittanut kahvakuulatreenit.
En ole koskaan syönyt paljon makeaa ja saan kasvispainotteisesta ruoastani erittäin vähän kovia rasvoja.
Mulla lähti 10 kiloa viime kesänä pätkäpaastolla normaalipainon sisällä, eikä ole tullut takaisin, kun jatkan samalla tavalla. Ensin lähti vatsarasvat, mikä oli erittäin miellyttävä yllätys. Jatkan siis tällä, kun painon ylläpito on niin helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Etenkään paaston jälkeen normaalipainoa ei määritellä vaakalukemalla. Lihaksia on hukattu ja rasvaprosentti on korkeampi kuin kuvitellaan.
Heh, en ole ikinä yrittänyt laihduttaa, mutta silti olen tänä vuonna pudottanut painoani kymmenen kiloa. En muuttanut ruokailutapojani, en liikkunut enempää kuin yleensä.
Mikäkö oli salaisuuteni? Ihan mieletön STRESSI. Mutta ihan kiva, nyt olen normaalipainon rajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan syönyt paljon makeaa ja saan kasvispainotteisesta ruoastani erittäin vähän kovia rasvoja.Etenkään paaston jälkeen normaalipainoa ei määritellä vaakalukemalla. Lihaksia on hukattu ja rasvaprosentti on korkeampi kuin kuvitellaan.
Pätkäpaastossa syödään ruokaa ihan joka päivä. Vai häviääkö se lihas sen 16 tunnin syömättämyyden aikana?
Vuodessa paino alas 11 kg.
Itse lähdin tavoittelemaan sellaista 0,5 - 1 kg painonpudotusta kuukaudessa, eli ei mitään järjettömiä lähtöviivoilla masentavia tavoitteita. Vaakauksia kerran kahteen kuukauteen, kun paino heilahtelee jo luonnollisista syistä niin usein, että turha ottaa siitä jatkuvaa stressiä.
Hommaa kävelysauvat ja etsi useampi mahdollinen lenkkivaihtoehto. Älykelloa suosittelen niin pystyy seuraamaan mitä kropassa tapahtuu lenkkien aikana. Tavoite keskimääräiseksi sykkeeksi noin 125, sillä pääsee hyvin vauhtiin ja tavoitekesto noin tunti. Kolme lenkkiä viikkoon hyvä aloitus ja oman jaksamisen mukaan lisää.
Kävelysauvoillakin saa sykkeet vaikka 160-170 ja käy jalkoihin huomattavasti vähemmän kuin juoksu joten älä mieti mitä muut sanovat.
Vaihda margariini kevyempään ja jugurtit ja maidot/piimät rasvattomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vesipaastolla lähti vikkelästi 10kg, ei tullut takaisin.
Aloitin keton vähän yli pari viikkoa sitten ja siihen perään otin vesipaaston jota nyt 40 h takana. 8 kiloa lähtenyt.
Miksi kaikkia viestejä alapeukutetaan? Eikö toisten menestys miellytä?
Itselläni oli painoindeksi 32 ja läskin lisäksi nestettä oli paljon. Rupesin syömään paljon kanaa, raejuustoa, tonnikalaa, rahkaa ja lisäksi siihen vihanneksia ja työkin oli fyysistä. Yllätyin hieman kun kahdessa viikossa lähti tasan 8 kg, mutta tietenkin siitä oli nestettä suurin osa. Ketoilu ja fyysinen työ sen pudotuksen teki siis. Herkkulakko oli täydellinen, samoin alkolakko. Seuraava 2 kg (eli yht. 10 kg) tuli täyteen kahdessa-kolmessa viikossa. Sitten pidemmän ajan kuluessa tiputin vielä n. 8 kg samalla metodilla.
Ilman apua en olisi onnistunut. (Googlaa Samuli Tolvanen)
Tarvitsin jonkun joka sanoo paljonko ja mitä. Sain 10kg pois ja aloitin 1.10.
Ruokavalio oli ekat 8 vkoa tiukka.
Puuroa ja leipää sai syödä, protskua joka aterialla (5xpvä) ja huonot hiilarit minimissä.
En olisi ikinä uskonut, että saan vv-läskit pois 😯
Itse olen pudottanut puolessatoista vuodessa pikkasen vajaat 30 kiloa (bmi 31,9->22,5). Aloitin jättämällä lisätyn sokerin pois kokonaan, että pääsisin sokerikoukusta irti, muuten en kiinnittänyt ensimmäiseen pariin kuukauteen ruokavalioon suurempaa huomiota. Muuten painonpudotuksessa olen edennyt niin, että lisään pikkuhiljaa asioita, sellaisia rutiineita ja tapoja, joita pystyn ylläpitämään. Ruokavalio hioutunut itselle sopivaksi, edelleen paino tippuu, syön noin 1900-2500kcal päivässä (yleensä noin 2200kcal), neljä tai viisi ateriaa. Makroihin kiinnitän huomiota sen verran, että hiilarit olisi noin 40, rasva 30-35 ja proteiini 25-30. Suosittelen ottamaan pieniä askelia ja tekemään muutoksen kerrallaan. Kitudieetteihin en usko.
Ruokavalioni sisältää noin kilon kasviksia ja hedelmiä päivässä, paljon vettä, proteiinia (kalat, kananmuna, naudanliha, papuja) ja rasvaa (avokado, pähkinät, siemenet) joka aterialla, todella harvoin valkoista viljaa tai sokeria, eli viljoista lähinnä kvinoaa ja välillä perunaa sekä siemenleipää. Maitotuotteita en käytä kun eivät sovi minulle. Noin kerran kahteen viikkoon syön jotain muuta kuin omat perus ruokani, esimerkiksi yhden päivän aterioista ravintolassa.
Harrastan liikuntaa päivittäin, kävelyä ainakin tunti joka päivä, lihaskuntoa, joogaa, joskus juoksua kun siltä tuntuu, pyöräilyä, lisäksi käyn lapsen kanssa ulkoilemassa ja riehumassa ja milloin mitäkin, eli olen melko aktiivinen, kuntosalille en ole mennyt.
Olisi kiva antaa helppoja ja yksinkertaisia ohjeita ja neuvoja kaikille niitä kysyville. Totuus on, että muutoksesta on tehtävä elämäntapa, mitään oikotietä ei ole. Itse en ainakaan mistään hinnasta palaisi entiseen. Toivottavasti tästä oli jotain apua.
Aloin syömään terveellisesti. Lopetin suklaan, karkit ja pullat lähes kokonaan. Pidin yhden herkkupäivän viikossa jolloin kyllä saatoin syödä esim. suklaata, jäätelöä tai pizzaa. Tyypillinen päivän ruokailu oli (ruokia vähän vaihdellen): aamulla puuro, lounaaksi kaupan valmissalaatti, välipala maitorahka, päivällinen jokin itsetehty kunnon ruoka koko perheelle tai nuudelia, jossa tonnikalaa, iltapalaksi leipä ja jokin herkkurahka. Tein puolen tunnin - tunnin kävelyn 3-4 kertaa viikossa. Aiemmin en ollut liikkunut tuonkaan vertaa. 4 kuukaudessa lähti 10 kiloa.
Olen juuri viime talven ja kevään aikana tiputtanut 9kg, lievän ylipainon puolelta ihannepainooni. Harrastan paljon liikuntaa, salilla voimaharjoittelua 3-4 kertaa viikossa, ja päivittäin joko kävelyä, hölkkää tai pyöräilyä. Laskin arvioidun kalorinkulutukseni (netissä on laskureita ja käytin myös Polarin urheilukellon antamaa arviota), ja punnitsin ja laskin kalorit kaikesta syömästäni. Pyrin päivittäin 400-500kcal miinukseen. Yhtenä päivänä viikossa söin tasan yhden päivän kulutuksen mukaan, eli siihen mahtui vähän herkkujakin. Pidin huolta runsaasta proteiinin saannista, jotta paino ei tippuisi lihasmassasta. Tällä tavalla lähti keskimäärin 400g viikossa.
Olen pudottanut joitakin vuosia sitten noin 15+kg. Onnistuin pitämään painon kurissa kolmen vuoden ajan. Ajatukset alkoivat olla todella syömishäiriöisiä, joten pyristelin irti kalorien kyttäämisestä.
Nyt paino on tullut takaisin... Olisi pitänyt panostaa normaalin syömisen opetteluun ilman ruokavaakaa. Ja unohtaa vaa'asta ahdistuminen, käsitellä painoa vain samanlaisena neutraalina datana kuin laihduttamisen aikana. Korjausliikkeet olisivat olleet helppoja silloin, mutta aika vaikeaa on nyt taas lähtöpisteessä. Niskasta kiinni > repsahdus > niskasta kiinni > repsahdus... uudelleen ja uudelleen. Kultainen keskitie puuttuu.
Kalorien laskeminen on kyllä tehokasta ja opettavaista. Mutta jos siihen jää liian kiinni eikä uskalla nostaa kaloreita painotavoitteen täytyttyä, voi käydä juuri näin kuin minulle... Mutta laihduttajan parhaat ystävät ovat maltti ja kärsivällisyys. Täytyy antaa kropalle aikaa. Jokainen 100g alaspäin on eteenpäin. Suosittelen, että käyt kerran viikossa puntarilla ja säädät itsellesi järkevän päivittäisen kaloritavoitteen, esim. 1700-1800. Vippaskonstit eivät toimi eikä karppaus, ellet aidosti halua syödä pelkkää lihaa ja kananmunia tms. Kärjistys, mutta tarkoitan sitä, että kannattaa säilyttää ne sinun omat suosikkijutut kuitenkin ruokavaliossa, joko vähentää määrää tai etsiä terveellisempiä korvikkeita.
Ketolla olen pudottanut nyt vajaa 15 kg helmikuusta lähtien. Nyt tullut pari kiloa takaisin kun olin viikon lomalla ja en noudattanut ketodieettiä. Aloitan nyt heti uudelleen tiukan dieetin.