Jälleen ihmiset kärentävät rannalla ihoaan, ja vanhentuvat ennenaikaisesti.
En ymmärrä länsimaalaista ihannetta ruskettuneeseen ihoon. Mieheni äiti, joka on innokas auringonottaja, näyttää iholtaan huomattavasti vanhemmalta kuin mitä on. Ja tämähän on ihan faktakin. Aurinko vanhentaa ihoa. Miksi kärvennätte ihoanne tarkoituksella auringossa makaamalla rannoilla?
Kommentit (32)
Onneksi Suomessa tilanne ei ole pahin mahdollinen. Esim. australialainen nainen näyttää helposti 40 -vuotiaana 60- vuotiaalta. Jos ei ole suojautunut auringolta.
Itse en jaksa ottaa aurinkoa. Se ei vain ole ollut koskaan minun juttuni maata auringossa. Siskoni on taas harrastanut sitä 50 vuotta, joskus jopa peilin kanssa. Hänen ihonsa on suuruinen, vanhan ja kuivan käppyräisen näköinen.
Olen kyllä ruskettunut vähän, sillä tykkään tehdä aamuisin ja iltapäivisin piha- ja puutarhatöitä, päivällä pysyn täysin varjossa tai sisällä. Pieni rusketus on mielestäni yhä vieläkin nätimpää kuin valkoinen kalmakka, mutta rajansa silläkin.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Suomessa tilanne ei ole pahin mahdollinen. Esim. australialainen nainen näyttää helposti 40 -vuotiaana 60- vuotiaalta. Jos ei ole suojautunut auringolta.
Veneilijöillä on joskus ihan karsea iho.
Jos ihoni olisi virheetön valkoisena en haluaisi ruskettua. Mutta kun ei ole. Sekä kasvojen että vartalon iho on normaalisti harmaankalpea punaisilla läiskillä siellä täällä. Vähän arpea ja mustelmaa säärissä useinkin. Ruma kalpeana.
Mutta kun saan vähän rusketusta, niin simsalabim, muutun hyvännäköiseksi. Iho on tasaisen vaaleanruskea ja terveennäköinen kauttaaltaan. Näytän paljon nuoremmalta. Saan myös ikäänkuin uutta voimaa ja energiaa auringosta. Olen iloinen ja aikaansaapa. Seksi tuntuu paremmalta kun tunnen itseni miellyttävän näköiseksi.
Ryppyjä minulla ei ole, vaikka ikää on jo kertynyt. Rasvaan ihoa kyllä säännöllisesti enkä tupakoi. Tupakka on se, joka ihoa eniten vanhentaa.
Miehen 34-vuotias exä on innokas nahkansa kärventäjä ja hänellä on enemmn ryppyjä silmäkulmissa kuin äidilläni, joka on 60.
Mieheni totesi kerran tässä, että hän ihan pelästyi kun näki miten paljon exä on taas ulkoisesti vanhentunut. Fakta on se, ettei 34-vuotiaalla lähtökohtaisesti ole vielä syväuurteisia, poskipäiden alapuolelle ulottuvia ryppyjä, kun yleensä vasta ekat hennot rypyt näkyvät tuossa iässä juuri ja juuri läheltä katsottaessa.
Mä olen aina rakastanut aurinkoa, lapsesta saakka. Eikä aurinkovoiteet ole olleet käytössä kuin viimeiset 15-20 vuotta silloin kun muistaa. Olen yli 60v eikä mulla ole ryppyjä juuri ollenkaan (ja ne pari mitä on ei johdu auringosta) . Decolté on sileä, kaulassa ei ole ryppyistä helttaa ja kasvojen iho on kimmoisa ja hyväkuntoinen.
Jännä tosiaan, että siinä missä tupakointia ja ylipainoa paheksutaan, on muka ok kerätä hyvin tunnettua karsinogeeniä rannalla grillaamalla. Outoa. Ja osa ravaa vielä solariumissa. Toki se aurinkokin on tutkitusti koukuttavaa, mutta ei se terveellisemmäksi asiaa tee.
Riittävän d-vitamiinin saa normaalilla ulkoilulla ja napilla.
Tottahan se on, mitä ei joskus 60-/70-luvulla vielä täysin ymmärrettykään, että auringon uv-säteily on iholle turmiollista. Ihon palamista tietty yritettiin vältellä vaatetuksella ja olihan niitä aurinkovoiteitakin. Muistan itsekkin lapsuuteni kesinä äitini muistuttavan hatun pitämisestä päässä, ettei tulisi auringonpistosta auringon paahtaessa hellepäivinä. Etenkin uimarannalle piti hellehattu laittaa päähän ja heinäpeltohommiin. Mutta ei ennen aikaan niin tarkkaan tiedostettu auringon vaikutuksesta ihosyöpien aiheuttajana, vaan toisaalta lapsia jopa kehoitettiin leikkimään ulkona auringossa, jotta lapset saisivat D-vitamiinia ja estyisi riisitauti, vaikka kalanmaksaöljyllähän sitä puutostautia estettiin.
Joka tapauksessa aurinkoa mentiin rannoille ja pihanurmikolle viltin päälle tai lepolassetuoliin oikein varsinaisesti rusketusmielessä ottamalla ottamaan bikinit tai uimapuku päällä. Laitettiin kuitenkin jotain sen aikaisia voiteita pintaan esim. Vitalista tai Niveaa, ja jälkimmäistä ainakin jälkeen auringonoton viimeistään illalla, kun ihoa kuumotti ja punoitti olkapäistä ja selkänahasta.
Tottahan se on, että liika on liikaa ihonsa ruskettamisessakin. Hyvin monet nyt tämän päivän iäkkäämmistäkin ihmisistä on saanut ihosyövän juurikin nuoruutensa huolettomasta auringon aiheuttamista toistuvista ihon palamisista.
Minua ei haittaa muiden auringonotto niin kauan kun he eivät puolestaan hauku kalpeita, huonosti ruskettuvia ja ihmisiä, jotka eivät halua kärventää ihoaan.
Haluan kuolla rypyttömänä valkeana kalkkunana. En nauti kesästä, en ulkoile, en käy kesätorilla etten vaan rypisty, tahdon pysyä yhtä hehkeänä hautaan saakka kuin valkoinen lakana.
No se on niiden ongelma.