Mitkä asiat olivat ennen ihan tavallisia mutta nykyään paheksuttuja/kiellettyjä?
Aloitan: tupakan polttaminen lasten läsnäollessa.
Kommentit (741)
Vierailija kirjoitti:
Sai olla nainen. Sai puhua naiset. Sai puhua miehet.
Nykyään ei saa sanoa sanaa mies, nainen, tyttö, poika, isä, äiti, mummo ja pappa.
Sai olla vaan nainen eikä tarvinnut olla jokin vaan ihminen joka ei saa sanoa olevansa nainen.
"Sai puhua naiset."
Mutta voiko Nato tallentaa Suomea?
Niin naurettavaa kun se onkin, niin häiriköivää oppilasta ei voi laittaa käytävälle yksin, sillä opettaja on hänestä vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Niin naurettavaa kun se onkin, niin häiriköivää oppilasta ei voi laittaa käytävälle yksin, sillä opettaja on hänestä vastuussa.
Mitähän naurettavaa tuossa on? Se ei ole kenellekään hauskaa, kun kettuuntunut teini repii toisten vaatteita ja tuhoaa omaisuutta käytävällä ilman valvontaa. Muistan edelleen, kuinka itku pääsi minultakin, kun talvitakkiin oli revitty isot vekit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tussarit, lähetyspistoolit ja itsetehdyt paukut olivat arkipäivää poikien leikeissä. Kukaan ei kiinnittänyt huomiota. Nyt varmaan ryntää poliisit paikalle.
Kyllä kiinnitettiin huomiota, tässä yksi osoitus siitä: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/01/26/poikien-vaaralliset-leikit
Olin poika 1950--1960-luvun vaihteissa. Lähetyspistoolilla paukuteltiin ihan vapaasti. Raketteja värkättiin ja ammuskeltiin pelloilla. Dynyä varastettiin ja paukuteltiin metsässä. En muista kenenkään tulleen sanomaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Lapset saivat olla alasti pihalla ja rannalla, tytötkin ilman paitaa vielä 7-vuotiaanakin, ei kukaan ahdistunut. Muistan kyllä että ukot huutelivat ja joku saattoi tiirailla, mutta ei siihen kiinnitetty huomiota. Myöhemmin olen suojellut omia lapsia ja lapsenlapsia tarkasti.
Kun olin jotain ehkä 9-10 v. niin käytiin autolla päiväseltään tuttavaperheen luona naapurikaupungissa. Kun aikaa oli enemmän kuin oli kaavailtu, niin mentiin niiden samanikäisen pojan kanssa maauimalaan. Koska ei ollut uimapukua mukana, sain lainata pojan varauimahousuja, ja hiustyylini ansiosta menin täysin pojasta. Meistä silloin täysin normaalia, samoin molempien vanhemmista täysin normaalia.
Pohjoisessa asuvia alkuasukkaita sekä heimolaisia saatiin ottaa sketsien aineistoksi. Auta armias, jos nykyään.
Leikittiin "Kuka pelkää mustaa miestä"
Alle 18-vuotiaille oli sallittuja kaikki rockfestarit mitä silloin oli, Ruisrock, Provinssirock, Tulivuorirock, Dinosaurock, Ilosaarirock ym. Alkoholin tuontia alueelle kuitenkin valvottiin vielä tiukemmin kuin nykyään eikä kukaan voinut edes kuvitella, että koko festivaalin yleisöalue paitsi päälavan edus voisi olla anniskelualuetta. Alkoholia sai juoda ainoastaan kaljakarsinoissa, joihin mennessä katsottiin paperit kaikilta. Ruokatarjonta oli makkaraperunat ja muurikkamuikut, paitsi Maailma kylässä -kehitysyhteistuöfestivaalilta sai eksoottisia ruokia. Provinssissa sai kasvisruokaa Hare krishna -hihhulien kojulta.
Työttömyys.
1990 - luvulla oli paljon esim. rakennusalalla työttömiä ja saivat ansiosidonnaista ja kävivät talvet pilkillä.
Vierailija kirjoitti:
Orjuus
Sehän lopetettiin venäjän keisarikunnassa vasta 1861.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tussarit, lähetyspistoolit ja itsetehdyt paukut olivat arkipäivää poikien leikeissä. Kukaan ei kiinnittänyt huomiota. Nyt varmaan ryntää poliisit paikalle.
Kyllä kiinnitettiin huomiota, tässä yksi osoitus siitä: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/01/26/poikien-vaaralliset-leikit
Olin poika 1950--1960-luvun vaihteissa. Lähetyspistoolilla paukuteltiin ihan vapaasti. Raketteja värkättiin ja ammuskeltiin pelloilla. Dynyä varastettiin ja paukuteltiin metsässä. En muista kenenkään tulleen sanomaan mitään.
Sama täällä! Oli onni saada olla pikkupoika silloin Kekkosen ajan vapaassa ja itsenäisessä Suomessa!
Raketteihin ei ollut varaa, siispä ne piti tehdä itse. Sama koski ampumatarpeistoa! Eikä se harjoittelu hukkaan mennyt! Olen sittemmin toiminut mm. kemikaalivastaavana kahdessakin yrityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Pohjoisessa asuvia alkuasukkaita sekä heimolaisia saatiin ottaa sketsien aineistoksi. Auta armias, jos nykyään.
Saamelaiskielet ovat nykytiedon mukaan levinneet nykyiselle esiintymisalueelleen vasta suunnilleen ajanlaskun alun tienoilla!
Eivät ne 'alkuasukkaat' mitään "alkuperäiskansaa" ole sen enempää kuin me hämäläisetkään! ME olimme täällä ENSIN!
Itse sanon jatkossakin että molemmat sukupuolet, en kaikki sukupuolet. Puhun miehistä ja naisista, tytöistä ja pojista. Ei mitään oletettuja tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orjuus
Sehän lopetettiin venäjän keisarikunnassa vasta 1861.
Ja vuonna 1866 kiellettiin wiinan kotipoltto Suuriin nälkävuosiin ja leipäviljan puutteeseen liittyen. Toki myös verotuksella oli vaikutuksensa tähän jo tuohonkin maailmanaikaan.
"Vuonna kuuskytkuus' tuli Suomeen laki uus', kun viinaa kiellettiin keittämäst' ja ilonpäiviä viettämäst'... "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saamelaiskielet ovat nykytiedon mukaan levinneet nykyiselle esiintymisalueelleen vasta suunnilleen ajanlaskun alun tienoilla!
Eivät ne 'alkuasukkaat' mitään "alkuperäiskansaa" ole sen enempää kuin me hämäläisetkään! ME olimme täällä ENSIN!
Juu, kylä jämpti on näin!
Lisää aiheesta: Saamelaiskielten leviäminen Suomeen ja Skandinaviaan:
https://kalmistopiiri.fi/2020/02/06/saamelaiskielten-leviaminen-suomeen…
Vierailija kirjoitti:
Itse sanon jatkossakin että molemmat sukupuolet, en kaikki sukupuolet. Puhun miehistä ja naisista, tytöistä ja pojista. Ei mitään oletettuja tms.
Sama täällä - paitsi korkeintaan ihmisoletettu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä! Oli onni saada olla pikkupoika silloin Kekkosen ajan vapaassa ja itsenäisessä Suomessa!
Nuo silmänsä, sormensa tms. menettäneet pikkupojat tuossa aiemmin linkitetyssä valistuselokuvassa olisivat saattaneet olla eri mieltä. Se tosin oli Paasikiven ajan Suomesta.
Hiihtää kouluun