Olen suunnitellut vuoden jokaisen saikkupäivän jo vuodia
Työni on henkisesti ja fyysisesti raskasta ja siitä maksetaan niin vähän koulutusvastimuksiin nähden, että siihen ei saada tekijöitä. Krooninen pula on koko maassa.
Minä jaksan sillä tavalla, että käytän hyödyksi kaikki tai lähes kaikki sairaspäivät, jotka kela mahdollistaa. Suunnittelen kalenterivuoden alussa optimasliset sairastumisajankohdat ja syyt sairastumiselle. Esim flunssakautena olen herkästi pois töistä muutaman viikon. Tietenkin niin, että sairausloma ei yletä viikonlopun yli. Minulla on muutama oikea ja muutama keksitty diagnoosi, joiden varjolla saan sairauslomaa milloin haluan. Myös lapset sairastavat ahkerasti, aina sopivissa väleissä.
Sitten toisinaan olen töissä putkeen jopa 3-4 kk, ilman saikkuja ja pitelen kertyneitä lomia pois. Tämä vaatii tietysti tarkkaa suunnittelua, kaikki täytyy olla mietittynä tarkkaan etukäteen, niin ei tule epäselvyyksiä.
Muita, jotka tunnustavat kikkailevansa saikkupäivillä?
Kommentit (15)
Meillä päiväkodissa ainakin on kirjoittamaton sääntö että noin toimitaan. Kun työkaveri ilmoittaa että on migreenissä/vatsataudissa tms, kaikki tietävät että paskapuhetta, mutta kaikki esittävät empaattista ja toivottavat paranemisia.
Hienoa on kun ryhmässä oikeasti kiertää joku pöpö. Silloin on vain otettava pari päivää vapaata ihan senkin vuoksi, että ei saisi oikeasti tartuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä!
Kyllä kannattaa käyttää sairaspäivät viisaasti. Ei niitä kannata työnantajalle jättää.
Itse kun kuulin irtisanomisesta, jäin samantien saikulle, ja käytin varastossa olleet n. 30 palkallista saikkupäivää pois. Lopun ajan 4 kk irtisanomisajasta kikkailin siten, että tarvitsi käydä vain 3 päivää töissä tuona aikana. Kela maksoi viimeiset 3 viikkoa. Otin p askafirmasta kaiken irti mitä sain tuossa vaiheessa.
Täytyykin katsoa kalenterista loppuvuoden saikut.
Minulla on vain 16 späivää kertynyt tänä vuonna ja lomatkin pitämättä. Ehdinköhän kaiken??
Saikkupäivää?
Varastossa olevaa saikkua?
WTF?
Ei ihme, että on huonot liksat kun vapaita noin paljon pidetään.
Mistä ihmeen ”varastossa olevista saikkupäivistä” te oikein puhutte? Tes määrää että montako päivää työnantaja maksaa saikkupalkkaa, ja sen jälkeen siirtyy Kelan sairauspäivärahalle. Jos palaa töihin ja sairastuu uudestaan, niin työnantajan maksuvelvollisuus alkaa uudestaan, kunhan sairauden uusiutumisen välissä on yli 30 päivää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä päiväkodissa ainakin on kirjoittamaton sääntö että noin toimitaan. Kun työkaveri ilmoittaa että on migreenissä/vatsataudissa tms, kaikki tietävät että paskapuhetta, mutta kaikki esittävät empaattista ja toivottavat paranemisia.
Hienoa on kun ryhmässä oikeasti kiertää joku pöpö. Silloin on vain otettava pari päivää vapaata ihan senkin vuoksi, että ei saisi oikeasti tartuntaa.
Onks nää niitä samoja, jotka pyytää lisää liksaa?😂
Saikkukorvaukset puoliksi, niin kummasti olisi terveempää porukkaa töissä!
Missä töissä on noin ankeaa? Mummojen hoivakodissako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa on kun ryhmässä oikeasti kiertää joku pöpö. Silloin on vain otettava pari päivää vapaata ihan senkin vuoksi, että ei saisi oikeasti tartuntaa.Onks nää niitä samoja, jotka pyytää lisää liksaa?😂
On. Ollaan pyydetty lisää liksaa jo 10 vuotta, sitä saamatta. Nyt sitten emme enää pyydä vaan otamme omamme pois.
Sellasta se on suorittavan työn tekijöillä.
En pystyisi samaan. En ole ikinä ollut saikulla ilman syytä 20 työvuoden aikana. Onneksi olen saanut olla terve eikä oikeita saikkupäiviäkään ole tarvinnut pitää, keskimäärin 1-2 päivää vuodessa. Lapsetkin sairastivat vain vähän pienenä ja jaettiin puolison kanssa puoliksi poissaolot.
Puolisollani on tiimissä ”saikuttaja” ja harmittelee että kuntapuolella on hankalaa päästä eroon tällaisista. Yrityksissä helpommin saa siistittyä rivit.
Kaupungin ja valtion hommissa saikut on suunniteltu jo 50 vuotta.
Täällä!
Kyllä kannattaa käyttää sairaspäivät viisaasti. Ei niitä kannata työnantajalle jättää.