Haaveilen kaksosista - onko vinkkejä?
Hei, haaveilen kaksosista, ja tulipa mieleeni kysyä täältä, tietääkö kukaan mitään keinoja / uskomuksia, millä todennäköisyys kaksosiin kasvaisi? Ihan kansantarustotkin kelpaavat... :-) Äidin puoleisessa suvussa kyllä kaksosia löytyy, joten toivoa ymmärtääkseni on, vai?
L
Kommentit (25)
Heti alkuun anteeksi negatiivinen mielipiteeni, mutta kysyn silti suoraan. Miksi ihmeessä haluat saada kaksoset? Itse en kyllä kenellekään monikkoraskautta toivo, ja minua raskausaikana suunnattomasti loukkasi jos joku sanoi aina halunneensa kaksoset.
Monikko raskauksissa on kuitenkin aina suuri riski. Monet raskaudet päättyvät ennen aikojaan, eli lapset syntyvät paljon ennen laskettua aikaa. Tietysti suurin osa raskauksista päättyy niin kuin kuuluukin ja yksösraskauksissakin riskejä ja ongelmia voi tulla. Kahden vauvan hoitaminenkaan ei todellakaan ole mitään lasten leikkiä, vaikka lapset olisivatkin hyviä syömään ja nukkumaan. Kukaan ei voi sitä ennalta tietää ja miettiä kannattaa todella syy, miksi ne kaksoset haluaa.
Tuplamamma81 omista tuplistaan ja yksösestä onnellinen mamma, mutta toivottavasti tulee tästä eteen päin vauvoja vain yksi kerrallaan.
PS. Jos joku tästä pahoitti mielensä se ei ollut tarkoitukseni, vaan minun mieli piteeni. Jättäkää siinä tapauksessa vastaukseni omaan arvoonsa. Iloista ja lämmintä alkanutta syksyä kaikille!
Kiitollinen olen vauvoistani, enkä toista olisi pois toivonut huononakaan hetkenä. Silti ihmettelen, että miksi ihmiset ilmoittaa toivovansa kaksosia?
Kaksosraskauteni edetessä kuulin usein näitä kommentteja, ja ne vain huvitti. Raskauden edetessä ja ongelmien tullessa ei enää huvittanut. Ja viimeistään sairaalassa maatessa kommenttien sanojat tuntuivat typeriltä ja ajattelemattomilta ihmisiltä! Nämä tunteet johtui siitä, että olo ei ollut edes siedettävä ja hätäsektion uhka leijui yllä jatkuvasti.
Vauvojen syntymän jälkeen olenkin aina kysynyt kaksosien toivojilta suoraan, että miksi ihmeessä. Vastaukset ovat olleet luokkaa: " Olis niin kiva pukea ne sit samoihin vaatteisiin" . Just. Että toivottavasti kaksosia toivovat henkilöt miettisivät parempia perusteluita toiveeelleen! Ettei arki tulisi liian karuna yllätyksenä.
Vinkkejä en osaa antaa. Minä kun en täytä yhtään näistä jo tässäkin ketjusta mainituista kaksosäidin ominaisuuksista.
Olin varautunutkin siihen, että kysymykseni ehkä otetaan vähän turhan vakavasti... Silti mielenkiintoista kuulla, että kaksosten odottajat ovat kokeneet jopa loukkaavana muiden ihastelun - kuten kerroinkin, omassa suvussani kaksosraskauksia on jonkin verran, ja niihin on kyllä aina suhtauduttu innostuneesti ja riemastuneesti, äidit myös, joten tämä oli minulle aivan uutta.
Olisin kyllä silti tosi kiinnostunut kuulemaan, jos joku tietää jotain uskomuksia tai kikkoja, ja siis kuten sanoin aivan päättömätkin jutut kiinnostaa, mutta ilmeisesti tämä oli väärä foorumi asiasta kysymiseen... :-)
Niin, ja kyllä mulle yksönenkin kelpaisi ihan yhtä hyvin :-)
L
clomifenia syoneen tiedetaan kaksoisraskauden ' riskin' lisaantyvan ainakin 50/50
Ylläolevien viestien pointti oli kai lähinnä se että kaksosraskaus on aina riskiraskaus mikä tarkoittaa että on kyse viattomien vauvojen taistelusta elämästä ja kuolemasta. Kuka toivoisi semmosta uhkapeliä? Ja tuntuu kieltämättä vähättelyltä haluta kokea kaksosraskaus koska kyllä tässä oma kroppa on koko ajan äärimmäisessä rasitustestissä (minä oon ollu saikulla rv 24 lähtien ja nyt mm. raskaushepatoosi).
Mutta vastausta sun alkuperäiseen kysymykseen, ei taideta tuntea kaksosloitsuja edes kansanperinteessä, paitsi korkeintaan siinä yhteydessä kun manataan pahinta vihollista suohon, heh! Asenne kaksosiinhan on nykyään kai enemmän myönteinen mutta ennenvanhaan se on ollut aikamoinen kirosana, varmaan johtuen siitä että monesti raskaudet meni kesken (mun mummu on kertonut useemmistakin tapauksista meidän suvussa) ja vauvojen hoitokin oli vähän eri juttu ilman maitokorvikkeita sun muita apuvempaimia.
Ei kaksosraskautta voi valita mutta täytyy kyllä kehua sun asennetta kun sulla on kuitenkin suuri mahdollisuus etenkin iän ja synnytysten myötä kaksosraskauteen kun sitä suvussasi on. ELi pidä vaan positiivinen asenne kaksosuuteen, säästyt siten ainakin alkukriisiltä jos se kohdalles osuu...
Elisel 36+3
joka aikoinaan haaveili kaksosista!!! Siis ihan totta, kun esikoiseni oli pieni, koin hänen vauva-aikansa kovin raskaana. Silloin juttelin erään kaksosten äidin kanssa, ja tulin tulokseen että olisipa ollut ihanaa saada kaksi lasta kerralla. Siinäpä olisi leikkitoverit kasvaneet samassa tahdissa, ja äidin väsymys vaikeaan vauva-aikaan kestänyt " sen hetken" . Olinkin pitkään sitä mieltä että haaveet kolmesta lapsesta oli unohdettu, enkä enää jaksaisi uutta unettomuus kierrettä, joka sitten aiheutti mulle myös paljon muita ongelmia.
Luonto päätti kuitenkin ratkaista asian toisin, ja nyt olen kolmen lapsen äiti!!! Kaksosemme ovat aivan just 3 vuotiaita, ja maailman parhaat kaverukset!!! Itse koen kaksosuuden suurena rikkautena, vaikkakin tietysti tuplatyö. Mutta verrattuna esikoisemme elämään ainoana lapsena yli viisi vuotta. Uskon että kaksoset nauttivat toisistaan yli kaiken, niin rakkaita he ovat toisilleen. Ja tosiaan...Siinähän he ovat kasvaneet samassa tahdissa = )
Ps. En tiedä kuinka paljon clomifen-kuurilla oli asiaan vaikutusta (ainakin lääkäri unohti mainita sen " riskit" ), enkä edes ehtinyt suunniteltuun inseminaatioon, kun parin vuoden lapsettomuus alkoi " tuplana" .Mutta sitä kadu en!!! Ja vielä lisään, että mullakin oli todella pelokas olo kun kuulin odottavani kaksosia. Tiesin kyllä varsin hyvin, että kyseessä oli riskiraskaus.
Tämän vuoden puolella oli lehdessä jostain tutkimuksesta juttu, että jos juo paljon maitoa niin sellaisille tulee helpommin kaksoset. Tulipa meinaan anoppi kerran kylään ja kyseli olenko juonut paljon maitoa ennen poikien alkua...
Hän oli tutkimuksen jostain bongannut.
pallomasu ja tenava x 3
Minä olen aina toivonut kaksosia. Jo kahta edellistä lasta odottaessani. Nyt kolmas odotus, ja aavisteluni siitä, että masussa on enempi kuin yksi varmistui hiljattain - odotan kaksosia :-) Aivan ihanaa. Esikoisen ja kuopuksen ikäero on 1 vuosi, joten vipinää riitti heidänkin vauva-aikanaan. Kuopus syntyi yli 2 kk etuajassa, joten keskosuus on valitettavan tuttua. Toivoisin näiden vauvojen pysyvän masussa mahd. pian.
Luomuna nämä alkunsa saaneet. Ja perinnöllisyyttä takana yhden sukupolven yli hypänneenä. Toivoa aina voi ja saa. Tottahan sitä saa ja voi toivoa mitä vain tässä elämässä. Kannattaa muistaa että toiveet todellakin voivat toteutua ;-)
Minulla on kaksospojat ja olen heistä onnellinen. En kuitenkaan ymmärrä miksi joku haluaisi kaksoset. Raskaus ja synnytys on aina riski, kaksosilla riski suurempi. Me oltiin aika tiukassa seurannassa raskauden puolivälistä lähtien poikien kokoeron vuoksi. Loppuaikana käytiin sairaalassa monta kertaa viikossa tarkistuttamassa tilannetta. Synnytys ei mennyt ihan putkeen toisen ollessa poikittain. Toinen poikamme oli tosi huonossa kunnossa synnyttyään, että kiitollinen täytyy olla että saimme pitää hänet ja poika kunnossa. Neurologista seurantaa ja fysioterapiaa on ollut.
Pojat ovat suloiset yhdessä ja heistä on varmasti paljon seuraa toisilleen isompina enkä vaihtaisi heitä enää yksöseen, mutta todella toivon, että mahdollinen seuraava raskauteni on yksösraskaus.
Suurin osa kaksosraskauksista menee varmasti ihan hyvin ja lapset syntyvät terveinä, mutta oman tilanteeni pohjalta en pidä monikkoraskauksia ihanana asiana. En halua tyrmätä haavettasi kaksosista. Tuntuu vaan välillä ikävältä, kun ihmiset sanovat haluavansa kaksoset, kun itsellä toisen pojan kriittinen alku johtui nimenomaan kaksosuudesta.
Ilmeisesti epäidenttisten kaksosten mahdollisuus on periytyvää. Identtisetkaksoset ovat sattumaa. Näin minä olen ymmärtänyt. Minun suvussa ei ole kaksosia, meillä identtiset.
En ollenkaan ihmettele, että haaveilet kaksosista, nämähän ovat aivan ihania ;D. Itse voisin " ottaa" vielä toisenkin satsin. Meillä nämä tuplat ovat ihan luomutuotantoa, suvussa on molempien puolella yhdet. Joku tuolla kertoikin noita " tilastoja" ja jostain olen lukenut että runsas maitotuotteiden käyttökin voi vaikuttaa... Eli eikun piimän ostoon ja haaveista totta ;).
Kyllä nyt täytyy tunnustaa että on omassakin mielessä käynyt että kaksoset eivät olisi kauhean huono asia. Lapsettomuushoidoissa käyvänä ja kun esikoista toivotaan niin en laittaisi pahakseni vaikka kaksoset tulisivatkin.
Ei tarvitsi enää uudelleen näihin hoitoihin ryhtyä.
Ymmärrän kyllä kantanne noiden riskien ja muiden ongelmien suhteen, mutta asialla on puolensa ja puolensa.
On myös helpompi itselle kun valmiiksi hyväksyy vaihtoehdon kaksosista eikä pelkää sitä. Taidan meinaa olla aika " riski ryhmässä" kaksosodotukseen.
Clomifen hoito, suku RASITUS ja no jos toi maidonjuonti paikkansa pitää niin se.
Sukurasitus on äidin puolelta, eli itselläni on ollut kaksonen (ei kehittynyt loppuun saakka) ja äidilläni on kaksois-sisko elossa sekä muutama sukulainen jotka ovat kaksosia. Ja kaikki on ollut erimunaisia.
Eli tietenkin jokaiselle lapsettomuushoidoissa käyvälle ja kaksosia toivovalle ne kaksoset " soisin" ! Ja jokaiselle äidiksi haluavalle mielummin kaksoset kuin ei lasta ollenkaan!
Itse vaan en ole törmännyt yhteenkään kaksosia toivovaan, joka olis kunnolla miettinyt kaksosraskautta ja vauva-aikaa. Luulisin, et uhmaiän jälkeen kaksosuuden merkitys vähenee. Toki aina on edessä se, ettei mitään voi kierrättä, harrastusvälineitä, maksullisia koulukirjoja ym. Nämä on kuitenkin vain rahallisia asioita. Raskausaika ja vauvaikä on todella rankkoja fyysisesti ja henkisesti. Uhmaikä on meillä vielä edessä, mut silloin on kuulemma pitkällä pinnalla kysyntää :)
Kyllä kaksosia saa toivoa, varsinkin jos ottaa selvää mitä oikeasti tarkoittaa saada kaksoset.
T. omiin vauvoihinsa erittäin tyytyväinen ja terveistä lapsista kiitollinen :)
lusikkaa soppaan, kun haluaisin myös kertoa, että kaikki voi mennä hyvinkin. Itsellä sujui raskausaika hyvin ja muksut syntyivät täysiaikaisina. Tupla-arki on ollut paljon helpompaa, kuin mitä itse kuvittelin ja mitä minulle kerrottiin. Mutta riskit ovat olemassa ja totuus on se, ettei kaksi mene siinä kuin yksi, " työtä" on just niin paljon kuin lapsiakin eli kaksin verroin. Mutta tosiaan meilläkin uhmat edessäpäin, että niitä aikoja odotellessa... ;).
siitä, kun siirretään kaksi alkiota kerralla. Onhan se " hienoa" ja erikoista, kun tulee kaksi kerralla, mutta äidin syli on vain yhdelle kerrallaan tarkoitettu. Itse en kaksosistani luopuisi, mutta jos olisin saanut valita, niin kahden vuoden ikäerolla olisi ollut parempi, yksi kerrallaan. Mielestäni niin parempi sekä lapselle, että äidille.
Mutta jos kaksosia oikeasti kaipaat, niin amerikkalaisten ohjeiden mukaan bataattia ja foolihappoa (800yks.), maitoa ja muutenkin " runsas" ruokavalio. Asiaa auttaa, jos olet yli 30 v., ylipainoinen, monta lasta synnyttänyt ja sukurasitteinen. Ja tietysti hedelmöityshoitolääkkeet!
- perinnöllisyys äidin puolelta, usein yhden sukupolven yli
- äidin ikä ts. mitä vanhempi äiti, sen todennäköisempää
- useampi synnytys ennestään
- äidin koko: mitä kookkaampi äiti, sen suurempi riski
Itselläni toteutuvat kaikki ja kyllä: kaksoset olisivat kiva ylläri ;) Riskeistä erittäin tietoisena -emmakaisa-
mutta riskit nähneenä en ymmärrä toivetta kaksosraskaudesta. Olemme todella onnekkaita, kun molemmat saimme pitää, mutta lapset olleet alussa todella kovilla. Syntyivät isolla painoerolla, toinen todella kärsineenä ja alle kilon painoisena. Koko odotusaika oli ennusteena kohtukuolema tai vaikeavammaisuus. Olemme siis hyvin onnekkaita, että selvitty vain kolmella leikkauksella. Muita ongelmia terveyden kanssa ollut esim. ajoittain astmalääkitystä, suolistopolia ja muuta seurantaa, mutta periaatteessa lapset ns. terveitä. Kyllä ne isot riskit aina jonkun kohdalle osuu ja tuplaraskaudessa vielä useammin kuin yhden odotuksessa. Meillä takana lapsettomuushoidot. Tietenkin upeaa, että meillä kaksi lasta, mutta kyllä teholla ja maatessani 3kk ennen ennenaikaista synnytystä mietin, että ei ihmisen olisi tarkoitus saada kuin yksi kerrallaan.
Helmi-Maria ja Muumeja katselevat uhmakkaat 3v poitsut
Beliza: oletko ajatellut ettei yhden alkion siirtäminen kaikkien kohdalla välttämättä johda onnistuneeseen lopputulokseen?? Olen läheltä seurannut siskoni ja hänen miehensä yrityksiä saada oma lapsi. Heille tehtiin useita yhden alkion siirtoja, jotka kaikki menivät kesken heti alkuvaiheessa. " Onnistumisprosentti" paranee sitä mukaa mitä enemmän alkioita siirretään, joten pari kertaa kokeiltiin myös kahdella alkiolla. Valitettavasti lopputulos oli sama, joten viimeisenä oljenkortena siirrettiin viimeiset kolme alkiota kerralla. Lopputuloksena ovat nyt melkein 3v. ihanat ja terveet kolmoset. Siskoni tapauksessa yksi tai kaksi alkiota ei nostanut hormoniatasoa riittävästi eli raskaudet menivät kesken. Heidän tapauksessaan kolmen alkion siirto oli ainoa toivo saada lapsi/lapsia. Raskaus oli vaikea ja vauvat syntyivät pieninä mutta terveinä. Joten ennen kuin menet asiasta lapsettomuuspuolelle kirjoittamaan, niin kannattaa ottaa huomioon myös tämä näkökulma. Monelle lapsettomuushoitoja saavalle kahden alkion siirtäminen ei ole oma valinta eikä sitä välttämättä tehdä siksi, että se olisi jotenkin " hienoa" tai erikoista. Siskoni ei voinut saada kolmea lasta peräkkäin vaan vain kerralla.
Ja Lilou: toivotaan, että toiveesi kaksosista toteutuu! Tiedän yhden äidin, joka toivoi kovasti kaksosia ja saikin kaksoset vaikka suvussa ei ollut kaksosia eikä hän saanut mitään " apuja" . Joten toivoa on!
Ikävää, että loukkaannuit viestistäni. Itselläni myös takana noita hoitoja ja kaksoseni peräisin sellaisesta. Hoitojen yhteydessä (ja siinä kierrossa, jossa tärppäsi) kerrottiin kaksosten riskistä ja minulle se vaihtoehto kuulosti (silloin!) paremmalta, kuin ei mitään. Nyttemmin välillä todella väsynyt tuplaäiti (1,5 v.) kaksosten, valitsisin varmaankin toisin. Ihmisäidin syli on tarkoitettu vain yhtä pientä varten kerrallaan (sen olen valittetavan usein joutunut kokemaan), sekä äidin voimavarat yhtä varten kerrallaan. Toisilla tietysti on helpompaa jne. mutta itse olen sitä mieltä, että yksi vauva per synnytys olisi minulle riittänyt. Mielestäni jokaisen, joka tietoisesti ottaa tämän riskin, pitäisi saada tietää myös kolikon toinen (nurja?) puoli.
Ja puhun siis ihan kokemuksesta, sekä lapsettomuushoitojen että kaksosuuden kohdalla. Ikävää, jos joku siitä loukkaantui. Niin, ja jos tosiaan " olisi tarvittu" kolmen alkion raskaus ennen onnistumista niin kait olisin siihen(kin?) lähtenyt...
Järkyttyneenä katsoin sitä nelosen dokumenttia viitosista, ei kyllä huvittanut yhtään!
mulla kaksoset jo 4v!!!! Melko tasan 5v sitten pititehdä päätös siirretäänkö 1 vai 2 alkiota. Oma logiikka oli kuitenkin se että otetaan riski ja siirretään 2, isompi mahdollisuus tulla raskaaksi ainakin mun logiikan mukaan. Yllätys,yllätys oli vain olemassa 2 alkiota, 10stä munasolusta, nekin huonlaatuisia... Raskausaika oli rankka sairaslomalla rv 18->, oksentelua loppuun asti. Vauva aika rankkaa koliikkia,sairauksia, leikkaus yms, yms. Nyt rupee helpottamaan vaikka edelleen toinen kaksosista ei täysin " terve" . Olen kyllä yhdelle tutulle suositellut 2 alkionsiirtoa kun ei millään tullut raskaaksi yhdellä alkiolla.
En minäkään oikein ymmärrä että joku oikaesti haluaisi kaksosia,jos kuulen että joku puolituttu odottaa kaksosia niin en voi sanoa kun " voi, voi... toivonmukaan kaikki menee hyvin"
kaksosiin todennäköisyys kasvaa jos ón synnyttänyt yli 3 kertaa, on iältään yli 30 vuotias ja ylipainoinen. itselläni identtiset pojat, eikä itellä päde ykskään noista seikoista ja silti tuli tuplat...mutta noista olen lukenut että vaikuttaa.