Kasvojen puutuminen ja paineen tunne - MS-tauti vai niskan jumi?
Minulla on vasen puoli otsasta, silmän seudusta ja nenän alueelta jotenkin puutuneen tuntuinen. Tuntoaisti on kyllä alueella normaali. Välillä tunne on pistelevä/kihelmöivä. Ei ole sinänsä kipua ollenkaan. Voikohan kyseessä olla MS-tauti? Vasemman puolen niska ja takaraivon alue on kyllä kipeä ja lihakset jumissa. Tietty kohta takaraivolla on erityisen arka ja jotkut liikkeet aiheuttavat repäisyntunnetta ja pistelyä, joka alkaa takaraivolta ja tuntuu otsalla ja silmän ympärillä asti. Takaraivo tuntuu usein puutuneelta. Silloin kun otsaa ja kasvojen vasenta puolta pistelee, myös takaraivolla on vasemmalla jomotusta.
Tk-lääkäri totesi vain niskajumin ja että kasvojen oireet joutunevat siitä, kun liike niitä provosoi ja on laukaissutkin. Niska liikkuu ja kääntyy normaalisti, trapeziuksen yläosa vain on kuulemma todella jumissa ja siellä triggerpiste. Voikohan näin olla? Olen saanut lähetteen fysioterapeutille. Tuo takaraivon kipeä kohta ärtyy useasti päivittäin, jolloin sitä jomottaa ja samalla sitten otsaa ja silmänseutua pistelee. Muutoin on enemmän ”puutunut” tunne vasemmalla takaraivolla, ohimolla, otsassa ja nenän seudulla.
Kommentit (34)
Minulla sillointällöin aktivoituu ilmeisesti herpes- puolta päätä vihloo, iho kosketusarka. Ikenessä kipeä alue silloin samalla puolella päätä.
Vihlontaa silmässä myös. Onneksi aika harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt hammaslääkärillä myös?
Olen käynyt ja suositteli kiskoja, kun on kuulemma hampaissa merkkejä että puren niitä yhteen. Aika kiskoja varten on varattu. T. Aloittaja
Ok, veikkaan että burksismin hoidolla ratkeaa. Kiskojen lisäksi kannattaa hieroa ja venytellä purentalihakset rennoksi säännöllisesti.
Minulla aiheutti pelkkä burksismi huimausta, naaman toispuolista puutumista ja poskiontelotulehduksen oloisia kiputiloja sekä migreeniä ja muljahtelua kasvojen takana. Myös silmät kipeytyi.
Sanoisin että, liikunta on lääke moneen vaivaan.
Aloita vaikka pienin askelin useamman kerran päivässä, huomaat olosi paremmaksi.
Jatkuva istuminen ja paikallaan olo ei ole keholle hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt ja suositteli kiskoja, kun on kuulemma hampaissa merkkejä että puren niitä yhteen. Aika kiskoja varten on varattu. T. Aloittaja
Ok, veikkaan että burksismin hoidolla ratkeaa. Kiskojen lisäksi kannattaa hieroa ja venytellä purentalihakset rennoksi säännöllisesti.
Minulla aiheutti pelkkä burksismi huimausta, naaman toispuolista puutumista ja poskiontelotulehduksen oloisia kiputiloja sekä migreeniä ja muljahtelua kasvojen takana. Myös silmät kipeytyi.
Googlasin tuon bruksismin. Minulla on tosiaan ollut aina välillä poskionteloiden ja korvien alueen vihlontaa. Oirelistassa oli näköjään myös kasvojen puutuminen. Ilmeisesti tämä bruksismi ja niskavaivat liittyvät usein yhteen? T. Aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että, liikunta on lääke moneen vaivaan.
Aloita vaikka pienin askelin useamman kerran päivässä, huomaat olosi paremmaksi.
Jatkuva istuminen ja paikallaan olo ei ole keholle hyväksi.
Liikunta on tosiaan varmasti tärkeää. Liikun päivittäin, mutta työn puolesta tulee kyllä istuttua myös koneella. T. Aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Mulla tekee herpes tuollaisia oireita. Ei välttämättä puhkea edes rakkuloita ja saattaa oireilla pelkkänä tunnottomuutena ja/tai tykyttelynä.
Kiitos vastauksestasi, täytyy pitää myös tämä mahdollisuus mielessä! Miten saat hoidettua vaivaa, jos se on tarpeen? T. Aloittaja
Samankaltaisia oireita kuin aloittajalla ja lisäksi hampaiden, korvien ja poskionteloiden vihlontaa, ei ole löytynyt mitään syytä. Miten en ole kuullut koko bruksismista! Mulla leuat lonksuu mutta ei ole kipuja.
Onko kellään kohinaa jumissa olevan puolen korvassa? Meikäläisellä aina niskajumin aikana korva kohisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlasin tuon bruksismin. Minulla on tosiaan ollut aina välillä poskionteloiden ja korvien alueen vihlontaa. Oirelistassa oli näköjään myös kasvojen puutuminen. Ilmeisesti tämä bruksismi ja niskavaivat liittyvät usein yhteen? T. Aloittaja
Olen krooninen bruxaaja. Oireita ovat juurikin nuo, jotka mainitset itselläsi jo olevan. Se puutuneisuus voi levitä sormenpäihin asti, kun tilanne on todella paha. Itselläni on aikanaan todettu myös leukanivelten dysfunktio, eli toimintahäiriö. Käytännössä siis en pariin kuukauteen pystynyt puremaan yhtään mitään. Nyttemmin oireet eivät pääse pahenemaan, vaikka kiskot ei minulle sopineetkaan. Muita oireita ovat mm. jatkuva migreeni, unettomuus ja ruokahaluttomuus ja sitä kautta aliravitsemus.
Ne kiskot tulee olemaan pelastuksesi, jos pystyt niitä käyttämään. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen krooninen bruxaaja. Oireita ovat juurikin nuo, jotka mainitset itselläsi jo olevan. Se puutuneisuus voi levitä sormenpäihin asti, kun tilanne on todella paha. Itselläni on aikanaan todettu myös leukanivelten dysfunktio, eli toimintahäiriö. Käytännössä siis en pariin kuukauteen pystynyt puremaan yhtään mitään. Nyttemmin oireet eivät pääse pahenemaan, vaikka kiskot ei minulle sopineetkaan. Muita oireita ovat mm. jatkuva migreeni, unettomuus ja ruokahaluttomuus ja sitä kautta aliravitsemus.
Ne kiskot tulee olemaan pelastuksesi, jos pystyt niitä käyttämään. Tsemppiä!
On kyllä paljon erilaisia oireita, mitä bruksismi voi aiheuttaa. Tsemppiä kaikille bruksaajille ja niskakipuisille!
Minullakin on MS-tauti, ja sanoisin myös, etten tuon oireen perusteella epäilisi tätä tautia. Varsinkaan, kun tuo lihasjumi + hermopinne riittää selittämään sen.
Jos tulisi lisäksi keskushermostoon viittaavia oireita, esim. näköhäiriöitä, kaksoiskuvia, puheentuoton ongelmia, raajojen koordinaatio-ongelmia tms., niin sitten pyytäisin lähetettä magneettikuvaukseen, ja jos en saisi, maksaisin kuvauksen itse.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Suosittelisin kokeilemaan akupunktiota kipeään kohtaan. Ei silloin jos on kovin tulehtunut, mutta muuten. Niskan ja takaraivon alue on usein vaikea saada ”auki”, kun sitä ei oikein voi kovin lujaa hieroa, triggerpistettä siis. Neula voi auttaa rikkomaan lihassäikeissä olevia kovia triggerpisteitä. Itse kun olin aikanaan jumissa ja takaraivoon laitettiin neulat, ensin jännittynyt kohta nytkähti ja sitten kipu levisi pään päälle ja otsalle ja jopa poskeen (ei tuskallista, sellaista samaa kun hieroja painaa kipeää kohtaa). Minulla oli ollut niissä pistelyä ja puutumisen tunnetta, ja tämä vahvisti sitä oletusta, että johtui tuosta niskan alueen jumista. Ensimmäisten kertojen jälkeen oireet jopa vähän lisääntyivät, kun se jumittunut kohta heräsi. Fyssarin mukaan silloin alueen hermotus saattaa hetkeksi voimistua. Mutta neljännen kerran jälkeen niska oli jo selvästi rennompi. Vaatii tietysti itseltä kovasti vaivaa pitää niska kunnossa, mutta tuo akupunktio mahdollisti itselle sen, että pystyin alkaa kuntouttamaan sitä.
Faith kirjoitti:
Minullakin on MS-tauti, ja sanoisin myös, etten tuon oireen perusteella epäilisi tätä tautia. Varsinkaan, kun tuo lihasjumi + hermopinne riittää selittämään sen.
Jos tulisi lisäksi keskushermostoon viittaavia oireita, esim. näköhäiriöitä, kaksoiskuvia, puheentuoton ongelmia, raajojen koordinaatio-ongelmia tms., niin sitten pyytäisin lähetettä magneettikuvaukseen, ja jos en saisi, maksaisin kuvauksen itse.
Kiitos vastauksestasi! Hakeudun kuvaukseen, jos tulee mainitsemiasi oireita. Muuten yritän saada niskan kuntoon ja katsoa auttaako se. Mukavaa kesää! T. Aloittaja
Mulla tekee herpes tuollaisia oireita. Ei välttämättä puhkea edes rakkuloita ja saattaa oireilla pelkkänä tunnottomuutena ja/tai tykyttelynä.