Haluaisin vielä salata raskauteni, mutta koronarokote...
Olen siis raskaana aivan alkuvaiheessa. Haluaisin pitää asian omana tietonani niin pitkään kuin mahdollista, sillä pelkään mm. keskenmenoa, enkä muutenkaan tykkää puhua asioistani ennen kuin asiat näyttävät varmasti hyvältä. Koronarokote aiheuttaa tähän kohtaan nyt harmillisen dilemman. En uskalla ottaa rokotetta raskaana ollessa, vaikka varovaisia arvioita jo on siitä, ettei rokotteesta olisi haittaa sikiölle.
Perheessäni, tuttavapiirissä ja myös töissä on kuitenkin jatkuvaa kyselykierrosta siitä, kuka on nyt ikänsä puolesta rokotusvuorossa, ja milloin homma on hoidettu. Itse saisin rokotteen luultavasti lähiviikkojen aikana. Koen tämän nyt tosi vaikeaksi tilanteeksi, kun en haluaisi ainakaan perheenjäsenille suoraan valehdellakaan. Ovat vaan niin uteliaita, että ihan varmasti en pääse tästä pinteestä olemalla salamyhkäinen.
Miten te tekisitte?
Kommentit (51)
Itse ottaisin sen rokotteen raskaudesta huolimatta.
Jos et halua ottaa, niin sitten joku seuraavista:
- kuittaat jollain "ai niin pitäisikin varata" tai "katsoin tiistaina ja ei ollut aikoja, pitääkin taas muistaa katsoa" ja vaihdat puheenaihetta
- sanot, että teillä on raskaushaaveita ja siksi et nyt uskalla ottaa (jos tämä olisi helpompi sanoa kuin raskaus?)
- tiedät useamman joilla on nyt tullut jotain sivuvaikutuksia ja siksi nyt haluat odotella vähän aikaa että mitä tässä tapahtuu (tässä toki voi käydä sillä tavalla huonosti että joku tästä pelästyy ja peruu/ei varaa omaa rokotusta)
- sanot ottaneesi rokotuksen (ei haittane sellaisia, joita näet muutenkin ja joita et vielä muutenkaan näe, mutta jos joku perustaa turvallisen näkemisen sille, että molemmat osapuolet on saaneet rokotuksen, niin sittenhän tämä on vähän törkeää)
Otat vaan sen rokotteen etkä foliohattuile. Korona tappaa sut suuremmalla todennäköisyydellä kun olet paksuna
No jos sinulla on jo ollut keskenmenoja, kaikki tietävät, että yritätte lasta. Voit ympäripyöreästi mutista, että saatan olla tietämättäni raskaana, joten en ota riskiä, katsotaan jos kohta kerrotaan, että rokote on raskaana olevillekin turvallinen.
Vierailija kirjoitti:
No jos sinulla on jo ollut keskenmenoja, kaikki tietävät, että yritätte lasta. Voit ympäripyöreästi mutista, että saatan olla tietämättäni raskaana, joten en ota riskiä, katsotaan jos kohta kerrotaan, että rokote on raskaana olevillekin turvallinen.
Häh? Miksi kukaan automaattisesti tietäisi toisten keskenmenoista??
Vierailija kirjoitti:
On jo kerrottu ja on jo todettu että on raskaana oleville turvallinen ottaa. En ymmärrä miksei AP ota
Et huutele asioistasi mutta henkilökohtaisesta koronarokotetilanteestasi keskustelet jatkuvasti?
No sano että olet saanut rokotteen jo mikäli niin ahdistaa puhua totta ja selitä myöhemmin että juksasit jotta raskaus ei tulisi ilmi liian varhain.
En ennusta sinulle helppoa äitiyttä tuollaisen tungettelevan suvun jäsenenä mikäli henkilökohtaisten rajojen vetäminen on sinulle noin vaikeaa. Toivon että hiukan vahvistut ihmisenä tässä vielä. Muuten tulee olemaan ihan kamalaa ensi vuonna kun vauva syntyy ja olet ihan sukulaisten vietävissä ja he saavat kysyä ja hyvät etteivät päättääkin kaikesta ja sinun on pakko kertoa heille kaikki.
Itse kyllä meinasin ottaa koronarokotteen heti kun vain vuoro tulee, vaikka olen raskaana. Rokotteesta on jo paljon tutkimustuloksia myös raskaana olevilla eikä mitään haittoja ole löydetty. Suurempi riski mielestäni on se, että saisin koronan ja olisin samalla raskaana. Jos esimerkiksi saa vaikean tautimuodon ja joutuisi tehohoitoon, tehdään ymmärtääkseni automaattisesti sektio, koska suuri kohtu ja vauvan paine vaikeuttavat hengitystä. En halua myöskään, etten uskaltaisi rokottamattomuuden vuoksi toimia normaalisti, kun kaikki muut ovat rokotettuja ja yhteiskunta alkaa avautumaan.
Näillä näkymin rokotevuoro tulee kohdallani joskus lasketun ajan aikoihin heinäkuussa, joten voi olla, että kerkeän jo synnyttämään ennen rokotteen saamista. Aion kuitenkin rokotteen ottaa. Ymmärrän kuitenkin asiaan liittyvän huolen ja on ikävää, että esimerkiksi neuvolasta ei ole vielä saanut oikein selkeää kantaa tämän rokotteen ottamisen suhteen.
Ap on hyvä ja sanoo kyselijöille, että "mitä (v*ttua) se sinulle/teille kuuluu milloin otan rokotuksen, vai otanko ollenkaan. Tämä on henkilökohtainen asia ja sinä/te saatte luvan lopettaa asiasta höpöttämisen ja painostamisen. Kiitos ja palaillaan, kun olet/te rauhoittunut."
Ja kyllä, voisin itse sanoa tuolla tyylillä ihan kenelle vaan, joka meinaa tuputtaa rokotusta. En ole asiasta vielä päättänyt mitä teen, joten antakaa mun olla. En ole tilitysvelvollinen kenellekään, koska olen aikuinen ihminen ja hoidan omat asiani kuten parhaaksi koen.
En siis itse ole raskaana, mutta jo ennen kun eräs sukulaiseni edes yritti painostaa rokotukseen totesin, että en sitä aio ottaa. Kärsin siis neulapelosta, edes jäykkäkouristusrokotetta en pysty ottamaan, enkä verikokeissa käymään. Lisäksi myös rokotteiden haittavaikutukset pelottaa. Eipä tuo sukulainen ole tuon jälkeen asiasta puhunut. Tämä sukulainen itse otti Astra Zenecan, vaikka on aikaisemmin kärsinyt pahoin samoista vaivoista, jotka on todettu sen sivuvaikutuksiksi. Toista rokotusta ei ole vielä saanut.