Minkä ikäisenä sinulla alkoi kuukautiset ja minkä ikäisenä oli vaihdevuodet?
Kommentit (51)
13v alkoi menkat. Vaihdevuosioireet alkoi 42v, menopaussi vielä tulematta. Eli kuukautiset tulee 3-6vkon välein. Ikää 46v.
Menkat 11 v. Vaihdevuosien alkamisaikaa en osaa sanoa, koska minulta jouduttiin poistamaan kohtu ennen niiden alkamista.
Alkoivat 12-vuotiaana, eivät ole vielä loppuneet. Olen nyt 49.
14 v. (melkein lähempänä 15 v. jos oikein muistan) alkoi menkat, esivaihdevuosioireilu alkoi joskus 37-vuotiaana, nyt edelleen 46-vuotiaana menkat tulee kuukausittain (mutta ei enää ihan yhtä usein kuin pari vuotta sitten, jolloin kierto oli lyhimmillään).
12 / vaihdevuodet eivät vielä ole alkaneet (54)
Alkoivat 16-vuotiaana ja loppuivat 56-vuotiaana.
Miten näiden pitäisi korreloida keskenään?
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen kuullut, että naisella on tietty määrä munasoluja elämänsä ajaksi. En tiedä, onko totta.
Olen kuullut omalta gynekologilta, että jos kuukautiset alkaa kovin myöhään, niin vaihdevuodet alkaa aikaisin.
Toisaalta olen lukenut, että jos kuukautiset alkaa ennen 11. ikävuottaa, vaihdevuodetkin ovat yleensä ennenaikaiset.
Itsellä on kuukautiset alkaneet 15-vuotiaana ja nyt olen 44, eikä vaihdevuosioireita vielä ole, molemmissa munasarjoissa toimintaa.
Eivät välttämättä korreloi mitenkään vaan kaikki on tosi yksilöllistä. Omat kuukautisen alkoivat 13v. Lopusta en tiedä kun olen vasta 30v.
Omalla äidilläni alkoivat saman ikäisenä. Vaihdevuodet alkoivat vasta 57-vuotiaana. Hän kävi 56-vuotiaana lääkärissä kysymässä joko alkaisi mutta testien perusteella silloin ei ollut mitään merkkejä vielä vaihdevuosista. Eli jos olen kuin äitini, täytyy nelikymppisenäkin pitää hyvä huoli ehkäisystä kaiken varalta :D
Kuukautiset alkoivat, kun olin 11. Nyt olen 50 ja kuukautiset ovat edelleen säännölliset, eikä vaihdevuosioireita ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen kuullut, että naisella on tietty määrä munasoluja elämänsä ajaksi. En tiedä, onko totta.
Pitää paikkansa, mutta muutaman vuoden heitto alkamisajassa ei vaikuta vaihdevuosiin, kuten ei raskaudet, ehkäisy jne., jotka kuitenkin vaikuttavat kuukautisten tulemiseen. Munasolujen alkuja taitaa olla muutenkin suunnilleen saman verran kaikilla, mutta ne vanhenee eri tahtiin, joka taas on perinnöllinen ominaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PItää paikkansa, mutta se ei tarkoita sitä, että tuo luku on kaikilla naisilla sama niinkuin joku on luullut.
Minulla kysymäsi luvut 13 ja 50.
13 ja 52