Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluaisin vielä salata raskauteni, mutta koronarokote...

Vierailija
10.06.2021 |

Olen siis raskaana aivan alkuvaiheessa. Haluaisin pitää asian omana tietonani niin pitkään kuin mahdollista, sillä pelkään mm. keskenmenoa, enkä muutenkaan tykkää puhua asioistani ennen kuin asiat näyttävät varmasti hyvältä. Koronarokote aiheuttaa tähän kohtaan nyt harmillisen dilemman. En uskalla ottaa rokotetta raskaana ollessa, vaikka varovaisia arvioita jo on siitä, ettei rokotteesta olisi haittaa sikiölle.

Perheessäni, tuttavapiirissä ja myös töissä on kuitenkin jatkuvaa kyselykierrosta siitä, kuka on nyt ikänsä puolesta rokotusvuorossa, ja milloin homma on hoidettu. Itse saisin rokotteen luultavasti lähiviikkojen aikana. Koen tämän nyt tosi vaikeaksi tilanteeksi, kun en haluaisi ainakaan perheenjäsenille suoraan valehdellakaan. Ovat vaan niin uteliaita, että ihan varmasti en pääse tästä pinteestä olemalla salamyhkäinen.

Miten te tekisitte?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Otan sen ehkä syksymmällä" voisi olla toimiva vastaus, moni tuntuu ajattelevan niin. Selitykseksi jotain epämääräistä että haluat odottaa lisää tutkimustuloksia tai että sinulla ei ole kiire. Vai oletko ennen tätä raskautta odottanut rokotetta innolla ja mielenmuutos olisi epäilyttävää? Tai sitten vaan väität ottaneesi rokotteen, vaikka valehtelu onkin ikävää.

Vierailija
22/51 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ainakaan ei ole rokotusaikoja antaa, vaikka kaikkien ikäryhmien rokotukset on käynnissä. Eli siinä olisi sinulle helppo vastaus: rokotusajat on niin kortilla, ettet ole saanut. Tai sitten vain sanot, että et ole vielä ottanut. Ei kai sitä sen enempää tarvitse selitellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo 😤

Onpa taas uskottavaa 😶

Minusta tämä kuulosti ihan uskottavalta. Siis mitä epäuskottavaa tuollaisessa tilanteessa olisi.

Siksi kun AP kirjoittelee näitä satuja.

Oletpa todella sinisilmäinen.

Kertoisitko, mistä päättelet tämän olevan satua?

Koska kaikki APn kirjoittamat jutut ovat täyttä roskaa 😖

Vierailija
24/51 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Otan sen ehkä syksymmällä" voisi olla toimiva vastaus, moni tuntuu ajattelevan niin. Selitykseksi jotain epämääräistä että haluat odottaa lisää tutkimustuloksia tai että sinulla ei ole kiire. Vai oletko ennen tätä raskautta odottanut rokotetta innolla ja mielenmuutos olisi epäilyttävää? Tai sitten vaan väität ottaneesi rokotteen, vaikka valehtelu onkin ikävää.

Joo, harmi kyllä olen tullut kertoneeksi, että odotan rokotusta kovasti :D Olen terveydenhuoltoalalla, ja olen kokenut tärkeäksikin puhua rokotteen puolesta. En arvannut tulevani raskaaksi, kun tämä on aika pitkäaikainen projekti ollut... ja epäonnistuminen voi edelleen olla edessä.

Ap

Vierailija
25/51 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo 😤

Onpa taas uskottavaa 😶

Minusta tämä kuulosti ihan uskottavalta. Siis mitä epäuskottavaa tuollaisessa tilanteessa olisi.

Onko tämä vitsi? Kai tiedät että ap ei ole kenenkään nimimerkki, vaan viittaa vain ketjun aloittajaan.

Vierailija
26/51 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko koskaan ennen oltu näin aggresiivisen kiinnostuneita toisten ihmisten terveystiedoista, lääkärikäynneistä ym..sairasta!

Ei. Ihmiset on opetettu pelkäämään toisiaan nyt 1,5 vuotta niin, että jokainen tervekin ihminen on uhka, jota pitää pelätä ja pitää kaukana. Mielenterveyspalveluihin pitäisi nyt panostaa piikkien sijaan.

Vierailija
27/51 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että olet ottanut rokotteen ja sillä siisti. Onko valehtelemissa muka jotain vaikeeta

Vierailija
28/51 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että varasit ajan seuraavan viikon torstaille, heti töiden jälkeen alkuillasta. Siinä se.

Vierailija
29/51 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinko paistaa 🌞

Vierailija
30/51 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos on liian vaikeaa valehdella niin sitten ei auta kuin kertoa totuus. Mä itse olen samassa tilanteessa vain puhunut ympäripyöreitä, ai nytkö jo ois mun vuoro, pitääpä muistaa varata aika. Ei ole ollut ongelmaa, ei samat tyypit haastattele joka päivä että joko aika on varattu.

Tuollaiset epämääräiset vastaukset olisivat oikein jees vaihtoehto... mutta et ole ilmeisesti tavannut äitiäni, siskojani ja mummoani :D :D Samoin paria ystävää. He huomaavat epämääräisyydet heti!

Ap

Miksi annat äidillesi, siskoillesi, mummollesi ja kavereillesi tuollaisen vallan elämääsi? Ala olemaan epämääräinen kaikissa muissakin asioissa, joissa koet, että sinua tentataan. Voit myös sanoa asiasta suoraan, kun utelevat liian henkilökohtaisia asioita. Esim. "Sinuna miettisin vähän, ennen kuin kysyisin noin suoraan henkilökohtaisista terveysasioista. Kysymykset voivat olla todella ahdistavia ja tungettelevia joillekin, kun et tiedä, mikä toisen tilanne on."

Koronarokoteasian voit hyvin kuitata ympäripyöreästi "Pitääpä varata pian aika" tms tai kääntää puheen yleiselle tasolle rokotusvauhdista -kattavuudesta yms.

Jos tenttaavat silti suoraan, voit ihan vain valehdella.

Vierailija
31/51 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin Ap:n näkökulman.

Olen samassa tilanteessa, raskaana ihan alkuvaiheessa ja yksi keskenmeno takana. En halua kertoa vielä raskaudesta, muutama ihminen tietää ja se riittää toistaiseksi. Ei ole kyse siitäkään, että olisin "heikko" ja kokisin ahdistavana ihmisten utelut rokotuksista, tai että läheisilläni olisi jotenkin liian paljon valtaa elämääni. Tällä hetkellä rokotteiden ottaminen on vaan tosi yleinen puheenaihe ihan missä vaan seurassa, on vaikea keksiä jatkuvasti tekosyitä jos "ainiin, juu pitääkin varata aika" on jo käytetty. 

En halua valehdella läheisille, tuttaville ja työkavereille että olisin jo saanut rokotuksen, tai mistään muustakaan aiheesta.

Vierailija
32/51 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot kaikille niksahtaneesi QAnonin juttuhin ja äänestäväsi Kristallipuoluetta.

Vierailija
33/51 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia on että raskaana eikä imettävänä ota mitään riskivaaraa.

Vierailija
34/51 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samassa tilanteessa, raskaana ihan alkuvaiheessa ja yksi keskenmeno takana. En halua kertoa vielä raskaudesta, muutama ihminen tietää ja se riittää toistaiseksi. Ei ole kyse siitäkään, että olisin "heikko" ja kokisin ahdistavana ihmisten utelut rokotuksista, tai että läheisilläni olisi jotenkin liian paljon valtaa elämääni. Tällä hetkellä rokotteiden ottaminen on vaan tosi yleinen puheenaihe ihan missä vaan seurassa, on vaikea keksiä jatkuvasti tekosyitä jos "ainiin, juu pitääkin varata aika" on jo käytetty. 

En halua valehdella läheisille, tuttaville ja työkavereille että olisin jo saanut rokotuksen, tai mistään muustakaan aiheesta.

Ihanaa että en ole ainut joka asian kanssa tuskailee :D Asia on juuri noin, että kenen tahansa kanssa kun alkaa juttusille, niin rokotukset tulevat aina puheeksi. Hyvin hankala tilanne! Itselläni ei ole edes pokerinaamaa, vaan jos yritän kierrellä asioita tai valehdella, sen näkee ja kuulee heti.

Toivottavasti raskautesi sujuu hienosti

Ap

Vierailija
35/51 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarviiko ees valehdella? Käyt vaan ottamassa rokotteen. Enkä nyt kaipaa mitään huuteluita turvallisuudesta, itsekin alalla ja seurannut alusta asti pubmedistä noita raskaana olevien rokotuksia kun ovat ottaneet niitä niin, etteivät edes tienneet vielä olleensa raskaana. Kannattaa sieltä vielä kurkata. Ei ole ollut mitään sikiöhaittoja tai muita.

https://thl.fi/fi/-/uusia-suosituksia-koronarokotuksiin-raskaana-oleva-…

Vierailija
36/51 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hipi hipi hei hei 🥂

Vierailija
37/51 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoin vaan, että otin rokotuksen.

En halua kertoa vielä raskaudesta, joten se oli paras ratkaisu tällä hetkellä.

Tottakai se on valhe, mutta jos joku ei sitä ymmärrä niin aika outoa. Kysehän on minun rokotuksesta eikä kenenkään muun eikä sillä pitäisi olla oikeasti mitään väliä kenellekään muulle.

Vierailija
38/51 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salata? Miksi? Oikeasti ketään ei voisi olla vähemmän kiinnostunut raskaudestasi, narsisti.

Äläpäs nyt jaksa. Olen itse sikäli samassa tilanteessa kuin ap, että sain muutama kuukausi sitten keskenmenon, ja lastenhankinnan aikataulu on mennyt uusiksi rokotteen vuoksi. Kaikki sukulaiset ja kaverit kyselevät minulta jatkuvasti, että miten meinaan toimia, otanko rokotteen vai enkö, entäs se raskaus? Olen kyllä tehnyt selväksi, etten halua puhua asiasta. En tiedä, miksi se muita niin kiinnostaa.

Vierailija
39/51 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa että en ole ainut joka asian kanssa tuskailee :D Asia on juuri noin, että kenen tahansa kanssa kun alkaa juttusille, niin rokotukset tulevat aina puheeksi. Hyvin hankala tilanne! Itselläni ei ole edes pokerinaamaa, vaan jos yritän kierrellä asioita tai valehdella, sen näkee ja kuulee heti.

Toivottavasti raskautesi sujuu hienosti <3

Ap

Toivotaan että sinun raskaudessa menee kaikki hyvin <3 :)

Itsestä tuntuu ikävältä valehdella rokotteen saamisesta. Jos ajattelee niin päin, että joku valehtelisi minulle saaneensa rokotteen vaikka ei oikeasti olisikaan saanut, niin eihän sekään hyvältä tuntuisi. 

Tuntuu hölmöltä alkaa välttelemään ihmisten kanssa juttelua tämän takia. Ehkä täytyy vaan yrittää keksiä tarpeeksi ympäripyöreitä vastauksia kunnes on valmis tulemaan ulos raskauskaapista.

T. Se kelle vastasit

Vierailija
40/51 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo 😤

Onpa taas uskottavaa 😶

Miksi edes käyt täällä jos jokaisen keskustelun aloittaja puhuu pelkkää roskaa?