Ukrainasta yli 50 lentokoneellista marjanpoimijoita Suomeen
https://yle.fi/uutiset/3-11982464?origin=rss
Siis, tulot näillä kolmen kuukauden kyykkimisestä noin 750 euroa kuukausi! Eikä tarvi huolia kantaa vuokrista ja laskuista.
Miten on keskusta/kokoomus fanittajat tarvisiko suomalaisen poimijan noilla tuloilla kantaa huolta laskuista ja vuokrista?
Itsellä menee vuokraan jo 600 euroa kuussa+vesi+sähkö n. 100 euroa+ auton käyttökulut n.100euroa.
Kommentit (223)
Jätän taas tänään vuonna marjat ostamatta. En ostanut viime vuonnakaan tämän saman ruikutuksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutun naisen tulot on runsaat pari sataa euroa kuussa Ukrainassa. Oikeisto sitten syyllistää suomalaisia miksei tee yhtä mielellään hommia vaikka itse eivät liikuttaisi evää edes suomalaisella matalla palkalla.
Monella suomalaisella tulot on nolla euroa kuukaudessa, mutta koska yhteiskunta antaa vastikkeetonta rahaa 1200 e/kk, niin työ ei kiinnosta. Poistetaan asumistuki ja tehdään toimeentulotuesta täysin harkinnanvarainen, niin aika äkkiä alkaa työ kiinnostaa.
Hei
Juri jäin työttömäksi. Olen maksanut veroja 25 vuotta. Töitä olen tehnyt 12- vuotiaasta. Vapaaehtoistyötä urheiluseuroille ja järjestöille vuosikausia. Olen töissä ollessani lahjoittanut rahaa useille organisaatioille. Tules vaivoista johtuen, jotka osittain tulleet edellisessä työssä,en kykene kuin kevyeen toimistotyöhön. Kerroppa minulle, että a) mitä itse olet tehnyt viimeiset 30 vuotta ja b) Alanko h u o r ak si, vai miten elämän itseni, kun en pysty marjanpoimintaan ja sinä haluat meiltä ottaa tuet pois?
Jos olisit jättänyt lahjoittamatta rahojasi ja sijoittanut ne, et nyt valittaisi varattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos meillä halutaan syödä suomalaisia marjoja, täytyy ne jonkun poimiakin. Suomesta ei ilmeisesti löydy työntekijöitä marja- ja puutarhatiloille. Vai löytyykö?
Ei sillä korvauksella mitä 3kk verojakiertävälle ulkkarille maksetaan tai niillä työolosuhteilla, missä lakia tuntematon ulkkari suostuu työskentelemään. Kun tänne lentää köyhistä maista sorrettavia ihmisiä riistettäväksi, niin paha siinä on kotimaisen työnhakijan kilpailla. Työaika 8-12 tuntia päivässä, majoitus navetan sukuisessa läävässä mistä maksat työnantajalle vuokraa ja sinulle jää kuukaudesta käteen noin 700 euroa. Tosin kotimainen maksaisi vielä Suomen tuloverot tuosta summasta. Lyhyt aikainen artistisoppari antaa ulkkarille matalamman verokohtelun ja työnantajalle alemmat työnantajamaksut.
Osta vain kotimaista marjaa, jos koet eettisesti kannatettavaksi toiminnaksi. Itse en koe.
Suosittelen puolalaisia tai espanjalaisia marjoja. Kasteluvedessä kolibakteereja ja poimijat (Espanjassa pääsääntöisesti af rik kalaistaustaiset máah a´nmuu ttajat) saavat peräti 150 e/kk. Siihen perustuu marjojen halpa hinta.
Vierailija kirjoitti:
Jätän taas tänään vuonna marjat ostamatta. En ostanut viime vuonnakaan tämän saman ruikutuksen takia.
Meillä on terve vaihdantatalous. Puoliso kerää marjat ja minä leivon kakut ja piirakat niistä. Ketään ei riistetä palkalla, millä ei tule toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutun naisen tulot on runsaat pari sataa euroa kuussa Ukrainassa. Oikeisto sitten syyllistää suomalaisia miksei tee yhtä mielellään hommia vaikka itse eivät liikuttaisi evää edes suomalaisella matalla palkalla.
Monella suomalaisella tulot on nolla euroa kuukaudessa, mutta koska yhteiskunta antaa vastikkeetonta rahaa 1200 e/kk, niin työ ei kiinnosta. Poistetaan asumistuki ja tehdään toimeentulotuesta täysin harkinnanvarainen, niin aika äkkiä alkaa työ kiinnostaa.
Saako niille marjatiloille muuttaa asumaan ihan vakituisesti eli siirtää kirjat sinne? Jos siellä saa asua ilmaiseksi talvikauden, niin eiköhän kiinnostusta ole ihan tarpeeksi. Ruokailu hoituu näppärästi tilan omistajan asunnossa, eihän se maksa mitään eikä siitä ole mitään ylimääräistä työtä, jos syöjiä on muutama oman perheen lisäksi.
Nyt moni mies innostuu, kun Suomeen tulee tuhansia pitkäsäärisiä ukrainalaiskaunottaria.
Älkää ostako kotimaisia riistomarjoja.
Ostaka tai poimikaa marjat pientiloilta itse!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos meillä halutaan syödä suomalaisia marjoja, täytyy ne jonkun poimiakin. Suomesta ei ilmeisesti löydy työntekijöitä marja- ja puutarhatiloille. Vai löytyykö?
Ei sillä korvauksella mitä 3kk verojakiertävälle ulkkarille maksetaan tai niillä työolosuhteilla, missä lakia tuntematon ulkkari suostuu työskentelemään. Kun tänne lentää köyhistä maista sorrettavia ihmisiä riistettäväksi, niin paha siinä on kotimaisen työnhakijan kilpailla. Työaika 8-12 tuntia päivässä, majoitus navetan sukuisessa läävässä mistä maksat työnantajalle vuokraa ja sinulle jää kuukaudesta käteen noin 700 euroa. Tosin kotimainen maksaisi vielä Suomen tuloverot tuosta summasta. Lyhyt aikainen artistisoppari antaa ulkkarille matalamman verokohtelun ja työnantajalle alemmat työnantajamaksut.
Osta vain kotimaista marjaa, jos koet eettisesti kannatettavaksi toiminnaksi. Itse en koe.
Minusta tämä ulkkisten kuskaaminen Suomeen ja halpispalkan maksaminen on epäeettistä. Onneksi marjojen ostaminen ei ole pakollista.
Kokoomus voitti! Se on kansan kädessä luuserit, millaista politiikkaa äänestätte!! Kotisohvilla mäkisemällä ette ikinä saa muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli nuorten kesätyöhommaa 1980- luvulla, olen ollut. Nykyajan kermapersenuoret eivät lähde noihin hommiin, siksi pitää poimijat tuoda ulkomailta. Nämä ulkomaiset poimijat ovat aikuisia ihmisiä, jopa korkeasti koulutettuja mukana, opettajia ja lääkäreitä. Palkka vastaa moninkertaisesti heidän kuukausiansioitaan siellä.
Kermapersetyttäreni ja hänen kermaperseystävänsä hakivat vuosia sitten usealle marjatilalle. Eivät kelvanneet, kun eivät olisi asuneet tilalla (ja maksaneet vuokraa) vaan olisivat kulkeneet pyörillä kotoa käsin.
Marjaisännät ei nykyään halua työllistää paikkakunnan nuoria, vaan pitää ulkomaalaiset tiloillaan, jotta ovat käytettävissä ympäri vuorokauden ja jotta voivat periä majoitus- ja ruokarahaa.
Vierailija kirjoitti:
Älkää ostako kotimaisia riistomarjoja.
Ostaka tai poimikaa marjat pientiloilta itse!
Mieluiten metsästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli nuorten kesätyöhommaa 1980- luvulla, olen ollut. Nykyajan kermapersenuoret eivät lähde noihin hommiin, siksi pitää poimijat tuoda ulkomailta. Nämä ulkomaiset poimijat ovat aikuisia ihmisiä, jopa korkeasti koulutettuja mukana, opettajia ja lääkäreitä. Palkka vastaa moninkertaisesti heidän kuukausiansioitaan siellä.
Kermapersetyttäreni ja hänen kermaperseystävänsä hakivat vuosia sitten usealle marjatilalle. Eivät kelvanneet, kun eivät olisi asuneet tilalla (ja maksaneet vuokraa) vaan olisivat kulkeneet pyörillä kotoa käsin.
Marjaisännät ei nykyään halua työllistää paikkakunnan nuoria, vaan pitää ulkomaalaiset tiloillaan, jotta ovat käytettävissä ympäri vuorokauden ja jotta voivat periä majoitus- ja ruokarahaa.
Osuit asian ytimeen. Isännät haluavat osan palkkarahoista takaisin ja sehän onnistuu kätevästi, kun tuottaa työvoiman ulkomailta. Sen jälkeen voivotellaan iltapäivälehdissä laiskanpulleita suomalaisia eli maalaisliitto alias kepu pettää tässäkin.
Hyvä, kun tulevat Euroopasta. Ehkä osa jää myös Suomeen, niin ei tarvitse muualta ottaa. Uutisissa on esitelty heidän olosuhteitaan ja pääosin heillä on hyvät majoitukset ja olosuhteet. Mielellään tekevät ahkerasti töitä ja säästävät mukavan summan kotiin vietäväksi. Nykysuomalaiset monet ihme valittajia ja löysiä tekemään mitään fyysistä.
Osa heistä tekee sivubisnestä, tiedän. Prostituutiota.
Ei kasvatettuja marjoja tarvita mihinkään, kun luonnosta voi käydä keräämässä terveellisempiä ja maukkaampia marjoja niin paljon kuin jaksaa syödä. Ja enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Se pitää muistaa, että tämä palkkaero idän ja lännen välillä tulee pitkässä juoksussa häviämään. Kriisitilanteissa tai jonkin uuden teknisen harppauksen yhteydessä voi jopa keikahtaa päinvastoin.
Toki vielä vuosikymmeniä mennään näin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, kun tulevat Euroopasta. Ehkä osa jää myös Suomeen, niin ei tarvitse muualta ottaa. Uutisissa on esitelty heidän olosuhteitaan ja pääosin heillä on hyvät majoitukset ja olosuhteet. Mielellään tekevät ahkerasti töitä ja säästävät mukavan summan kotiin vietäväksi. Nykysuomalaiset monet ihme valittajia ja löysiä tekemään mitään fyysistä.
Joo tervetuloa vaan ja sitten kun alkaa maksamaan verot, asumisen, auton, vakuutukset ym. kulut tänne suomeen, niin vieläköhän mansikanpoiminta kiinnostaa?
Vierailija kirjoitti:
Osa heistä tekee sivubisnestä, tiedän. Prostituutiota.
Saattaapa joillekkin myös olla vähän epäselvää tavaroiden omistus suhteetkin.
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida suomalaisista olla näihin töihin. Meillä on kesämökki yhden maatilan lähellä ja sinne tulee aina kesäisin ulkomaalaista työvoimaa. Luultavasti ottaisivat naapurin tyttömän rouvankin näihin töihin, mutta hänelle ei kelpaa tällainen työ. Hänen ei tarvitsisi asua misään hökkelissä, koska voisi hyvin omasta kodistaan käydä töissä pellolla. Tiedän itse, että työ on tosi raskasta. Lisäksi työ on kausiluontoista. Kuinka moni suomalainen lähtee muutamaksi kuukaudeksi tällaisiin töihin?
Rehellistä työtä se on sekin ja markkinat eivät lopu koskaan. Lisäksi useimmat sutenöörit tai puuvillaplantaasien omistajat männä aikoina eivät omasta mielestään tehneet mitään väärää, vaan kohtelivat työntekijöitään hyvin.