En keksi itselleni ammattia. Mitä jos vaan ryhtyisin siivoojaksi olisko se huono?
En oikeasti keksi yhtään mitään mistä tykkäisin ja missä olisin hyvä. Siksi ainoa mikä tulee mieleen on siivoominen. Onko se oikeasti niin huono ammatti kuin mitä sanotaan? En jaksaisi olla enää työtön, en tule ikinä saamaan mm. asuntolainaa tai autolainaa.
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Mullla on se että mä en ala siivoamaan muiden roskia. Huumekauppiaaksi voin alkaaa jatehdä ihmiset onnelliseksi tai perustaaa ilotalon.
Muaa on niin paljo kyykytetty elämässsä etttä mulla on oikeus saaada hyvityystä ja otttaa se.
Vierailija kirjoitti:
Mene aikuislukioon ja hae kauppikseen, oikikseen, lääkikseen tai IT-alalle. Kaikki muu on ajanhukkaa.
Unohdit Aallon tutan! Suomen ykkönen palkoissa mitattuna.
https://www.ammattikoulut.fi/koulutushaku/puhdistusala
Tunsin aikoinaan nuoren aran tytön,ei vaan uskaltanut. Sitten sai sisua senverran että meni hotelliin huonesiivoojaksi.
Sieltä sai kipinää opiskella,sai itseluottamusta ja silleen. Huomasi että pärjäsi vaikka oli luullut itseään tosi huonoksi ja saamattomaksi.
Voisithan jatkaa alaa,ja perustaa kotipalvelun tms.
Unohda kaikki aiemmin mainitut, mene ennemmin NASA:lle astronautiksi. Vähempään ei kannata tyytyä.
Ei nykyään niin vaan "aleta" johonkin ammattiin tai työhön. Koulutus on oltava ja innostusta.
Tiktokissa on suomalainens siivoojaa, jolla on 3,1 miljoonaa seuraaja :) Sillä voi jo tienata.
Vierailija kirjoitti:
Tiktokissa on suomalainens siivoojaa, jolla on 3,1 miljoonaa seuraaja :) Sillä voi jo tienata.
Auri ei ole rivisiivooja, vaan palveluesimies. Ne videot on mainosta.
Itse työskentelin siivousalalla yhteensä 5 vuotta. Neljässä eri yrityksessä. Ei ole alan koulutusta.
Palaan varmaan siivoaksi ens vuonna ;)
Nyt kesällä moni siivousfirma hakee sijaisia, eikä koulutettuja laitoshuoltajia ole todellakaan siihen tapaan tarjolla, että voitaisiin vaatia koulutusta jokaiselta kesätuuraajalta. Joten jos ala kiinnostaa, hae jotain kesäsijaisuutta ja kokeile itse, miten työ sujuisi ja viihtyisitkö siinä.
Aika jännä, että kun puhutaan näistä ruohonjuuritason töistä niin kaikki on aina sanomassa että pitää kouluttautua lisää ja parempiin hommiin.
Joku voi ihan oikeasti tykätä siitä, että työ on sellaista, että näkee työnsä jäljen ja lisää ihmisten viihtyvyyttä.
Esim introvertille ja ujolle siivousala on Ok.
Sitten jos kouluttaudut ko alalle esim AMK:ssa niin pääsee esimieheksi, mutta pitää pärjätä ihmisten kanssa, hoitaa juoksevia asioita yms yms
Ala hyväksi ja koulutetuksi siivoijaksi ja saat valita työpaikkasi. Itselläni on yli 20€ tuntipalkka ja itsenäinen työ. Olen myös arvostettu työyhteisössä, jossa muut tekevät asiakastyötä yms. En alkaisi riistopalkalla tekemään alueita, joissa mitoitus on täysin pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Ala hyväksi ja koulutetuksi siivoijaksi ja saat valita työpaikkasi. Itselläni on yli 20€ tuntipalkka ja itsenäinen työ. Olen myös arvostettu työyhteisössä, jossa muut tekevät asiakastyötä yms. En alkaisi riistopalkalla tekemään alueita, joissa mitoitus on täysin pielessä.
Tiedän, että suurin osa siivouspaikoista on riistoa. Ja olen onnekas. Mutta olen aina ollut ylpeä siivoojan ammatista ja tehnyt kaikkeni joka työpaikassani. Ylpeä ja luotettava.
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä, että kun puhutaan näistä ruohonjuuritason töistä niin kaikki on aina sanomassa että pitää kouluttautua lisää ja parempiin hommiin.
Joku voi ihan oikeasti tykätä siitä, että työ on sellaista, että näkee työnsä jäljen ja lisää ihmisten viihtyvyyttä.
Esim introvertille ja ujolle siivousala on Ok.
Sitten jos kouluttaudut ko alalle esim AMK:ssa niin pääsee esimieheksi, mutta pitää pärjätä ihmisten kanssa, hoitaa juoksevia asioita yms yms
TEin keikkaa "siivoojana" lähinnä kantelin asioita osaavalle,olin kartturina ja muuta hanttihommaa. KErtoili hän sitten pari kauhutarinaa siivoojista jotka oikeasti olivat pilanneet esim rosterisen jääkaapin ovet,pilanneet induktiolieden jne. Hän siis kävi "hienoimmissa paikoissa ja mä kelpasin vaan imurinkantajaksi ja silleen,en "saanut" koskea siivousjuttuihin ollenkaan,KOSKA ei ollut ALAN koulutusta! Olin kesäsijaisena.
On siivouspaikkoja ja on siivouspaikkoja,toimistoissa pärjäsin,tyhjensin roskiksia ja jopa moppasin.
Eli saa siivousalallakin pyrkiä parempaan,ei kaikkiin paikkoihin pääse ilman koulutusta siivoamaan!
Usko pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullla on se että mä en ala siivoamaan muiden roskia. Huumekauppiaaksi voin alkaaa jatehdä ihmiset onnelliseksi tai perustaaa ilotalon.
Muaa on niin paljo kyykytetty elämässsä etttä mulla on oikeus saaada hyvityystä ja otttaa se.
Nytt mä ajattelen selkeästi liikaaa. Tarviiin viinaaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nytt mä ajattelen selkeästi liikaaa. Tarviiin viinaaa.
Laitoshoitoa sinä tarvitset ja AA-kerhoa.
Jostain syystä tällaisia ylläpitoaloja jatkuvasti jotenkin halveksitaan, just esimerkiksi siivousta. Ilman siivousta kuitenkin kaikki lähtisi hyvin nopeasti menemään vituralleen ihan joka paikassa.
On vanha loru joka menee jotenkin näin:
Ilman naulaa irtosi hevosenkenkä
Ilman kenkää hevonen ei jaksanut
Ilman hevosta ei viestintuoja päässyt perille
Ilman viestiä taistelu hävittiin
Kun hävittiin taistelu, menetettiin kuningaskunta
Kaikki tämä vain siksi että hevosenkengästä puuttui naula
Kaikenlaisia startuphemmoja kyllä ihaillaan, tyyppejä jotka useimmiten ainoastaan "kehittävät" (jonkun vanhan homman) laskutuksen puhelimen kautta, hajoittavat sen vanhan systeemin ja tuovat tilalle jonkun hevonkakkaisen orjaduunin.
Ja ihan kuka tahansa ei ole hyvä siivooja, tämä on myös yleinen harhaluulo että jokainen pystyy siihen. Ei pysty.
En tiedä miksi, mutta juuri siivousalaa pidetään jotenkin niin kamalana ja likaisena orjatyönä ja jos erehtyy vaikka kesätöihin siivoomaan, niin äidit ja tädit ja mummit suurin piirtein itkevät että mitä sinulle oikein tapahtui. Jopa työtoverit jotka siivonneet ikänsä sanovat että älä vaan missään nimessä tänne jää, nuori tyttö. Kai se voi olla ihan ok työ, mutta kukaan ei arvosta.
Kyllähän ammattitaidoton siivooja pahimmassa tapauksessa pistää pinnat pilalle. Nimimerkki kokemusta on. Siivousyritys ei perehdyttänyt töihin juuri ollenkaan. :(
Itse aikanaan olin raksojen loppusiivoojana ja rakennussiivoojana. Ei siellä ollut kenelläkään alan koulutusta. Siivousyritys oli ihan suoraan helvvetistä. Narsistinen omistaja/pomo, palkat aina(!) väärin maksettu, töitä teettettiin ihan liiikaa yms. mikään ei toiminut siinä yrityksessä....
Terveiset Jyväskylästä ;)
Ei ole mitään järkeä hakeutua mennä työhön johon ei ole mitään kiinnostusta. Ala nyt miettimään mitä asioita tykkäät tehdä ja minkälaisia taitoja sinulta löytyy ja sen perusteella alat miettimään ammattia. Jos tykkäät siivouksesta niin silloin toki tietysti aivan mainio ammatti sinulle.
Ei siivoojaksi vain ryhdytä. Ammattitaito pitää olla. Ihan hyvä ammatti mun mielestä.