Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä mun leuka/poskiperissä on vialla?

Vierailija
15.06.2021 |

Oli muutama viikko sitten jumissa ja kipeät. Samaan aikaan oli flunssa. Flunssa meni ohi ja jumi myös. Nyt taas kipeät poskilihakset, sieltä korvan puolelta. En ole nauranut huutonaurua, puristanut hampaita yhteen tai muutenkaan tehnyt mitään poikkeuksellista.

Mikä voi olla?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama

Vierailija
2/16 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä puret hampaita yhteen nukkuessasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Tuntuu kuin purenta on muuttunut. Eli yläpurenta vähentynyt. Voiko leukaperät mennä pois paikoiltaan? Ap

Vierailija
4/16 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko syönyt jotain sellaista mikä vaatii normaalia rajumpaa pureskelemista?

Vierailija
5/16 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko syönyt jotain sellaista mikä vaatii normaalia rajumpaa pureskelemista?

En. Ap

Vierailija
6/16 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Tuntuu kuin purenta on muuttunut. Eli yläpurenta vähentynyt. Voiko leukaperät mennä pois paikoiltaan? Ap

Jos menevät pois paikoiltaan, sen kyllä huomaa. Purenta voi muuttua vaikkapa hsmpaan poistamisen yhteydessä. Mulle kävi niin.

Vierailija
7/16 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos menevät pois paikoiltaan, sen kyllä huomaa. Purenta voi muuttua vaikkapa hsmpaan poistamisen yhteydessä. Mulle kävi niin.

Miten sen huomaa?

Vierailija
8/16 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maski

Vierailija
9/16 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko suun auki normaalisti isolle, voi olla leukanivelen välilevy mennyt pois paikoiltaan. Ei tutkimatta kyllä selviä. Liikkuuko leuka molemmille sivuille yhtä paljon, tuntuuko toispuoleista kipua ku liikutat sivuille? Hoidoksi voi vaatia jopa purentakiskon, reponointi ei onnistu jos on pitempi aika kulunut luiskahduksesta. Ensiavuksi suos. puremalihas-jumppaa ja lämmintä kauratyynyä tmv.

Narskuttelu toinen mahdollisuus, yleensä ihminen tekee sitä yöaikaan, eli sitä ei ite vålttis huomaa. Onko aamulla puremalihakset enempi kipeät? Kuuluuko narskutus-ääntä (poikakaveri voi sanao). Onko kuluneet purupinnat?

Jos pahat oireet mene hml, voi määrätä lihasrelaksanttia, tulehduskipulääkettä ym.

T. Hammaslääkäri

Vierailija
10/16 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otaa mikkihiiri vähän viskiä niiin rentoudut. Mä on oikeastaaan haluaiisi tuntea kauheasti ihmisiä koska jokaisellla ihmisellä on aiiina omat ongelmaaat ja sittten ne täytyyy alkaa tässä selvitttämääään. Kun en ole ammattilainen.

Vierailija
11/16 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatko suun auki normaalisti isolle, voi olla leukanivelen välilevy mennyt pois paikoiltaan. Ei tutkimatta kyllä selviä. Liikkuuko leuka molemmille sivuille yhtä paljon, tuntuuko toispuoleista kipua ku liikutat sivuille? Hoidoksi voi vaatia jopa purentakiskon, reponointi ei onnistu jos on pitempi aika kulunut luiskahduksesta. Ensiavuksi suos. puremalihas-jumppaa ja lämmintä kauratyynyä tmv.

Narskuttelu toinen mahdollisuus, yleensä ihminen tekee sitä yöaikaan, eli sitä ei ite vålttis huomaa. Onko aamulla puremalihakset enempi kipeät? Kuuluuko narskutus-ääntä (poikakaveri voi sanao). Onko kuluneet purupinnat?

Jos pahat oireet mene hml, voi määrätä lihasrelaksanttia, tulehduskipulääkettä ym.

T. Hammaslääkäri

Mulla on luultavasti tuo välilevy pullahtanut, ilmenee kovana pattina korvan edessa toispuoleisesti. Olin ensin työpaikkalääkärillä, jossa ultrattiin ja tämä saatiin tulokseksi. Ohjattiin hammaslääkärille, jonka mukaan ei ehkä olekaan se vaiva, eikä ottanut röntgenkuvistaan selvää. Nyt on sitten miettinyt neljä viikkoa, mitä seuraavaksi. Lupasi soittaa kun keksii, mutta ei ole mitään kuulunut. Todella turhauttavaa tämä julkisen puolen toiminta.

Vierailija
12/16 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Hammaslääkäri

Mulla on luultavasti tuo välilevy pullahtanut, ilmenee kovana pattina korvan edessa toispuoleisesti. Olin ensin työpaikkalääkärillä, jossa ultrattiin ja tämä saatiin tulokseksi. Ohjattiin hammaslääkärille, jonka mukaan ei ehkä olekaan se vaiva, eikä ottanut röntgenkuvistaan selvää. Nyt on sitten miettinyt neljä viikkoa, mitä seuraavaksi. Lupasi soittaa kun keksii, mutta ei ole mitään kuulunut. Todella turhauttavaa tämä julkisen puolen toiminta.

Ittelläni on tuo leukanivelen välilevy pois paikaltaan, mutta en ole kyllä mitään pattia korvan vieressä huomannut. Oireena on ollut ainakin, että suuta avatessa leuka lonksahtaa.

Otettiin joskus röntgenkuvat ja mieleen jäi hammaslääkärin ensisanat: ”tää on ihan lytyssä”.

Myöhemmin otettiin magneettikuvat, en muista mitä siitä näkyi.

Mitään hoitohan tuohon ei juuri ole.

Minulle kehittyi avopurenta ja se on ilmeisesti tuon leukanivelen syytä. Purentakiskoa käytän ja se vähentää leukakipua. Joskus tulevaisuudessa voi olla edessä leukanivelten leikkaus, siis jos kivut alkaa olla sellaiset ettei pärjää.

Vierailija
13/16 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytät paljon kasvomaskeja, huomaamatta vetää suulla alaspäin maskia, kun se tahtoo nousta silmiin. Mulla tuli tästä tavasta leuat tosi kipeeksi ennen kuin tiedostin tekeväni niin.

Vierailija
14/16 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruksismi. Saa sekä niskat että päinkin kipeiksi. Teetä hammaslääkärilläpehmeä hammaskisko. Pahimpaan hätään käy vaikka urheilukaupan jääkiekkoilijoiden ja muiden lajien edustajien kisko. Muokkaa se ohjeiden mukaan mahdollisimman hyvin istuvaksi.

Vierailija
15/16 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruksismi ainakin aiheuttaa tuollaista. Purentakisko öisin auttaa hyvin.

Vierailija
16/16 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi johtua vaikka mistä.  Lievä tulehdus nenäonteloissa tai kurkussa.

Niitä on usein siitepöly aikoina.  Hampaiden itse huomaamaton purenta unissa.

Liian vähän käytetty leuka puremiseen, eli ole syönyt purentaa tarvivaa ruokaa, vaan pelkästään keittoruokaa ja nesteitä.

Joskus voi olla kyseessä ns. sylikivi jossain tuolla alueella.  Joskus sekin, että on purrut sitkeää ruokaa niin ruokaa niin runsaasti, että leuat ovat väsyneet.

Jos vaiva on tosi paha, niin tottahan ihmisen menee lääkäriin.