Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vierashaittalajit kuten KURTTURUUSUN ja LUPIINI torjunta, mihin ilmoitetaan esiintymistä?

Vierailija
12.06.2021 |

Otsikossa kysymys.
Perhetuttujen pihalla kasvaa vierasta lajia jota eivät aiokaan poistaa. Minne minun pitää tästä ilmoittaa?
Ja kysymys myös miksi aloitukseni poistettiin? Juuri oli juttua ylellä
https://yle.fi/uutiset/3-11946108
Luulisi että tästä saa kysyä ja keskustella?

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mä niin tykkään lupiineista. Harmi et ne pitää hävittää.

Vierailija
2/67 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mä niin tykkään lupiineista. Harmi et ne pitää hävittää.

Ne on kyllä nättejä!

Mutta viime vuonna ajeltiin pienempiä teitä keksisuomeen päin, ja huomasimme että teiden vierustoilla kasvoi oikeastaan vain ja ainoastaa sinisiä punaisi ja valkoisia lupiineja. Kaunishan se kukkameri on, mutta meillä päin edelleen kukkii teiden varsilla niittykukat, jotka häviävät lupiinin levitessä. Hyönteiset eivät myöskään hyödy samaan aikaan kukkivasta lupiinista samalla tavalla kuin eri aikoihin kukkivista niittykasveista, jolloin ruokaa riittää koko kesän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän monen monta paikkaa, missä niitä kasvaa, mutta minä en vasikoi. Lupiini on kaunis kukka ja juuri nyt se kukkii hyvässä sovussa niittykukkien kanssa.

Vierailija
4/67 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän monen monta paikkaa, missä niitä kasvaa, mutta minä en vasikoi. Lupiini on kaunis kukka ja juuri nyt se kukkii hyvässä sovussa niittykukkien kanssa.

Teet niin kuin haluat. Minä sen sijaan ilmoitan havannoistani kyllä, oli sitten perhetuttu tai ei. Se on kaikkien etu. 

AP

Vierailija
5/67 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vain, ilmoita vapaasti. Jos virkamiehillä on aikaa kytätä ihmisten rajattuja ja hoidettuja pihaistutuksia, niin heillä on varmasti aikaa myös hoitaa kitkentä. Meiltä löytyy lapioita kyllä. Sanovat, että kiulukoiden siemenistä leviää lintujen mukana nämä ruusut. Hmm... eikös meidän tilan alueella pitäisi tämän mukaan ajatellen olla lukuisia pieniä alkuja kyseisestä kasvista? Vaan eipä näy. Kai ne linnut meidänkin maille ulostaa, eikä vain merenrannoille? Ruusut on rajattu, toiselta puolen kulkee tie, toisella puolen ajettu nurmi. Ei ongelmaa. Sen sijaan jättipalsami se vasta karmea vieraslaji on. Valtaa pellot ja metsät, kasvaa missä vain. Alkaa kasvaa kohta ranteenvahvuista kasvustoa, ja lähtee alkuun pienestäkin maahan pudonneesta pätkästä. Sitä pitäisi torjua ennen kaikkea.

Vierailija
6/67 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene seuraavan kerran roundupin kanssa kylään. Tosin elykeskuksen ja kuntien pitäisi ne ensin hävittää pientareilta. Ihmisten kasvustojen kyttääminen on vitsi niiden rinnalla.

Vierailija
7/67 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa paikkakunnan kunnan/kaupungin sivuilta vieraslajien torjunta. Sieltä yleensä löytyy yhteystiedot. Yhden jättiputkiesiintymän kohdalla tein niin, että soitin ko. kunnan vaihteeseen ja pyysin yhdistämään oikealle ihmiselle. Neljäs tai viides sitten oli oikea...

Vierailija
8/67 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnalle kait.

Vierailija
9/67 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä vain, ilmoita vapaasti. Jos virkamiehillä on aikaa kytätä ihmisten rajattuja ja hoidettuja pihaistutuksia, niin heillä on varmasti aikaa myös hoitaa kitkentä. Meiltä löytyy lapioita kyllä. Sanovat, että kiulukoiden siemenistä leviää lintujen mukana nämä ruusut. Hmm... eikös meidän tilan alueella pitäisi tämän mukaan ajatellen olla lukuisia pieniä alkuja kyseisestä kasvista? Vaan eipä näy. Kai ne linnut meidänkin maille ulostaa, eikä vain merenrannoille? Ruusut on rajattu, toiselta puolen kulkee tie, toisella puolen ajettu nurmi. Ei ongelmaa. Sen sijaan jättipalsami se vasta karmea vieraslaji on. Valtaa pellot ja metsät, kasvaa missä vain. Alkaa kasvaa kohta ranteenvahvuista kasvustoa, ja lähtee alkuun pienestäkin maahan pudonneesta pätkästä. Sitä pitäisi torjua ennen kaikkea.

Kyseessä ei tuttavaperheen kohhdalla olekaan kurtturuusu vaan toinen vierashaittalaji.

Jättipalsami leviää meidänkin lähellä olevalla rauhoitetulla saarialueella. Kamalan näköistä. Olen ilmoittanut siitä jo vuosia sitten, mutta en yhtään muista minne.

Samalla tavalla se kävi jättipalsaminkin kanssa, eli ensin oteettii puutarhoihin, ja sieltä se sitten levisi pitkin metsiä. Lupiini tulee jo kovaa vauhtia perässä.

Ihmiselle ei ole iso tehtävä poistaa kielletty kasvi omalta pihalta. Ei voivaatia että yhteiskunta tulee poistamaan, kun sen itse sinne on kasvattanut. 

AP

Vierailija
10/67 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupiinit on niin levittyneet kaikkialle, että aika valtava homma olis yrittää hävittää ne kaikki.

Vierailija
11/67 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnan ympäristövalvontaan

Vierailija
12/67 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene seuraavan kerran roundupin kanssa kylään. Tosin elykeskuksen ja kuntien pitäisi ne ensin hävittää pientareilta. Ihmisten kasvustojen kyttääminen on vitsi niiden rinnalla.

Kyllä torjuntaa voi ja pitääkin tehdä samaan aikaan, eikä niin että ensin jonkun toisen pitää tehdä jotain, että sinä viitsisit.

Vierailija
13/67 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiin uusi kevyen liikenteen väylä ja ajettiin pientareille "uudet" mullat ja tasoiteltiin kauniisti. Pientareet alkoivat kasvaa lupiineita. Ihan elykeskuksen toimesta.

Vierailija
14/67 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin on jättiputki. Voi viedä näön jos nestettä joutuu silmiin.

Vierailija
15/67 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roundup ei taida auttaa, päinvastoin.

Vierailija
16/67 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ilmoita tuonne: vieraslajit.fi

Vierailija
17/67 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näin noita Pitskussa. Sillan luona. Mihin ilmoitan?

Vierailija
18/67 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää syyttää menneitä polvia, jotka ovat puutarhainnostuksissaan ja tietämättömyyttään istuttaneet pihoihin ja penkkeihin käsistälähteviä lajeja. Niitä nyt sitten pitäisi suitsia, kun vahinko on jo pitkälle tapahtunut. Vanhoissa pihapiireissä, taloissa, on kasvamassa monenmoista. Monia muitakin, kuin mitä yllä on mainittu. Kurtturuusu ei ole lainkaan se pahin. On jättipalsamia, autiotalojen pihoissa ja pitkin, pihlaja-angervoa yms. Ei ole ennen vanhaan ymmärretty mitä nämä kasvit tekevät.

Vierailija
19/67 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
20/67 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, on meillä kyllä tässä maassa ihan oikeitakin ongelmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi