Raskausdiabetes, seurataanko sikiön kokoa enää viikon 20 ultraäänitutkimuksen jälkeen?
Vai oliko kaikki oikeat kokoa mittaavat tutkimukset tässä? Sf-mitan terkkari katsoo joka käynnillä, mutta sehän on vain todella karkea arvio. Ei mitenkään luotettava mittari. Eli ultrataanko sikiö vielä vai katsotaanko sitten vasta synnärillä, että minkä kokoinen järkäle sieltä tuli?
Kommentit (13)
Kyllä vauvan kokoa seurataan säännöllisillä ultrilla. Itse olen käynyt raskausdiabeteksen takia kerran kuussa ultrassa rakenneultran jälkeen ja käynnit tihenevät loppua kohden.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ole lääkäripalsta!!!!
20 % raskaana olevista naisista saa raskausdiabeteksen. Tällä palstalla on aika hitosti naisia, jotka ovat olleet raskaana. Lisäksi palstan nimikin on vauva.fi. Tämähän on siis juurikin se paikka, mistä kannattaa kysyä muiden äitien kokemuksia asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vauvan kokoa seurataan säännöllisillä ultrilla. Itse olen käynyt raskausdiabeteksen takia kerran kuussa ultrassa rakenneultran jälkeen ja käynnit tihenevät loppua kohden.
Mulla on jo ollut 2,5 kuukautta rakenneultrasta, eikä ole ollut yhtään ylimääräistä ultraa. Onkohan tämä paikkakuntakohtaista.
Ei kyllä tainnut mitään lisäultria olla. Terkkari kyllä käsikopelolla tunnusteli ja sf-mittaa tietysti seurasi. 4 kiloiseksi arvioi ja sen kokoinen oli.
Seurattiin ja loppuvaiheessa enempi. Tosin aikaa on jo 16 vuotta siitäkin.
Tottakai jos jotain syytä niin katsotaan.
Ne kertoo sinulle vastauksen, kun soitat äitiysneuvolaan ja kysyt. Tyhmiä kysymyksiä ei ole!!!
Vauvan äiti kysyy mitä on mielessä ja jos joku huolettaa ja se on hyvä.
Ei seurata itse vauvaa, mutta sf-mittaa seurataan. Jos siinä sit tapahtuu hypähdyksiä tai se on ”liian suuri”, käytetään ultraa vauvan seurantaan.
Minä kävin sairaalan polilla kahden viikon välein lääkärin tekemässä ultrassa raskauden loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nimenomaan ON vauva-palsta.
Oletko lukenut Vauva-lehteä? Se on kohdistettu raskaana oleville ja pienten lasten äideille, isille ja perheille.
"Vauva", mitenköhän et ole tajunnut?
Poistuisit itse toisille palstoille, jos et tykkää. Muutkin keskusteluja häiriköivät voisivat poistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko lukenut Vauva-lehteä? Se on kohdistettu raskaana oleville ja pienten lasten äideille, isille ja perheille.
Poistuisit itse toisille palstoille, jos et tykkää. Muutkin keskusteluja häiriköivät voisivat poistua.
Tuolla valikosta löytyy tosin Raskaus ja synnytys-palsta. AV-palsta on tarkoitettu kaltaisilleni miehille, jotka haluavat puida nyrkkiä kaikille raskaana olijoille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla valikosta löytyy tosin Raskaus ja synnytys-palsta. AV-palsta on tarkoitettu kaltaisilleni miehille, jotka haluavat puida nyrkkiä kaikille raskaana olijoille!
"Aihe vapaa"
Sitä paitsi tuo Raskaus ja synnytys -keskustelualue vaatii tunnuksen.