Miksi joku kysyy "miksi et rusketu" tai "käytkö lainkaan ulkona"
Olen vaalea, punapigmenttinen. Palan, en rusketu. Siksi istun varjossa ja/tai vaatteilla ja +50 aurinkorasvalla suojattuna. Minulle ihan oikeasti naurettiin päin naamaa ja ihmeteltiin, että mitä minä siellä mökillä oikein olen tehnyt tämän helleviikon, kun olen vitivalkoinen... Kyllä minä mm. tein pihahommia, laitoin kasvimaata, uin, olin lasten kanssa ulkona ja jopa syötiinkin ulkona joka päivä. Silti joku kyselee tällaisia ivallisesti. Kyllähän se itseäkin harmittaa, kun haluaisi edes hieman päivettyä... Mutta en edes päivety - 35 vuoden kokemuksella.
Kommentit (51)
Enoni oli hyvin vaalea ja tukka platinanvaalea. Asui Lapissa ja kävi etelässä vain kerran vuodessa lomilla. Sairastui silti melanoomaan. Se ei ollut lopullinen kuolinsyy, mutta ei se leikinasiakaan ole.
Itse olen nuoruudessa jokusen kerran palanut. Aloin joskus käyttää SK 20-aurinkosuojavoiteita joka kesä ja sittemmin lähinnä lenkkeillä kesät ottamatta kummemmin rannalla aurinkoa. En edes tajua koko auringonottoharrastusta, niin tylsää se bikinit päällä makoilu!
Sittemmin olen siirtynyt SK 50-voiteeseen jo. Pieni päivetys tulee kesässä. Muuten olen säilynyt hyväihoisena, mutta rintakehä on isohuokoista ja siinä on ryppyjä. Pidän ihan junttina sitä kun jotkut haluavat näyttää ravuilta tai Sambian lähettiläiltä.
Mieheni on oikeasti tumma ja etelästä kotoisin. Juuri sanoin, että voisin vaikka ottaa koko kesän aurinkoa enkä olisi lähellekään yhtä tumma. Enkä niin vaalea ole vaan keskivaalea iholtani itsekin. Voiteilla en pala ja muuten en juuri rusketukaan joten ihan tyhjänpäiväistä hommaa joku auringonotto minulle.
Te, jotka ette käristä itseänne auringossa, voitte sitten neli- viisikymppisinä kuittailla rusketusfaneille, että hei, kuis sä oot noin ryppyinen?!
Olen ylpeä vaaleasta ihostani. Käytän kasvoilla aina 50+ aurinkovoiteita (en vuoden pimeimpään aikaan kuitenkaan) ja istun varjossa. Nyt minusta on tullut itsevarma ihon värin suhteen ja mulle on ihan sama vaikka olen liian valkoinen joidenkin mielestä. Jos joku ihmettelee kesällä vaaleaa ihoani niin kommentoin, että kyllä tän eteen on tehtykin töitä.
Jokaisen pitäisi hyväksyä oma ihonvärinsä, koska mikään väri ei ole toista parempi.
Tosi vaalea iho näyttää naisilla paljon paremmalta kuin miehillä. Kiva olla tällainen kalkkilaivan kapteeni mies, vaihtoehdot on joko näyttää kalpealta tai hankkia ihosyöpä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa näyttää niille rusketuksen ihailijoille tätä Kalle Kustaan systerin kuvaa:
https://www.iltalehti.fi/kuninkaalliset/a/201701152200052882#gallery
Jep. Tupakointi tainnut myös tehdä tuhojaan ihossa.
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka ette käristä itseänne auringossa, voitte sitten neli- viisikymppisinä kuittailla rusketusfaneille, että hei, kuis sä oot noin ryppyinen?!
Mieli kyllä tekis, mutta ei sitä loukkaantunutta vollotusta varmaan jaksaisi kuunnella.
Siis mä en ymmärrä. Mistä teidän mielensäpahoittajien kanssa voi enää keskustella??
Kaikki kysymykset ovat näköjään väärin. Ennen oli vain lapsista kysyminen kiellettyä. Enää ei näköjään saa kysyä mistää, ettei joku vedä hernettä nenään.
Itse olen väritykseltäni aika tumma, mutta välttelen silti aurinkoa ja käytän joka päivä aurinkorasvaa, myös talvella. Ihmiset ei tajua että jo rusketus on merkki ihon vaurioitumisesta.
Älä välitä kommenteista / kysymyksistä. Itse olen töissä alalla jossa olen koko päivän ulkona ja työ on fyysistä. Suojaan itseni vaatteilla, hatulla ja aurinkorasvoilla. Olen vaaleaihoinen kesät talvet. Eli lähinnä kertoo kysyjän typeryydestä, että olettaa vaaleaihoisen loikoilevan sisällä koko kesän.
Vierailija kirjoitti:
Siis mä en ymmärrä. Mistä teidän mielensäpahoittajien kanssa voi enää keskustella??
Kaikki kysymykset ovat näköjään väärin. Ennen oli vain lapsista kysyminen kiellettyä. Enää ei näköjään saa kysyä mistää, ettei joku vedä hernettä nenään.
Nykyään ihmiset vaatii onneksi enemmän mm. käytöstapoja.
Itse käytän aikani mieluummin hyödyllisesti kuin makaamalla kuumassa koko päivän ihosyöpää metsästäen.
Vaalea iho on todella kaunis.