Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vierashaittalajit kuten KURTTURUUSUN ja LUPIINI torjunta, mihin ilmoitetaan esiintymistä?

Vierailija
12.06.2021 |

Otsikossa kysymys.
Perhetuttujen pihalla kasvaa vierasta lajia jota eivät aiokaan poistaa. Minne minun pitää tästä ilmoittaa?
Ja kysymys myös miksi aloitukseni poistettiin? Juuri oli juttua ylellä
https://yle.fi/uutiset/3-11946108
Luulisi että tästä saa kysyä ja keskustella?

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lupiinia on ollut näkyvissä iät ja ajat, kuten joku totesikin jo. Jos se leviäisi tukahduttaen kaiken muun niittykukkaiston, niin miten se ei jo ole sitä tehnyt? En oikeasti ole ikinä nähnyt lupiinia muualla, kuin pölyisissä maantieojissa tai eritasoliittymien välisillä NURMIalueilla, joille nyt ei lemmikkejä tai puna-ailakkeja saisi muutenkaan leviämään. Niittykukat on eri paikoissa, ja niitä paikkoja on todella paljon. Kun joku hokee, että lupiini tukahduttaa, niin muut yhtyvät tyhminä kuoroon. Lammasmaista suoraan sanoen.

Se että toteaa faktan, ei ole mitään ihmeen lammasmaisuutta, se on älykkyyttä. Sen sijaan se joka ei ymmärrä että faktan toteaja toetaa vain faktan, vaan pitää sitä jonain lammasmaisuutena on itse tyhmä.

Vierailija
62/67 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pois vain kaikki vieraslajit jotka on todettu haitallisiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän monen monta paikkaa, missä niitä kasvaa, mutta minä en vasikoi. Lupiini on kaunis kukka ja juuri nyt se kukkii hyvässä sovussa niittykukkien kanssa.

Teet niin kuin haluat. Minä sen sijaan ilmoitan havannoistani kyllä, oli sitten perhetuttu tai ei. Se on kaikkien etu. 

AP

Tietenkin minä teen niin kuin haluan. En minä siihen lupaa tarvitse.

Voisitko valaista tuota "kaikkien etu" - asiaa? Minä koen lupiinin kauniina ja minun etuni on sen säilyttäminen ja minä teen sen omalla tontillani. Ja hyvin se näyttää kukkivan lähes kaikilla tonteilla.

Mutta onhan se huvittavaa, kun jotkut ihmiset kuvittelevat lupiinin hävittämisen onnistuvan. Sitä on nimittäin joka paikassa, paljon. Ja omakotitonteilta sitä ei saa hävittää, eli se leviää taas, kun tuo satavuotinen raivaus on valmis (eli ei koskaan).

Lupiini on sen parisataa vuotta ollut täällä. Eikö sillä vihdoin voisi olla oikeus elää rauhassa, osana luontoa? Meillä on paljon nuorempia vieraslajeja, jotka saavat olla rauhassa.

Kaikenlaisia idioottimaisuuksia tehdään, mutta tämä lupiiniviha/tuhoamisyritys menee jo yli äyräitten.

Lupiini syrjäyttää helposti muut ja lupiinista ei ole hyötyä hyönteisille. Hyönteiset häviää alueilta ,missä lupiini kasvaa. Siltikin vaikka siellä kasvaa vähän muita seassa. Lupiini siis tappaa hyönteiset nälkään.

Vierailija
64/67 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää syyttää menneitä polvia, jotka ovat puutarhainnostuksissaan ja tietämättömyyttään istuttaneet pihoihin ja penkkeihin käsistälähteviä lajeja. Niitä nyt sitten pitäisi suitsia, kun vahinko on jo pitkälle tapahtunut. Vanhoissa pihapiireissä, taloissa, on kasvamassa monenmoista. Monia muitakin, kuin mitä yllä on mainittu. Kurtturuusu ei ole lainkaan se pahin. On jättipalsamia, autiotalojen pihoissa ja pitkin, pihlaja-angervoa yms. Ei ole ennen vanhaan ymmärretty mitä nämä kasvit tekevät.

Kurtturuusua ei tuhoa mikään. Vaimoni teki monta vuotta työtä sen hävittämisessä. Kaivaminen, myrkyt, mikään ei toimi. Jos maahan jää pätkä juurta, se ilmestyy taas ja sinne maahan jää, aina. Sitkeä pirulainen, helpompaa on sopeutua siihen.

Sinä pystyt sopeutumaan tontillasi siihen, mutta miten rannat pystyy sopeutumaan?

Vierailija
65/67 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupiini on syrjäyttänyt päivänkakkarat ja kissankellot. Se myös on tappanut perhoset , kovakuoriaiset ja kimalaiset. Lupiini on myrkyllinen monille hyönteisille.

Vierailija
66/67 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko maansiirtoyrittäjällä mitään vastuuta, kun tuo ihmisten pihoihin vieraslajikkeella saastunutta soraa? Meille tehtiin pari vuotta sitten piharemontti ja otettiin uutta pintaa ja seuraavana vuonna alkoi jättipalsami kukkimaan. Sama käynyt oletettavasti monelle muullekin, mutta tämä on niin viheliäinen ongelma, että moni on ymmärrettävästi hiljaa tästä asiasta.

Viimeisimmän todistusaineiston sain, kun sama yrittäjä ajoi alkukesästä soraa läheiselle yksityistielle ja nyt siinä kohtaa tienvieruksia koristaa jättipalsami, eli valmiita juurakoita täytynyt olla soran seassa.

Tiedän, mistä soranottopaikalta meidän pihan sorat on tuotu ja sen alueen täytyy olla täynnä jättipalsamia. Voinko ilmoittaa ympäristöviranomaiselle, että menis katsomaan tilanteen? Käyttökieltoonhan tuollainen hiekkakuoppa täytyisi laittaa.

Vierailija
67/67 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lupiinit eivät kuulu Suomen luontoon, Pohjois- Amerikasta levinneet. Puutarhoissa ok, tienvarsille ja niityille levinneinä ei liiaksi. Ne vievät elintilan kotiperäisiltä niittykukilta. Hyönteiset eivät viihdy niissä.

Oikaistaan tätä, ei ole ok puurarhassa tämä lupiini. Leviää tuulen ja lintujen mukana.

On olemassa erikseen ne puutarhalupiinilajit jotka eivät ole herkästi leviäviä haittalajeja. Jos tykkää lupiineista, kannattaa hommata niitä ja hävittää tämä haittalaji.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi