Aiotko olla nykyisellä alallasi töissä eläkeikään asti?
Itse olen lähihoitaja kolmivuorotyössä vanhuspuolella ja voin sanoa, että en tule tätä tekemään eläkeikään asti. En jaksa tätä työtä henkisesti sinne asti. Ikää mulla on nyt 44v. Työ on todella kuluttavaa jatkuvan kiireen, vajaalla miehityksellä tekemisen ja muistisairaiden käytöksen takia. Nyppii myös suunnattomasti se kun jotkut eivät voi tehdä työtään kunnolla vaan esim. asukaspyykkiä ei käännetä oikeinpäin pesun jälkeen tai ruoasta/eritteestä likaisia petivaatteita ei vaihdeta kun ajatellaan tahran olevan niin pieni. Se myös ottaa hermoon, että osa käy tupakalla vaikka kesken iltatoimien ja saattaa useampi hoitaja mennä yhtäaikaa jolloin joku saattaa jäädä osastolle yksin yli 20 asukkaan kanssa. Tulet yövuoroon ja iso kasa tiskejä odottaa altaassa ja työtasoilla kun on pitänyt katsoa esim. jääkiekkoa. Aikaa olisi kyllä ollut ladata tiskit koneeseen jossa nopea ohjelma ja olisi ehtinyt pestä lisääkin. Tai ei viitsitä viedä vessaan asukasta joka sinne pitäisi viedä.
Muistisairaat vanhukset saattavat olla todella vaikeita hoidettavia ja väkivallan uhka jokapäiväistä. Kun yrittää tehdä töitä niin sekaisin oleva vanhus on joka paikassa sekaamassa eikä olisi oikeasti aikaa paimentaa yhtä asukasta, että tämä ei esim. pissaa lattialle, käpäile kaikkia valmiiksi laitettua astioita läpi, saa muita asukkaita hermoromahduksen partaalle sillä kauhealla levottomalla häsläämisellä.
Onhan työ fyysisestikin raskasta, etenkin kesäkuumalla kun pitää suihkuttaa ja saunottaa väkeä. Osa asukkaista vuoteessa olevia ja paino huitelee siellä sadan kilon paikkeilla ja osalla ylikin sen. Sitten on niitä jotka hoidetaan vuoteeseen, mutta laittavat vastaan minkä pystyvät eivätkä ymmärrä vaikka kuinka selittäisi, että omaksi parhaakseen sitä paskaa sieltä ollaan pois pesemässä.
Kyllä, olen todella väsynyt ja vain odotan, että pääsen pois. Vielä se ei ole taloudellisesti mahdollista, mutta kyllä se päivä vielä koittaa. On niitä ihaniakin vanhuksia, mutta mä en vain enää jaksa tätä alaa. Raskas työ.
Kommentit (23)
Aioin, jos vaan luoja suo ja viskaalit sallii. Olen vasta muutaman vuoden tässä ollut ja edelleen määräaikaisessa, joten se voi vähän haitata suunnitelmaani. Eläkeikään ei enää kovin monta vuotta olekaan.
Työ ei ole fyysisesti raskasta, vaan aika antoisaa vaikka toisinaan stressaavaa asiatuntijatyötä.
Kiinnostaa moniko kaavailee työelämästä irtautumista jo ennen eläkeikää? Meno työpaikoilla on mennyt niin mahdottomaksi että varmasti moni miettii miten päästä pois. Asiantuntija-ammateissa joissa palkkaus on hyvä töiden vähentäminen on helpompaa. Esim. lääkärit voivat vanhemmiten vähentää työtuntejaan ilman että palkka liiaksi putoaa.
Onhan hoitoala raskas, varsinkin kolmivuorotyö vanhustenhoitolaitoksessa. Työ on henkisesti ja fyysisesti raskasta, kiireistä ja kuormittavaa. Vanhemmiten tulee monenlaista fyysistä vaivaa ja silti pitäisi jaksaa nuorempien tahdissa pitkälle yli kuusikymppiseksi. Täysin mahdoton ajatus.