Miksi uusi työntekijämme ei halua tulla syömään tai kahvitauolle meidän muiden kanssa?
Syö aina yksin toisessa huoneessa, vaikka on sanottu, että ei ole pakko siellä syödä vaan voi tulla meidän muiden kanssa toiseen tilaan.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
jos se olisi enemmän "sosiaalisesti hyväksyttävää", viettäisin kaikki tauot yksikseni. oon introvertti enkä jaksaisi porista small talkia ihmisten kanssa, jotka eivät ole mulle edes läheisiä
Voit puhua mistä kaupungista haluat. Ei tarvitse aina puhua Porista vaikka onhan tämä hyvä kaupunki asua,
Tauko on omaa aikaa ja sen saa viettää miten haluaa. Itse TODELLA paljon kaipaan rauhallista hetkeä itsekseni kesken työpäivän, en kerta kaikkiaan jaksa pulista. Tykkään vaikka lukaista päivän uutiset sillä aikaa ja syödä samalla lounaan. Tällä tavoin "palaudun" ja saan energiaa iltapäivään. Ne kerrat kun on pitänyt jaksaa sosialiseerata ovat pilanneet koko tauon.
Uutena ihmisenä haluaa hetken omaa rauhaa. Ei tarvitse kokoajan osoittaa sosiaalisuuttaan mitä kahvihuoneessakin vaaditaan. Ehkä yksinollessa saa voimia kerättyä loppuaikaa varten. Minusta ei epäkohteliasta. Kukin tavallaan.
Itse opin edellisessä työpaikassa, että korona-aikana ruokiksella on vain 1 ihminen kerrallaan per huone syömässä. Tästä muistuteltiin jatkuvasti.
Järkytyin uudessa työpaikassa, kun siellä on ruokiksella paljon porukkaa per pieni tila.
Nyt annatte hänen syödä ja juoda kahvinsa ihan siellä missä hän itse haluaa, se ei ole velvoite istua saman pöydän äärellä ja jos tästä tulee joku syrjimis tai kiusaamisjuttu, vannon, että puutun peliin. Hänellä on täysi oikeus viettää taukonsa miten itse parhaaksi katsoo, vaikka ulkona. Se ei kuulu teidän ruodittavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tauko on omaa aikaa ja sen saa viettää miten haluaa. Itse TODELLA paljon kaipaan rauhallista hetkeä itsekseni kesken työpäivän, en kerta kaikkiaan jaksa pulista. Tykkään vaikka lukaista päivän uutiset sillä aikaa ja syödä samalla lounaan. Tällä tavoin "palaudun" ja saan energiaa iltapäivään. Ne kerrat kun on pitänyt jaksaa sosialiseerata ovat pilanneet koko tauon.
Jotkut puhuu tauollakin työasioista ja työtehtävistä. Ei tunnu tauolta ollenkaan.
Syistä voi olla monia, ihmiset ovat erilaisia. Ei tuossa mitään ihmettelemistä tai tikusta tarvitse tehdä asiaa, hän viettää ruokataukonsa miten viettää, Osa haluaa omaa rauhaa ruokatauolla eikä mennä sopulilauamana tai seurustella työkavereidensa kanssa.
Ujo? Epävarma? Haluaa hengähdystauon itsekseen. Kuitenkin hyvä työntekijä. Voin samaistua.
Minäkin "eriydyin", perehdyttäjä ei kertonut kahvihuoneen henkilö(korona)kiintiöstä.
Erittäin kettumaisella äänensävyllä ja sanavalinnoilla eräs vakkari teki selväksi, etten ollut tervetullut. En mennyt toiseen kertaan.
Nautin lounastauosta varastossa "omassa sopessani" ilman kälättäviä räkänaurajia.
Tässä tapauksessa kuitenkin siis syö samaan aikaan kuin muut, mutta eri paikassa? Muuten voisi olla sekin, että on erilainen ateriarytmi eikä ole samaan aikaan nälkä kuin muilla. Ärsyttävää, jos päivästä toiseen joutuu sosiaalisten syiden takia syömään itselleen huonoon aikaan.
Me muut vs. "se yks". Kysymyksestä herää jo se mielikuva, että menette iholle ja alatte tentata uutta tulijaa henkilökohtaisuuksiin menevillä tungettelevilla konekiväärikysymyksillä. En minäkään tulisi.
Haluun itse viettää taukoni reilujen ihmisten kanssa. En jaksa yhtään pakollisen kommunikoinnin lisäksi kuunnella tauoilla jatkuvaa muiden arvostelua, kaksimielisiä vitsejä, kuunnella typeriä juoruja sijaisista ym. Onneksi ei tarvii enää.
Kun olen ollut uutena jossain ja paikassa on ollut vain yksi taukotila, jossa kaikki syö, niin kummasti siellä löpisevät kaverit vain keskenään ja olen saanut monestikin tuntea itseni ulkopuoliseksi. Vaikka töitä tehdessä löpistään, niin ei se vapaa jutustelu sitten luonnistukaan moniltakaan. Ja jos ei edes koskaan kysytä tuleeko muiden kanssa syömään, niin on aika vaikeaa vaan liittyä mukaan.
Minä syön aina yksin. En jaksa sitä kälätystä ja juoruilua.
En ole ikinä ymmärtänyt sitä, että pitää pitkänä letkana mennä yhdessä syömään ja väkisin istua yhteiseen pöytään. Ei siinä kuitenkaan puhuta kuin viereisten tyyppien kanssa. Silti kaikki pitää saada samaan kasaan väkisin. Onko tämä joku jäänne koulusta, armeijasta vai mitä ihmettä?
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt sitä, että pitää pitkänä letkana mennä yhdessä syömään ja väkisin istua yhteiseen pöytään. Ei siinä kuitenkaan puhuta kuin viereisten tyyppien kanssa. Silti kaikki pitää saada samaan kasaan väkisin. Onko tämä joku jäänne koulusta, armeijasta vai mitä ihmettä?
Voisikohan olla opittu sosiaalinen taito?
Onhan sitä kautta aikain kotonakin syöty samanaikaisesti, kun ruokaillaan tai sitten ollaan ilman ruokaa, jos ei ole ajallaan syömassä.
Historian saatoista opittu tapa.
Miksi ihmeessä pitäisi tulla teidän kanssa syömään ? Antaakaa sen ihmisen olla rauhassa.