Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten narsistin aivot toimivat? Mietin kun he kaikki käyttäytyvät samantyylisesti. Ja miten he jaksavat keskittyä vain itseensä ja käytös on sellaista itseriittoista pönötystä mitä pitäisi ihailla?

Vierailija
13.06.2021 |

Eivätkö he tajua miten yksioikoisilta he vaikuttavat? Eikä se, että ei ihmiset ole heille kateellisia …

Jotenkin niin yksinkertaisia tapauksia.

Kommentit (113)

Vierailija
21/113 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsismia on mutta diagnosointia ei.

Siinä ongelma.

Vierailija
22/113 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasan pyrkyrisetämiehet. Naama on kuin taikinamöykky ja ruho kuin mätisäkki. Pahuus. Vaasan setämiehissä elää PAHUUS!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/113 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Olen siis perheestä jossa mahdollisesti narsismia.

Huomaan että käyttöäydyn tiettyjen ihmisten kanssa kuten tein kotona (selviytymiskeino).

Mutta olen tämän asian tiedostanut.

Nyt sitten vain raidan jättää nämä ihmiset ja keskityn omaan elämään.

Eipä heille taida auttaa mikään järkipuhe. Ovat omien käytösmallien ja kyvyttömyyden uhreja.

Ei säälitä.

Vierailija
24/113 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omituinen kysymys. Narsismihan nimenomaan kuvaa tietynlaisia ajatusmalleja, joten on hassua kysyä, miksi narsistit ajattelevat samalla tavalla. Vähän sama jos kysyttäisiin, miksi kaikki siniset kukat ovat sinisiä eikä yksikään sininen kukka ole punainen. No johtuisiko siitä, että sitten se ei ole enää sininen vaan punainen. :D 

Mutta mikä se ajatusmalli on? Aika pelottavaa, että jotkut vinksahtaneet ajattelevat samalla kaavalla automaattisesti. Varsinkin se narsistin kosto on järkyttävä. Hehän itsekin ovat oman ongelmansa - käytösmallia vankeja.

Miten niin, mikä se ajatusmalli on? No juuri se narsistinen ajatusmalli. Ja miten niin automaattisesti? En nyt ymmärrä, mitä tarkoitat tuolla automaattisuudella. Eihän ihmisessä oikein mitkään ajatusmallit synny automaattisesti paitsi jotkut alkukantaiset refleksit ja aistimukset. Opittuja asioitahan ne enimmäkseen ovat ja syntyvät monenlaisien skeemojen yhdistelmistä. Jossakin asiassa sitten skeemat rakentavat tietynlaisen persoonallisuuden ja kun tämä sama tapahtuu useamman ihmisen kohdalla, sitä on alettu kutsua yhteisellä nimellä. 

Vierailija
25/113 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Löytyi - kiitos.

Narcissistic Personality Disorder (NPD) is a personality disorder that involves a long-term pattern of abnormal behavior characterized by exaggerated feelings of self-importance, an excessive need for admiration, and a lack of understanding of others' feelings. Sadism is an additional factor observed in the most severe type of NPD, malignant narcissism.

Just tuo ”long-term pattern of abnormal behavior…

Siis oliko tarkoituksesi nyt kysyä, mitä narsistinen persoonallisuushäiriö tarkoittaa vai mistä se syntyy. Tuo lainauksesi vastaa ensimmäiseen kysymykseen. minä luulin, että kysyit jälkimmäistä. 

Vierailija
26/113 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä kysy av.lta vaan lue joku tieteellinen teos aiheesta jos haluat oikeasti tietää, etkä vain päivitellä jonkun narsistiksi luulemasi ihmisen toimintaa.

Tämä.

Sen sijaan että käytte tyhjänpäiväisiä mutukeskustelujanne niin istukaa alas ja lukekaa tietokirjoja.

Vierailija
27/113 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka normaali mies laittaa deitilleen viestiä: "Taidat olla minuun ihastunut?" - oli se sitten totta tai ei, mutta että lähestymistapa on tällainen?

Vierailija
28/113 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä kysy av.lta vaan lue joku tieteellinen teos aiheesta jos haluat oikeasti tietää, etkä vain päivitellä jonkun narsistiksi luulemasi ihmisen toimintaa.

Tämä.

Sen sijaan että käytte tyhjänpäiväisiä mutukeskustelujanne niin istukaa alas ja lukekaa tietokirjoja.

Aiheesta olisi ihan mukavaa kyllä keskustella, mutta vaikuttaisi siltä, että ap:ta ei niinkään kiinnosta ne faktat vaan näiden ihmisten taivastelu "miten he voivat, hehän ajattelevat väärin". 

Vierailija
29/113 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjalla on suuri menettämisen pelko ja epävarmuus. Sitä kompensoidaan suuruuskuvitelmilla ja -tarinoilla, toisten alas painamisella, kontrolloimalla, manipuloimalla ja alistamalla läheisiä. Heikko empatiakyky estää ymmärtämästä muiden näkökulmia ja tunteita. Maailma on vain mustavalkoinen kilpailun sotatanner. Hän kokee uhkaa joka puolelta hauraalle itsetunnolleen, mitä pitää sitten entistä kovemmin kompensoida pullistelulla ja muiden vähättelyllä, lannistamisella ja nujertamisella.

Vierailija
30/113 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä minäkin olen miettinyt. Normaalisti ihminen huomio muita ja ympäristöään, mutta narsisistin maailma pyörii vain siinä minä.minä-kuvassa. Joko kaikki ovat häntä vastaan tai sitten muiden pitäisi tehdä hänen pillin mukaan, mutta koskaan ei osata  ottaa muita huomioon tai mukaan omaan elämänpiiriin.

Muistan, kun joskus kotona asuessani olin kutsunut yhden kaverin kylään, niin vanhempi siihen, että ei tänne mahdu ja teutaroi kyläilystä, kuin se olisi kaatanu hönen maailmaan.

Eli narsisti ei osaa ottaa mukaan muita ihmisiä ja jos joku tulee lähelle häntä, hän käyttäytyy kuin olisi vain itse siinä maailmassa.

Nyt iäkkäänä vanhempi valittaa yksinäisyyttään. No kas kumma, kun ei kukaan ole saanut tulla kylään ja loputkin ajettu pois.

Itsellä kun käy vieraita, tulee viestiä, että no kiva.... minä täällä istun yksin.

Katkeruus.  Mutta ei ole minun vika, ei yrittänytkään koskaan luoda mitään suhteita kehenkään ja aina teilasi muuta haukkuen jotenkin tai kysellen piikikkäitä asioita. Ei sellaisen ihmisen kanssa kukaan halua olla tekemisissä.

Ihmiseltä katoaa myös sosiaalisest käytöstavat, jos ei tapaa ketään koskaan eikä ole mukana kenenkään asioissa. Sitten töksäytetään sellaisia, että jokos olet löytänyt miesystävän jne.

Minun kaverini vanhemmat eivät koskaan kysy tuollaisia. 

Mutta narsistin maailma pyörii omassa navassa.

Pöyristyttävintä oli, kun läheinen kuoli, niin vanhempi  nauroi pöydässä, että toivottavasti hän ei vielä lähde.  Jotenkin oksetti koko juttu.

Vierailija
31/113 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on heidän selviytymiskeinonsa sitä vastaan, että syvällä sisimmässään tuntevat olevansa heikkoja ja huonoja. Sitten pitää pursottaa päälle koristelua kaiken pjaskan päälle. Pyrkiä suorittamaan, olemaan "vahva", alistamaan ja voittamaan hinnalla millä hyvänsä. Muita jyräten. Rakentaa itsestään keinotekoista kuvaa ja luoda ympärilleen oma kupla, jossa on kuningas.

Mutta mikään ei auta. Sisäistä rauhaa ja aitoa onnellisuutta ei tule.

Vierailija
32/113 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti tekee sen mitä narsistin aivot käskevät narsistin tehdä. Jokainenhan elää omassa häkissään - hyvä hetki miettiä sitä mitä/missä omat sokeapisteet ovat, niitä takuuvarmasti on...

Vierailija
33/113 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne yhtään narsistia.

Olisiko kyse heidän aivojensa aiheuttamasta toiminnasta?

Ap. Sitä just mietin, että toimivatko aivot jotenkin automaattisesti samalla kaavalla? Oma ajattelu ja ulkopuolelta saatu tieto ei tunkeudu ajatusmaailmaan eikä aiheuta käytöksessä muutosta parempaan?

Toimiiko heidän aivot samalla tavalla?

Yleensä ajatteleva ihminen kyllä miettii ja pohtii asioita ja hakee tietoa, mutta narsisti nähtävästi ei.

Kyllähän hekin hakee ja pohtii tietoa, tulkitsevat vain eri tavalla. 

Mielikuvituskin pääsee mukaan.

Vierailija
34/113 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjalla on suuri menettämisen pelko ja epävarmuus. Sitä kompensoidaan suuruuskuvitelmilla ja -tarinoilla, toisten alas painamisella, kontrolloimalla, manipuloimalla ja alistamalla läheisiä. Heikko empatiakyky estää ymmärtämästä muiden näkökulmia ja tunteita. Maailma on vain mustavalkoinen kilpailun sotatanner. Hän kokee uhkaa joka puolelta hauraalle itsetunnolleen, mitä pitää sitten entistä kovemmin kompensoida pullistelulla ja muiden vähättelyllä, lannistamisella ja nujertamisella.

Tämä on osuva kuvaus. Narsismi on hyvin monimutkainen ilmiö, ja sitä on mahdotonta selittää kattavasti yhdessä viestissä. Yksinkertaisuudessaan asia on niin kuin lainaamassani viestissä kerrotaan.

Narsismi on selviytymis- ja kompensaatiokeino haurasta minää vastaan, ja sen syntyy yleensä lapsuuden kiintymyssuhdetraumasta. Narsismin pohjalla on epävakaa persoonallisuudenrakenne, joka on täynnä häpeää, tyhjyydentunnetta ja hylkäämisenpelkoa. Narsisti ei vaan ole kosketuksissa hauraaseen puoleensa, vaan on luonut sen suojaksi täydellisen valeminän.

Lapsuudessa narsisti ei ole tullut nähdyksi tai kuulluksi omana itsenään, ja persoonallisuuden kehitys vinoutuu tämän seurauksena. Koska turvaa ja tukea ei ole ollut saatavilla (tai sitä ok ehkä saanut ehdollisesti saavutusten kautta), lapsi suojautuu ajattelemalla olevansa niin täydellinen, ettei oikeastaan edes tarvitse muita. Syntyy ajatus "minä olen hyvä ja täydellinen ja muut pahoja ja epätäydellisiä". Kielteisiä piirteitä itsessä on vaikea hyväksyä, ja ne projisoidaan itsestä ulos muihin ihmisiin. Narsisti ei kykene myöntämään omaa tarvitsevuuttaan, koska silloin hänen täytyisi tunnustaa muissa olevan jotain niin hyvää, että hän on toisista riippuvainen.

Oikeasti narsisti on hyvin tarvitseva. Koko hänen persoonallisuutensa kasassa pysyminen on riippuvainen muiden ihailusta. Kritiikki ja hylkääminen aiheuttavat uhkaa narsistisen kuoren särkymiselle, mistä seuraa hyökkäävää käyttäytymistä. Koska narsisti on pohjimmiltaan epävarma, hän pyrkii kontrolloimaan ympäristöään ja muita ihmisiä. Silloin langat ovat hänen omissa käsissään.

Koska oma tarvitsevuus on täytynyt tukahduttaa, samalla kuolee paljolti myös muu tunne-elämä, mikä aiheuttaa voimakasta heikentymistä kyvyssä empatiaan.

Narsismin ydin on siis yritys välttää oman huonommuuden kokeminen. Joskus narsistisen kuori murtuu, ja kohdatessaan puutteellisuutensa narsistinen ihminen saattaa joutua niin syvän kauhun valtaan, että ennemmin tekee itsemurhan kuin kohtaa tilanteen. Narsismista on erilaisia muotoja, ja puhuin tässä lähinnä grandiositeetin sävyttämästä, paksunahkaisesta puolesta.

Vierailija
35/113 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti tekee sen mitä narsistin aivot käskevät narsistin tehdä. Jokainenhan elää omassa häkissään - hyvä hetki miettiä sitä mitä/missä omat sokeapisteet ovat, niitä takuuvarmasti on...

Joo mutta normaalit ihmiset pystyvät kokemaan empatiaa, asettumaan toisen asemaan, ymmärtämään erilaisia näkökulmia, joustamaan näkemyksissään, kohtelemaan muita tasaveroisesti ja arvostavasti. Normaali ihminen pystyy elämään ilman valtavaa vihaa sisällään ja ilman minä-ja muu maailma vastakkainasettelua. Normaalin ihmisen ei tarvitse jatkuvasti pönkittää egoaan ja hän ei paina muita alas itseään korostaakseen. Hän on aidosti kiinnostunut muista ihmisistä eikä keskity vain itseensä ja hyötyajatteluun. Normaali ihminen pystyy antamaan läheisilleen tilaa olla sellaisia kuin ovat ilman sairaalloista kontrollintarvetta ja nujertamisen tarvetta. Normaalin ihmisen vaikutuspiirissä ei sairastu kuten narsistin vaikutuspiirissä sairastuu. On hyvä henki, rento ja kevyt olla.

Vierailija
36/113 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Löytyi - kiitos.

Narcissistic Personality Disorder (NPD) is a personality disorder that involves a long-term pattern of abnormal behavior characterized by exaggerated feelings of self-importance, an excessive need for admiration, and a lack of understanding of others' feelings. Sadism is an additional factor observed in the most severe type of NPD, malignant narcissism.

Just tuo ”long-term pattern of abnormal behavior…

Kun narsisti saa kiusattua uhrinsa ja katsoo työnsä tulosta, voi nähdä sadistisen hyvän olon hänen kasvoillaan. Narsisti ei välitä muiden tunteista, ellei siitä ole hänelle hyötyä kun kiipii ylöspäin ja hakee hyötyä. 

Kuulin kun ystävänsä kertoi läheisen kuolemasta, niin narsisti alkoi kommentoida tyyliin, niin muakin joskus blaa blaa blaa, "minä minä minä minä" ja lähti hetken päästä toiseen suuntaan.

Vierailija
37/113 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se juuri että olisi koko ajan pitänyt ihailla häntä mutta itse ikinä ei sanallakaan kehunut toista osapuolta.

Lisäksi ei näe koskaan mitään vikaa itsessään, syy on aina toisessa osapuolessa, ei, vaikka olisi itse aikoinaan syyllistynyt vastapuolen rankkaan kiusaamiseen ja fyysiseen pahoinpitelyyn! Kerjää huomiota ja kehuja Suomessa, kehuu itseään tyyliin: olen tärkeässä, työssä, olen vaimo, olen äiti, ihan niinkuin muut naiset eivät olisi arjen sankareita!

Vierailija
38/113 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on osuva kuvaus. Narsismi on hyvin monimutkainen ilmiö, ja sitä on mahdotonta selittää kattavasti yhdessä viestissä. Yksinkertaisuudessaan asia on niin kuin lainaamassani viestissä kerrotaan.

Narsismi on selviytymis- ja kompensaatiokeino haurasta minää vastaan, ja sen syntyy yleensä lapsuuden kiintymyssuhdetraumasta. Narsismin pohjalla on epävakaa persoonallisuudenrakenne, joka on täynnä häpeää, tyhjyydentunnetta ja hylkäämisenpelkoa. Narsisti ei vaan ole kosketuksissa hauraaseen puoleensa, vaan on luonut sen suojaksi täydellisen valeminän.

Lapsuudessa narsisti ei ole tullut nähdyksi tai kuulluksi omana itsenään, ja persoonallisuuden kehitys vinoutuu tämän seurauksena. Koska turvaa ja tukea ei ole ollut saatavilla (tai sitä ok ehkä saanut ehdollisesti saavutusten kautta), lapsi suojautuu ajattelemalla olevansa niin täydellinen, ettei oikeastaan edes tarvitse muita. Syntyy ajatus "minä olen hyvä ja täydellinen ja muut pahoja ja epätäydellisiä". Kielteisiä piirteitä itsessä on vaikea hyväksyä, ja ne projisoidaan itsestä ulos muihin ihmisiin. Narsisti ei kykene myöntämään omaa tarvitsevuuttaan, koska silloin hänen täytyisi tunnustaa muissa olevan jotain niin hyvää, että hän on toisista riippuvainen.

Oikeasti narsisti on hyvin tarvitseva. Koko hänen persoonallisuutensa kasassa pysyminen on riippuvainen muiden ihailusta. Kritiikki ja hylkääminen aiheuttavat uhkaa narsistisen kuoren särkymiselle, mistä seuraa hyökkäävää käyttäytymistä. Koska narsisti on pohjimmiltaan epävarma, hän pyrkii kontrolloimaan ympäristöään ja muita ihmisiä. Silloin langat ovat hänen omissa käsissään.

Koska oma tarvitsevuus on täytynyt tukahduttaa, samalla kuolee paljolti myös muu tunne-elämä, mikä aiheuttaa voimakasta heikentymistä kyvyssä empatiaan.

Narsismin ydin on siis yritys välttää oman huonommuuden kokeminen. Joskus narsistisen kuori murtuu, ja kohdatessaan puutteellisuutensa narsistinen ihminen saattaa joutua niin syvän kauhun valtaan, että ennemmin tekee itsemurhan kuin kohtaa tilanteen. Narsismista on erilaisia muotoja, ja puhuin tässä lähinnä grandiositeetin sävyttämästä, paksunahkaisesta puolesta.

Loistava kuvaus siitä, mistä narsistinen käytös ja ajattelumali kumpuavat!

Vierailija
39/113 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa ihmetellyt. Kun olet ollut tekemisissä yhden dg. narsistin kanssa tiedät miten homma kulkee. Kiinnijäännin jälkeen defenssit päälle , kielto , uhriutuminen , painostus , raivarit ja kaiken huippuna mustamaalaus. Siis aikuisten oikeesti voiko nolompaa olla. Ovat kaksivuotiaan tasolla ja sen kyllä huomaa : D

Vierailija
40/113 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne yhtään narsistia.

Olisiko kyse heidän aivojensa aiheuttamasta toiminnasta?

Ap. Sitä just mietin, että toimivatko aivot jotenkin automaattisesti samalla kaavalla? Oma ajattelu ja ulkopuolelta saatu tieto ei tunkeudu ajatusmaailmaan eikä aiheuta käytöksessä muutosta parempaan?

Toimiiko heidän aivot samalla tavalla?

Yleensä ajatteleva ihminen kyllä miettii ja pohtii asioita ja hakee tietoa, mutta narsisti nähtävästi ei.

Tämänhetkisen käsityksen mukaan narsistinen persoonallisuushäiriö syntyy paljolti lapsuuden välttelevän ja ristiriitaisen dynamiikan myötävaikutuksesta, ja aikuisena ongelma on ns defenssit, ideoi ihminen ei pyst6 katsomaan mitä tekee, sanoo, edes ajattelee, ilman että häntä alkaa ahdistaa (tai raivostuttaa). Sitten kanavoidaan ulospäin.