Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla vähintään yksi lapsi täysimetetty ja toinen/toiset pulloruokittu!

Vierailija
10.06.2021 |

Minä henkilökohtaisesti ihmettelen sitä kun pulloruokintaa parjataan niin paljon. Puhutaan että pulloruokitut lapset ovat allergisempia ja sairaampia yms.

Minun esikoinen (26v) ja toinen lapseni (24v) on pulloruokittu, sillä imetys ei onnistunut aikoinaan kummankaan kanssa. Molemmat lapset ovat terveyden perikuvia. Ei yhtään korvatulehdusta, ei yhtään allergioita, muutenkin pitkiä ja terveitä poikia molemmat olleet aina.

Kolmas lapseni (18v) on osittain imetetty 6kk asti ja sen jälkeen pulloruokittu. Hän on tyttö ja myöskin terve ja ei-allerginen. Fiksu lapsi.

Neljäs lapseni (17v) on täysimetetty aikoinaan ja hän on lapsistani ainoa jonka kanssa ravasimme yhtenään korvalääkärillä ja hänellä on atooppinen iho ja lapsena useampia allergioita.

Nyt olen mummo ja seuraan esikoiseni perhe-elämää. Heillä kaksi lasta ja sattumalta esikoinen, pulloruokittu, taas terveyden perikuva ja toinen lapsi, täysimetetty, kärsii jatkuvista korvatulehduksista.

Miksi tuntuu että käytännössä tämä menee aina näin päin? Tietysti imetys on hyvä asia ja luonnollinen ja puhdas tapa ruokkia lasta mutta haluaisin saada selville miksi tämä tuntuu niin monella (töissä puhuimme asioista) menevän näin?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä yrität oaiksiat vääryyttä ja itse komppaat uutta.

Vierailija
2/11 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu meillä. Imetetyllä oli huonompi immuniteetti. Ehkä se on vain henkilökohtainen ominaisuus.

Pullolapsi on tullut myöhemmin, vuosien mittaan atooppiseksi, mutta suvussa on taipumusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, sillä minulla ja ystävällä samanlaisia kokemuksia.

Minulla kaksi lasta ja ensimmäisen kanssa imetys ei onnistunut. Hän on kuitenkin lapsistani se terveempi (8v ja sairastanut elämässä alle 5v kertaa, ei yhtään korvatulehdusta). Toisen kanssa imetys onnistui ja hän on siskoaa paljon pienempi ja sairastaa lähes joka kk jonkin flunssan. Korvatulehduksia 2. Poika on nyt 6v.

Ystävälläni kaksi lasta myös ja hän halusi alusta alkaen pulloruokkia lapset. Hänellä kaksi poikaa ja molemmat hyvin terveitä ja hyvin kasvaneita.

Varmasti imetys on hyvä, mutta epäilen itse että onko äidinmaidossa vähemmän vitamiineja yms mitä lapsi tarvitsee? Tämä siis ihan mututuntumaa....

Vierailija
4/11 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on kokemus yhdestä omasta lapsesta ja yhdestä lapsenlapsesta ja sanot, että käytännössä asia on aina näin? Ookoo. Ekana suosittelen avartamaan näkökulmaa ja hakemaan pohjaa perusteluille vaikka tieteen kautta.

Sitten asiaan. Yksi melkein täysin pullolapsi, toinen täysimetetty. Ei allergioita tai kummempia sairauksia kummallakaan.

Vierailija
5/11 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapset on molemmat imetettyjä. Esikoisella ei mitään terveysongelmia, kuopuksella tosi pahat allergiat ja ihottumat.

Veikkaan että esikoinen ottaa äidistä kaikki raudat yms. eikä seuraavalle jää kuin rippeitä, mikä sitten aiheuttaa allergiaa yms.

Vierailija
6/11 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja isoveljeni ollaan pulloruokittuja ja hyvin allergisia, vaikka asuttiin maalla lapsena. 

Pikkusiskomme on imetetty eikä mitään allergioita. Lapsuudessa lisäksi se ero, että hänen syntyessään meillä oli koira. 

Ollaan jo yli 40v, joten allergiat lienee jo ilmaantuneet.

Vierailija
7/11 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla päinvastaisia kokemuksia, tosin omat lapset molemmat imetetty. Siskon lapset täysin pulloruokittuja ja pitkästä kotihoidosta huolimatta hirveä sairauskierre ensimmäiset elinvuodet. Toinen siskon lapsista joutui infektion takia sairaalaankin ja ainakin toisella korvat putkitettu korvatulehduskierteen takia.

Vierailija
8/11 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaikki lapset on täysimetetty 6kk ikään ja osittaista imetystä jatkettu pitkälle taaperoikään ja ovat kaikki hyvin terveitä ja esim. flunssia on hyvin harvoin.

Vierailija
9/11 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme lasta, joista yksi on korvikkeella ruokittu ja kaksi imetettyjä. Tämä "korvikevauva" on ehdottomasti tervein! Ei ole oikeastaan ikinä kipeänä, ei mitään allergioita. Imetetyt lapset ovat usein kipeänä, allergisia ja vatsavaivaisia kuten minäkin. Olen miettinyt, voivatko ns. suvussa kulkevat allergiat siirtyä jotenkin myös äidinmaidon kautta vaikka jossain vasta-aineissa tms.

Vierailija
10/11 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ensimmäinen lapsi imetetty 4 kk ikään asti ja sen jälkeen sai korviketta. Hänellä oli korvatulehduksia ja vatsavaivoja koko varhaislapsuuden ja leikki-iän. Vatsaongelmat eivät ole vieläkään loppuneet. Emme ole päässeet oikein selvyyteen onko allerginen ja mille. Antibioottikuureja joutui aluksi syömään korvatulehduksiin. Sen jälkeen muihin tulehduksiin. Nuorempi lapsi sen sijaan imetetty 2-vuotiaaksi. Täysin terve. Vatsa toimii mainiosti. Oppi kävelemään aiemmin. Oppi kuivaksi aiemmin. En tiedä mikä merkitys imetyksellä on, mutta oman kokemukseni perusteella suosittelen pitkää imettämistä kaikille.

Vierailija
11/11 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin päinvastaiset kokemukset. Omista lapsista korviketta saanut on sairastellut selvästi enemmän kuin imetetty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi