Raskaus ja kahvinjuonti
Moi,
Jostain netistä lueskelin, että kahvi ts. kofeiini voi aiheuttaa sikiölle kehitysvaurioita. Mä olen juonut kahvia kesällä (ennen kuin tiesin odottavani) oikein urakalla, kun töissä oli hiljaista ja tuli istuttua sitten siinä kahvipöydässä... Edelleen juon aamukahvitauolla kupillisen, kun maistuu ja toisaalta en halua että työkaverit alkaa epäillä. Miten on, onko totta että voi olla vaarallista???
Kommentit (5)
minäkin murehdin alussa sitä että olin juonut kahvia ja virvoitusjuomia joissa on kofeiinia ihan urakalla ennenkuin edes tiesin odottavani. sitten kysyin neuvolasta että miten se on voinut vaikuttaa vauvaan ja ne sanoivat että ei tarvitse olla huolissaan. kofeiinin vaikutuksista vauvaan ei tiedetä tarkkaan joten siksi sitä tulisi välttää. =)
Kahvi ja kofeiinipitoiset juomat kuten kola- ja energiajuomat:
Suositus: Kofeiinin saantia hyvä rajoittaa 300 mg:aan /päivä, joka vastaa 3 kkp kahvia tai reilua 2 litraa kolajuomaa tai 1-2 litraa energiajuomaa.
Rajoituksen syy: Kofeiinin vaikutuksista sikiön kasvuun on ristiriitaisia tietoja. Joissakin tutkimuksissa runsaan kofeiinin saanniin on epäilty aiheuttavan ennenaikaisuutta ja sikiön pienipainoisuutta.
Meitsi ainakin juo hyvällä omalla tunnolla aamu- ja iltapäiväkahvit. Ekaan 3 kuukauteen ei tehnyt mieli, mut nyt olen alkanut taas keittelemään. Kohtuus pätee ja 3 kuppia on kait se suositusraja. Mulla ei kyllä omakaan kroppa kestäis tällä hetkellä närästyksen takia enempää. Mutta lastani en usko vahingoittavani, sillä että mami juo aamukaffet.
e ja 21
Juon n.3-5 kuppia päivässä sekä pepsiä pari lasia.Näin joka raskaudessa.
Muuten kaakaossa ei ole yhtään kofeiiniä,teessä on.
Itse ainakin tiedän että 3 kupillista korkeintaan saa päivässä juoda sen takia että runsaassa kofeiinissa on keskenmenovaara. Itse en juo yhtään kahvia nyt mutta kaakaota mukillisen joka aamu. Siinä on kofeiinia paljon vähemmän.Enpäs ole kuullut että kahvi tekisi kehitysvaurioita,mutta saattaapa sekin olla mahdollista.