Seinäjoki ja Kuopio lähestulkoon yhtä etelässä. Yllättääkö?
Itse olen aina ajatellut, että Seinäjoki olisi reilusti Kuopiota etelämpänä.
Kommentit (58)
Ei yllätä.
Oikeastaan ennemmin niin päin, että Seinäjoki ei ole tuota pohjoisemmassa.
Yllättääkö sen sijaan se, että Lappeenranta on etelämpänä kuin Rauma?
Ihan perusfakta. Olen yhtä yllättynyt kuin siitä, että vedellä on kolme olomuotoa.
Oletko yllättynyt siitä että pieru haisee kakalle ja että röyhtäyksestä lähtee ääni?
Yllättääkö se, että Oulu ei ole Lappia ja käytännössä Suomesta puolet on Oulun pohjoispuolella.
En, mutta olen yllättynyt siitä että olen mies enkä nainen ja siitä että kuu ei ole vihreä ja pyramidinmuotoinen
Tai yhtä pohjoisessa.
Riippuu siitä, mistä päin niitä katselee.
Vierailija kirjoitti:
Yllättääkö se, että Oulu ei ole Lappia ja käytännössä Suomesta puolet on Oulun pohjoispuolella.
Nimeämiskäytäntö yllättää, kun oikeasti Oulu on keskellä Suomea, mutta Keski-Suomi on etelässä.
En, mutta se yllättää että kumpikin sijaitsevat yhtä kaukana toisistaan
Ne ovat olleet jo aika kauan samoilla leveyksillä, ainakin kansakoulussa aikoinaan näin kerrottiin.
Minä näin kuopiolaisena vähän ihmettelin, kun olin Pirkanmaalla töissä ja ihmiset kyseli murteen perusteella, että olenko jostain pohjoisesta kotoisin. Minulle pohjoisesta tarkoittaa jotain Oulusta ylöspäin, ja Savon murteen luulisi olevan suhteellisen tunnistettava. Mut vissiin eteläsuomalaisen näkökulmasta Savo on jossain kaukana pohjoisessa...
Jyväskylä on myös oletettua etelämpänä.
No Seinäjoki on sentään kehittyvä kaupunki. Kuopio kuihtuva Itä-Suomen paikka. Kuopiossa varmaan kaikki oli hyvin sitten purkivat kauppahallin.
Se yllättää, että New York on Kreikan korkeudella
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylä on myös oletettua etelämpänä.
Niin ja Tampereen ajattelin nuorempana sijaitsevan suurin piirtein juuri Jyväskylän maisemissa. Sehän on "yllättävän" lännessä vielä jopa.
Jyväskylä sitten jossain 100-200 km pohjoisempana. Tämä Kajaanin perspektiivistä...
Vierailija kirjoitti:
hyvin mahollista, ovathan molemmat rannikkokaupunkeja
dfsfsf kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hyvin mahollista, ovathan molemmat rannikkokaupunkeja
Epäilen tätä aika vahvasti.
Ei yllätä, sillä mulla ei ole oikein edes selvää käsitystä missä on Kuopio.
Itseasiassa mulla olisi varmaan vaikeuksia laittaa kartalle mitä tahansa Helsinki-Tampere-Oulu -linjan itäpuolella. Olen kyllä ollut töissä ja asunut pari vuotta idässä, kolmessa eri paikkaa, mutta silti. Epäkiinnostavaa seutua.
Vierailija kirjoitti:
Harva sitä nyt sentään Lapiksi kutsuu, mutta Pohjois-Suomeksi kyllä. Ja siellä se on.
Pinta-alasta voi olla puolet Oulun pohjoispuolella, mutta väestöstä alle 10% jos Oulu lasketaan mukaan. Melkein puolet vähemmän, jos Oulu jätetään pois. Se 90% kansasta pitää Oulun sijaintia periferiana, vaikka oululaiset mutta haluaisivat.
Yllätyin että Kuopiosta Tampereelle menee junalla vain 3h.
Ei yllätä. Onhan se vähän Kuopiota etelämpänä mutta suunnilleen samoilla korkeuksilla.