Paras romaanin alku?
Millainen ensimmäinen lause on paras romaanissa? Mikä on paras minkä olet lukenut?
Kommentit (22)
Mustiin puettu mies vaelsi erämaassa, ja revolverimies seurasi häntä
Nainen huusi tuskissaan tuvan perällä, itse yritin peittää sielua vavahduttavat äänet peitonreuhkalla, mutta sen hiutunut kudos ei pystynyt peittämään raakalaismaisia huutoja ulkopuolelle. Näin alkoi yksi Utrion kirjoista, heti jäin koukkuun.
Tykkään siitä että ensimmäisessä lauseessa mennään suoraan asiaan ja ilmaistaan jotain tarinan keskeisestä jännitteestä, esim.
"Mary Fisher asuu Korkeassa tornissa meren rannalla: hän kirjoittaa paljon rakkauden olemuksesta. Hän valehtelee." (Fay Weldon: Naispaholaisen elämä ja rakkaudet)
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Tämä on edelleen yksi parhaista: "Lumi alkoi sulaa vuorilla ja Bunny oli ollut kuolleena monta viikkoa ennen kuin aloimme ymmärtää tilanteemme vakavuuden.".
Lupaa paljon ja kirja myös lunasti lupaukset.
Niin kuin hyvin tiedetään, on Jumala kaikkivaltias, kaikkitietävä ja kaukaa viisas.
Vierailija kirjoitti:
Oli synkkä ja myrskyinen yö..
Tätä tulin minäkim ehdottamaan.
Jari Tervon kirja, en muista mikä, alkaa tyyliin: Minä kuolin toukokuun 1. päivä.
Tehokas ja kysymyksiä herättävä.
Alussa olivat suo, kuokka - ja Jussi
Vierailija kirjoitti:
Mustiin puettu mies vaelsi erämaassa, ja revolverimies seurasi häntä
Onko tää Kingin Musta torni-sarjasta? Aika tylsä alku.
Tämä nyt ei ole romaanin alku, mutta mieleenpainuvin aloituslause on ollut Peter Padfieldin kirjoittamassa Rudolf Hessin elämäkerrassa.
"Hess loved Hitler."
" Jos on nähnyt , kuinka maisema muuttuu, kun näköpiiriin tulee vene, ei mitenkään voi ajatella ettei ettei yksittäisen ihmisen elämällä ole merkitystä. "
tämä on yhdestä lempikirjastani, Ulla-Lena Lundbergin Jää
Far out in the uncharted backwaters of the unfashionable end of the western spiral arm of the Galaxy lies a small, unregarded yellow sun.
- Douglas Adams - Hitchhikers guide to the galaxy
Jos vielä syyskuussa olen Asserin kanssa, tapan itseni.
(Riikka Ala-Harja, Reikä)
It was the day my grandmother exploded.
- Iain Banks, The Crow road