Oletko ollut kesäsiirtolassa tai -leirillä lapsena?
Toisen ketjun innoittamana.
Itse olen ollut, mutta lapseni ei ole olleet (ovat jo yli-ikäisiä sinne).
Millaisia kokemuksia ja muistoja leireistä?
Kommentit (10)
Asuin lapsena kesäsiirtolan naapurissa ja sieltä lapsilla oli tapana karata meidän pihaan leikkimään. Etäisyyttä oli yli 300m eli ihan ei pihat olleet kiinni toisissaan. Muistan, miten äiti kävi häätämässä vieraas lapset pois keinuista ja leikkimökistä ja nappasi käsistä tavaroita, jotka oli lähdössä vieraiden matkaan. Siirtolan aikuiset eivät välittäneet, vaikka niitä lapsia oli välillä myös lehmälaitumella.
Vietin lapsuuteni keskitysleirillä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat kesäleireillä? Mitä tahansa kunnan, seurukunnan, partion tms. kesäleiriä?
Kesäsiirtolat oli kunnan järjestämiä, niillä oli tietynlainen "sosiaalileima".
No mitä tossa lukee. Leiri kuin leiri. Vaikkapa partioleiri käy.
Muistan olleeni kolmella eri leirillä alakouluikäisenä. Juuri tollaisessa kaupungin järjestämässä kesäsiirtolassa kahdesti ja partioleirillä kerran. Sitten tietty vanhempana rippileirillä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat kesäleireillä? Mitä tahansa kunnan, seurukunnan, partion tms. kesäleiriä?
Ainakin itse lapsuudessani 80-luvulla olin Leppälahden kesäsiirtolassa, kuten puolet koulustamme.
Leirejä järestettiin koko kesän ja niillä oli erilaisia teemoja. Niille haettiin. Vanhempani olivat hyvätuloisia ja silti niille pääsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin itse lapsuudessani 80-luvulla olin Leppälahden kesäsiirtolassa, kuten puolet koulustamme.
Leirejä järestettiin koko kesän ja niillä oli erilaisia teemoja. Niille haettiin. Vanhempani olivat hyvätuloisia ja silti niille pääsin.
Ja olin siis muillakin esim. harrastukseeni liittyvillä ja kerhojen leireillä.
Myös lapseni ( 1997 syntynyt ) kävi leireillä ja harrastuksen puolesta niitä tuli myöhemmin paljonkin.
Olin muutamana kesänä kunnan nuorisotoimen leirillä, jonne koko kunnan lähes kaikki lapset kerääntyivät ikäryhmiensä leireille. Lisäksi olin erilaisilla harrastusleirellä (musiikkia, taidetta, vapaapalokuntaa, 4H, jne)
Näissä ei ollut sosiaaliseen taustaan liittyvää diskriminaatiota, eikä ne välttämättä olleet vanhempien työssäkäynnin mahdollistamiseenkaan tarkoitettu (äitini oli kotiäiti vielä kun olin alakouluiköinen), mutta siihen aikaan 80-luvulla noita pidettiin tärkeinä lasten sosiaalisten taitojen opettajina. En sano, että tulokset aina olivat pelkästään loistavia, mutta yritys oli kova ja tärkeänä pidetty.
Kesäsiirtoloita oli vielä 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olin siellä lapsena, mutta 60-luvulla. Itse en tykännyt leirielämästä, mutta juuri 80-luvulla, kun muuten vain oleilin siellä palon, näin useimpien lasten nauttivan.