Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku kysyy "miksi et rusketu" tai "käytkö lainkaan ulkona"

Vierailija
11.06.2021 |

Olen vaalea, punapigmenttinen. Palan, en rusketu. Siksi istun varjossa ja/tai vaatteilla ja +50 aurinkorasvalla suojattuna. Minulle ihan oikeasti naurettiin päin naamaa ja ihmeteltiin, että mitä minä siellä mökillä oikein olen tehnyt tämän helleviikon, kun olen vitivalkoinen... Kyllä minä mm. tein pihahommia, laitoin kasvimaata, uin, olin lasten kanssa ulkona ja jopa syötiinkin ulkona joka päivä. Silti joku kyselee tällaisia ivallisesti. Kyllähän se itseäkin harmittaa, kun haluaisi edes hieman päivettyä... Mutta en edes päivety - 35 vuoden kokemuksella.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auringossa palaminen ei ole leikin asia vaan altistaa melanoomalle.

Vierailija
22/51 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rusketuksista tulee mieleen rantalomat ja solariumit 80-luvulla. En tykkää. Joo auringosta saa vitaminejä kyllä mutta ei sitä kannata itseään ruskettaa hulluna. Sitä moni vanhempi nainen on sanonu että pilannu ihonsa. Jos ei sitä melanoomaa saa. Vielä pahempi tietty. Koko juttu on mun mielestä aika älytön. Ihailleen jotain muuta rotua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en rusketu, koska en pidä auringosta ja inhoan hellettä.

Kysymykset siitä, miksen ole ruskettunut, tulkitsen niiden sävyn vuoksi näin: "Mikset sinä ole niin kuin me muutkin, senkin seuranpetturi?"

Vierailija
24/51 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika yksinkertainen täytyy olla, jossei tiedä, että kaikki eivät rusketu. Tai sitten haluttiin vaan keksiä joku syy loukata.

Vierailija
25/51 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä rusketun jos viitsin grillata itseäni koko kesän. En rusketu siltikään paljoa vaan pieni päivetys. Käytän jaloissa päivettävää kosteusvoidetta jos pitää laittaa shortsit tai hame.

En tykkää olla auringossa ja palan herkästi. En vaan jaksa nähdä sitä vaivaa ja panikoida ihosyövästä.

Olen myös vaalea ja ihossa punapigmenttia. Minulla on myös runsaasti luomia.

Nyt kohta nelikymppisenä arvostaa myös sitä että iho säilyy rypyttömämpänä.

Vierailija
26/51 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua arvostellaan aina siitä, että olen paperinvalkoinen. En rusketu juurikaan, lähinnä alan punoittaa rumasti.

Ihmiset kyselee "miksi oot noin vaalea??" "Hui miten oot kalpea! Oletko sairas??" "Kannattais vissii vähän ottaa aurinkoa ja olla ulkona" "Jaa, etkö sä käynytkään siellä Kreikassa kun et oo yhtään saanut väriä?" jne

Ei mustillekaan sanota, että "hyi miten musta olet, kannattaisko alkaa valkaseen ihoa" :D

Vierailija
27/51 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka haluaa edes ruskettua auringossa ja vanhentaa ihoa joka säteellä ja altistaa syövälle. Itse kartan ruskettumista ja pidän aina isoja aurinkolaseja. aurinkosuojaa läpi vuoden ja peitän suurimman osan ihosta. Näkee kyllä ketkä ovat ikänsä rusketuksista nauttineet. Naamat on maksaläiskillä ja kurttuset. 

Vierailija
28/51 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskettuminen tarkoittaa ettei ihoa ole suojattu riittävästi, se ei ole siis millään tavalla tavoiteltavaa. D-vitamiinia saa purkista. Kuin myös ruskean värin, jos niin haluaa.

Vierailija
29/51 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas päivetyn, vaikka istun varjossa koko kesän. Sitten ihmiset kommentoi paheksuvaan sävyyn joko ”Miksi olet grillannut itsesi noin ruskeaksi?” tai ”mitä sinä siellä varjossa kyhjötät”. Lähes jokainen meillä käyvistä vieraista ihmettelee, että terassimme on täysin varjossa aurinkovarjon ja paviljongin ansiosta ja silti meillä on siellä aurinkotuolit lukemista ja rentoutumista varten. Ihan kuin ulkona olemisesta/lukemisesta ei voisi nauttia aurinkotuolissa, jos se tuoli ei ole suorassa auringonpaisteessa.

Vierailija
30/51 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en rusketu, enkä ota aurinkoa, mutta käytän itseruskettavaa vaahtoa kerran viikossa, sillä tykkään kesäisin olla vähän ruskea. Mutta kukin tyylillään. Kaunis on kaunis rusketuksella tai ilman, ruma on ruma joka tapauksessa. Ihmettelijöille voi vastata, että melanooma ei ole hankintalistalla.

Vierailija
31/51 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukkumistahan tuo on. Yhtä tahditonta kuin ihmetellä että etkö syö ollenkaan kun olet niin kamalan laiha. Itse en lähtisi edes vastaamaan tuohon, eihän nyt kukaan voi sanoa että miksi olet noin ruskea, oletko kuokkinut pellola tai miksi olet niin lihava, syötkö liikaa?

Vierailija
32/51 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan arvata oikean syyn. Kateus. Nimittäin itse en tykkää palvoa aurinkoa, en siis näe mitään järkeä maata auringossa grillaamassa ihoani. Hukkaan heitettyä aikaa. Tykkään kyllä auringon valosta, mutta näenhän sen valon ollessani varjossa. Olen aivan tyytyväinen itseeni näin. En halua että nahassani on kahta väriä, siksi vaihtelen hihan pituutta ettei tule niin selkeetä rajaa kun väkisinkin sitä ruskettuu. Siis joku on kade siitä että jollekkin on ruskettuminen on aivan yhdentekevää.

Vierailija
33/51 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Minä rusketun helposti, mutta läträän silti aurikorasvoilla, viihdyn varjossa ja tykkään vaatteilla suojata ihoa. Tosin minulla se ei paljon vaadi, että väri tummuu, mutta en todellakaan hakemalla hae rusketusta. Ulkoilla kyllä tykkään.

Vierailija
34/51 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni päivetys on ihan kiva, mutta sellainen pinttynyt paskanruskea on ihan kamala. Lisäksi hankkimalla hankittu syvä rusketus ihmisellä, josta näkee ettei oikeasti ole oliivi-ihoinen näyttää vain päälleliimatulta. Näyttää vain käristetyltä väriltä, ei luonnolliselta. Eron näkee jos katsoo pidempään etelässä asuneita, jotka eivät ota aurinkoa hulluna, mutta päivettyvät ja niitä, jotka ovat 2-3 viikkoa grillanneet itseään turistirannalla. 

Seuraavan kerran vastaat, että koska en halua näyttää tuollaiselta vanhalta kuluneelta nahkasohvalta. 

Vierailija
35/51 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aasiassa yritetään näyttää vaaleammalta, länsimaissa tummemmalta. Jos ei muuten rusketu, niin vedetään oranssia pintaan ja näytetään lisäksi naurettavalta.

Eikö se oma ihonväri kelpaa?

Tiedätte varmaan että nykyaikana pitää vähintään olla edes vähän ruskettunut iho ollakseen edes ihminen. Vaalea iho on rasismia blm lol. Säälittävää siksi ettei tuo ole edes vitsi enää..

Vierailija
36/51 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko siksi koska haluaa tietää miksi et rusketu ja että käytkö lainkaan ulkona. Mielestäni ihan yksiselitteiset kysymykset.

Kenellä tulee edes mieleen kysyä joltain käykö tämä lainkaan ulkona? Itse en keksi yhtään tilannetta, että noin voisi kysyä.

Vierailija
37/51 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko siksi koska haluaa tietää miksi et rusketu ja että käytkö lainkaan ulkona. Mielestäni ihan yksiselitteiset kysymykset.

Kenellä tulee edes mieleen kysyä joltain käykö tämä lainkaan ulkona? Itse en keksi yhtään tilannetta, että noin voisi kysyä.

Vierailija
38/51 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on ihan sairaan vaalee iho! Häikäisee, käy silmiin toi vaalee iho ja sitä rataa. Olen jo 46 vuotta eikä muka ihmiset lähipiiristä vieläkään tajua etten rusketu yhtään. Koen tämän jo kiusaamisena, vettuilunakin. Tästä aiheesta voisi joku toimittaja tehdä jutun lehteen. Aina vain hehkutetaan kaunista päivettynyttä ihoa.

Vierailija
39/51 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan pitäisi  pitää kaikesta kesään ja helteisiin ja aurinkoon liittyvästä, mukaanlukien rusketus ja itsensä ruskettaminen.

Minulle kesä on inhokkivuodenaika. En viihdy auringossa enkä halua ruskettua. Lapsena minua haukuttiin kummitukseksi, koska olen luontaisesti kalmankalpea. Heitetään tuohon vielä anemia päälle ja hautausmaa näyttää mun kotipaikkakunnalle.

Nytkin olen istunut viikon etätöissä sisällä kaikki sälekaihtimet ja verhot kiinni, pimeässä ja viileässä. Käyn ostoksilla yöaikaan tai myöhään illasta, mikä näin lapsettomana sinkkuna ilman lemmikkejä onnistuu, kun ei tarvitse huolehtia kuin itsensä ruokkimisesta ja ulkoiluttamisesta.

Lasken päiviä syyskuuhun ja kesäriehumisen loppumiseen.

Vierailija
40/51 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaalea iho täälläkin, tosin rusketun jonkin verran, mutta palankin herkästi. Jos haluan jonkinlaista väriä pintaan niin se tapahtuu palamisen kautta. Ei kiinnosta polttaa ihoa ja nostattaa ihosyöpäriskiä JA vanhentaa ihoa ennenaikaisesti. Ruskettuminenkin on ihon vaurio. Jos haluan väriä, saan sen purkista tarvittaessa. Minä pidän mieluummin nuorekkaamman ihon, kuin että olen joka kesä ruskea auringossa oleilun takia ja samalla ryppyinen rusina. Ei kiitos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän