Pakko purkautua (työhausta!)
Ottaa niin päähän työnhaussa iänikuinen lause, jonka kuulen: " en tiedä, riittääkö työkokemuksesi tähän tehtävään" .
Olen tradenomi, jolla monen vuoden kokemus toimistoalalta sekä muistakin tehtävistä. Mutta koska en ole tehnyt esim. laskutusta (aivoton apinakin osaa laskuttaa, prkl!) tms. niin en pääse esimerkiksi toimistoassistentin tehtäviin (tai edes haastatteluun!). Miten on mahdollista edes yrittää edetä urallaan, jollei koskaan saa sitä ensimmäistäkään näytön paikkaa??
Kommentit (9)
En tarkottanut aliarvioida laskuttajan työtä, ilmaisin asian vähän huonosti. Tarkoitin, että aivan varmasti tradenomin koulutuksella OPPII tuon asian, teethän sinäkin sitä työtä.
Ap
Se laskutus kun joka paikassa ei ole sama asia kuin puhtaaksi kirjoitus...
Toiseksi, tätä et varmaan ihan hetkessä opi. Kyse on paljon muustakin kuin laskutuksesta (mm. tilityksistä).
t: 2
Ja ps. itse olen lähdössä pois juuri siksi, että tradenomin papereilla saa muitakin paikkoja kuin laskutusta.
Kun menit nykyiseen työhösi, oliko sinulla usean vuoden kokemus toimistoalalta vai peräti paljon kokemusta juuri laskutustyöstä?
Ap
Olen ollut toimitusjohtajan assistenttina, toimistopäällikkönä - enkä silti osaisi laskuttaa. Kyllä se vaan on niin että mieluiten palkataan henkilö jolla paras työkokemus haussa olevaan tehtävään.
Asenne kohdalleen, jookos.
ja varmasti kestää aikansa oppia esim. laskuttajan työ. Pointti onkin se, että työnhaun vaatimukset ovat nykyään ihan älyttömiä välillä - ja jos on heti opintojen jälkeen tehnyt lapsen niinkuin minä, niin väkisinkin se työkokemus on jäänyt vähän vähäisemmälle. Olen kuitenkin opintojen ohessa ja kesäisin ollut ihan hyvillässäkin työpaikoissa toimistoissa. Puhun kolmea kieltä sujuvasti ja minulla on kaupallinen koulutus. Olen fiksu ja asiallinen ja hyvin sosiaalinen. Mielestäni opin asioita nopeasti. Silti en pääse edes haastatteluihin - tehtäviin, joihin mielestäni minulla on täydet edellytykset. Pitääkin varmaan alkaa katselemaan niitä kaupan kassan töitä - tosin eihän minulla niistäkään kokemusta ole. Missä vika?
Ap
Ja nykyiseen paikkaani pääsin, kun olin hetken aikaa ollut kilpailijalla laskutuksessa töissä, tosin en laskuttajana. Siihen maailmanaikaan kyllä pääsikin paremmin töihin kuin nyt.
t: 2,5
jos jollain olisi antaa vaikka neuvoja, mitä voisin tehdä parantaakseni mahdollisuuksiani päästä haastatteluun? Ap
t. laskuttaja, tradenomi