Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisustussuunnittelija ammattina, kokemuksia

Vierailija
16.06.2021 |

Onko linjoilla yhtäkään sisustussuunnittelijaa? Teetkö töitä yrittäjänä vai jollekin firmalle? Suunnitteletko koteja vai julkitiloja?

Onko ihan kauhean suuri miinus jos ei ole kauhean lahjakas piirtäjä? Tai käsistään kätevä esim en osaa kuin välttävästi ommella.

Tätä olen kuitenkin pohdiskellut voisiko tässä olla vihdoin ala joka oikeasti kiinnostaa :)

Ostaisitko sisustussuunnittelijan palveluja jos olisit remontoimassa omaa kotia?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Tuskainen ala saada töitä. Kaksi kaveria kouluttautui ja toinen saa joskus keikkaa, toinen antoi periksi. Jotkut tietysti menestyy, mutta moni tekee toisen työn ohessa ja työskentelee esim. jossain sisistuskaupassa/-osastolla marketissa.

Vierailija
2/12 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole. Tuskainen ala saada töitä. Kaksi kaveria kouluttautui ja toinen saa joskus keikkaa, toinen antoi periksi. Jotkut tietysti menestyy, mutta moni tekee toisen työn ohessa ja työskentelee esim. jossain sisistuskaupassa/-osastolla marketissa.

Tätä olen itsekin miettinyt. Vaatii varmasti tosi paljon oma-aloitteellisuutta ja tahtoa saada töitä tältä alalta. Onneksi on myös vaihtoehto päästä jollekin yritykselle töihin juurikin kaupan alalle. Katselin että esim. Ikea etsii sisustussuunnittelijaa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin muillakin vähän luksuspuolen palvelualoilla; maksavia asiakkaita on harvassa ja innokkaita sisustussuunnittelijoita paljon.

Sanotaan että minä en myöntäisi omista rahoistani opintolainaa sisustussuunnittelijaksi opiskelemiseen.

Vierailija
4/12 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovalla rahalla voi ostaa sisustussuunnittelijan koulutuksen. Kestää reilun vuoden. Onhan se kuitenkin tutkinto jonka avulla voi pyytää parempaa palkkaa kuin vaikka rivimyyjä siellä tavaratalossa joka tekee samat hommat.

Sitten on tietysti korkeakouluja kesto 3+ vuotta.

Vierailija
5/12 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein sisustussuunnittelija parikymmentä vuotta töitä pienessä kaupungissa. Töitä oli tasaiseen tahtiin. Ei mikään kultakaivos, mutta hyvä toimeentulo.

Suunnittelijalla täytyy olla ennen kaikkea taitoa hahmottaa kohde, näkemystä tilasuunnittelusta, väreistä, valon käyttäytymisestä kohteessa, kalusteiden suunnittelusta tilaan, sekä käytännöllisyydestä ja ergonomiasta.

Piirtää nyt nykyisin ei tarvitse osata, koska 3D ohjelmat. Itse aikoinaan piirsin alussa käsin.

Asiakkaan toiveet täytyy ottaa huomioon, mutta samalla nähdä tilan mahdollisuus myös toisenlaiseen muutokseen.  Innostus tarttuu. Jos olet suunnitelmasi takana, asiakaskin lähtee mukaan.

Mainostaa ei tarvinnut, edellisen asiakkaan suositukset tuleville kantoi ja työn jälki.

Joidenkin asiakkaiden kanssa käytiin näiden vuosien aikana läpi koko elämän kulku. Lapset kasvoivat, tilat muuttuivat uusiin tarpeisiin. Toisinaan omakotitalo myytiin ja suunniteltiin kerrostalon kotia.

Usein asiakkaat olivat myös ympärillä olevien tuotantolaitosten työntekijöitä, joten työn alle tuli myös kokoustiloja, työhuoneita jne. Myös kunta työllisti julkistentilojen kohteissa.

Työ oli antoisaa, mutta toisinaan stressaavaa, sillä aikataulut alihankkijoiden kanssa ei aina pitäneet.

Jäin varhaiseläkkeelle, kun siihen tuli mahdollisuus, sillä halusin alkaa käyttää luovuuttani muuhun.

Muutaman kerran tarjottu vielä joitain suunnittelutöitä, mutta en pysty enää astumaan siihen maailmaan.

Toivottavasti tämä hieman kertoin osaltaan mitä se voi olla.

Intohimo luoda ja jatkuva alan seuraaminen messuilla, luennoilla, lehdistä auttaa myös.

Vierailija
6/12 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus on hyvä lisä, mutta tärkein on oma luovuus ja näkemys. Voit opetella vieraan kielen, tai matikan kaavat, mutta jos ei ole sitä sisäistä kykyä, näkemystä luoda ja hahmottaa tiloja, siinä ei tietokoneohjelmat auta. Taito osata myydä ideansa.

Vierailija
7/12 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen toiminut visualistina isossa tavaratalossa. Koulutuksenani siis sisustussuunnittelija. Työssäni tärkeintä on myynnin maksimointi esillepanojen avulla. Hyviin tuloksiin pääsemiseen tarvitsee intohimoa siihen mitä tekee ja kykyä ajatella ”boksin ulkopuolelta”. Täytyy kyseenalaistaa sitä miten on aina ennen tehty.

Piirtämistä ja kädentaitoja en ole tarvinnut sen kummemmin. Riitttää että osaa vaikka luonnostella ruutupaperille myymälän pohjan ja omat suunnitelmansa.

Vierailija
8/12 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen toiminut visualistina isossa tavaratalossa. Koulutuksenani siis sisustussuunnittelija. Työssäni tärkeintä on myynnin maksimointi esillepanojen avulla. Hyviin tuloksiin pääsemiseen tarvitsee intohimoa siihen mitä tekee ja kykyä ajatella ”boksin ulkopuolelta”. Täytyy kyseenalaistaa sitä miten on aina ennen tehty.

Piirtämistä ja kädentaitoja en ole tarvinnut sen kummemmin. Riitttää että osaa vaikka luonnostella ruutupaperille myymälän pohjan ja omat suunnitelmansa.

Lisäisin tähän vielä että tottakai firmalla jossa työskentelee on suuri vaikutus siihen miten vapaat kädet työssä on. Toisilla on selkeät valmiit konseptit joita noudattaa. Jos haluaa omaa luovuuttaan hyödyntää enemmän niin täytyisi itse myydä suunnittelupalveluita.

Minä olen tykästynyt tämän työn vakauteen ja varmaan kuukausipalkkaan. Kaikella on plussat ja miinuksensa.

Vierailija
9/12 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös heistä ole ainakin ylitarjontaa?

Veikkaisin että moni karsastaa suunnittelijan käyttöä koska ajattelevat, että hänen on helppo vain piirrellä suunnitelmia kun ei joudu niitä itse maksamaan.

Monesti totuus kuitenkin voi olla se, että ammattilaisen palkkaamisella olisi pitkässä juoksussa voitu välttää monia sudenkuoppia. Usein näkee vaikka keittiöitä jotka on itse toteutettu. Laatikot aukeavat toisiaan vasten, astianpesukonetta ei saa kunnolla auki tai kaappien ovet aukeavat väärään suuntaan jne ihan alkeellisia virheitä. Myöskään valaistusta ei monesti osata miettiä niin että se myös käytännössä toimisi.

Vierailija
10/12 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän toimistoon palkattiin sisustussuunnittelija ja tiedän vain että se maksoi ihan vtusti.

Vierailija
11/12 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelutaipaleeni alkuvuosilla törmäsin toimistojen suunnittelussa näihin rouviin, jotka halusivat sisustaa työhuoneensa, jossa kävi asiakkaita, kuin oman makuuhuoneensa. Oli puhvikappaa (lohen punaista), koristehärpäkettä, kukkaa jos minkälaisisa telineissä.

Menin siihen sitten esittämään, että tilan pitäisi olla suht neutri, värejä voi käyttää, mutta pitää olla selkeä jo asiakaskuntaa ajatellen (valtion virasto). Karmea niskojen nakkeleminen ja kiukuttelu seurasi, sekä kommentointi.  Onneksi päättäjät kanssani yhtämieltä.

Jokainen sisustakoon oman kotinsa miten parhaaksi näkee, mutta julkiset tilat ovat eriasia. Nykyisinhän ei enää tällaista edes tapaa, onneksi.

Vierailija
12/12 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelen mieluummin itse. Ei vaadi mahdottomia älyllisiä ponnisteluja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä