Työ ihmiselle, joka tykkää jutella ihmisten kanssa?
Erityisesti nuorten kanssa.
Olen opiskellut osia seuraavista tutkinnoista:
-yleinen teologia (oppilaitospastori tms. voisi sopia, mutta uskonnollinen painotus vähän haittaa)
-kirkon nuorisotyö (AMK) (nuorisotyönohjaaja kiinnostava ammatti, mutta paikkoja vähän? Samat haasteet kuin yllä)
-yhteisöpedagogi, nuoriso- ja kansalaistoiminta (kuin sosionomi, mutta alempana hierarkiassa)
-sosionomi (etsivä nuorisotyö tai kuraattorityö kiinnostaa)
-psykologia (perusopinnot ja yksi aineopintokurssi)
-kasvatuspsykologia (perusopinnot)
-sairaanhoitaja (perusopinnot, psyk.sairaanhoitaja mahdollinen työ ja saa pohjat psykoterapiaan)
Tuosta aika hyvin näkeekin niitä vaihtoehtoja, joita voisin realistisesti harkita. Jostain syystä yhtään sosiaalityön yliopisto-opintoja minulla ei vielä ole, mutta käytännössä samoja asioita kyllä opiskeltu AMK:ssa.
Työssä minulle olisi tärkeää:
-mahdollisuus vapaaseen assosiaatioon ja epämuodollisuuteen
-kuitenkin asiantuntijatyötä eikä vain 'hengailua'
-ei väkivaltaa ja kurinpitoa muuten kuin hyvin harvoin tai ei ollenkaan
-asiakkaat kirjavasti eri taustoista, jotta voi hyödyntää omaa elämänkokemusta ja käydä syvällisempiä keskusteluja asiakkaiden kanssa, jotka pystyvät siihen ja haluavat sitä
Olen ollut tänä keväänä AMK-pääsykoehaastatteluissa ja useampi on sanonut minulle, että yliopisto olisi minulle sopivampi paikka, mutta siinä en näe muita vahvoja työllistäviä vaihtoehtoja kuin psykologian, jota voisin kyllä vielä jatkaa, mutta en ole varma olisiko se hakemisineen turhan raskas ja hankala tie; minua ei hirveän paljon kiinnosta tutkimusten tekeminen, joka on nähdäkseni psykologin ydinosaamista, vaikka se onkin suhteellisen kiinnostavaa. Sosiaalityö vaikuttaa enemmän palveluohjaukselta ja päätösten tekemiseltä, vaikka siihen olisi varmasti helpompi päästä. Olen seurannut kaveriani, joka valmistuu kohta sos.työn maisteriksi ja hän ei ole hirveän älyllisesti suuntautunut ihminen ja vähän naureskeli viimeiselle harjoittelulleen, jossa hänen rooliaan ei ollut kunnolla määritelty.
Kommentit (3)
Osia? Onko sulla siis mitään tutkintoa suoritettuna loppuun asti?
Sosiaalityöhön on todella haastavaa päästä, suosituimpia aloja.
Mikset käy sosionomia loppuun, jos kiinnostaa? Miksi sinulle on suositeltu yliopistoa? Esiinnytkö muunlaisena kuin olet, eli haluat kuitenkin asiakaspalvelutyöhön etkä tutkimukseen? Opinnoista puhuminen voi antaa erilaista kuvaa. Kertomasi mukaan olet opiskellut omaa alaa etsiessäsi, et tiedonjanon vuoksi.
Kuulostaa epärealistiselta: "asiakkaat kirjavasti eri taustoista, jotta voi hyödyntää omaa elämänkokemusta ja käydä syvällisempiä keskusteluja asiakkaiden kanssa, jotka pystyvät siihen ja haluavat sitä"
Voi tuollaista löytyä, mutta miksi haluat käydä keskusteluja juuri asiakkaiden kanssa?
Pump.